22.11.2019

FOTO: Aston Martin DBX – prvé SUV značky s odvážnym dizajnom

Nazvime to odvážny. I keď by niekto mohol protirečiť slovami ako nudný, alebo čudný, to správne slovo je odvážny.

Odvážne je už len to, že sa Aston Martin rozhodol postaviť svoje prvé SUV. Postavil ho na jeho vlastnej platforme, vyrábať sa bude v novom závode vo Walese (St. Athan), na bývalej základni RAF, kde predtým žili bombardéry Vulcan. Napriek tomu, že podstata tohto auta je primárne z hliníka, v základnej hmotnosti má 2245 kilogramov. Čo je však pri tomto aute kľúčové – utiahne až 2,5 tony.

Podkapotou tohto nového a vysoko jazdiaceho prírastku do rodiny športových automobilov značky Aston Martin tepe nemecké osemvalcové srdce s dvoma turbodúchadlami a s objemom 4,0 litra. Veru, tak ako pri Vantage, či DB11 aj tu je umiestnený motor V8 od Mercedesu (AMG). Jeho maximálny výkon je cca 404 kW (550 k) a maximálny krútiaci moment je 700 Nm. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 4,5 sekundy a maximálna rýchlosť je 291 km/h. O prenos výkonu na všetky štyri kolesá sa stará (ako inak) 9-stupňová automatická prevodovka s meničom. Silu motora distribuuje na prednú aj zadnú nápravu vďaka stálemu pohonu všetkých kolies. Nemusím chodiť okolo horúcej kaše a tváriť sa, že prevodovka je iná ako v takom GLE 63S a aj pohon všetkých kolies môžeme pokojne nazvať 4Matic+. Pre ideálne rozdelenie krútiaceho momentu medzi kolesami sa starajú elektronicky ovládané diferenciály – aj zadný LSD. Vozidlo má pneumatický podvozok v základe. Môže sa znížiť o 50 a zvýšiť o 47 milimetrov podľa jazdnej situácie. Aby sa ťažké auto správalo úctyhodne aj v zákrutách, využíva 48-voltový stabilizačný systém a elektronicky ovládané adaptívne tlmiče.

Nepochybne si techniku od Mercedesu Aston Martin vyladil pre svoje potreby, avšak je celkom zrejmé odkiaľ kľúčové komponenty pochádzajú. A nie sú jediné. Britská automobilka ťažila pri vývoji modelu DBX z finančného prepojenia s Mercedesom a z dohody o dodávaní komponentov naozaj intenzívne. DBX obsahuje i množstvo najmodernejších asistenčných systémov vrátane asistenta na udržiavanie v jazdných pruhoch, asistentov mŕtvych uhlov, či kamier so záberom 360°. I v kabíne možno nájsť nejaké tie známe prvky, azda najzreteľnejším je touchpad na stredovom tuneli. Túto pripomienku neberte ako niečo negatívne. Veď najlepšie to vyjadrili Briti – i keď takto Aston Martin stráca kus unikátnosti, je to zrovna ten kus, ktorý sa doteraz najčastejšie kazil a navyše bol dosť zastaralý. Je jasné, že Aston Martin nevyvíjal auto z úplného gruntu, no je tiež jasné, aký účel má toto auto. Je to money maker, teda naozaj kľúčový model, ktorý má k značke dostať nových zákazníkov. A Aston Martin urobil všetko preto, aby medzi tými novými zákazníkmi boli aj dobre situované ženy. Značka dúfa v úspech najmä v Číne a na ďalších trhoch mimo územia UK.

Dizajn auta je zreteľne inšpirovaný historickým odkazom značky, no tiež najnovšími modelmi. Pokojne si dovolím napísať, že toto je poriadne nafúknutý a zväčšený Vantage. Typická predná maska s LED svetlami a chrómovanou maskou chladiča, no najmä o tom svedčí zadná časť so skutočne výraznými spojenými svetlometmi v línii pod zadným oknom. Auto je prezentované v krásnej červenej farbe, aby vyzeralo vyššie, spodné komponenty sú v čiernej farbe.

V interiéri nájdeme digitálny prístrojový panel, veľký centrálny dotykový displej s konektivitou CarPlay už v základe, spomínaný touchpad. No a potom je tu päť miest pre dospelých, 631 litrový batožinový priestor, zadné sedadlá sklopiteľné v pomere 40:20:40, množstvo kože na sedadlách i na ďalších komponentoch, drevo, chrómované detaily a alcantara na strope a stĺpikoch. Z auta visí cenovka: už od 193 500 eur. Výrobca samozrejme myslel aj na doplnky vrátane kožených tašiek, detských sedačiek, zvieracích prepraviek, či psieho lehna do kufra. Auto si môžete do detailu prezrieť v naozaj peknej galérii.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Aston Martin

Komentáre k článku