2014-10-24 04:35:00
BMW 535d xDrive Luxury
BMW 535d xDrive Luxury line
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: BMW 535d xDrive je limuzína, s veľkým L. Najväčší zážitok má vodič

535d xDrive je Bavorák so všetkým na čo si len spomeniete. Nie je toho veľa čo mu môžete vytknúť, i tak sa niečo nájde.

Šiesta generácia stredne veľkej limuzíny z Bavorska je s nami už štyri roky. My sme mali možnosť okoštovať ju so silným naftovým šesťvalcom vo verzii Luxury.

Päťkový Bavorák je snom nejedného fanúšika značky s vrtuľkou v znaku. Je to presne to auto, ktoré si pod pojmom Bavorák predstavíme. Sedan natrieskaný špičkovou technikou s neprehliadnuteľným zjavom a trojlitrom Podkapotou.

Vitajte na palube

Keď ho zbadáte, nemusíte dlho premýšľať a hneď viete, že stál veľa a že jazda s ním musí byť pôžitok. Je to tak, no má to svoje ale.

Kombinácia hnedej kože a čiernych mäkčených plastov v bielom aute je zaujímavá, no má jednu nevýhodu. Test sa odohrával počas najteplejšieho týždňa tohto roka. Nasadnúť do rozpáleného interiéru nie je žiadna sranda, k pohode nepomáha ani klimatizácia, ani perforovaná koža a chladenie sedadiel. Musíte balancovať na úzkej hranici medzi osviežením a ofúknutím a následným zápalom (nie švindľov).

Jazdiť krátke trasy po meste v horúčavách v takto vybavenom aute je trápenie nielen pre auto, ale aj pre posádku. Toto auto si pýta dlhé jazdy, veľa kilometrov a tónované sklá. Ak nasadnete do auta a predtým ste vy aj auto strávili nejaký čas na slnku, trvá aj polhodinu, kým teplota v aute a v tele klesne na príjemné teploty a cestovanie nadobudne požadovaný komfort akcentujúci triedu vozidla. Nemyslite si, že v aute inej značky by to bolo iné. Štvorzónová klimatizácia v spolupráci s  chladením sedadiel robia čo môžu, ale ani v aute za takmer sto tisíc nie je o veľa príjemnejšie ako v bežnom vozidle s klimatizáciou. Poťahy sú v istých momentoch výhodou.

Zdroj: Ján Hargaš

 Až keď sa všetko vychladí začnete si všímať v čom to vlastne sedíte.

Najpohodlnejšie sedadlá pod rozpáleným slnkom

Za ostatné roky som nezažil pohodlnejšie sedadlá. Sú doslova neuveriteľné. Nastavovať môžete úplne všetko, samozrejme elektronicky. Upraviť si môžete hlavovú opierku, jej sklon i výšku. Dĺžku sedáku, šírku sedadla v chrbtovej časti, bedrovú opierku, sklon a výšku operadla a dokonca môžete operadlo v strede „zlomiť“ a priblížiť alebo oddialiť hornú časť, tak ako celé, pričom sa nestane to, čo v lacnejších alternatívach – a síce, že vám ujde hlavová opierka niekam dozadu.

Autu svedčí mohutný volant, má výborné lakťové opierky. K tomu božsky pohodlné sedadlo vodiča pre mňa znamenajú jediné: aj na kraj sveta.

Ani nebudem písať v čom všetkom si auto môžete nastaviť, napovie vám galéria. Pri drahších BMW ma baví aj to, že keď zhasnem motor a otvorím dvere, volant mi uhne z cesty, aby som oň náhodou nezavadil. K tomu patria aj dvere, ktorými netreba trieskať, lebo sa samé dovrú. Maličkosti? Áno, ale presne tieto detaily oceníte ak nemáte hlboko do vrecka. Práve tie detaily dotiahnuté do konca rozhodujú o kúpe auta pri zákazníkoch, ktorí nie sú v showroome prvý krát a kvalitu vedia oceniť.

Samozrejmosťou je prvotriedny sound systém od Harman/Kardon. V päťkovom Bavorovi znie subjektívne lepšie ako v lacnejších autách od BMW. Vidieť, že tu sa veci neodbijú za pár chvíľ. Navigácia v BMW patrí k tým najlepším na trhu, a to nielen informovanosťou a aktuálnosťou, ale hlavne ovládaním. Joystick ovládania je posadený rovno pri stredovej opierke, všetko je intuitívne a všetko nájdete rýchlo a bez problémov. Nastaviť cieľ cesty sa dá aj počas jazdy bez riskovania kolíznej situácie.

Zdroj: Ján Hargaš

BMW je možno jednou z dvoch automobiliek, pri ktorej by som si dal povedať a zakúpil aj navigáciu. Pri BMW za to môže head up displej. Vnímam ho ako ohromnú výhodu v porovnaní s ostatnými automobilmi. Vôbec nemusím spustiť zrak z premávky a viem akou rýchlosťou idem, aká je povolená rýchlosť a v prípade, že mám zapnutú navigáciu, zreteľne mi zobrazí kedy a kam odbočiť. Head up displej tiež ponúka listovanie v hudbe, či v rádiách. Keď z auta vystúpim a nasadnem do iného, ešte niekoľko kilometrov civím na čelné sklo a podvedome hľadám tieto informácie. Je to ako keď vám dajú mobil a po týždni vám ho zoberú s tým, že vám stačí pevná linka...

A prečo sa vzadu tlačíme?

Je to veru tak a pri takom veľkom aute to považujem za problém. Priestor na zadných sedadlách by bol úplne v poriadku, keby príplatková výbava nezaberala toľko miesta. V oblasti kolien je miesta habadej, dokonca aj piati sa dozadu vmestia. Problém je v oblasti ramien a pre nadrozmerných aj v oblasti hlavy. Príplatkové sedadlá sú totiž pohodlnejšie ako základné, ale tiež väčšie (širšie a hrubšie) a tých pár centimetríkov je rozdiel medzi tlačením sa a netlačením. Luxus niečo stojí a v tomto prípade okrem peňazí aj priestor. Ak však namiesto troch dospelých veziete vzadu dvoch, či jedného, priestoru je ako v lodi. Keď som na zadných sedadlách strávil trochu času, klipkali mi oči.

Príjemný je prístup do kufra a jeho veľkosť. Isteže na otvorenie a zatvorenie nevynaložíte viac sily než na stlačenie tlačidla. Ovláda sa elektricky a v danej triede to už ani inak nejde.

Zdroj: Ján Hargaš

Priestor je pravidelný a pojme slušnú dávku batožiny. Oplatí sa sieťový program, no i na bokoch je dostatok priestoru na odloženie menšieho nákupu.

Dizajn

Musím sa priznať, že predná časť súčasnej päťky mi nie je príliš po vôli. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou ako i v porovnaní s ostatnými modelmi je akási mäkká. Skôr ako ulízaný Rakúšan, než ako neúprosný Bavor. Facelift pred nejakým časom pomohol a auto vyzerá drsnejšie, vypučené ľadvinky však zostali. Z boku i zozadu vyzerá výborne. Nádherné osemnásťpalcové disky sú čerešničkou na torte, rovnako chrómované prvky. Na rozdiel od iných áut, 5-tke sa chróm hodí, no tak ako všetko ohľadom dizajnu aj toto je viac-menej subjektívne.   

Zdroj: Ján Hargaš

Cenou za nádherné disky je mierne znížený komfort. Netvrdím, že je to na týchto diskoch tvrdé, to vôbec. Ale do väčších by som už nešiel. Pocítite to napríklad na spomaľovačoch, pruženie je mäkké, no vďaka úzkym ráfikom retardér cítite. Plávanie po meste a po našich rozbitých cestách je však v poriadku. Pre väčší komfort by sa možno zišli sedemnástky, otázka je, či by sa už tak trošku neutopili. Treba zažiť.

Jazda, motor, dojmy

Modernizovaný radový šesťvalec 3,0d využíva twin-scroll turbo, aj vďaka nemu má výkon 230 kW (313 k) a krútiaci moment 630 Nm. Z nuly na sto sa dostane za 5,1 sekundy, čo je na limuzínu výborný výkon. Jeho sila a zvuk sú očarujúce.

Nepotrebujete ani prepnúť do režimu Sport, či Sport+ a zatlačí vás do sedadla. Dych mu dochádza až ďaleko, ďaleko nad maximálny povolený limit na slovenských diaľniciach. Veľmi rýchlo dosiahnete na obmedzovač a ešte rýchlejšie na dno svojej peňaženky, ak stretnete nejaký ten radar. Už len pre ten plnokrvný, i keď naftový zvuk s týmto autom jazdíte dynamicky. Inak to skrátka nejde.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Aj keď má akceleráciu rýchlejšiu než mnohé športovo ladené autá, ani zďaleka si ju tak neužijete. To auto je stvorené na dynamickú, no predovšetkým komfortnú jazdu, adrenalín k nemu nepasuje. Na to, že má skoro 5 metrov drží veľmi dobre v zákrutách, pomáha mu v tom pohon xDrive, ale tiež široké pneumatiky a veľmi dobré rozloženie hmotnosti.

Dravosť športových modelov na počudovanie nemá. Tabuľkové parametre nie sú všetko. Pravda je taká, že predbiehať v ňom môžete kdekoľvek a kedykoľvek. Treba zostať v režime komfort, v eco pro mu chvíľu trvá kým vypustí všetky kone a „ňútnmetre.“ Režim sport a sport+ sa hodia na dlhšie úseky plné zákrut, serpentín.

Zdroj: Ján Hargaš

Osemstupňová prevodovka od ZF mu sedí ako uliata, nemám voči nej najmenších výhrad. Kiež by aj v nižších triedach boli takéto automaty. Vďaka ohromnému krútiacemu momentu, ktorý je k dispozícii od 1500 otáčok, no už pri tisícke má z maximálnej hodnoty pripravenú väčšiu časť, radí automat veľmi skoro. Pri pokojnom plávaní udržiava auto v rozmedzí 1000 až 1500 otáčok, ak dáte väčší dôraz na výkon prostredníctvom pedálu akcelerátora, nechá vás točiť hoci aj k červenému poľu. Pri 130-tke si na osmičke krúti niečo vyše 2000 otáčok a cíti sa úplne príjemne.

Daňou za ohromnú silu motora a hmotnosť bezpečného auta je spotreba, ktorá len výnimočne klesne pod 8,5 litra na 100 kilometrov. Ak by sme neprestajne nemali zapnutú klímu, pár deci by sme asi ušetrili. Pri veľmi ekonomickej jazde mimo mesta si viem predstaviť spotrebu nižšiu ako 7 litrov, miestami aj okolo šiestich, no výrobcom udávané parametre mi prídu ako skreslené. Zatiaľ čo mimo mesta si aj vďaka sile za každých okolností len ťažko odtrhnete od úst a zvolíte skutočne ekonomickú jazdu, v meste sa spotreba dostane nad 10 litrov jedine vďaka kolónam. Štart-stop systém je aktívny a zhasína motor pri každej príležitosti. Na križovatkách to aj oceníte, v zápche naopak. Som staromódny a zhasnutý motor v premávke stále považujem za porušenie predpisov ;). Ide mi to skrátka proti vôli. Režim plachtenia sa aktivuje iba v prípade jazdy v režime ecopro. Vtedy automat vyradí zakaždým, keď pustíte nohu z plynu.

Zdroj: Ján Hargaš

V aute je ticho, výborne tlmený je aerodynamický hluk, no motor počujete. Pravda, kto by nechcel. Počas pokojnej jazdy bez ohľadu na rýchlosť  je motor niekde ďaleko pred vami schovaný Podkapotou a tam spokojne pracuje. Ale keď na to dupnete...

Záver

Päťkový Bavorák je BMW ako má byť. Ak by som naň mal, asi by som zvolil benzínový osemvalec, nech to už stojí za to. Tankovať naftu do BMW je síce bežné, ale sentiment, vôňa benzínu, sila, zvuk a vedomie, že ich tam mám osem, by boli viac ako spotreba a úspora. Ale asi pre tieto predstavy naň nemám... :)

Je to silné, robustné a vzhľadné auto so schopnosťou očariť nejednu vyvinutú devu. Pôsobí tiež ako masáž na ego a pred barákom by sa ozaj vynímal. Neviem, či by niekto okolo tohto dlháňa prešiel a či by po čase nemal zopár „krásnych“ rýh od kľúča, ale to riziko k limuzíne patrí.

Mrzel ma obmedzený priestor na zadných sedadlách, od radu 5 som očakával viac. K autu sa nehodia krátke cesty, tak ako sa k tmavému interiéru nehodia pečúce slnečné lúče.

Bolo to veľmi príjemné zvezenie.

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model: BMW 535d xDrive Luxury
Počet valcov/ventilov na valec: 6/4
Zdvihový objem motora (cm3): 2993
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava 4x4 (prioritne zadná)
Výkon (kW/ot.): 230/4300
Krútiaci moment (Nm/ot.): 630/1500
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,1
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,2/5,2/6
Dĺžka/šírka v predu/výška (mm): 4907/1860/1462
Rázvor náprav (mm): 2968
Objem batožinového priestoru (l): 520
Objem palivovej nádrže (l): 70
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1915
Užitočná hmotnosť (kg): 600
Rozmer pneumatík: 255/35 R19
   
Základná cenníková cena modelu: od 40 800 €
Základná cena špecifikácie: 61 500 €
Cena testovaného vozidla: 92 539 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku