21.10.2019

FOTO: Nová Toyota Yaris – nová platforma, nový hybrid Dynamic Force

Toyota predstavila jeden zo svojich najúspešnejších modelov už vo 4. generácii. Yaris stojí na novej platforme a svedčí mu to.

Nový Yaris reaguje na neustále náročnejšie požiadavky zákazníkov v triede malých áut a robí to prostredníctvom presadnutia na novú platformu stvorenú z filozofie TNGA. Ide o platformu GA-B. Yaris je tak úplne novým autom a prvýkrát prichádza s hybridným pohonom s 1,5 litrovým trojvalcom.

Dizajnovú koncepciu exteriéru v prípade nového modelu Yaris definujú pojmy „hutnosť a obratnosť“ – chce byť vždy pripravený vyraziť a poskytnúť zábavu za volantom.

„Hutné“ rozmery ho odlišujú od ostatných vozidiel v danom segmente, kde sú zvyčajne nové automobily s každým novým spracovaním stále väčšie a väčšie. Toyota skrátila celkovú dĺžku modelu Yaris o 5 mm, zároveň však zväčšila rázvor o 50 mm. Vozidlo tým získalo obratnosť a schopnosť manévrovať počas jazdy a parkovania v meste. Súčasne sa zachoval priestor vo vnútri, kde na cestujúcich čaká prinajmenšom rovnako priestranný interiér.

Vďaka platforme GA-B klesla celková výška vozidla o 40 mm, čo však vodičovi ani ostatným cestujúcim neubralo priestor v oblasti hlavy, pretože teraz sedia nižšie. Nižšie položená kapota poskytuje vodičovi lepší výhľad smerom dopredu. Dodatočných 50 mm šírky vytvára vo vozidle viac miesta vpredu aj vzadu. Širší rozchod predných a zadných kolies zasa dodáva novému modelu Yaris nižší, rozšírený postoj. To všetko vplýva na pocit z jazdy, ktorý bude v novom aute výrazne športovejší, než doteraz.

Štýl exteriéru zdôrazňuje efekt hutných proporcií s výraznými charakterovými líniami, ktoré sa tiahnu nadol po bočnej strane a vytvárajú dojem, že vozidlo sa pohybuje smerom dopredu. Celkovo natiahnutý, jednotný vzhľad dotvárajú mohutné blatníky vpredu aj vzadu, spolu s výrazne tvarovanými panelmi dverí, z ktorých vyžaruje obratnosť vozidla a jeho neustála pripravenosť vyraziť.

V prednej časti sa dizajn upriamuje na veľkú masku chladiča a znak Toyota v strede. Potiahnutím spodnej časti predného stĺpika karosérie dozadu a predĺžením kapoty sa dizajnérom podarilo posilniť dynamický vzhľad vozidla. Nové svetlá využívajú technológiu LED a zahŕňajú tiež smerové svetlá, ktoré sa striedajú s dennými svetlami.

Dizajn interiéru sa riadi princípom „ menej je viac“, vďaka čomu vzniká veľký otvorený priestor pre vodiča a predného spolujazdca. Toyota píše o vysokokvalitných materiáloch. Uvádza inovačnú plstenú povrchovú úpravu panelov dverí a po prvýkrát v modeli Yaris aj prístrojovú dosku mäkkú na dotyk, čo spríjemňuje atmosféru v kabíne.

Základným aspektom, na ktorý sa tvorcovia sústredili v celom vozidle, bola úroveň vnímanej kvality. Zohľadnili pocit pri dotyku s ovládacími prvkami, ich používaní a zvukovom prejave, ako aj farby, podsvietenie, tvary, vzory, grafiku a celkový vzhľad.

Dizajn priestoru vodiča vychádzal z koncepcie „ruky na volante, oči na ceste“. Potrebné informácie vodič získava prehľadnou a priamou formou z troch navzájom prepojených zdrojov: centrálnej obrazovky Toyota Touch, multiinformačného TFT displeja na združenom prístroji a 10-palcového projekčného displeja. Väčšie rozmery projekčného displeja pomáhajú vodičovi sústrediť sa na vedenie vozidla s minimálnym rozptyľovaním. Na čelné sklo v zornom poli vodiča premieta základné informácie o jazde a upozornenia, ako napríklad navigačné pokyny a najvyššiu povolenú rýchlosť.

Nový Yaris si môžete nechať vybaviť ďalšími technicky vyspelými a praktickými funkciami, ako je napríklad veľká bezdrôtová nabíjačka, na ktorú sa zmestia aj smartfóny poslednej generácie, vyhrievanie volantu či špeciálne náladové osvetlenie kabíny v okolí vodiča. Umiestnenie a používanie ovládacích prvkov je vďaka ergonomickému dizajnu naozaj intuitívne. Samotná palubná doska je tenšia a posadená nižšie, spojená so širšou a vyššou stredovou konzolou. Združený prístroj vodiča pozostáva z dvoch digitálnych prístrojov po bokoch a multiinformačného TFT displeja v strede a má len veľmi plytký štít. V neposlednom rade je tu kvôli lepšej viditeľnosti menší volant, ktorý ďalej podporuje koncepciu „oči na ceste, ruky na volante“.

Vývojom platforiem vychádzajúcich z architektúry TNGA priniesla Toyota postupnú zmenu jazdných vlastností, ovládateľnosti a štýlu pre sériu nových modelov. Prvou bola platforma GA-C pre vozidlá strednej veľkosti, ktorá je východiskom pre vylepšenia charakteru jazdy a atraktívneho vzhľadu modelu Prius najnovšej generácie, modelu C-HR a novo uvedeného modelu Corolla. Podobne s príchodom platformy GA-K sa ukázala aj možnosť prispôsobiť filozofiu TNGA pre väčšie sedany a SUV – vytvorila veľmi efektívny základ nových modelov Camry a RAV4.

Teraz Toyota pri vývoji nového modelu Yaris po prvýkrát využíva silu architektúry TNGA na zvýšenie výkonnosti svojho kompaktného vozidla. Nová platforma GA-B prináša spoľahlivosť a prirodzený pocit z riadenia a je hlavným predpokladom zvýšeného pôžitku z jazdy, ktorý nový model Yaris prináša.

Pocit kontroly a prepojenia vodiča s vozidlom umocňuje práve pozícia za volantom, podobne ako v ostatných modeloch postavených na architektúre TNGA. Vďaka platforme GA-B sa sedadlo vodiča podarilo umiestniť nižšie a viac dozadu (o 60 mm v porovnaní so súčasným modelom Yaris) smerom k stredu vozidla. Tým sa zároveň znížilo ťažisko vozidla a vznikla príjemnejšia poloha pri jazde, s lepšou ergonómiou a rozsiahlejšími možnosťami prispôsobenia. Volant sa nachádza bližšie k vodičovi a poskytuje o šesť stupňov väčší rozsah nastavenia sklonu.

Nový Yaris má nízke ťažisko, rovnako ako všetky modely s architektúrou TNGA. V porovnaní so súčasným modelom je vozidlo o 15 mm nižšie, čím získava lepšie parametre zotrvačnosti. Aj podvozok sa môže pochváliť lepším rozložením hmotnosti, a to medzi prednou a zadnou časťou vozidla aj medzi ľavou a pravou stranou. Tým sa podarilo obmedziť nakláňanie karosérie, zvýšiť stabilitu pri brzdení a skrátiť brzdnú dráhu. Karoséria s vyššou torznou tuhosťou zasa dodáva vozidlu svižnosť a stabilitu pri manévrovaní.

Nový systém zavesenia predných kolies so vzperami MacPherson a zadná náprava s torznou tyčou prinášajú okrem iného menšie trenie v predných vzperách, mäkšie pružiny a zvýšenie klopnej tuhosti vzadu z 320 na 580 Nm/stupeň. To ďalej zlepšuje dynamické vlastnosti nového modelu Yaris, znižuje klopenie karosérie v zákrutách a zvyšuje obratnosť vozidla.

Použitie platformy GA-B umožnilo podstatne zvýšiť tuhosť karosérie, čo podporuje stabilitu vozidla a jazdný komfort a prispieva k nízkym hladinám hluku a vibrácií. Optimalizovala sa architektúra platformy a horná časť karosérie, pričom sa použili strategické výstuže na paneli pod čelným sklom, v zadných stĺpikoch, na tuneli, zadnej konštrukcii a zadných podbehoch, ako aj tuhší panel palubnej dosky.

Hybrid, hybrid a jedine hybrid. Zatiaľ

Uznávané vedúce postavenie spoločnosti Toyota v oblasti samonabíjacej hybridnej technológie stavia na viac ako 20-ročných skúsenostiach. Na základe miliárd kilometrov odjazdených po celom svete preukázali hybridy značky Toyota svoju výnimočnú kvalitu, odolnosť a spoľahlivosť. Odhaduje sa, že hybridné vozidlá Toyota na celom svete prejdú každý deň dokopy vyše 500 miliónov kilometrov.

Od roku 1997, keď sa predstavil prvý model Prius, predala Toyota Motor Corporation na celom svete viac ako 14 miliónov hybridných vozidiel – z toho 2,5 milióna v Európe – pričom túto technológiu neustále zlepšuje a uvádza nové modely v širokom spektre trhových segmentov. Yaris Hybrid, prvý plno hybridný model nižšej triedy na svete, sa predstavil v roku 2012 a odvtedy sa v Európe predalo viac ako 500 000 kusov. Upevnil si tak postavenie kľúčového produktu, vďaka ktorému si verejnosť rozširuje povedomie o hybridnej technológii Toyota a dokáže oceniť jej výhody.

Nová, štvrtá generácia hybridnej technológie Toyota zažije svoju premiéru v základnej pohonnej jednotke nového modelu Yaris. Tento systém s názvom 1.5 Hybrid Dynamic Force je priamo odvodený od väčších, 2,0- a 2,5-litrových systémov, ktoré sa predstavili v nových modeloch Corolla, RAV4 a Camry. Pri jeho vývoji sa rovnako dôsledne kontrolovali rozmery a hmotnosť jednotlivých dielov, aby vozidlo dosahovalo ešte nižšiu spotrebu a produkovalo menej emisií.

Súčasťou hybridného systému je nový 1,5-litrový trojvalcový zážihový motor Dynamic Force s variabilným časovaním ventilov, pracujúci v Atkinsonovom cykle. Rovnako ako štvorvalcové varianty s objemom 2,0 a 2,5 litra profituje z detailných opatrení na zníženie vnútorného trenia a mechanických strát a optimalizuje účinnosť spaľovania. V skutočnosti sa motor môže pochváliť najrýchlejším spaľovaním na svete, čo podporuje vysoký krútiaci moment pri nízkych otáčkach a úsporu paliva. Okrem toho obsahuje vyrovnávací modul, ktorý pomáha znižovať hluk a vibrácie motora.

Vďaka tomu sa môže pochváliť 40 % tepelnou účinnosťou, čo je viac než poskytujú bežné vznetové motory. To v modeli Yaris prispieva k viac ako 20 % zníženiu spotreby paliva a emisií CO2. Zároveň sa podarilo zvýšiť systémový výkon o 15 % a vyladiť prenos výkonu, čím vozidlo získalo spoľahlivý a prirodzený chod.

Hybridná náprava „transaxle“ bola úplne prepracovaná. Zaviedla sa nová dvojosová konštrukcia, vďaka ktorej je teraz kompaktnejšia (o 9 %). Výsledkom je prevodový mechanizmus s menšími celkovými rozmermi a nízkymi stratami, ktorý zlepšuje jazdné vlastnosti a jednoducho sa kombinuje s platformou GA-B pre nový model Yaris.

Systém okrem toho využíva nový lítiovo-iónový hybridný akumulátor s vyšším výstupným výkonom, ktorý umožňuje rýchlejšiu akceleráciu vozidla. Nový akumulátor je nielen výkonnejší, ale aj o 27 % ľahší než predchádzajúci nikel-metal-hydridový akumulátor.

Na vybraných trhoch sa nový Yaris bude predávať aj s 1,5- alebo 1,0-litrovým trojvalcovým zážihovým motorom. Podrobnejšie informácie o týchto jednotkách uverejní Toyota neskôr. Zo začiatku tak bude ponuka jednoduchá: Hybrid.

Nové asistenčné systémy a stredný airbag

Do portfólia asistenčných systémov malej Toyoty patrí adaptívny tempomat pre celý rozsah rýchlostí a asistent sledovania jazdného pruhu, ktoré sa predstavili v nedávno uvedených modeloch značky Toyota, ako napríklad Corolla.

Popri pokročilých asistenčných systémoch pre vodiča ponúka nový Yaris aj najvyššiu mieru ochrany cestujúcich podľa pripravovaných prísnejších noriem pre rok 2020. Napríklad kvôli lepšej ochrane cestujúceho pri náraze zboku prinesie nový Yaris ako prvý v triede kompaktných automobilov stredný airbag. Podľa všetkého ide o airbag umiestnený uprostred kabíny tak, aby tlmil náraz „hláv“ pasažierov. Viac zatiaľ Toyota nepovedala.

 

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Toyota

Komentáre k článku