03.06.2021

Citroen ëJumpy VODÍK: pre tých, ktorí potrebujú e-dodávku, ale nemajú čas nabíjať

elektrická dodávka eJumpy prichádza aj v tretej elektrickej verzii. Energiu čerpá z vodíka a z menšej batérie.

Netvárme sa, že elektromobil je odpoveďou na všetko. Nie je a nemal by ho do tejto roviny nikto stavať. Je ale odpoveďou pre prekvapivo veľkú masu súkromných i firemných vozidiel. Časť trhu však bez nafty a benzínu nebude mať vhodné vozidlo pre svoje potreby. Je to tá časť, ktorá nemá čas. A ani priestor, či možnosti na každodenné a opakované nabíjanie, pretože od vozidla potrebujú viac ako cca 300 km denne. 

Vodíková technológia preto dopĺňa ponuku elektrických úžitkových vozidiel a zameriava sa na potreby a požiadavky 8 % spoločností, ktoré potrebujú absolvovať trasy dlhšie ako 300 km a počas dňa nemajú čas na nabíjanie svojich vozidiel. Ponuka značky Citroën tak dokáže odpovedať na všetky potreby segmentu.

Nový model Citroën ë-Jumpy Hydrogen, elektrická dodávka s pohonom palivovým článkom a batériami, predstavuje modelovú premiéru pre značkou Citroën, ktorou vstupuje do novej energetickej epochy. Popri zabudovaní tejto novej technológie si zachováva svoju pôvodnú ložnú plochu. So zachovaním praktického využitia ponúka dojazd do vzdialenosti viac ako 400 km* a tri karbónové nádrže na vodík, ktoré pracujú s tlakom 700 barov, nachádzajú sa pod prednými sedadlami a na ich naplnenie stačia iba 3 minúty. Vypúšťa nulové emisie CO2, takže remeselníci aj obchodníci môžu úplne voľne vstupovať do mestských oblastí s obmedzenou premávkou.

 

Nový model ë-Jumpy Hydrogen využíva na pohon iba elektrickú energiu, pričom ju získava z dvoch zdrojov: z palivového článku s výkonom 45 kW, ktorý vyrába elektrickú energiu tým, že využíva vodík uskladnený v troch valcových zásobníkoch s tlakom 700 barov a z batérie s kapacitou 10,5 kWh. Tá zohráva rolu zálohy na 50 km a automaticky sa spína v momente, keď sa zásobníky na vodík vyprázdnia. Vodíkový palivový článok zaručuje dojazd vozidla a batéria mu pomáha v momentoch, keď potrebuje extra dávku výkonu ako napríklad v prechodových fázach či v prudkých stúpaniach. Tieto dva zdroje energie dokážu v spojení napájať motor a zabezpečovať pohon. Batéria, ktorá zachytáva aj rekuperovanú energiu pri spomaľovaní a brzdení, sa nabíja automaticky pomocou elektrickej energie z vodíkového palivového článku, čo jej zaručuje dostatočnú úroveň nabitia a zároveň sa môže nabíjať aj pomocou konektora pripojeného do elektrickej siete určenej pre nabíjanie elektrických vozidiel.

Klasický model Citroën Jumpy, vyrábaný v závode SevelNord, sa následne bude pretvárať v Kompetenčnom centre koncernu STELLANTIS zameranom na vodíkovú technológiu v nemeckom meste Rüsselsheim.

Nový model ë-Jumpy Hydrogen sa bude vyrábať vo dvoch veľkostiach M (4,95 m) a XL (5,30 m), pričom prvé dodávky modelu ë-Jumpy Hydrogen sa k flotilovým klientom dostanú na jeseň 2021. Ako vyzerá e-Jumpy Hydrogen (Vodík) zistíte aj v galérii. 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Citroen

Komentáre k článku