21.04.2020

Ford Focus RS končí. Zabili ho európske emisné limity

Ford zrušil vývoj modelu RS. Aj napriek plánovanej elektrifikácii nie je vývoj udržateľný.

Ford Focus bude vo svojej štvrtej generácii bez dvoch písmen RS. Fanúšikom rýchlych Fordov zostanú iné výkonné modely značky. Model RS však pokračovať nebude.

Tu je oficiálna odpoveď slovenského importu značky na otázku, či sú špekulácie zahraničných médií o konci Focusu RS pravdivé: „Žiaľ, áno, túto informáciu máme potvrdenú aj z centrály Ford of Europe.
Vzhľadom na celoeurópske emisné normy a vysoké daňové zaťaženie týchto vozidiel, spoločnosť Ford neplánuje ďalšiu verziu nového Focusu RS.
Program Ford Performance však v Európe pokračuje aj naďalej a je súčasťou DNA spoločnosti. Opierať sa bude najmä o vozidlá Focus a Fiesta ST, ktoré získali viacero ocenení, ale aj Ford Mustang a Ranger Raptor.“ napísala PR špecialistka Pavlína Baráni.

MK1

Každá z doterajších troch generácii modelu Focus mala verziu RS. Prvá generácia modelu Focus, ktorý bol nástupcom modelu Escort prišla v roku 1998. Verzia RS uzrela svetlo sveta v roku 2002. Podkapotou mala preplňovaný dvojlitrový turbomotor Duratec s výkonom cca 214 koní, LSD diferenciál od Quaife medzi prednými kolesami. Ford tvrdil, že až 70% komponentov Focusu RS bolo nových, respektíve vylepšených tak, aby auto naplnilo očakávania, ktoré fanúšikovia značky kládli na športové modely výrobcu. A podarilo sa, auto bolo ľahké, dravé a s poriadne vysokým výkonom. A ani očakávania neboli malé, veď to boli časy po Forde Sierra, či v tomto prípade najmä po Forde Escort RS Cosworth. Ten mal už na začiatku 90-tych rokov 16-ventilový dvojlitrový prepĺňaný motor s výkonom 167 kW. Navyše mal pohon všetkých kolies. Išlo o homologizovanú verziu rely špeciálu, ktorá sa síce volala Escort, no vyrástla na základoch Sierry. Escort RS Cosworth mal mať limitovanú výrobu, no záujem zákazníkov prekonával očakávania, a tak Ford pokračoval vo výrobe až do roku 1996. Escort si získal veľkú popularitu, tuneri vedeli z jeho motora vytlačiť výkon presahujúci1000 koní... Postaral sa o to JEMS a vďaka úpravám dokázal motor prejsť štvrťmílový šprint za menej než 9 sekúnd.

Prvá generácia RS tak síce nenadviazala na pohon všetkých kolies, no auto si aj tak zaslúžilo uznanie za vynikajúce jazdné vlastnosti a ostré reakcie a vydláždilo cestu pre druhú generáciu Focusu a jeho športovej verzie RS.

MK2

Focus druhej generácie vyrábaný medzi rokmi 2004 až 2011 však bol podstatne väčším a ťažším autom. Vznikol na platforme C1, ktorá poslúžila nielen pre Focus, či C-Max a Kugu, ale aj pre Volvá S40 a V50, či C30 a aj C70, rovnako tak pre Mazdu 3 (BL). Aj vďaka tejto kooperácii mal Focus RS a aj ST Podkapotou dnes už legendárny päťvalec od Volva s objemom 2,5 litra. Focus ST a aj RS mali vďaka tomuto motoru nielen kvantum síl, ale najmä fantastický zvuk a opäť si získali veľký obdiv fanúšikov športových verzií áut – tzv. hot-hatchov.

Kým ST-čko bolo už samo o sebe dosť dravé a ponúkalo výkon 225 koní, RS sa stalo živou legendou, a nielen pre výkon 304 koní a 440 Nm, ale aj pre neuveriteľne dravý dizajn a jazdné vlastnosti. RS dostalo väčšie turbodúchadlo, ktoré zdvojnásobilo tlak až na 1,4 baru, väčší medzichladič, väčšie nozdry pre lepšie nasávanie a dôkladne prepracovanú prednú nápravu aj s inovovaným diferenciálom Quaife.

MK3

Tretia generácia modelu Focus začala svoju éru v roku 2010 s modelovými rokmi 2011 až 2018. Focus RS už nemal päťvalcový motor, zato mal motor z Mustangu. 2,3 litrový turbobenzín dosahoval výkon 257 kW (350 k) a vďaka nemu auto zrýchlilo z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy. Vďaka nemu a vďaka návratu pohonu všetkých kolies. RS sa tak ocitol v elitnom klube áut kategórie hot-hatch spolu s autami ako Audi RS3, či AMG A45 4Matic. Silou bol i fakt, že pohon všetkých kolies vedel uprednostňovať zadnú nápravu, takže Ford mohol k RS pribaliť aj drift mode a malý hatch tak s radosťou jazdil bokom. Pravda, ak ste mu to umožnili.

Ford na aute ďalej pracoval a šírili sa dišputy o tom, či jazdné vlastnosti neposunie ešte ďalej, napríklad prostredníctvom LSD diferenciálu vpredu, či vďaka zvýšeniu výkonu.

MK4

Nuž a Ford Focus RS štvrtej generácie mal byť ešte ďalej. Podkapotou mal byť štvorvalec, avšak s objemom 2,5 litra, ktorý možno nájsť v hybridných verziách modelov ako Kuga. Motor mal vraj taktiež spolupracovať s elektromotorom a jeho výkon mal presahovať úroveň 400 koní. Mal, lebo nebude. Emisné limity i vysoké daňové zaťaženie súvisiace s emisnými limitmi a súvisiace tiež s nenávisťou voči výkonným autám v mnohých krajinách Focus RS končí v histórii. Určite však nie v zabudnutí, všakže.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: wiki, Ford, evo.co.uk, x-tomi design

Komentáre k článku