08.06.2021

TEST: Mazda CX-5 Edition 100 – stále na vrchole

Mazda CX-5 je naďalej silnou kartou na pomedzí štandardných a prémiových kompaktných SUV.

Auto po facelifte dramaticky opeknelo. Už predtým bolo sympatické, ale nová tvár CX-5 posunula na celkom novú úroveň. I v kabíne platí, že facelift pomohol. Nový displej je spolu s konektiviou carplay a android auto nositeľom výraznej zmeny.

Edition 100 stavia nielen na storočnici značky reminiscenciou prvého auta značky modelu R360. Zároveň stavia na najvyššej výbave. Testovaný automobil bol naozaj v plnej výbave so špecifickým červeno-bielo-čiernym interiérom. Krásne červené kožené sedadlá v kombinácii s červenými koberčekmi v odtieni vínovej, k tomu čierne plasty a perleťová biela metalízá Snow Pearl.

Edition 100 pridáva emblémy s týmto označením a to aj na karosérii, aj na hlavových opierkach a aj na krytkách diskov kolies.

Mazda CX-5 je so svojimi rozmermi a najmä dĺžkou 4550 na vrchole kompaktných SUV. Nižšia stredná trieda, tak je to rozmerovo. V najvyššej výbave a s najsilnejším motorom má toto auto 1719 kilogramov, takže čokoľvek s prívlastkom „nižšie“ nie je úplne s kostolným poriadkom. Je to kus auta, no jedným dychom dodávam, že konkurenti sú v porovnateľných výbavách a výkonoch ťažší.

Podkapotou tepal dôvod, pre ktorý som pri ponuke tohto vozidla do testu, neváhal ani sekundu. 2,5 litrový atmosférický štvorvalec mám úprimne rád. Asi toľko, koľko dokáže mať rád človek človeka stroj. Zvuk je adekvátny, výkon je plne postačujúci, no najmä je to sentiment, ktorý ma núti ľúbiť túto strojovňu. Motor s výkonom 143 kW a s krútiacim momentom 258 Nm je spriahnutý výhradne so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Zvoliť si môžete pohon prednej, alebo oboch náprav. Ak by vás lákal pohon iba prednej nápravy – pre zjavnú úsporu peňazí a spotreby, nie ste na správnej adrese. Chcem tým povedať, že pre úsporu peňazí pri obstarávaní a údržbe tu je predsa dvojlitrový atmosférický štvorvalec so základným výkonom. 121 kW, obzvlášť s manuálnou prevodovkou a pohonom prednej nápravy plne postačuje a ponúka takmer porovnateľnú dynamiku ako väčší kolega so zjavnou mechanickou záťažou.

Ak váhate ktorú verziu a výbavu pri CX-5 zvoliť, toto je moje odporúčanie: Vyberajte z čo možno najnižších výbav niekde od Attraction a max Revolution s motorom 2,0 Skyactiv G. Ideálne manuál, prípadne automat a výhradne pohon prednej nápravy. A potom od výbavy Revolution smerom hore a výhradne 2,5 Skyactiv G AWD. Jedno je pre (takmer výhradne) rozumnú voľbu, druhé je pre (takmer výhradne) voľbu srdcovú.

Skyactiv G s výkonom 143 kW je pre CX-5 tým pravým orechovým. Isteže sa mi cnie po vydarenom naftovom motore – píšem najmä o dynamike a úspore, ale Mazda naftu škrtla a s tým sa nič urobiť nedá. Najvýkonnejší benzínový motor však nie je príliš hľadný. Môj okruh a žiadne dynamické obmedzovanie, skôr naopak značná radosť z jazdy – tak to znamenalo priemernú spotrebu 8,3 litra benzínu. 8,6 s testovaním v teréne. 9,5 pri jazde v meste. Na okreskách pohodlným tempom niekde tesne nad 7 litrov. Na diaľnici v závislosti od poveternosti do 9 litrov pri zimných gumách, silnom bočnom vetre a tempe 130 km/h. Okruh pritom pozostáva z 50% diaľnic, 40% okresiek a 10% tvorilo mesto.

Pružnosť je silnou stránkou motora. Už v nízkych rýchlostiach – využívajúc grip pohonu všetkých kolies, vie byť auto poriadne divoké. Medzimesto to platí tiež. Z 80 na 120 km/h za 6,6 sekundy bez prípravy. Krása. S podradením ešte väčšia. Pádielka sú príjemným spestrením, ale účinok zmeny prevodu pádlami je iba krátkodobý. Ak si chcete jazdu na okreskách naozaj užiť, treba prepnúť volič do manuálneho režimu. Prevodovka tak ako vždy, aj teraz uprednostňuje plynulý nárast výkonu pred prudkými zmenami prevodov. Ak pravda dupnete po plyne ako slon po mravcovi, podradí o viac stupňov naraz a pošle vám tam všetko, čo motor ponúka.

Nemám rád typický stoporený posed v modeloch SUV. Zistil som však, že si naň viem zvyknúť a najmä si cvičiť chrbát správnejším posedom, kde si aj hlavu s dochrámanou krčnou chrbticou a kifózou viem oprieť. Len keď sedím správne, chcel by som si ešte znížiť sedadlo. Viac to však nejde. A tak sa zas a znova hrbím, aby som mal adekvátny výhľad. To sú tí Japonci a ich presvedčenie, že všetko živé s výškou nad 185 cm je už Godzilla. 

Kým pri japonskom aute sa to dá takto skoro vtipne vysvetliť. U iných SUV modeloch nie. Ale po pár dňoch si na vysoký posed zvyknem. Zvyknem si aj na to, že horšie vidím smerom vzad a že sa musím úplne spoliehať na senzory a cúvaciu kameru. 

Auto je ideálnym kompromisom medzi pohodlím a športovou jazdou. Pravda, po vyššie uvedenom písať o športovej jazde je absurdné. Ale bavme sa v reáliách konkurentov. V takom prípade toto auto jazdí dobre. Aj na väčších nerovnostiach, aj na menších odvádza podvozok dobrý výkon. 

V kabíne rozvoniava koža, použité materiály i lícovanie je lepšie ako u novších modeloch značky. Auto narozdiel od staršej Mazdy 6 disponuje modernejším displejom infotainmentu s vyšším rozlíšením i väčšou uhlopriečkou. Vozidlo má konektivitu CarPlay a Android Auto, zobrazenie je výborné a spolupráca s autom je dobrá. Batožinový priestor je dostatočne veľký, akurát zdvíhanie veka elektromotorčekom trvá pomerne dlho. Vzadu sa odvezie dvojica urastených pasažierov, prípadne trojica rozmerovo kompaktných. Tri sedačky vedľa seba ale nepostavíte. 

Auto má výborne svietiace svetlá, adekvátne odhlučnený interiér a silný motor s dobrým pohonom všetkých kolies. Toto auto nepatrí do terénu, ale nezľakne sa ho a aj keď je vyfintené skôr na mestské a diaľničné oslňovanie, i na nespevnených povrchoch odvádza dobrú prácu. 

Mazda CX-5 je spolu s Mazdou 6 mojim najobľúbenejším modelom. Výnimočné postavenie v rebríčku má samozrejme MX-5, ale to je iný príbeh. Ak chcete rodinne ladenú univerzálnu Mazdu, na výber máte práve Mazdu 6 a CX-5. 7,5 z 10 bodov. 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku