2017-07-27 04:20:00
Mercedes GLA 220d 4MATIC
Mercedes GLA 220d 4MATIC
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Mercedes GLA 220d 4MATIC – najmenší crossover Mercedesu prešiel faceliftom

Drobné zmeny zovňajšku, nová mriežka, nové disky a nový lak. Toľko k faceliftu. Poďme ďalej.

Mercedes GLA patrí do pätice automobilov značky Mercedes s priečne uloženým motorom a pohonom prioritne prednej nápravy. Do malej ale veľmi úspešnej a pomaly sa zväčšujúcej skupinky patria okrem GLA aj A, CLA, CLA Shooting Brake a B. Všetky tieto modely vyrába značka v maďarskom Kecskeméte pre celý svet. Bol som tam pred vyše dvoma mesiacmi a dojmy z jázd s kompaktnými modelmi, no tiež z fabriky nájdete tu.

Najväčšími konkurentmi modelu GLA sú malé crossovery od ďalších značiek nemeckého prémiového trojlístka. Audi Q3 vyrábané v Španielsku a v Číne a BMW X1 vyrábané v USA. Momentálne je lídrom trojice jednoznačne model X1. Je najúspešnejší, najpriestrannejší a... a to rozhoduje. Úspech modelu X1 je taký výrazný, že to ani Mercedes nenechalo chladným a už mu chystá konkurenta. Pritom sa svojho „nafúknutého terénneho Áčka“ nevzdáva, iba pribudne priestrannejší crossover s označením GLB. Či dokáže zareagovať aj Audi je vo hviezdach. 

Model GLA musí v každom jednom vodičovi, ktorý s ním mal česť evokovať slovné spojenia ako svalnaté A, nafúknuté A, malý mačo, tučko a podobne. Ak by sme odstránili všetko to, čo by voči takýmto slovným spojeniam namietali konštruktéri značky a slepo zamierili až k podstate, silné spojenie medzi A a GLA sa nedá poprieť.

Zdroj: Ján Hargaš

Pridanie písmenok GL zvyšuje rozmery, hmotnosti a mení nastavenie i robustnosť podvozku. GLA je od A o 11,8 cm dlhšie, o 6,1 cm vyššie a o 2,4 cm širšie. Rovnaký model s rovnakým motorom je o 50 kg ťažší. Pritom si ale zachováva rovnaký rázvor. Rázvor naznačuje, že veľa odlišností v kabíne nenájdete. Doslova jediný rozmer v ktorom sa A odlišuje od GLA je priestor nad hlavou u zadných pasažierov. Môže za to rýchlejšie sa zvažujúca strecha triedy A. Výraznejší rozdiel nájdeme v batožinovom priestore. Ten ponúkne o 10 cm väčšiu hĺbku na úrovni podlahy, ešte viac na úrovni horného okraja sedadiel a ponúkne i väčšiu výšku. To v preklade do objemu znamená o 81 litrov batožiny v kufri viac ako pri A. (341 vs. 422). Ak sa teda náhodou niekto ocitne pred myšlienkou či A alebo GLA, okrem vyššieho posedu, pocitovej robustnosti, vyššej svetlosti a teda vyššej univerzality treba tiež zarátať viac miesta nad hlavou vzadu a hlavne väčší kufor. 

Zdroj: Ján Hargaš

Lenže obvykle otázka stojí inak. Keď crossover od prémie – GLA, X1 alebo Q3? Ak ide o rozmery a priestrannosť, trojici jasne dominuje BMW X1 nasledované modelom GLA. Ak ide o rozmery batožinového priestoru, poradie je prekvapivo zamiešanejšie, pretože Q3 predbehne GLA (421 vs 460). To možno považovať za zázrak, pretože matematika nepustí – keď je raz niečo menšie vo všetkých parametroch, ako to môže byť zrazu väčšie? Nuž asi prepočtom, všakže. X1 vedie aj v oblasti ponuky motorizácií, prevodoviek i výkonov. Ponúkne skrátka viac (najmä silnejšie naftové motory s dvoma turbodúchadlami a tiež silnejšie benzínové motory). Poradie je teda jasné – 1. X1, 2. GLA, 3 Q3. X1 môže byť porazená iba v prípade subjektívnych preferencií, obľuby značky, aktuálnej cenovej ponuky, prístupu jednotlivých dílerstiev k zákazníkovi, či v ponuke financovania. A ešte v niečom... v ponuke športových verzií. Síce Audi RS Q3 u nás v ponuke značky nefiguruje, päťvalcový mini zabijak existuje. GLA na druhú stranu ponúka fenomenálnu GLA 45 AMG aj u nás, no BMW pri X1 športovú verziu jednoducho nemá.

GLA 220d 4Matic

Ponuka verzií je v prípade modelu GLA viac ako dostatočná. Základ tvoria modely s označením 180 (90 kW) a 180d (80 kW). Podkapotou oboch sú menšie pohonné jednotky. Benzínový štvorvalec s turbodúchadlom a objemom 1,6 litra z vývoja Mercedesu a prepracovaný naftový štvorvalec pochádzajúci pôvodne od Renaultu. Pri označení 200(115 kW) a 200d (100 kW) sa objemy výraznejšie odlišujú. Benzín zastupuje opäť štvorvalec s objemom 1,6 litra, no nafta je už 2,1 litrový štvorvalec. Ponuka začína byť zaujímavá pri benzíne až pri označení 220 4MATIC. Dvojliter v tejto verzii s výkonom 184 koní môžete pod označením 250 4Matic získať až s výkonom 211 koní. Pohon všetkých kolies získate aj s verziou 200d 4MATIC, no osobne odporúčam pri nafte zamieriť až k verzii 220d 4MATIC, ktorá bola v teste. S maximálnym výkonom 130 kW (177 k) a s maximálnym krútiacim momentom 350 Nm pri 1400 až 3400 ot/min je tým pravým orechovým pre auto danej hmotnosti a veľkosti. Ak ide o pravé orechové, modelu alternujú práve spomínané benzínové verzie s dvojlitrovými štvorvalcami 220 4MATIC a 250 4MATIC. Ak teda nehľadáte čo najlacnejšiu GLA s potenciálom jazdenia najmä v meste a v okolí, vtedy sú najlepšími verziami 180 a 200.

Zdroj: Ján Hargaš

Verzia 220d 4MATIC je vybavená výhradne 7 stupňovou automatickou prevodovkou a jej cena štartuje na úrovni cca 39-tisíc eur. Testovaný model sa dostal na 52-tisíc, no model si viete veľmi slušne vybaviť aj pod magickú hranicu 50-tisíc. Že u neprémiových značiek dostanete niečo podobné aj za polovicu ceny? Áno, dostanete. Ešte nejaký fakt ohľadom ceny na skonštatovanie?

Podobne sa vám s ľahkosťou podarí udržať cenu s DPH pod 50-tisíc aj pri 220 4MATIC a 250 4MATIC.

So silným naftovým štvorvalcom vie GLA slúžiť aj ako diaľničný suverén, no tiež ako pirát našich ciest. Potenciál motora dramaticky zlepšuje výborne sprevodovaná automatická prevodovka, ktorá je s motorom jedno telo a jeden duch a dokáže z motora vydolovať všetko čo ponúka. Už samotné zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,7 sekundy má svoju výpovednú hodnotu, no silnejší je motor v pružnosti. Rezerva na predbiehanie je masívna, motor praje aj riskantnejším manévrom na kratších voľných úsekoch. Aj v komfortnom režime ponúka všetko, čo skúsený vodič potrebuje k bezpečnému ale rýchlemu predbiehaniu, v režime Sport sa potenciál ešte zvýši. Babrať sa s režimami pri každom predbiehaní ale netreba. Úplne stačí manuálne podradiť pádlami pod volantom.

Zdroj: Ján Hargaš

GLA v tejto špecifikácii jasne dokumentuje, že podvozok zvládne aj silnejší motor. Pretože podvozok je skutočnou silnou stránkou auta. Samozrejme píšem o pevných povrchoch. Zatiaľ.

Vozidlo je aj napriek vyššej svetlosti veľmi šikovné, strmšie riadenie najmä vo vyšších rýchlostiach ešte zvyšuje športový pocit za volantom. Podvozok s ľahkosťou žehlí menšie nerovnosti, väčšie už cítite, no auto zostáva príkladne stabilné aj pri prejazde zákrut s priečnymi nerovnosťami. Veľké kolesá s veľkými 19 palcovými diskami prajú ostrej jazde, auto vie ako pritlačiť do bočnice sedadla a pneumatiky sa držia s obdivuhodným presvedčením. Pritom sú náklony minimálne a zákruty vo vysokých rýchlostiach zvláda auto aj bez zásahov stabilizačného systému.

Pri uvoľnenej komfortnej jazde by som ale miestami zvládol aj mäkšie nastavenie podvozku. Z môjho pohľadu je tak dobrou investíciou možnosť nastavenia tlmenia, či aspoň výber vhodného naladenia podvozku podľa preferencií vodiča. V ponuke je napríklad jeho zníženie o 15 mm a teda mierne pritvrdenie ale tiež terénne mäkšie nastavenie.

Zdroj: Ján Hargaš

Silná orientácia na jazdné vlastnosti na spevnených povrchoch robia z GLA nie príliš komfortný kočiar na rozbitých poľno-lesných cestách. Lebo aj keď by marketéri Mercedesu boli radi, spojenie s terénnou legendou G je skôr v teoretickej rovine. Auto nie je vhodné na jazdu v ozajstnom teréne a aj keď zvládne vďaka svojim rozmerom a šikovnej elektronike i v ofroadovom centre slušné prekážky, nie je to „tereňák“. Stačí sa pozrieť na prekrížiteľnosť náprav a všetko je jasné. To ale neznamená, že sa s GLA nedá vyjsť na chatu v horách, či na záhradu, na pole atď. Len treba byť opatrnejší a pri pravidelných jazdách tohto typu zvážiť terénny podvozok (vyšší a komfortnejší). Svoje percentá na tvrdšom podvozku mali aj pneumatiky s núdzovým dojazdom – run-flat.

Odvezie štyroch

Na GLA ma najviac hnevali predné sedadlá a tvrdé plasty v oblasti kolien. Športové sedačky síce vyzerajú pekne a sú dobré pri ostrej jazde, pri dlhých trasách môže byť ich anatomické tvarovanie, tvrdšie čalúnenie a tlak najmä na krížovú oblasť skôr na obtiaž ako by boli prínosom. Každý kto nemá chrbticu úplne v poriadku mi dá za pravdu. Mňa sedadlá tlačili už po polhodine sedenia a nech som robil čo som robil, polohu za volantom som si nenašiel a vždy som vystúpil polámaný. Niečo také pochopím pri lacných rozpočtových autách, ale tu ma to vyslovene hnevalo. Rovnako tak tvrdé plasy pri kolenách. Tam, kde by bolo treba trošku mäkšie povrchy, sú tvrdé a v prípade ľavého kolena vysokého vodiča ešte aj ostré – hrany. Keď sa nemôžem sťažovať na široký stredový panel a tunel vyšších modelov (súvisiaci s uložením motora a prevodovky), aj tak sa môžem sťažovať na tvrdšie plasty. Osobne by som to riešil zlepšovákom a na surovku si na dané miesta nalepil kusy molitanu.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Vzadu je priestoru pre dvojicu priemerne urastených pasažierov dosť. Pocit robustnosti je i tu veľmi výrazný, posádka sa cíti veľmi bezpečne. K nepohode prispievajú azda len široké predné sedadlá a čierna strecha. Pocit stiesnenosti je tak väčší než by vzhľadom na ponuku priestoru mal byť. A výhrady mám aj k šírke zadných dvier. Taký ako ja, sa musia pri nastupovaní a vystupovaní poskladať, aby sa do auta vmestili. Nuž aj to je daň za vyššiu bezpečnosť. Slepo kriticky by som mohol zasa odkazovať na neprémiové autá za polovičnú cenu, do ktorých sa nastupuje ľahšie, no radšej usadím rodinu do pevnejšieho, tuhšieho, ťažšieho a širšieho auta a poskladám sa, ako sa len modliť k nejakým nič nehovoriacim hviezdičkám...

Chvalabohu Mercedes ešte nepodľahol dotykovým displejom a aj v kompaktnom modeli stále platí, že infotainment sa ovláda otočným ovládačom na stredovom tuneli. Ako vždy, aj teraz ma hnevali iba horšie viditeľné tlačidlá nastavovania vozidla umiestnené nižšie a s horšie čitateľnými označeniami. Na druhú stranu, aspoň tam tie tlačidlá sú a pre vypnutie systému štart-stop nemusím preklikávať menu infotainmentu.

Zdroj: Ján Hargaš

Verdikt

Zmeny ktoré priniesol facelift sú tak ťažko postrehnuteľné, že to pre zákazníka v podstate nič nemení. Iba čo sa mu môže auto zdať o kúštik sviežejšie ako doteraz. V konkurenčnom boji to po príchode novej generácie bavorskej X1 má GLA veľmi ťažké, no bude to tak iba do chvíle, kým sa voči X1 nepostaví nový model. Potom bude pre GLA najbližším konkurentom model Q2 od Audi, ktorý hravo prebije ponukou výbav a motorizácií. GLA je auto, ktoré má šancu osloviť najmä ženské publikum. Jeho športové jazdné vlastnosti by ale ocenil nejeden chlap. Auto ponúka veľa a ponuka je to zaujímavá. Mám zopár výhrad, no v zásade sa mi s autom jazdilo dobre. I keď sa priznávam, že dlhšie trasy s takýmto sedením by som úctivo odmietol. 7 z 10 bodov.

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: Mercedes-Benz GLA 220d 4MATIC
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 2143
Prevodovka: 7-stupňová automatická 7G-DCT
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.): 130/3600 - 3800
Krútiaci moment (Nm/ot.): 350/1400-3400
Maximálna rýchlosť (km/h): 215
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,7
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,9/4,4/5,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4417/1804/1494
Rázvor náprav (mm): 2699
Objem batožinového priestoru (l): 421
Objem palivovej nádrže (l): 56
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1595
Užitočná hmotnosť (kg): 480
Rozmer pneumatík: 215/60 R17
   
Základná cenníková cena modelu: od 27 990 €
   
Základná cena verzie: 39 827 €
Cena testovaného vozidla: 52 830 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku