2015-02-19 04:45:00
Svetová premiéra modelu Škoda
Svetová premiéra modelu Škoda Superb 2015
Zdroj: SKoda

FOTO: Svetová premiéra Škody Superb – dizajn, priestor, dva valce a 4x4

Škoda Superb tretej generácie sa v utorok predstavila svetu. Boli sme pri tom a prinášame to najzaujímavejšie.

Škoda Superb sa pokúsila definitívne vymaniť z tienia upraveného čohosi. Nový Superb je nový, je sám sebou a ponúka presne to, na čom si značka zakladá.

I keď v jeho dizajne mnohí vidia Audi, či Passat, nie sme tu na to, aby sme vyhľadávali podobnosti. V dnešných časoch je automobilizmus skôr o odlišnostiach a tých má našťastie nový Superb plné priehrštie.

Deň S ako Superb

Premiéra novej generácie Superbu bola pripravená na 17. 2. 2015 v Prahe, vo Fóre Karlín neďaleko centra.

Na premiéru dorazili do Prahy stovky novinárov z celého sveta, papaláši, známe osobnosti, celebritné hviezdičky a modelôčky, ale i stále dokonalá Adriana, či samotný "Goťák" a Michal David. Česká populárna scéna na premiére chcela byť. Našli sme tam modelky, okolo ktorých sa točili štáby bulvárnych programov viac ako okolo samotného Superbu, robili sa s nimi rozhovory, ktoré istotne rozoberali predpokladanú veľkosť kufra a dizajnový jazyk automobilky... Mimochodom, medzi zúčastnenými sme našli aj bývalého šéfa slovenskej hokejovej reprezentácie Glena Hanlona. Ten však dozaista neprišiel kvôli hviezdičkám, ale Superbu.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Dovedna mohlo byť na premiére zhruba osemsto ľudí, väčšina z nich bola vybavená aspoň tabletom, či mobilným telefónom so schopnosťou nahrávať a fotografovať, čo aj patrične využili, ako môžete vidieť na fotografiách.

Keď sa však premiéra začala, aj tie najvytrvalejšie pohľady sa presunuli z modeliek na scénu a udalosti predchádzajúce samotnému odhaleniu vozidla. Najprv začal hovorca automobilky Škoda, následne si na pódium pozval šéfa automobilky profesora Wahlanda a posledné slovo patrilo šéfdizajnérovi Jozefovi Kabáňovi.

Zdroj: SKoda

No vlastne nie, posledné slovo patrilo Českej filharmónii a "óde na Superb" i videu, v ktorom za výborného doprovodu umelcov Škoda prešla od prvého Superba až k tomu novému. Jeho príchod na pódium sprevádzali silné emócie, ktoré jednoznačne vyvolalo práve spojenie obrazového a zvukového vnemu. Efekt to bol taký, priam koncertový, že ľudia by tlieskali a kričali aj keby vyzeralo auto otrasne.

Našťastie vyzeralo dobre, lepšie ako naznačovali nákresy a počítačové vizualizácie a dokonca lepšie než ako vyzerá na štúdiových fotografiách. Následne sa zúčastnení dozvedeli niečo o predajných zámeroch automobilky a hlavne o novinkách na palube Superbu ako i o dizajne auta.

Skvelú akciu kazilo jediné – skutočnosť, že fotografie unikli iba pár hodín pred premiérou. Manažéri automobilky (o úniku som sa dozvedel až od nich) nad únikom len neveriacky krútili hlavou. „Že to niekomu za tých pár šupiek stojí.“ Nuž očividne stojí, páni. Priznali však, že materiály pripravené na premiéru malo toľko medzičlánkov vrátane agentúr už niekoľko dní, že udržať podobu auta mimo dosah zvedavcov až do posledných chvíľ, bolo i tak obdivuhodný výkon.

Synonymom pre Škodu je priestor... v tom je Superb majster sveta.

Alebo minimálne majster strednej triedy. V podstate neexistuje auto v segmente, ktoré by dokázalo preskočiť latku stanovenú novým Superbom. Pochopiteľne, už predchádzajúca generácia mala priestoru na rozdávanie, avšak dĺžka nie je všetko, čo si všimli mnohí neprajníci, ale aj fanúšikovia značky a vzhľad auta kritizovali. Oslovovanie "Jazvečík" pasovalo najmä liftbacku, kombi nedokonalosť dobre utajilo.

Lenže dnes je všetko inak. Superb už nestojí na platforme čínskeho Passatu, ani na predĺženej platforme Octavie. Stojí na modulárnej platforme MQB, čo pre konštruktérov značky dozaista znamenalo obrovskú úľavu a rozviazanie rúk. Auto tak mohli pripraviť podľa svojich preferencií bez toho, aby vytvárali neúmerné požiadavky na rozpočet koncernu i samotnej automobilky.

Zatiaľ sme videli iba liftback, no ten vďaka nárastu rozmerov do všetkých smerov nielenže prekonal predchádzajúcu generáciu, ale takmer vyskočil zo strednej triedy.

Zdroj: SKoda
Zdroj: SKoda

Superb v porovnaní s predchádzajúcou generáciou narástol do dĺžky o 28 mm na 4861 mm, do šírky až o 47 mm na 1861 a o 6 mm do výšky na 1468 mm. Zmenili sa i celkové proporcie vozidla a rozloženie hmotnosti. Mimoriadne dôležitý údaj je zväčšenie rázvoru o 80 mm na 2841 mm vďaka čomu sa v kabíne vytvorilo viac miesta pre pasažierov a naopak zmenšenie predného previsu o 61 mm, čo zas zlepšilo proporcie a celkový vzhľad auta. So zmenou šírky súvisí aj zmena rozchodu. Predné kolesá sa od seba vzdialili o takmer 4 centimetre, zatiaľ čo zadné o viac než 5 cm.

Vodič a spolujazdec majú k dispozícii o 39 mm viac miesta vo výške lakťov a viac miesta nad hlavou. Skutočne kráľovská je ponuka priestoru na zadných sedadlách. Priestor pred kolenami (157 mm) a nad sedákom (980 mm) je výrazne väčší ako u ktoréhokoľvek iného modelu v tomto segmente. Šírka vo výške lakťov na zadných sedadlách vzrástla o 69 mm. Najlepšiu hodnotu v segmente ponúka aj batožinový priestor, ktorý prekvapí objemom 625 litrov, čo je o 30 litrov viac ako u druhej generácie.

Superb navyše prešiel odtučňovacou kúrou a nová generácia je v priemere o 75 kilogramov ľahšia. Práve to je jednou z najväčších výhod platformy MQB, ktorá znižuje hmotnosť a zároveň používa viac vysokopevnostnej ocele, čím zvyšuje pasívnu bezpečnosť vozidla i tuhosť karosérie.

Dizajn: z jazvečíka na stavača

Keď už používame psie "výrazivo", pokračujme v tom. Predchádzajúca generácia skutočne nepôsobila až tak vyrovnane ako by mala, i keď treba vzdať hold dizajnérom, ktorí robili čo mohli, aby úzke vozidlo s prednými kolesami priveľmi vzadu a nezvyklým malým zadným previsom zaretušovali. Tento raz sa im darilo viac. Nárast rozmerov a proporčnosť podporili maskulínnym dizajnom a ostrými krivkami, vďaka čomu sa jazvečík stal stavačom. Prečo stavačom? Pretože pôsobí svalnato, avšak zároveň elegantne, športovo, ľahko a aj rozmernosť celkom úspešne zakrýva vyváženosťou. Cieľom tímu Jozefa Kabáňa bolo poskytnúť vyvážený, no dravý dizajn, nájsť vhodný pomer medzi emocionalitou a rozumnosťou. Superb tak dokáže nadchnúť, no zároveň jeho vzhľad nie je samoúčelný a každé jedno riešenie má svoj zmysel, či už z hľadiska zníženia odporu vzduchu, či prisposobenia auta dizajnovému jazyku.

Zdroj: Ján Hargaš

Výrazná maska chladiča s lesklými tmavými lamelami, ostro rezané svetlomety, to sú typické zbrane nového Superbu. Kapotu charakterizujú výrazné prelisy. Auto pôsobí výborne z boku. Ostrá „Tornádo“ línia má vozidlo predlžovať a spoločne s ďalšími plochami umocniť kontrast svetla a tieňa. Úzke stĺpiky a a mierne sa zvažujúca strecha chcú navnadiť dojem luxusného kupé. Aké by to bolo auto bez kolies? Práve veľké nablýskané kolesá spolu s výraznými blatníkmi najmä v prednej časti umocňujú celkovú stavbu vozidla.  

Aj vzadu je kladený dôraz na horizontálnu orientáciu. Dvojdielne široké a zároveň nízke zadné svetlá sú štandardne vybavené technikou LED. Aj tu nájdeme pre vozidlá ŠKODA typický svetelný pruh v tvare písmena C. Tak ako vpredu, tak i vzadu nájdeme vo svetlometoch odkazy na český kryštál. Ako povedal Kabáň – vieme odkiaľ auto pochádza a Škoda chce, aby to vedeli všetci.  Výrazným prvkom je aj ostrý prelis piatych dverí. Dizajnové prvky exteriéru pokračujú aj interiéri, ktorý síce pôsobí stroho, a badať v ňom viacero prvkov prebratých z Octavie, no vyzerá dobre a hlavne účelne.

