03.06.2022
Lexus RX 2023
Lexus RX 2023
Zdroj: Lexus

FOTO: Nový Lexus RX predvádza aj plug-in hybrid. Je ľahší, väčší a viac hi-tech

Lexus svoje SUVéčka odvíjal od modelu RX.

Ten je aktuálne na trhu vo svojej štvrtej generácii, ale piata už klope na dvere a automobilka ju predstavila verejnosti. Novinka stále využíva evolúciu súčasných tvarov a prináša najmä nové pohonné jednotky, ktoré sú pre Európu výhradne s dopingom elektromotorom.

Piata generácia Lexusu RX je postavená na Toyoťáckej platforme GA-K. Aj to je dôvod, prečo sa podarilo, oproti predchádzajúcemu modelu, ušetriť až takmer 90 kg hmotnosti. Nová platforma je jednoducho ľahšia a modernejšia. Spôsobuje tiež, že rázvor osí kolies narástol o 6 centimetrovm, ale o rovnaký veľkostný parameter sa zmenšil zadný previs, čiže dĺžka vozidla ostáva rovnaká. Tvary novinky sú charakteristické pre aktuálne modely automobilky a stále využívajú prednú masku v tvare vretena, či presýpacích hodín. Komu to čo pripomína je individuálny problém.

Bočný pohľad odhalí ľahkú líniu strechy, ktorú vytvára posledný stĺpik karosérie s čiernymi elementami. Tento princíp už predvádzala aj predchádzajúca generácia modelu. Tu sa skôr zmeny zdajú ako vylepšenie doterajšieho dizajnu. Rovnako je to aj v zadnej časti, kde prichádzajú svetlá prepojené jednou líniou.

Veľké zmeny však vidno v interiéri piatej generácie modelu RX. Prístrojová doska dostala ešte väčší dotykový displej v strede a na radenie vodič využívala menšiu páčku. Zmizlo aj dotykové pole na stredovej konzole a displej sa ovláda dotykmi priamo na požadovanej zobrazene funkcii. Nový je aj ďalší displej pred vodičom. Veď doteraz málo RX výlučne ručičkové prístroje. Stredový displej akoby nadväzoval vrchnou líniou na displej pred vodičom a má masívnu uhlopriečku 14,1 palca. Toto však nie je úplná novinka, lebo podobný je už aktuálne v najnovšej generácii modelu NX. V ponuke RX bude aj možnosť head-up displeja premietaného na čelné sklo.

Zdroj: Lexus

Bezpečnostných asistentov bude združovať v jedno Lexus Safety System+ 3.0. Ten pozostáva zo systému zabraňujúcemu kolízii s pokročilou detekciou chodcov, podporou križovatiek a detekciou motocyklistov. V balíku je zahrnutý aj adaptívny tempomat s prispôsobením rýchlosti v zákrutách, systém proti opusteniu pruhu so zásahom do riadenia a systém núdzového zastavenia. Za príplatok, alebo vo vyšších stupňoch výbavy bude dodatkový Advanced Park s automatickým paralelným parkovaním.

Aj napriek rovnakej dĺžke a väčšiemu priestoru v kabíne je použiteľnejší aj batožinový priestor. Nakladacia Hhrana je nižšie o 30 milimetrov a konštrukcia zadných dverí zase umožnila predĺžiť batožinový priestor až o 50 milimetrov. Zadné sedadlá sú sklápateľné v pomere 40:20:40.

Zaujímavo sa automobilka postavila aj ku pohonným jednotkám. Na vrchole bude stáť verzia RX500h, ktorá bude mať 2,4-litrový hybridný motor s prepĺňaním spojený so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Výkon tejto verzie bude 273 kW (371 k) a krútiaci moment 645 Nm. Na stovku zrýchli za 5,9 sekundy a v cykle WLTP dokáže spotrebovať do 8,5 litra benzínu na 100 kilometrov v kombinovanom cykle. Zadnú nápravu pritom poháňa elektromotor s výkonom 80 kW (109 k), ale na to už sme pri Lexuse zvyknutí. Rozdelenie výkonu riadi systém Direct4, ktorý bol uvedený v elektrickom modeli RZ450e. Ten kontroluje a rozdeľuje výkon medzi prednú a zadnú nápravu v horizonte milisekúnd.

Veľkou novinkou pre RX bude prvý plug-in hybrid, ktorý bude označený ako RX450h+. Systém bude pozostávať z 2,5-litrového benzínového motora, ktorý bude mať doplnkové elektromotory. Celkový výkon bude 225 kW (306 k) a celkový krútiaci moment až 572 Nm. Plug-in hybrid zrýchli na stovku za 7 sekúnd a na plné nabitie akumulátora s kapacitou 18,1 kWh prejde až 65 kilometrov. Ak je akumulátor vybitý, tak sa auto správa ako klasický hybrid.

Tretím a základným modelom bude RX350h. Bude mať znova 2,5-litrový benzínový štvorvalec s hybridným doplnkom, ktorý netreba nabíjať a ponúkne výkon 180 kW (245 k), pričom krútiaci moment bude 335 Nm. Táto verzia bude na stovke za 8 sekúnd a automobilka udáva kombinovanú spotrebu medzi 6,4 až 6,7 litrami benzínu na 100 kilometrov. Práve táto verzia má byť porovnateľná s predchádzajúcim modelom RX450h, ktorý mal šesťvalec. A má tiež byť alternatívou konkurenčných naftových motorov. Toto však znamená, že 6-valcový motor už pod kapotou najväčšieho crossoveru od Lexusu nebude mať miesto. Je to tak prvýkrát histórii, kedy bude model RX poháňaný výlučne štvorvalcami. A tiež prvýkrát, čo má plug-in hybrid. Pozrite si galériu, nájdete v nej RX z každého uhla.


AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku