11.01.2020

E-TECH: Renault Clio a Captur už aj ako hybridy. Premiéra v Bruseli

Renault na začínajúcom autosalóne v Bruseli premiéruje hybridné Clio a plug-in hybridný Captur.

Renault Clio a Captur už aj ako hybridy. Predstavia sa v Bruseli

Renault na začínajúcom autosalóne v Bruseli premiéruje hybridné Clio a plug-in hybridný Captur.

Renault Clio E-TECH a Captur E-TECH. Jeden je HEV, druhý PHEV – dva hybridy, rovnaká technika, rovnaký názov, odlišné schopnosti.

Renault na autosalóne v Belgicku práve predstavuje svoje dve nové hybridné motorizácie. Obe sa volajú E-TECH, no kým menšie Clio je štandardný bezzástrčkový hybrid (podobne ako Toyota), Captur je typický plug-in hybrid so štekrom a s väčšou batériou umožňujúcou vozidlu výrazne vyšší dojazd len na elektrickú energiu.

Hybridný systém E-TECH je v oboch prípadoch totožný. Líši sa len ponukou režimov a maximálnou kapacitou batérie. Kým Clio má 1,2 kWh batériu (230 V), Captur má až 9,8 kWh batériu (400 V). Clio odjazdí v čisto elektrickom režime približne 1+ kilometer, Captur zvládne podľa WLTP v kombinovanom cykle 50 kilometrov. Captur čisto v meste dokáže podľa WLTP odjazdiť do 65 kilometrov. Práve tam je elektrický režim najefektívnejší – vďaka nižším rýchlostiam a vďaka častému brzdeniu, ktoré vďaka rekuperácii umožňuje predlžovať dojazd.

Kým na prvý pohľad sa zdá byť zaujímavejší Captur, z pohľadu úžitku pre zákazníka je tým skutočne významným práve Clio. Aj preto, lebo jeho cena nebude natoľko odlišná od spaľovacích verzií, zároveň bude výrazne šetriť náklady na palivo. Hlavne v meste, pretože bude až 80% jázd v meste jazdiť v 100% elektrickom režime.

Pre mňa je ale najzaujímavejší práve systém E-TECH. Renault ho odvodil z hybridného motora v F1. Tak motorizácia monopostu F1, tak motor osobného Clia a Captura pozostáva z kombinácie trojice motorov. Dva sú elektrické, jeden termálny. Kým v F1 ide o prepĺňaný motor V6 (energiu zbiera jeden elektromotor prostredníctvom turbodúchadla, ukladá ju do batérie a následne ju druhý elektromotor vypustí na kolesá), Captur a Clio majú atmosférický štvorvalec s objemom 1,6 litra, ktorý sme naposledy mohli zažiť v modeloch značky Dacia – napríklad Duster.

Veru, ide o motor 1,6 SCe, ktorý bol prepracovaný práve pre využitie v hybridnom systéme. Najväčšou zmenou je prítomnosť štartér-generátora HSG. Nejde však o remeňový štartér-generátor ako ho poznáme z mild-hybridov mnohých zväčša európskych výrobcov. Štartér-generátor je s ďalšími motormi spojený prevodovkou. HSG motor sa stará o hladké „nakopnutie“ spaľovacieho motora, zároveň zbiera kinetickú energiu, mení ju na elektrickú a ukladá ju do batérií. Druhý elektrický motor sa stará o pohon predných kolies a v oboch autách sa stará o prvé metre pri rozbehu.

 Až potom sa zapojí spaľovací motor. Výsledkom je výrazné zníženie spotreby, no tiež užívateľsky veľmi príjemné správanie vozidla, ktoré okamžite po štarte disponuje masívnym krútiacim momentom elektromotora. Všetky tri motory sú spojené s bezspojkovou multirežimovou prevodovkou. Prevodovka dokáže cez planétové súkolesie prenášať výkon ktoréhokoľvek motora a to s úplne hladkým neciteľným radením. Technologicky najviac pripomína transaxle planétovú prevodovku, ktorú v hybridoch používa Toyota a aj Ford.

Troška mätúco sa u nich volá eCVT, aj keď s CVT nemá nič spoločné (iba pocit z plynulej zmeny prevodového pomeru). Ide o to najspoľahlivejšie a najtrvanlivejšie riešenie prenosu energie z viacerých zdrojov na jednu nápravu a v mojich očiach to výrazne zvyšuje kredit hybridov značky Renault. Nenechajte sa ale zmiasť, Renault nepostavil eCVT prevodovku, ani ju nekúpil od Toyoty, či Fordu. Ich princíp fungovania je síce podobný, no Renault má pri svojej bezspojkovej multirežimovej prevodovke 150 patentov. Celkovo má motorizácia 15 rôznych režimov vzájomnej kombinácie jednotlivých motorov. Captur má narozdiel od Clia aj jazdný režim E-SAFE, ktorý môže aktivovať vodič cez Multi-sense volič. Tento režim umožňuje jazdu len na spaľovací motor s tým, že sa energia v batériách uloží na neskoršie použitie – napríklad ak vodič vie, že po nabití strávi väčšinu jazdy mimo mesta, no smeruje do mesta, kde sa mu hodia elektrické kilometre viac.

Elektromotor systému E-TECH sa dokáže pridať a pomôcť spaľovaciemu motoru vždy, keď si to situácia, alebo tlak nohy vodiča na akcelerátor vyžiada. Výsledkom je spoločný maximálny výkon motorizácie Clia E-TECH 140 koní. Captur s väčšou batériou a vyšším napätím batérií dosiahne maximálny výkon až 160 koní.

Renault Clio by mal mať v kombinovanom cykle WLTP o 40% nižšiu spotrebu ako porovnateľný spaľovací variant. To znamená, že priemerné emisie CO2 budú pod 100 g na kilometer.

Captur bude mať pri čo najväčšom využívaní veľkej batérie priemernú spotrebu v kombinovanom cykle 1,5 litra benzínu na 100 km a emisie na úrovni 34g CO2 na kilometer. Pritom v elektrickom režime dokáže jazdiť až do rýchlosti 135 km/h. Clio s menšou batériou dokáže v elektrickom režime dosiahnuť maximálne 75 km/h.

Ani Clio ani Captur by pritom nemali trpieť na výrazné zníženie uložného priestoru v kufri. Môže za to platforma CMF-B, na ktorej obe autá vyrástli a ktorá bola pre bezproblémové začlenenie elektrických komponentov hybridnej sústavy vytvorená.

Obe autá sa drobnými dizajnovými zmenami odlišujú od bežných verzií.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Renault

Komentáre k článku