Tešíte sa na Veľkú cenu Monaka? Boli sme skontrolovať prípravy na ňu
Seriál pretekov Veľkých cien formule 1 je v plnom prúde. Teraz sa presťahoval na európsky kontinent.
Po prvej tohtoročnej európskej Veľkej cene v Španielsku nás tento víkend čaká legendárna, už 72. Veľká cena Monaka v Monte Carlo. Tento mestský horský okruh (nie fakt nekecám, kto ste si 3340 metrov dhú trať hoci len raz prešli na bicykli, iste mi dáte za pravdu) je zvláštny aj z ďalších dôvodov.
Je to ten najkomplexnejší test jazdeckých schopností aký môže pilot formule 1absolvovať počas sezóny. Jazdu na monackom okruhu najlepšie charakterizoval bývalý pretekár Nelson Piquet, ktorý povedal: „Je to ako pilotovať helikoptéru v obývačke.“
Na Veľkej cene Monaka sa každoročne stretávajú najslávnejší a najbohatší prominentní hostia a sponzori. Toto podujatie je jedným z najprestížnejších na svete a o víťazstve sníva každý jazdec. Aj Monako prináša určitú dávku slávy a nesmrteľnosti. Len kombinácia precízneho riadenia, technickej dokonalosti a statočnosti zaručí jazdcovi víťazstvo.
Prvýkrát sa na trati konali preteky v roku 1929 a od roku 1950 je Veľká cena Monaka súčasťou kalendáru Formule 1. Od roku 1955 sa jazdí nepretržite.
Úzka vlniaca sa trať z oboch strán lemovaná zvodidlami nemá prakticky žiadne výbehové zóny a každé menšie zaváhanie znamená kontakt s bariérami. Asfalt na povrchu trate je prispôsobený pre bežnú premávku a preto je veľmi hrboľatý. V tomto roku ho vymenili v Tuneli a za ním, brzdiť tam bude náročné. Rozhodujúci význam má kvalifikácia, pretože možnosť predbiehania v úzkych uliciach je prakticky vylúčená. V Monaku sa jazdí prvý raz v novej ére turbomotorov, ktoré majú veľký krútiaci moment v nízkych otáčkach a to táto trať vyžaduje.
V Monaku čaká veľká výzva aj na tímových inžinierov. Základom pri príprave monopostu je prítlak. Monako je spoločne s Hungarpringom traťou, kde sú prítlačné krídla nastavené takmer úplne zvislo a na autách sa objavujú prídavné aerodynamické prvky, ktoré na iných tratiach neuvidíme. Veľká záťaž pôsobí aj na zavesenie kolies. Tímy pripravujú pre Grand Prix Monaka špeciálne odolné komponenty.
Preteky na najpomalšom okruhu v kalendári šampionátu Formule 1 sú vypísané na najkratšiu vzdialenosť. Najpomalším úsekom trate je vlásenka pri slávnom monackom Grand Hoteli, ktorú jazdci prechádzajú rýchlosťou 50 km/h. Táto zákruta je zároveň najpomalšia v celom kalendári F1. Okrem nej obsahuje okruh i jednu z najrýchlejších zákrut. Tou je zákruta číslo 9 v slávnom tuneli, kde jazdci dosahujú rýchlosť až 260 km/h. Okruh síce z hľadiska bezpečnosti a technickej kvality nedokáže konkurovať moderným tratiam, no vďaka svojej výnimočnosti si zaslúži akúkoľvek výnimku. Bezpečnostné opatrenia sú na veľmi vysokej úrovni.
Veľkú cenu vyhral doteraz najviac šesťkrát Ayrton Senna, po 5 víťazstiev majú Michael Schumacher a Graham Hill. Minulý rok vyhral Nico Rosberg a kto bude víťazom tohtoročným? Štart pretekov je v nedeľu o 14:00 a po 78 absolvovaných kolách spoznáme približne o dve hodiny víťaza.
Pretekársky okruh v Monte Carlo nie je permanentný, pred každými pretekmi sa musí „postaviť“ nanovo. Príprava tribún, zvodidiel a obrubníkov trvá približne šesť týždňov a návrat do pôvodného stavu ďalšie tri týždne. My sme sa boli potrieť približne tri týždne pred konaním Veľkej ceny, ako pokračujú úráce a !inšpekciu“ sme vykonali aj zo vzduchu letecky minulý týždeň. Všetko bolo už pripravené, ako o tom svedčia aj dnešné voľné tréningy. Monako je totiž zvláštne aj tým, že prvé tréningy nie sú v piatok, ale už vo štvrtok. V prvom bol najrýchlejší Lewis Hamilton na Mercedese, v druhom dominovl Fernando Alonso na Ferrari. V piatok je voľno a v sobotu je od 11:00 - 12:00 tretí voľný tréning, kvalifikácia sa začína o 14:00. Ak nemáte namierené priamo do Monte Carla, aspoň sme vás nalákali: možno nabudúce pôjdete.
Komentáre k článku