21.09.2017

TEST: Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC kupé – Superman. Všetko vie a všade bol

Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC kupé je super univerzál s tlčúcim srdcom od AMG.

Niekto sa snaží o modernosť tým, že do veľkých áut dáva trojhrnce, že robí auto, ktoré vyzerá akoby prišlo z budúcnosti, že robí auto, kde je dizajn viac ako zákon a niekto urobí auto tak, že dokáže vyhovieť v podstate každému. Má fantastický motor, má vynikajúci pohon všetkých štyroch kolies, má športový podvozok, má obrovské dizajnové 21 palcové disky, no taktiež má vynikajúce odhlučnenie podvozku, o komfort sa stará pneumatické pruženie a vynikajúco tvarované sedadlá. Je to športovec, no pritom si stlačením jedného tlačidla zdvihne sukienku tak, že mu neublíži ani rozbitá poľno-lesná cesta. Má ľúbivé športové tvary a pritom odvezie štyroch a aj s batožinou. Je to športovec a pritom má výborný výhľad vpred. Toto je moderné auto pre moderného človeka, ktorý má len jedno miesto v garáži, no potrebuje a hlavne chce trojicu automobilov – športové kupé, offroad a pohodlné rodinné prevážadlo. Iste, bez kompromisov to nejde, no v tejto verzii sú také malé, až je pre ne (tie kompromisy) pomenovanie kompromisy vlastne urážka. 

V prípade takýchto športových verzií platí, že zopár pohyblivých obrázkov je viac ako tisíc slov. Takže predtým, než si prečítate tých tisíc slov... a pozriete statické obrázky, máme pre vás i krátke video z jazdy s týmto mutantom na horskom priesmyku. Stručne a skrátka - GLC Coupé so šesťvalcovým benzínovým motorom vie ako upútať pozornosť a nielen svojim zjavom. Nech sa páči: 

Už naftové GLC kupé s dvojlitrovým bi-turbo motorom 250d 4MATIC som chválil a písal, že stačí ozaj len kúsok k dokonalosti. A akoby to Mercedes počul a zoslal mi do rúk kľúče od AMG 43 4MATIC.

 Ajhľa, dokonalosť... v modernom šate, na to nezabúdajme. Mohol by som auto hneď na začiatok odpísať, že síce je veľmi dobre urobené... aj tak daný motor, pohon a športovo-komfortný pneumatický podvozok lepšie pasujú klasickému C-čku vo verzii C 450 AMG (dnes s rovnakým označením C 43 AMG) a že keby som si mal vybrať, vyberiem si sedan.

A viete čo? Kým som nezačal písať tento test, myslel som si to, lenže keď si vybavujem všetky dojmy a pojmy a aj z testovania C 43, prekvapujem sám seba tvrdením, že ak by som si ozaj mal vyberať (po vylúpení banky, či nominácii do dozornej rady štátneho podniku) vybral by som si GLC 43 kupé. A viete ako mi už preskakuje?

No tak, že by som ho uprednostnil pred GLC 43 AMG SUV. Prečo? Lebo je krajšie a pritom stále dosť praktické. Že som povrchný, ba priam plytký, či až dokonca plochý?! (Toto posledné hádam aj pripúšťam) Tak potom ešte pridám, ak stále čítate – vybral by som si toto auto dokonca radšej než BMW M3... Teda... brrrr. Počkaj chvíľu... O tom ešte musím porozmýšľať pretože M3... Nie, to boli veľmi silné slová, až tak mi predsa len nehrabe. 

Stručne a skrátka, GLC 43 AMG kupé je tak dobré auto až prinúti aj takého obmedzenca konzervatívneho, akým som ja, túžiť po vozidle, ktoré väčšina populácie zaškatuľkuje ako dôkaz, že zbohatlíci nemajú vkus. Milí moji, nesúďte, kým nevyskúšate, lebo toto je TOPka...

Nasleduje časť so stručným názvom Dôkazy môjho tvrdenia

Z môjho pohľadu je GLC 43 kupé zaujímavejšie ako C 43 AMG preto, lebo na tých istých cestách, v tom istom období roku a na rovnakých zimných pneumatikách (s odlišným rozmerom) je s GLC kupé väčšia zábava. Pritom sedan je jednoznačne ľahší a rýchlejší a na okruhu aj zábavnejší. Rozdiel ale nie je taký veľký ako by ste mohli čakať. Celkovo je GLC v rovnakej verzii len o 165 kilogramov ťažšie. To je zo športového hľadiska dosť, no pri hmotnosti v rozmedzí 1,7 a 1,85 tony to až taký prehrešok nie je. Druhá vec je výborný benzínový šesťvalec s dvoma turbodúchadlami, ktorý dokáže aj nárast hmotnosti do veľkej miery poprieť (zrýchlenie z 0 na 100 km/h = C43 – 4,7s; GLC43 – 4,9s).

I keď teda GLC 43 je o malý kúsok pomalšie, vďaka vyššie položenému ťažisku a ďalším faktorom je divokejšie. Je to menej obrúsený kamienok, dokáže prekvapiť, nie je také predvídateľné, až také sterilne dokonalé ako C 43 AMG. Medzi týmito dvoma vstupnými bránami do sveta AMG je práve GLC viac AMG, viac šibnuté, viac divoké, živelné ako C 43. Bodka.

Sedan triedy C s označením AMG pritom ľúbim, z hľadiska športových vlastností, motora a štýlu je úplný ideál. Priznávam sa ale, že mojou srdcovkou je kupé/sedan 63 AMG S, s ktorým som strávil pár horúcich chvíľ počas minulého leta a ešte stále neviem zabudnúť. Je omnoho menej racionálne ako 43 AMG, ale presne tá jeho iracionalita je korením života, ktoré ľudia v kravatách zviazaný pracovnou dobou/mítingami/úvermi potrebujú.

A tí, ktorí si myslia, že zadokolka s biturbo osemvalcom je urobená len na to, aby sa krútila v oblakoch dymu zo spálených vlastných pneu, zaspal dobu. To auto má (na suchu) toľko gripu a má tak odladený podvozok, že jeho dynamika na bežných cestách vyráža dych aj mne. Ale späť k testovanému SUV kupé. Aj vám z tejto kombinácie naskakuje husia koža? Lebo mne hej. Je to šialený nápad, ale vo svojej podstate zaujímavý. 

Divokosť GLC 43 sa prejavuje napríklad pri ostrom brzdení na nerovnom povrchu. No skúste s týmto autiskom brzdiť do zákruty na rozbitom a zle klopenom úseku a vytrestá vás ako... riadne. Neustrelí si zadnicu do priľahlých kriakov či zvodidiel, ale pohrozí – že skús to ešte raz a máš po aute za 80 litrov...

Cesty sa agilný obor drží ako prikovaný, za pískaním gúm na suchom povrchu sa ešte nachádza kúsok kontrolovateľného i keď skôr nedotáčavého šmyku oboma nápravami (ak pravda neprejdete cez výraznú priečnu nerovnosť, alebo sa ho nesnažíte vyslovene rozhodiť), takže vodič skutočne dobre vie kedy sa veci obrátia v jeho neprospech. Jazdu vníma zadkom, chrbticou a aj športový režim volantu naznačuje dosť. Výhodou vyššieho posedu je lepší prehľad o situácii pred autom. To pomôže pri sledovaní premávky. Pocit, že vidíte všetko a cesta je vaša ale môže byť zradný – jednak pre výrazný A-stĺpik, ale tiež pre limity ľudského oka (pri svetelných odrazoch napríklad nepomôže ani vyšší posed).

Výlet so športovou jazdou v kopcoch zdvihol priemer spotreby na 19,2 l/100 km. Poviete si, že to riadne zdvihol? Nuž priemerná spotreba auta, keď som ho preberal, bola 13,4 litra a mne sa enormnou snahou o úspornú jazdu so sebazaprením podarilo stiahnuť priemer na 11,2. Ďalej som sa nedostal. Pripúšťam, že existujú aj také prípady novinárov, ktorí to stiahnu ešte nižšie, možno máte rovnakú náturu, ale to už bude potláčanie charakteru vozidla do takej miery ako v európskom laboratórnom teste spotreby.

Auto skrátka žerie cez desať litrov. S tým sa treba zmieriť. Zlepšiť to môže obutie o dva palce menších diskov – hrubý odhad vraví, že liter pôjde dolu, možno i viac. Stále tu bude odpor vzduchu vyššej karosérie a hmotnosť viac než 1,8 tony. Pritom koeficient odporu vzduchu 0,32 v prípade štandardnej verzie GLC nie je vôbec veľa na takéto veľké auto.

Motor a prevodovka – samostatne i spoločne nemajú chýb

„Sériový“ motor AMG s valcami do V a s objemom 3,0 litra disponuje maximálnym výkonom 270 kW (367 k) pri 5 500 až 6000 ot/min a maximálnym krútiacim momentom 520 Nm pri 2500 až 4500 ot/min. Tieto údaje ale dostatočne nevyjadrujú jeho výkonnostný potenciál. Z 80 km/h na 160 km/h zrýchli v dvoch okamihoch. Predbiehanie s ním môže slabším povahám spôsobiť žalúdočné potiaže, a to ako v prípade spolusediacich, tak v prípade ostatných účastníkov cestnej premávky. To auto vystrelí ako z praku, na jednu šupu predbehne celú kolónu áut, autobusov... a za pár ďalších sekúnd zmizne všetkým z dohľadu. A na peknej rovinke sa pri tom všetkom ani nemusí snažiť naplno. AMG disponuje motorom s vyšším výkonom a s nižším objemom – 2,0 litra/380 koní/ A AMG, avšak V6 je „torky“ (z anglického torque – krútiaci moment). A navyše znie absolútne fantasticky. Veď počúvajte vo videu vyššie.  

V kabíne je to luxusný Mercedes ako sa patrí. Červená koža najlepšie reflektuje silu motorizácie a charakter AMG. Posed na všetkých miestach je vynikajúci, miesta je dosť aj pre štyroch urastených, piati by sa tlačili. Každopádne máte nad hlavou vzadu prekvapivo veľa miesta i keď človek s výškou 190+ cm už nebude mať veľkú rezervu ani nad hlavou, ani pred kolenami. Šofér je pán, volant padne do ruky, no vadí mi Alcantara. Šmýka sa. Určite ju neodporúčam, je to veľmi hlúpy zvyk a so športovosťou má spoločné iba to, že je reálne dramaticky ľahšia ako koža, v takom malom množstve ale veľký rozdiel nespraví. Keď sa vám spotia ruky s koženým volantom, prilepí sa. S Alcantarou potrebujete špeciálne rukavičky. V aute s klimatizáciou, komfortnými koženými sedačkami a kvantom tlmiacich materiálov je troška Alcantary za pekne mastný príplatok dobrá hovadina.

Viac o interiéri, o svetlách, o priestrannosti, o kufri, o infotainmente nájdete v teste GLC 250d kupé, alebo GLC 250d SUV. Spomeniem už len, že batožinový priestor, akokoľvek plytký, postačuje nielen na každodenné jazdenie, ale aj na výnimočné situácie. Po sklopeni operadiel vzadu nastáva rovina, previesť väčšie predmety sa tak dá, i keď almaru asi nie. No a čo nevyrieši sklopenie operadiel vyriešia externé doplnky. SUV je praktickejšie ako Coupé, ale ani batožinový priestor prístupný cez piate dvere v štýle liftbacku nie je zlý. 

Záver

GLC 43 AMG je vynikajúce auto. Môžete mu vyčítať čo chcete, no má dar nad prílišnými požiadavkami mávnúť rukou. Ukáže vám svoje silné stránky. Kombinácia všetkých prvkov výbavy, výborného podvozku a ešte lepšieho motora a prevodovky vytvára naozaj výnimočné auto. Auto ako voz, tak i koč. Auto športovec, auto SUV. Poľahky som s ním vyliezol na lesnú cestu kam chodia už len lesné stroje a polovníci so svojimi Nivami. Iste, zranenia tohto auta by boli bolestnejšie, ale podstata je rovnaká. Ak by ste skutočne chceli častejšie navštevovať s autom babičku na kopci, zvoľte možno menšie disky. Tieto je ľahké poškodiť a nielen cestou na chatu, ale aj cestou do nákupného centra. Zavadiť o betónový obrubník je ľahšie než s inými autami. Z cesty do podzemnej garáže som mal dobre spotené čelo. Na druhú stranu, veľké disky nespôsobujú ani kúsok diskomfortu a auto s nimi jazdí prekvapivo komfortne - vďaka pneumatickému podvozku.

Neexistuje lepšie kupé SUV ako je GLC 43 AMG, jedine 63 AMG... GLC Coupé nie je taký mastodont ako GLE kupé. Je menšie, ľahšie, obratnejšie, športovejšie, ostrejšie, menej prerastené, a pritom pojme aj menšiu rodinku. Teórie na začiatku testu dokumentujú potenciál tohto auta. Nepopieram schopnosti C 43 AMG, je to skvelé auto, ale i toto má svoje prednosti a znesie porovnanie i s potentnejšími vozidlami (akým C 43 AMG rozhodne je). 

Za čo mu strhnem body? Za to, že vôbec vzniklo? Za to, že je to tak absurdná karoséria, až sa tomu nechce veriť? Lenže zákazníci takéto hybridy milujú a Mercedesu sa podarilo hybrid medzi SUV a kupé vyrobiť naozaj výborne. GLC Coupé má podstatne viac charakteru ako GLC SUV a s tak silným motorom a bohatou výbavou len ťažko nájdete lepšie kupé SUV. 

Napriek nadšeniu si sám seba neviem predstaviť za volantom tohto vozidla. Bolo to výborné, zábavné a obdivuhodné. Pocit športovej jazdy v takomto veľkom autisku je jedinečný a ťažko opísateľný. Je pravdou, že to z čoho som pri GLC Coupe nadšený, zvládne sedan, či kombi s rovnakým výkonom s prstom v nose, no ani jedno z nízkych áut nevie ponúknuť tak veľa na tak malom priestore. 

Aj keď Coupé SUV/kupé SUV neobľubujem, GLC 43 AMG odporúčam. Ak sa vám Coupé SUV páči, nie je nad čím uvažovať, zvážte ale tento motor, než menší, či naftový. Pár litrov (paliva i peňazí) navyše v tejto cenovej kategórii až tak nezabolí a odmena bude veľká. Medzi SUV Coupé vyniká, no existujú aj lepšie a športovejšie autá. Preto pekných 8 z 10 bodov. 

 

 

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.