Technológie na zvýšenie pohodlia

Ako prvý model značky ponúka nová Škoda Superb adaptívny podvozok Dynamic Chassis Control (DCC) vrátane voľby jazdného profilu Driving Mode Select. Ponuka nových systémov klimatizácie je zavŕšená novinkou v podobe trojzónovej automatickej klimatizácie Climatronic. Zákazníci si môžu objednať elektricky ovládanú panoramatickú výklopnú a posuvnú strechu. Pre zimné obdobie sú k dispozícii nezávislé kúrenie, vyhrievané sedadlá i novinka – čelné sklo vyhrievané priehľadnou pokovovanou vrstvou a vyhrievané trysky ostrekovačov. Dažďový a svetelný senzor zaisťuje automatické spínanie stieračov a podľa potreby prepína medzi svetlom pre denné svietenie a stretávacím svetlom.

Zdroj: Ján Hargaš


Namiesto jedného dáždnika v ľavých zadných dverách sa teraz dáždnik nachádza v oboch predných dverách. Mimoriadne komfortné sú nové elektricky ovládané piate dvere, ktoré možno doplniť o tzv. virtuálny pedál. V prípade potreby možno otvoriť kufor s plnými rukami bez dotyku. Stačí Superbu na pozdrav zamávať nohou pod zadným nárazníkom a elektrické piate dvere sa pomaly zdvihnú hore. Nový Superb disponuje najnovšou generáciou systému Park Assist pre automatické parkovanie a výjazd. Prvýkrát je tento automobil vybavený aj zadnou parkovacou kamerou (Rear View Camera). Klasickú manuálnu ručnú brzdu nahrádza štandardne dodávaná elektrická parkovacia brzda.

Zákazníci si môžu vybrať medzi štyrmi novými infotainment systémami na báze radu zariadení MIB (Modularer Infotainment-Baukasten - modulárna stavebnica infotainment systémov) koncernu Volkswagen. Vrcholná verzia Columbus disponuje na želanie novým integrovaným vysokorýchlostným internetovým pripojením na báze štandardu LTE. Vo vozidle značky ŠKODA ide o významnú premiéru.

Superb je prvýkrát možné prepojiť so smartfónom a ovládať vybrané aplikácie cez displej infotainment systému. SmartLink zahŕňa rozhranie MirrorLink™, Apple CarPlay a Android Auto. Rozhranie SmartGate, vyvinuté v spoločnosti Škoda, umožňuje odosielať vybrané dáta o vozidle do vlastných aplikácií v smartfóne a následne ich využívať. S novou aplikáciou Škoda Media Command a Wi-Fi modulom, integrovaným v systéme Columbus, môžu cestujúci prvýkrát obsluhovať infotainment systém aj zo zadných sedadiel. Zaujímavá je možnosť pripevniť k opierkam zadných sedadiel tablety a zabávať nimi cez infotainment a aplikácie deti na dlhých cestách. K dispozícii je i Sound System Canton s dvanástimi reproduktormi a výkonom 610 wattov.

Zdroj: Škoda auto

Bezpečnosť nadovšetko

Nový Superb je štandardne vybavený systémom elektronickej kontroly stability ESC vrátane multikolíznej brzdy, pre krajiny Európskej únie tiež systémom Front Assist s funkciou núdzovej brzdy City, elektronickou kontrolou tlaku vzduchu v pneumatikách, siedmimi airbagmi, piatimi trojbodovými bezpečnostnými pásmi so signalizáciou zapnutia a bezpečnostnými hlavovými opierkami. Na želanie môže byť vozidlo vybavené tiež zadnými bočnými airbagmi. Súčasťou štandardnej výbavy je ďalej XDS +, čo je funkcia elektronickej uzávierky diferenciálu, od výbavy Ambition navyše tiež obmedzovač rýchlosti.

Voliteľne môže byť nový Superb vybavený radom asistenčných systémov. Adaptívny tempomat Adaptive Cruise Control (ACC) udržuje vozidlo v bezpečnej vzdialenosti od vozidiel idúcich pred ním. Rozšírená funkcia Crew Protect Assist pripraví auto a jeho posádku na hroziacu nehodu. S udržaním vozidla v jazdnom pruhu pomáha systém Lane Assist. Systém Traffic Jam Assist, ktorý je pre značku Škoda novinkou, zvyšuje bezpečnosť pri jazde v kolóne a v dopravných zápchach. Ak nie je vodič náhle schopný jazdy, nový systém Emergency Assist auto automaticky zabrzdí až do úplného zastavenia ako to poznáme z Passatu.

Zdroj: Škoda auto


Systém Blind Spot Detect pomáha vodičovi pri prechádzaní z pruhu do pruhu vďaka varovaniu pred vozidlami, ktoré sa nachádzajú v mŕtvom uhle spätného zrkadla. Súčasťou systému Blind Spot Detect je funkcia Rear Traffic Alert pre výjazd z priečneho parkovacieho miesta, ktoré sa u značky Škoda objavuje prvýkrát. Driver Alert sleduje bdelosť vodiča, varuje pred hroziacou únavou a snaží sa jej predísť navrhnutím prestávky pri riadení. Systém Travel Assist s rozpoznávaním dopravných značiek, ktorý je pre model Superb k dispozícii prvýkrát, vodiča priebežne informuje o aktuálnom dopravnom značení.

Predné svetlomety vozidla prekvapivo nemožno získať s technológiou Full LED, ktorú má viacero koncernových modelov (vrátane SEATu Toledo). Superb je tak vybavený buď halogénovými žiarovkami, alebo bi-xenónovými výbojkami a funkciou AFS a LED svetlami pre denné svietenie. Na želanie dodávaný asistent diaľkových svetiel (Light Assist) automaticky prepína medzi stretávacími a diaľkovými svetlami. K dispozícii je tiež úplne nový systém Smart Light Assist s dynamickým odtienením diaľkových svetiel. Na zadnej časti novej generácie modelu Superb štandardne svietia výrazné LED svetlá, v nárazníku je umiestnená navyše dvojica úzkych odraziek.

Motory a motorčeky, alebo príbeh o tom ako Superb aj s dvoma valcami na vandrovku pôjde

Vývoj nezastavíš a atmosférické motory sú pre Superb definitívne minulosťou. Prakticky všetky motory v ponuke sú prepĺňané turbom a majú priame vstrekovanie paliva bez ohľadu na to, či ide o benzínové alebo naftové palivo. Dovedna ponúka Superb 5 benzínových a 3 naftové motory. Benzínová ponuka začína pri motore 1,4 TSI s výkonom 92 kW (125 k). Výkonnejšia verzia bude úplná novinka pre Superb i značku Škoda – 1,4 TSI s výkonom 110 kW (150 k) s vypínateľnými valcami. V prípade, že auto nebude potrebovať chod všetkých štyroch valcov (pomalá, vyrovnaná jazda) dva z nich vypne a pôjde iba na dva. Pritom tento motor možno skombinovať ako s automatickou prevodovkou DSG tak i s pohonom 4x4. Vznikne tak agilná a pritom úsporná verzia s pohonom na všetky štyri.

Zdroj: SKoda

Stredom ponuky je obľúbený motor 1,8 TSI s výkonom 132 kw (180k) k dispozícii s pohonom 4x4 a automatickou šesťstupňovou prevodovkou DSG. Najvýkonnejšou motorizáciou je prepĺňaný štvorvalec 2,0 TSI s buď 162 kW alebo až 206 kW s pohonom 4x4 a automatom DSG. Najrýchlejší Superb má maximálku 250 km/h a z nuly na 100 km/h zrýchli za 5,8 sekundy.

Naftová paleta motorov začína na prepracovanej 1,6 TDI vo verzii GreenLine s výkonom 88 kW (120 k) a s priemernou spotrebou 3,7 litra nafty na 100 km. Stred ponuky obsiahol štandardný dvojliter 2,0 TDI s výkonom 110 k (150 k). Vrchol ponuky zostal v rukách dvojlitra naladeného na slušných 140 kW (190 k). Ten je k dispozícii iba s novou 7-stupňovou prevodovkou DSG a s pohonom 4x4. Hviezda koncernu biturbo TDI s výkonom 176 kW (239 k) zostáva len pre Passat, no nemožno sa čudovať.

Vôbec to však nevadí, Passatu ťažká náhrada za naftový 6-valec svedčí a Superb sa bez neho zaobíde.

Zdroj: SKoda

Celkovo dáva koncern technológiami na palube Superbu jasne najavo, že na Passat sa nesiaha, a tiež to, kto v hierarchii hrá prvé husle. Passat má z koncernových technológii takmer všetko, Superb o niečo menej, no pridáva ohromujúci priestor. Ak tomu bude zodpovedať cena, bude to úplne v poriadku. Cenu sa dozvieme až začiatkom júna, kedy Superb zamieri do showroomov a k prvým zákazníkom. Sadnúť si doň budete môcť na autosalóne v Ženeve a možno aj na autosalóne v Bratislave tohto roka.

Superb zaujal, uvidíme ako sa bude správať na našich cestách. Zatiaľ to vyzerá dobre.

Ján Hargaš
ZDROJ: SKoda

Komentáre k článku


Stream naživo