28.02.2019

FOTO: Mercedes GLC 2019 – úplne nové motory, MBUX a ešte lepší asistenti

Mercedes GLC prekonáva po štyroch rokoch od svojho uvedenia facelift. Ten priváža zmeny nielen kozmetické.

Mercedes dnes odhalil faceliftovaný model GLC. Ten zažije svoju výstavnú premiéru na autosalóne v Ženeve už o pár dní. Auto má zdokonalený dizajn, novú generáciu motorov a najnovšie asistenčné systémy vrátane systému MBUX. GLC sa na trh dostane v polovici tohto roka.

Dizajn vozidla naďalej vyjadruje najnovší dizajnový jazyk – zmyselnú čistotu, ktorým ovplyvajú dnes už všetky modely značky. Pre podčiarknutie dizajnu automobilu má po facelifte ešte viac chrómu – chrómované detaily sú už v základnej výbave. V základe sú tiež výrazne graficky spracované vysokovýkonné LED svetlomety s denným svietením pripomínajúcim fakľu. Zvýraznenie výrazu Mercedes dosiahol aj vďaka výraznejšiemu kontúrovaniu masky chladiča, upraveným nozdrám, vďaka novým farbám a tiež vďaka novým diskom s rozmerom od 17 do 19 palcov. Upravené sú nárazníky, výfuky a pridaná je tiež spodná „ochranná“ lišta. Tá má pomôcť autu tváriť sa terénnejšie než doteraz. Aj v kabíne sa vymenili povrchy, pribudli nové drevené úpravy. Nové sú tiež ovládacie prvky na volante a zabudnúť netreba ani na nový touchpad.

Kľúčovou zmenou v kabíne je okrem dizajnových drobností a nových ovládacích prvkov najmä systém MBUX, ktorému sme sa už detailne venovali pri novej Triede A. GLC dostáva to isté vrátane hlasového ovládania s typickou hláškou „Hey Mercedes“  a tiež ovládania prostredníctvom gest. Súčasťou môže byť tiež dotváranie vizuálnych vnemov vodiča prostredníctvom rozšírenej reality. Tú zažije vodič vďaka prednej kamere zachytávajúcej okolie vozidla. Navigácia dokáže vďaka videu z kamery dopĺňať obraz rôznymi virtuálnymi „návestiami“ a podobne.

Kompletne nové motorizácie

Mercedes GLC vstúpi na trh po facelifte s novou paletou motorov. Tú budú zo začiatku tvoriť dva benzínové GLC 200 4Matic a GLC 300 4Matic a tri naftové GLC 200d 220d a 300d, všetky taktiež 4Matic. V prípade benzínových aj naftových motorov ide o generačnú obmenu. Za benzínovými skratkami sa skrýva prepĺňaný štvorvalec s objemom 2,0 litra naladený v dvoch verziách. Motory s označením M 264 obsahujú technológie ako variabilné časovanie ventilov Camtronic, ktoré je schopné prehriať výfukové potrubie bez zvyšovania spotreby, twin scroll turbodúchadlo a najmä 48 voltový mild-hybridný systém s remeňovým štartér generátorom. Vďaka hybridným technológiám dokázal Mercedes nielen zvýšiť výkon ale najmä znížiť spotrebu a emisie výfukových plynov. Motory dokážu pracovať v režimoch ako energy recovery, boost, či sailing mode. Kým pri prvom systém prostredníctvom elektromotora rekuperuje energiu pri spomaľovaní, v režime boost elektromotor dodáva 10 kW pre okamžité zrýchlenie (do 2500 ot/min) a v režime plachtenia dokáže auto ďalej fungovať s motorom vypnutým.

Slabší benzínový variant ponúkne maximálny výkon 145 kW (197 k) a maximálny krútiaci moment 280 Nm. K tomu treba v režime boost prirátať dodatočných maximálne 150 Nm krútiaceho momentu od elektromotora. Silnejší variant ponúkne maximálny výkon 190 kW (258 k) a maximálny krútiaci moment 370 + 150 Nm.

Naftové motorizácie tvorí výhradne štvorvalec OM 654 v rôznych verziách. Prvá 200d ponúkne maximálny výkon 120 (163 k) a maximálny krútiaci moment 360 Nm. 220d má 143 kW (194 k) a 400 Nm. Najsilnejšia 300d má 180 kW (245 k) a 500 Nm. Motor má v podstate všetky systémy na reguláciu spalín nacapené priamo na seba. Výnimku tvorí dodatočný katalyzátor SCR umiestnený pod podlahou kabíny. Ten je prítomný najmä preto, aby si motor držal emisie oxidov dusíka pod kontrolou aj v prípade vysokého zaťaženia. Motor vďaka katalyckej redukcii a ďalším procesom úpravy emisií už dnes zodpovedá reálnym jazdným požiadavkám na emisie (RDE). Všetky naftové motorizácie sú kombinované iba s 9-stupňovou 9G-Tronic prevodovkou.

Asistenčné systémy – posun ďalej

Keď sa Mercedes spýtal, čo si majitelia aktuálnej generácie modelu GLC najviac cenia na svojom aute, prvé čo povedali bolo: bezpečnosť. Pocit bezpečnosti ale podľa výrobcu v prípade tohto auta nesúvisí len s jeho mohutnosťou a výškou posedu, no tiež s asistenčnými systémami. Práve ich vylepšenie ponúka po facelifte.

Okrem iného dokážu aktívne asistenčné systémy automaticky na pokyn vodiča meniť jazdný pruh, dokážu v prípade potreby vytvoriť koridor pre záchranné zložky (pri rýchlosti do 60 km/h), dokážu pomôcť pri vyhýbaní sa prekážky, alebo dokážu na základe aktuálnych dát napríklad brzdiť pred vzniknuvšou kolónou áut na diaľnici, či prispôsobiť rýchlosť pred križovatkami, alebo pri potrebe otočiť sa do opačného smeru a podobne.

Ak napríklad vodič má pri jazde po diaľnici aktivovanú funkciu adaptívny tempomat v balíku Distronic s preberaním rýchlostí zo značenia, s pomocou informácií o aktuálnej situácii na diaľnici môže Distronic pred príchodom do zápchy preventívne znížiť rýchlosť na cca 100 km/h. Pritom posilní funkcie udržiavania v jazdných pruhoch a pripraví vozidlo na núdzové brzdenie pred začiatkom kolóny.

Medzi ďalšie nové asistenčné systémy patrí asistent pre odchod z vozidla, ktorý dáva pozor na prípadných cyklistov, či iných účastníkov cestnej premávky, ktorých by člen posádky mohol zasiahnuť dverami pri vystupovaní a prirátať treba tiež asistent pre jazdu s prívesom.

Auto pre zlepšenie komfortu na cestách disponuje systémom Dynamic Body Control, ktorý na základe dát z kamier a senzorov dokáže nastavovať pruženie podľa okamžitej situácie na ceste.

Auto tiež môže obsahovať nový jazdný režim Offroad + a mnoho ďalších.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Mercedes

Komentáre k článku