2019-07-16 19:40:00
Ferrari SF90 Stradale
Ferrari SF90 Stradale
Zdroj: Ferrari

FERRARI SF90 STRADALE: Prvý plug-in hybrid od Ferrari. Aj elektrická predokolka

Ferrari SF90 – pre ľadové medvede všetko. Aj Ferrari môže jazdiť iba s predným pohonom.

Ferrari sa pri príležitosti 90-teho výročia založenia automobilky rozhodlo pre rázny krok. Postavilo superšport s predným pohonom.

Dobre čítate. Toto Ferrari jazdí s pohonom iba prednej nápravy. Iba v meste. Iba 25 kilometrov. Potom sa mu vybije baterka a prejde do hybridného režimu. Kým ju nenabijete, budete mať auto, ktoré príležitostne pôjde s pohonom iba prednej, iba zadnej, alebo s pohonom oboch náprav.

Prečo som začal takto? Ferrari, ktoré dokáže jazdiť s výhradným pohonom prednej nápravy? Navyše pritom znie ako prázdny mixér? Nuž musíte uznať, že toto je taká štúrovská streľba do vlastnej končatiny.

Zdroj: Ferrari

Našťastie sa automobilke z Maranella podarilo tento úchylný režim (na Ferrari) skryť pod nános hi-tech dát a informácií, takže len málokto začal riešiť prioritne fakt, že je to vlastne predokolka od Ferrari, ktorá si v batohu nosí (pre istotu) fenomenálny motor V8 s výkonom 780 koní a krútiacim momentom 800 Nm.

Lebo aj takto sa dá pozerať na Ferrari F90 Stradale. Obzvlášť ak sa s ním pomaly presúšate v kolóne v Monaku, či v St. Tropez. Tam bude veľký silný osemvalec zväčša spať.

Plug-in hybrid od Ferrari má množstvo technických informácií, ktoré túto ekologickú vsuvku ľahko vytesnia. Za všetky stačí jeden – maximálny zrátaný výkon na úrovni 735 kW (1000 k). No poďme ďalej.

Zdroj: Ferrari

SF90 Stradale má Podkapotou hneď trojicu elektromotorov. Dva sa starajú o pohon prednej nápravy, tretí je umiestnený medzi osemvalcom a novou osemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Načo tam je ten tretí motor? Pomáha systému s hluchými miestami a istotne má prsty aj v generovaní elektriny v momente, keď je jej v batérii málo a zároveň ide motor V8.

Predné motory dodávajú autu maximálne 162 kW (220 k). Dvojica elektromotorov pre dvojicu kolies bez vzájomného mechanického prepojenia, pritom sa motory nenechádzajú v nábojoch kolies. Volá sa to Rac-e system. Inak rafinované riešenie, ktoré minimalizuje mechanické straty a zároveň nezaťažuje konštruktérov výrazným nárastom neodpruženej hmoty a náročnejším nastavením podvozku.

Zdroj: Ferrari

Energiu čerpajú z 7,9 kWh batérií umiestnených v strede vozidla. Elektromotory spolu s batériami, komponentnmi regeneratívneho brzdenia a ďalšími súčiastkami hybridného pohonu pridali autu 270 kilogramov hmotnosti. Značke sa však podarilo ušetriť kilogramy inde a to najmä prostredníctvom výrazného uplatnenia odľahčených materiálov vrátane karbónu a nových hliníkových zliatin. Pritom má konštrukcia o 20% lepšiu tuhosť v ohybe a o 40% lepšiu torznú tuhosť. Celková hmotnosť vozidla je 1570 kilogramov.

Ako vysvetľuje video nižšie, automobil môže fungovať v štyroch režimoch hybridného pohonu. Všetky sa ovládajú priamo na volante. Prvý s označením eD je zodpovedný za čisto elektrickú jazdu s využitím dvojice motorov prednej nápravy. Druhý hybridný režim taktiež uprednostňuje  pohon prednej nápravy, pripája spaľovací motor v prípade potreby. Režim Performance má neprestajne zapnutý spaľovací motor, prioritou je dobíjanie batérie pre následné využitie energie a pohon oboch náprav. Posledný režim je režim Qualify. Ten sa nesnaží dobíjať batériu chodom motora. Naopak maximalizuje výkon a práve v ňom je dostupný maximálny výkon.

Zdroj: Ferrari

Ferrari F90 Stradale nie je však len o pohone. I keď práve ten je najväčším ťahákom. F90 totiž okrem rafinovaného diferenciálu na zadnej náprave disponuje s ním spojeným systémom vektoringu krútiaceho momentu. Celé riešenie sa volá eSSC. Elektronicky ovládaný zadný mechanický diferenciál a dva samostatné motory pre predné kolesá spolupracujú pre čo najlepší výkon v zákrutách. V hre je aj aktívna aerodynamika v zadnej časti vozidla i aktívny kryt motora prispievajúci k zlepšeniu prítlaku. Dizajn sa môže zdať akosi jednoduchý, no je účelný, uprednostňuje hladké povrchy a jeho cieľom je pochopiteľne maximálna aerodynamika.

Zdroj: Ferrari

V interiéri zaujme veľký digitálny prístrojový štít, no tiež dotykové plochy vo veľkom meradle nahradzujúce klasické ovládacie prvky.

SF90 Stradale vďaka všetkým týmto novinkám dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 2,5 sekundy. Z 0 na 200 km/h za 6,7 sekundy. Maximálna rýchlosť je 340 km/h.

  


AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku


Stream naživo