09.06.2021

6 faktov o Škode Enyaq, ktoré (možno) neviete, ale nemali by vám ujsť

Škoda Enyaq je tu a pre značku je to jeden z najvýznamnejších modelov novodobej histórie. 

Jednoducho preto, lebo je to nielen najvýraznejší znak prechodu k elektrifikovaným riešeniam, ale tiež preto, lebo je to šanca pre značku i pre jej zákazníkov. Pre značku prekonať čoraz prísnejšie emisné limity a pre zákazníka získať auto, o ktorom doteraz ani nevedel, že ho chce a už ho potrebuje. 

Škoda si zároveň netlačí kaleráby do hlavy a dobre vie, že auto je tu najmä pre flotily. No už dnes cca 10% potenciálnych a budúcich majiteľov tohto auta je a bude zo súkromnej sféry. A to je vzhľadom na ceny elektromobilov naozaj dobrý začiatok. Ale poďme na to: 

6. Simply Clever - ku Škode drobnosti, ktoré sa zídu, no obvykle nie sú po ruke, tak akosi patria. Aj Enyaq ich má na palube viacero. Od dáždnika vo dverách, cez škrabku v dverách batožinového priestoru (nie v poklope nabíjacieho portu, lebo ten je na nabíjačke otvorený a taká škrabka sa niekomu môže zísť) až po slnečné clony zadných dverí, detské poistky ovládané na paneli okien u vodiča a odkladacieho priestoru pre 1,5 litrovú fľašu vo dverách, či hrdlo nádržky pre chladiacu kvapalinu uľahčujúce dopĺňanie. Somarinky, to je jasné, ale verte, či nie, hodia sa a hodia sa aj pri elektromobile. 

5. Moduly batérie sa dajú meniť samostatne - je to zásluha platformy MEB, že v prípade poškodenia jednotlivých modulov batérie je možné ich jednotlivo analyzovať i následne vymeniť. To sa hodí, ak sa vám niektorý z modulov poškodí a je možné, že to bude dobré riešenie aj v prípade, že vám po vypršaní záruky už zostávajúca kapacita niektorých z modulov nebude stačiť. To môže byť aktuálne v momente, ak budete pričasto nabíjať iba vysokovýkonnými nabíjačkami. Vtedy síce moduly výraznejšie netrpia, problémom je, že si celá batéria nemôže vyrovnávať úroveň nabitia a výkonu jednotlivých modulov - lebo to nestíha. Výsledkom je postupné zvyšovanie rozdielu v schopnostiach jednotlivých modulov. Akonáhle auto nabíjate pravidelne predovšetkým nižším výkonom, baterka si kapacitu jednotlivých modulov stráži, udržiava ju na podobných úrovniach a vo výsledku tak k výmene modulov ani nebude potrebné pristúpiť - kapacita batérie bude klesať veľmi mierne a vydrží dlho. Tieto údaje sú všeobecne platné, netýkajú sa len tohto konkrétneho vozidla. Mimochodom, Škoda nedávno testovala kapacitu batérie v iV80 po odjazdení prvých náročných 9000 tisíc kilometrov počas novinárskych výpožičiek. Kapacita batérie bola 99,95... percent.  

4. Tepelné čerpadlo nie je v základnej výbave - Tepelné čerpadlo je pre elektromobil kľúčový faktor pre zvýšenie dojazdu aj v zhoršených podmienkach. S ním môže auto slúžiť ako bežné aj s vykurovaním v zime, zároveň sa vykurovanie na dojazde odrazí len minimálne. Viacero nových elektromobilov už tepelné čerpadlo ponúka v základnej výbave. Enyaq ho pri najslabšej špecifikácii ani nemôže mať a pri silnejších verziách je aktuálne v cenníku za 1201 eur. V cenníku verzie First Edition bol ako prvok základnej výbave, no do štandardného cenníka sa čerpadlo dostalo len za príplatok. Je to prvok, ktorý rozhodne odporúčam a k celkovej cene auta ho treba prirátať. Zamrzí, že pri takom veľkom aute s takou cenovkou sa do základu táto vec nezmestila. No možno je za tým koncernová politika. 

3. Z Bratislavy do Chateu Mcely bez nabíjania - vyskúšal som si to pri nedávnej jazde za Enyaqom iV 80x, ktorého prezentácia sa odohrávala neďaleko Mladej Boleslavi na zámočku v obci Mcely. Cesta z Bratislavy až na miesto meria cca 330 km. Prechádza cez D2 medzi BA - Brno a následne po českej D1. Počas jazdy tam sme pri Jihlave zišli z diaľnice a pokračovali po hlavnom tahu okolo Kolína. Cestou späť bola trasa rovnaká. Sparné leto, štyria dospelí v aute, kopa batožiny, klimatizácia naplno, kolóny, kamióny a rýchle úseky cez diaľnicu. A v oboch prípadoch s dvomi odlišnými vodičmi sme docestovali s pohodlným 90 respektíve 60 km dojazdom v rezerve. Cez noc sa auto nabilo a na druhý deň späť. Je to dôkaz, že elektromobil dnes možno použiť aj na naozaj dlhú poldennú trasu bez obáv z nabíjania. Jeden poznatok: v Česku je nabíjacích možností popri hlavných ťahoch menej než u nás. 

2. 63 zákazníckych objednávok za prvé týždne predaja. Čísla nezahŕňajú máj, ide teda vyslovene o predaj áut zákazníkom, ktorí si auto ani nemohli obzrieť, ani odskúšať. Čísla v lockdowne. Napriek neuveriteľnému hejtu na slovenských internetoch sa zdá, že elektromobil vo všeobecnosti netrpí na takú nenávisť a odpor zákazníkov. A rovnako sa zdá, že keď je elektromobil dobrý, môže mať aj poriadnu cenu bez ohľadu na to, že kedysi daná značka vyrábala lacné autá. 

1. Jedna karta pre celú Európu a služba inštalačného partnera - či už si vyberiete apku v mobile, alebo kartu (Powerpass), v Škodovke vám poskytnú riešenie pre váš nový elektromobil, ktoré reálne odbúra jeden z najmenej príjemných aspektov vlastníctva elektromobilu. A síce: nemusíte nosiť v peňaženke tisíc kariet a aj tak sa obávať, že na potrebnej nabíjačke nenabijete. V Európe Škoda prostredníctvom dcérskej spoločnosti Volkswagenu poskytuje možnosť na jednu apku/kartu nabíjať na vyše 200 000 nabíjacích stojanoch. U nás je tam už 822 nabíjacích bodov a ďalšie v EÚ aj na Slovensku postupne pribúdajú. Výhodou je, že pri tejto karte neplatíte za roaming a pre každú krajinu máte vopred známy cenník pre nabíjanie podľa výkonu. Služba má konkurencieschopné ceny aj u nás. 


Druhá kľúčová predajná služba, ktorú Škoda na Slovensku spúšťa je služba inštalačného partnera. V preklade: pred kúpou elektromobilu si môžete dať skontrolovať pripravenosť vlastnej nehnuteľnosti na nabíjanie a môžete získať prípadné ďalšie možnosti ako túto pripravenosť zvýšiť, či vylepšiť. Inštalačný partner vám potom rozvody pripravý, nainštaluje jeden z wallboxov, ktorý si vyberiete a keď si pôjdete po auto, všetko už budete mať doma pripravené. Základné informácie vie značka poskytnúť aj online - konkrétne všeobecnú pripravenosť na domáce nabíjanie. V ponuke wallboxov od Škody je aj wallbox inteligentný, ktorý sa môže stať súčasťou smart domácnosti... Ceny štartujú na úrovni 680 eur a končia na 1310 eur. Ide o ceny wallboxu, ceny za jednotlivé služby inštalačného partnera sú samostatné. 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Škoda

Komentáre k článku