2017-11-07 05:25:00
Mercedes E400 4MATIC Coupe
Mercedes E400 4MATIC Coupe
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Mercedes-Benz E400 4MATIC kupé – univerzálny šľachtic

Sú veci, osoby a udalosti, ktoré dokážu chlapovi pomotať hlavu. Patria k nim krásky automobilové.

Taká keď sa vydarí, vie mužovi rozbúchať srdce a napumpovať adrenalín do žíl, ktoré sa potom plnia modrou krvou. Aby korešpondovali so strojom, ktorému pristane aristokratické označenie. Vlastne možno ani nie. Celým modelovým radom E sa tiahne ako červená niť moderna vo všetkých pádoch. Vidno to aj na modeli kupé, ktoré vyzerá nielen moderne, ale aj športovo a viac ako reprezentatívne... V Mercedese dali prednosť jednoduchým a čistým líniám. Výsledkom je elegantný celok.

Na vyskúšanie sme pritom dostali auto vo „fullke“. Áno, v plnej výbave, ako sa patrí. Najdrahšia a najvýkonnejšia verzia – to nie je na zahodenie. Mať okolo seba „plnku“, to sa nevidí ani v prémiovom segmente často. Lebo dostať do auta „všetko“ z ponuky výbavy nie je možné. Niektoré prvky výbavy sa navzájom totiž vylučujú.

Kupé triedy E doplnilo širokú ponuku karosárskach verzií modelu E. K sedanu, kombi, verzii All Terrain a superšportovej verzie AMG E 63MATIC+ ešte nemožno zabudnúť prirátať aj kabriolet, ktorý by mal prísť do predajní koncom tohto roka. No je tu kupé, hlavne pre tých, ktorým nevyhovuje z rôznych dôvodov plátenná strecha. Príjemne prekvapí univerzálnosť vozidla. Zistil som, že hoci na to nevyzerá, je to pohodlné auto na každý deň. Dovolí vám prejsť dlhé pracovné cesty aj rodinné dovolenky. Po vystúpení vôbec nie ste „pokrčení“, ale E400 4MATIC Coupe je jedno z mála áut, z ktorého vystúpite čerstvejší, ako pred jazdou.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Druhá strana mince je jeho použiteľnosť napríklad cez víkendy: stačí stiahnuť predné aj zadné okienka a vychutnať si vietor vo vlasoch. Skoro ako v prípade kabrioletu. Tu navyše s pocitom väčšieho bezpečia a istoty pevnej strechy. Navyše – auto má dosť miesta (na kolená aj nad hlavou) aj na zadných sedadlách. V porovnaní s predchodcom nová generácia narástla o 123 milimetrov na dĺžku a o 74 do šírky. Rozchod kolies je väčší o 68 milimetrov. To všetko znamená vo vnútri viac priestoru, najmä vzadu. Tento Mercedes sa dá označiť za plnohodnotné štvormiestne vozidlo, ktoré si, samozrejme, najviac užije jeho vodič. Takže ak by ste si chceli vymyslieť výhovorku, že svokru neodveziete, lebo v kupé je málo miesta, vymyslite si iný dôvod. Tento fakt neobstojí...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Exteriér auta je zabalený do balíka AMG Line, kde ladné krivky auta vyšperkovali športovejšie nárazníky s väčšími otvormi, masívnejšie bočné prahy a zadný difúzor. Pozor - zadné koncovky výfukov sú reálne, žiadne fejkové napodobeniny. No a nechýbajú viaclúčové 20 palcové disky. Umožňujú obuť tie najväčšie kolesá, ktoré sa na E400-ku dajú osadiť. Vpredu užšie, vzadu poriadne valce so šírkou 275 mm, vďaka ktorým (a pohonu všetkých 4 kolies, samozrejme) auto sedí na ceste ako prilepené.

Mercedes má aj vďaka aj tomuto modelu v strednej triede ponuku, aká nemá konkurenciu. Nové éčkové kupé má ideálne rozmery. Bezrámové dvere auto opticky odľahčujú a pomohli presvetliť celý interiér, ktorý vynikne práve najviac pri stiahnutých oknách. V kombinácii s príplatkovou rozmernou panoramatickou presklenou strechou sa Éčko kupé stalo veľkým konkurentom pre kabriolety. Za príplatok môžete mať tiež perleťový biely lak Designo, ktorý autu mimoriadne pristal, ako aj efektnú diamantovú masku chladiča. Pre 2-dverový model je štandardom.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

V Mercedese dali prednosť jednoduchým a čistým líniám, ktoré podčiarkujú elegantný výsledok. Všetky potrebné stavebné kamene už Mercedes-Benz už mal. Zabalil ich do nádhernej dvojdverovej karosérie. Výsledok tak nemohol byť iný, ako vynikajúci. No a to môže narobiť vrásku nejednému majiteľovi väčšieho kupé triedy S. Pri pohľade na proporcie kupé triedy E zistí, že minul asi zbytočne viac, ako musel. Verzia kupé je totiž najkrajším modelom v ponuke triedy E. Denné svetlá denných svetiel dostali dve linky na identifikáciu s triedou E a zboku rozoznáte éčkové kupé od eskového asi len vďaka tretiemu bočnému okienku.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

V interiéri je dostatok priestoru a luxus prémiovej triedy. V Stuttgarte použili sú len veľmi kvalitné materiály. Sedadlá sa postarajú o maximum komfortu, nastaviť si ich môžete skutočne takmer vo všetkých smeroch. Vynikajúca je bočná opora a vďaka ventilácii sa nebudete potiť ani v tých najnáročnejších pasážach cesty pri najvyšších rýchlostiach. K úplnej dokonalosti tak už chýbalo len masírovanie a hlavne dofukovanie bedrových opierok v zákrutách. V zime oceníte nielen vyhrievanie volantu a sedadiel, ale aj stredovej opierky a opierky lakťa vo dverách. Volant  výborne padne do ruky. Originálne sú dotykové plochy umiestnené na volante. Namiesto klasického ovládania spínačmi a prepínačmi sa ovládajú dotykom – nežným hladkaním. Tým sa ovláda nastavenie a funkcie na obidvoch centrálnych displejoch.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pri pohľade na najkrajší interiér v súčasnosti padnú do očí nové výduchy klimatizácie, ktoré automobilka prekvapujúco pretavila do sériovej podoby z predošlého konceptu. Inšpiráciou boli výtokové trysky turbín prúdových motorov. Celá palubná doska triedy E najmä vo verzii kupé je podľa mňa najkrajšou, akú Mercedes-Benz momentálne ponúka. Dokonca sa mi pozdáva viac, ako má o triedu vyššia „klasa“ S. Dominantná je mimoriadne elegantná, pritom veľmi luxusná a vynikajúco spracovaná palubovka. V hornej časti si vzala to najlepšie z triedy S, v spodnej časti v oblasti stredového tunela zasa našla vzor z menšej triedy C. Celé to zvýrazňuje dvojica širokouhlých 12,3 palcových displejov s vysokým rozlíšením. V treťom, najvyššom stupni výbavy multimediálneho systému majú čisto sklenený povrch bez akýchkoľvek rámikov.

Zdroj: Jozef Vydra

Povedané v skratke – ak má momentálne Mercedes-Benz  nejakú technológiu, je určite namontovaná v kupé triedy E. Napríklad taký aktívny tempomat – rozsah jeho funkcií je doteraz nevídaný až po rýchlosť 200 km/h. Chcete sa na diaľnici preradiť z pruhu do pruhu? Stačí zapnúť smerovku a držať ruky na volante. Všetko, vrátane predbiehacieho manévru urobí auto samé. Po dokončení predbiehania manévru a aktivovaní druhej smerovky sa zaradí späť. Pri jazde po diaľnici priamo oproti zapadajúcemu slnku, alebo pri zrkadliacej sa vlhkej vozovke ale systém nedokáž presne rozpoznať vodiace čiary. Vtedy sa na jazdu musí sústrediť vodič a nenechá riadenie na techniku. Inak je to však výborná pomôcka, ktorá uľavuje  vodičovi najmä pri dlhých, nudných jazdách. Asistenčné predkolízne systémy fungujú s predstihom na jednotku. Celý systém v maximálnej možnej miere rešpektuje vodiča. Sleduje a kontroluje jeho pokyny a tiež vie, kedy nedáva pozor. Zistí napríklad aj to, keď držíte v ruke mobil!

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Momentálne najsilnejšia verzia triedy E má pod kapotou benzínový šesťvalec s maximálnym výkonom 245 kW (333 k). Vďaka nemu zrýchli z 0 na 100 km/h za 5,3 sekundy. Nemožno sa čudovať, že tentoraz moja povestná úsporná jazda dostala zákaz a ja som si dynamiku auta pekne užíval. Po prepnutí do režimu Sport+ auto celé „stvrdne“ a pritvrdí sa aj podvozok. Takto sa dá vychutnať športová, dynamická  jazda napriek tomu, že nie je na prvých miestach kompetencií luxusného kupé. Auto je skôr odhodlané ukázať svoju plavnosť, komfort a ticho v interiéri. No keď dostane šancu, vie aj pekne „strieľať“ do výfukov a vy viete, že ak treba, dokáže poriadne zrýchliť. Komfortné nastavenie podvozka ukázalo, že aj keď bolo auto na 20 palcových kolesách s nízkym profilom, je vzduchové pruženie prvotriedne.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Spotreba sa tentoraz pohybovala najmä v hodnotách nad 10 litrov – čudujete sa? Ak sa človek trocha krotí a prepne auto do režimu Eco, na okresných cestách sa dá dosiahnuť aj apetít menší ako 7 litrov na 100 kilometrov. To sa už dostávame k výrobcom deklarovanej spotrebe. Prevažná časť spotreby sa však hýbala v rozmedzí 9 až 11 litrov, výnimkou nebolo ani 13 litrov. Priemerná kombinovaná vyšla 11,6/100 km vďaka neustálemu využívaniu dynamiky na hranici povolených rýchlostných limitov a obmedzení na našich cestách. Vzhľadom na výkon a pohon všetkých kolies sú to veľmi dobré hodnoty.

Aby som nezabudol – keď neburácal motor, vychutnával som si úžasný zvuk z audiosystému Burmester. V E400 ide naozaj viac o pohodlie, luxus a počúvanie príjemnej hudby. Vynikajúci priestorový  zvuk s výkonom 1450W sa dosiahol vďaka 23 špeciálne navrhnutým reproduktorom. Kto sa chce doslova vyhrať s podsvietením, môže si ovládanie RGB osvetlenia nastaviť podľa ľubovôle v jednej zo 64 možností.

Máme hovoriť pri jednom z najluxusnejších a technologicky najdokonalejších vozidiel na trhu o nedostatkoch, Takmer žiadne nemá. Pár maličkostí som spomenul. Čo ešte? Auto nie vždy úplne dokonale odfiltruje veľké priečne nerovnosti, čo je však hlavne daň za veľké kolesá. Na 19, či 18 palcových by som asi nemal čo dodať.

Všetko špičkové si žiada aj inú cenu, ako má základný model. Rozdiel medzi základnou cenou a cenou testovaného auta je veľký. No stále nie taký priepastný, ako vo svojom príplatkovom systéme dokáže „vyskrutkovať“ iná nemecká prémiová značka. Objednať sa dá takmer všetko. Preto treba pri výbere príplatkových možností sledovať cenu. Z môjho pohľadu by som napríklad vypustil presklenú a odklápaciu strechu. Ale AMG paket a k nemu 20-palcové kolesá sú „estetická povinnosť“ a pre majiteľa takéhoto auta akási „povinná jazda“.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Zhrnutie je celkom jednoduché: nie je to lacný špás, ale Mercedes-Benz E400 4MATIC Coupe má nádherný dizajn, vynikajúcu kvalitu, perfektný zvuk, výborný komfort jazdy a prekvapujúco priestranný interiér – aj keď len pre štyri osoby. K tomu pre milovníkov jazdy aj v dnešnej dobe asi ideálny motor s výborným prejavom a jazdným prejavom. Klobúk dole, páni zo Stuttgartu...

Technické údaje

Model: Mercedes-Benz E 400 4MATIC Coupe
Počet valcov: V6
Zdvihový objem motora (cm3): 2996
Prevodovka: 9-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  245/5250 - 6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 480/1600 - 4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,3
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 11,2/6,7/8,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4826/1860/1430
Rázvor náprav (mm): 2873
Objem batožinového priestoru (l): 425
Objem palivovej nádrže (l): 66
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1655
Užitočná hmotnosť (kg): 535
Rozmer pneumatík vpredu: 245/35 R20
Rozmer pneumatík vzadu: 275/30 R20
Základná cenníková cena modelu (E200): 47 340 €
   
Základná cena verzie: 53 835 €
Cena testovaného vozidla: 96 468 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku