2023-11-29 12:30:00
Volkswagen ID Buzz
Volkswagen ID Buzz
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Volkswagen ID. Buzz – retro je cool

Volkswagen ID. Buzz dorazil konečne vo väčšom počte aj na naše územie a jeden sa ušiel aj mne.

Žltý fešák s extrémne výrazným dizajnom, ktorý imituje dizajn legendárneho predchodcu. On vlastne ani nie je obzvlášť pekný, ale má v sebe niečo, čo iné autá nemajú. Odkaz pôvodného vozidla T1 je zrejmý a práve toto auto by malo byť najvýraznejšou postavou v modelovom portfóliu značky.

Isteže je to elektromobil a ako elektromobil má hneď niekoľko konkurentov. Väčšina z nich však ponúka väčšie dĺžky, viac miest na sedenie, no ID Buzz s dlhým rázvorom príde tiež. Aj tak ale nebude mať viac ako päť metrov. Testovaný model bol zároveň jediným, ktorý je v aktuálnej ponuke. Žiadne možnosti výberu motorizácie, žiadne možnosti výberu batérie, či spomínanej dĺžky a počtu sedadiel. Jediný dostupný ID. Buzz má dĺžku 4 712 mm, rázvor je 2988 mm, výška 1937 a šírka 1985 mm. V podlahe je batéria s celkovou kapacitou 82 kWh (77 kWh k dispozícii) a zadnú nápravu poháňa výhradne motor s maximálnym výkonom 150 kW a s krútiacim momentom 377 Nm. Auto je v porovnaní s ID.3 o pol tony ťažšie napriek rovnakej baterke a motorizácii a jeho pohotovostná hmotnosť je 2477 kg. Vie však ťahať aj príves, ten brzdený môže mať do 1000 kg. Auto má vďaka päťmiestnemu usporiadaniu masívny batožinový priestor – 1121 litrov a naozaj vzdušnú a priestrannú kabínu, tak ako by aj drobný mikrobus mal mať.

Zdroj: Ján Hargaš

Od tohto modelu väčšina z nás očakáva väčšiu porciu miest na sedenie a uznávam, že v päťmiestnom usporiadaní „autobus“ nemá veľký zmysel. Je to však veľké rodinné/služobné auto s posuvnými dverami, výborným výhľadom a zjavom, ktorý sám o sebe je schopný ľudí presvedčiť na kúpu.

Automobil si napriek nárastu hmotnosti a čelnej plochy drží slušný dojazd a papierovo by mal zvládnuť 421 km na nabitie. Moja skúsenosť z testu je, že zvládne na jedno nabitie vyše 360 km. To je ale dojazd na 0% baterky, takže aspoň pár kilometrov aj z toho treba ubrať, ak pravda tie kilometre nejdete priamo k nabíjačke.

Pravda, s autom som sa neponáhľal. Dalo by sa ísť úspornejšie, to pripúšťam, ale aj tak som ho veľmi nehnal. Jeho dizajn, jeho nastavenie ma primäli skôr k pohode za volantom, vôbec som nemal potrebu ísť rýchlo. Vlastne na mňa auto pôsobí tak, že som sám seba musel presviedčať, aby som všade necestoval šesťdesiatkou. Myslím, že duch modelu T1 na mňa presadol naozaj dôsledne, lebo taký prirodzený odpor k rýchlym presunom nemohlo spôsobiť nič iné. Nejazdil som ako šnek, no spokojne prehlasujem, že toto nie je len auto, toto je životný štýl. Keď si ho kúpite a kúpite si ho nie pre nízku cenu, či vyššie uvádzané technické parametre, kúpite si ho preto, lebo ste z neho nadšení... nuž a keď si ho kúpite, dojazdy a výkony vás prestanú trápiť. Toto auto si žiada prestavbu s posteľou a so skrytou kuchynkou rovnako ako si to pýta T1-tka a ďalšie.

Zdroj: Ján Hargaš

Ku koncu testu som sa ale predsa prinútil jazdiť dynamickejšie, vyskúšať čo auto zvládne. A môžem spokojne prehlásiť, že s obutými pneumatikami Continental EcoContact auto nie je len úsporné, ale aj pekne drží. Ostré úhybné manévre zvláda presne tak, ako by elektromobil mal. Vhodné rozloženie hmotnosti, kolesá v rohoch karosérie a dobre postavený podvozok i dostatočná celková šírka vám dávajú do rúk prekvapivo pohyblivý stroj. Na výjazde zo zákruty s prehnanou rýchlosťou sotva cítiť, že auto má chuť do pretáčavosti, iba čo si všimnete blikajúcu kontrolu trakcie. Pružnosť zo 60 na 100 km/h s polovicou baterky bola 5,2 sekundy. Z 80 na 120 km/h auto zrýchli za 7,02 sekundy. Nadpriemerné parametre a hodnoty lepšie, než dosahujú všetky Caravelly a Multivany z minulosti.

Späť do komfortného módu. V ňom je inak auto naozajstný profík. Nemusíte sa báť 19-palcových kolies, pohodlie je zabezpečené aj v takom prípade. Auto má výborne odhlučnený podvozok. Ten zvláda utlmiť väčšie i menšie diery, pravda, mimoriadne tuhá konštrukcia niečo na posádku prenáša, no je to ten typický hojdavo-trasľavý pohyb na sedadle, ktorý časom prestanete vnímať a spôsobuje ho primárne veľká výška a práve pevnosť auta podobne ako vo väčších SUV.

Zdroj: Ján Hargaš

Pohodlné predpisové jazdenie bolo v prípade môjho testu za 20,3 kWh. Tá istá trasa, no ešte úspornejšia bola za 19,8 kWh. Viac som už nevyškrabal, stal by som sa brzdou premávky. Na diaľnici pri ustálenej rýchlosti 120 km/h auto papá v rozmedzí od 22 do 28 kWh v závislosti od profilu a veternosti. Aj tu sa ale dá držať priemer pod 25 kWh. Ak teda nebudete jazdiť rýchlejšie ako 120 km/h. Potom to už veľmi nejde a veľkosť i hmotnosť auta sa začnú prejavovať. Pri ID. Buzz mi nižšie tempo vôbec nevadí, skôr naopak, šiel by som ešte pomalšie a snažil sa držať spotrebu pod 22 kWh – to pri rýchlosti cca 110-115 km/h. 24,3 kWh na diaľnici znamená, že na nabitie prejdete po diaľnici takmer 300 kilometrov a ešte vám posledných pár km zostane. Vonku v čase testu panovalo príjemné letné počasie, ktoré elektromobilu značne prospieva.

Priemer 20,3 kWh zodpovedá nájazdu s pomerom 50% diaľnic, 40% okresiek, 10% mesto. V meste auto odjazdí vďaka rekuperácii a nižšej max. rýchlosti viac než 360 km na nabitie. Pomocníkom je adaptívna rekuperácia, ktorá vie brzdiť pred zákrutami, podľa značiek a samozrejme podľa vpredu idúceho vozidla. Pri ID Buzz túto fičúru oceňujem a nechýbala mi možnosť vypnúť to, či nastaviť rekuperáciu „na tvrdo.“ Stále máte režim B, ak by ste chceli.

Zdroj: Ján Hargaš

V interiéri bolo testované auto vybavené poskromnejšie. Aj keď malo balík asistentov vrátane adaptívneho tempomatu (ktorý sa vám zíde vo Švajci aj v meste a na okreskách, no u nás vám preberaním povolených rýchlostí zo značiek bude píliť krv – radšej teda iba na diaľnici). Má stráženie mŕtveho uhla i pri cúvaní, má parkovacie senzory, kameru, má vynikajúce LED svetlá a mnohé ďalšie. Sedadlá vzadu sú však obyčajná lavica delená v pomere 1:3 a 2:3. No aspoň sa dá polohovať. Poťahy sú úplne základné, ale infotainment je dostatočne veľký a informovaný. A čo je dôležité, neseká. Iba si stále pýta potvrdenie osoby a režimu zdieľania dát, ale to len preto, lebo som hosť v aute.

Šikovné sú odkladacie priestory s priehradkami, kde ľahko niečo zapatrošíte. Ergonómia sedenia je výborná, na nohy máte kopu miesta. Už aj radenie pod volantom mi príde intuitívne a aj po presadnutí z iného auta okamžite viem, čo mám urobiť. Akurát to štartovanie a vypínanie motora zadkom sa mi v prípade veľkej dodávky naozaj nehodí. Napríklad idem vycúvať z radu zaparkovaných vozidiel priečne na vozovku. Z veľkých áut mám zvyk, vykloniť sa zo sedačky tak, aby som pomedzi B – C a D stĺpiky videl von. Odľahčenie sedadla ale auto zaparkuje. Takže cúvate krokom, pozriete sa za seba, uvidíte, že môžete cúvať ďalej, no plynový pedál nereaguje a auto sa zastaví. Následne si môžete znova sadnúť, zaradiť R-ko a situáciu zopakovať. Pri pohybe vpred odľahčenie sedadla v D režime problém nerobí. Viem, že tam mám senzory, ale radšej sa spolieham sám na seba. Obzvlášť potom, čo mi pri cúvaní z miesta senzory zaznamenali sotva päťcentimetrový obrubník chodníka (áno, aj také malé sú) ako prekážku a keď som sa k nej priblížil s pískaním mi duplo na brzdu. Iste ídebazík, máš síce ten nárazník nízko, ale až tak nie...

Zdroj: Ján Hargaš

A tak. ID. Buzz štartuje na cene 65-tisíc s DPH. Testované auto stálo 72. Je to veľa? Samozrejme, že je to veľa. S týmto autom opatrovateľky do Nemecka poveziete dva dni, ale o to tu predsa nejde. Na to má VW nový, či starší Multivan i Caravellu. Toto je štýlovka, auto, ktoré robí úsmevy a keď nie úsmevy, aspoň nechápavé výrazy u svedkov „prí-cestových“. Pokojne by som si to kúpil. Na rozvoz detí, na každodenné povinnosti i na dlhšie výlety. Toto je elektromobil, pri ktorom zákazníkovi nevadí, že musí zastaviť a nabíjať. Tu platí, že cesta je cieľ a nie je to len prázdna fráza. To auto sa pre túto frázu narodilo. A v tom na čo je, v tom je skvelé. Lepšie elektrické veľké MPV nekúpite a to skrátka preto, lebo žiadne nemá taký charakter. 8 z 10. No a keď chcete viac, počkajte si na dlhšiu verziu. Ponúkne viac sedadiel a aj väčšiu batériu.

Technické údaje

Model: Volkswagen ID. Buzz
Počet valcov: -
Zdvihový objem motora (cm3): -
Prevodovka: 1-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná
Výkon (kW/ot.): 150/-
Krútiaci moment (Nm/ot.): 310/-
Maximálna rýchlosť (km/h): 145
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,2
Spotreba kombinovaná (kWh/100 km): 20,9
Maximálny výkon nabíjania (kW): 170
Dojazd na jedno plné nabitie max (km): 395-425
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4712/1985/1937
Rázvor náprav (mm): 2988
Objem batožinového priestoru vzadu (l): 1121
Kapacita batérie brutto/netto 82/77
Pohotovostná hmotnosť (min.) (kg): 2353
Užitočná hmotnosť (kg): 516-647
Max hmotnosť brzdeného/nebrzdeného prívesu (kg) 1000/750
Rozmer pneumatík základ: 235/60  R18
   
Základná cenníková cena modelu (bez DPH): od 54 980 €
Cena vozidla od (s DPH): 65 976 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku