2023-11-13 10:10:00
Hyundai Kona Hybrid II.
Hyundai Kona Hybrid II.
Zdroj: Jozef Murárik

TEST: Hyundai Kona HEV - Návrat z budúcnosti

Videli ste film Návrat do budúcnosti? Vtedy profesor prišiel s akýmsi systémom, ktorý menil kompost na energiu pre vozidlo.

Ak ste videli tento film, tak Hyundai Kona je niečo úplne iné aj ak má hybridné pohonné ústrojenstvo. Vyzerá futuristicky, vyzerá ako z budúcnosti, ale pritom je to auto, ktoré je stále technologicky relatívne bežné a použiteľné aj v každodennom spolužití.

A teraz k veci. Hyundai Kona sa zmenil. Jeho druhá generácia prešla výraznou modifikáciou vzhľadu, ale aj tak stále ostáva veľmi výrazným prvkom na trhu. Tento vzhľad má v sebe skrývať ponuku väčšiny aktuálnych možností pohonu. Veď Kona môže byť elektrická, môže byť spaľovacia, ale aj hybridná. Vlastne spaľovací motor je hlavne v úlohe časti hybridu a plug-in hybridu. Tento moderný a novátorský prístup však nezatieňuje celkové zväčšenie. Model sa zväčšil vo všetkých rozmeroch, na dĺžku napríklad narástol o 145 milimetrov a je teda dospelejším autom s ešte viac rodinným zameraním.

Zdroj: Jozef Murárik

Vzhľad je stále kontroverzný. Hyundai stavil na kartu, ktorá predvádza odvážnejšie línie a tým pevne nadväzuje na svojho predchodcu. Predná časť akoby skrývala hlavné svetlomety. Nie, nie na štýl Ferrari zo sedemdesiatych a osemdesiatych rokov, nie sú vyklápacie, ale sú skryté v sivých plochách a sú nenápadne. Veď stačí vidieť jednotný pás pod prednou kapotou, ktorý svieti ako denné svietenie, ostatné súčasti svetelného systému ostávajú utajené.

Bočný profil tohto auta akoby z oka vypadol modelu Tucson, ale zároveň predvádza masívnymi lemami blatníkov svoju samostatnosť v modelovej ponuke. Zadná časť znova reflektuje to, čo nastolila predná a svetlá sú v tvare schovanom za predĺženiami blatníkov. Ďalším faktom ale je, že aj tu nájdete svetelný pás cez celú šírku vozidla.

Zdroj: Jozef Murárik

Aj keď som najskôr trochu hejtoval bielu farbu, nakoniec vyzerá veľmi slušne a dobre pôsobí hlavne s kontrastnými lemami blatníkov a tiež s relatívne veľkými zliatinovými diskami s priemerom 18 palcov. Tie majú tvarovanie obsahujúce veľa lomených línii. Aj napriek novátorstvu sú disky stále okrúhle. Toto mal byť vtip. Pokračujeme ďalej. Asi sa nikto nezasmial. Nevadí.

Ak by sme pokračovali interiérom, tak môžeme začať od kufra. Nie až tak veľký ako veľmi auto narástlo. To je v reálnom svete čísel hodnota 466 litrov. Aj podobný objem však predstavuje nárast 105 litrov oproti predchodcovi, takže vlastne áno, môže byť! Výrazne sa však zväčšil priestor na zadných sedadlách. Je to aj na vrub toho, že sú krátke sedáky, veľmi krátke, ale vyhrievané v tejto výbave Premium.

Tými najlepšími miestami v Kone sú predné sedadlá. Ktoré iné auto za 35 000 € má predné sedadlá s ventiláciou aj vyhrievaním? Asi máloktoré. Je to prvok výbavy z luxusnejších vozidiel a priznám sa, v predných sedadlách sa mi sedelo celkom obstojne. To je také, že nie sú úplne extrémne vymakané, ale ani v jednom zmysle nie sú zlé. Sú to dobré poctivé sedadlá s rozumnou mierou nastavenia a v tomto prípade, v najvyššej úrovni výbavy, aj s elektrickým ovládaním. Veď keď už sú vetrané, prečo by nemohli byť elektricky ovládané!

Zdroj: Jozef Murárik

Predná časť interiéru je v znamení masívnych odkladacích priestorov v strednej časti. Schovať do nich môžete mobil, kľúče, vlastne nie schovať, niektoré časti sú totiž otvorené. To ale nič nemení na fakte, že sú stále adekvátne súčasným potrebám a odložíte do nich aj tablet. Tabletový vzhľad má prístrojový štít pred vodičom. Predvádza spoločný kryt pre dva displeje. Informačno-zábavný systém je už tradične pokročilý, ako sme si stihli pri Hyundai zvyknúť. Využíva dobrý raster rozlíšenia a rýchlo reaguje na dotyky. Veľkým prekvapením, ale v súlade s tým, čo automobilka prehlásila, je samostatná klimatizácia. Samostatné sú aj tlačidla na úpätí prístrojovej dosky, ktoré slúžia na ovládanie komfortných funkcií sedadiel. Všetko je logické a vlastne aj okamžite dostupné. Kona pocit umocňuje azda ešte aj s klasickými fyzickými tlačidlami. Toto je štýl, ako sa má kombinovať budúcnosť s využiteľnosťou. Hyundai zvládol tento prístup priam excelentne.

A budúcnosť s tradíciou kombinuje pohon. Toto je full hybrid, ktorý má 1,6-litrový benzínový atmosférický motor a elektromotor ukrytý v šesťstupňovej dvojspojkovej prevodovke. Nie je to žiadna prevratná novinka, lebo podobný systém už používa aj Kia Ceed a všetky ostatné modely a využívala ho aj predchádzajúca generácia Hyundaiu Kona. Tento hybrid je teda odskúšaný a funguje celkom rozumne. Síce sú niektoré komponenty odskúšané a všetko vyzerá ako pôvodná verzia, ale toto je druhá generácia pohonu, ktorá prináša zlepšenia nielen v spotrebe, ale aj jemne v dynamike a kultúre chodu.

Zdroj: Jozef Murárik

Celkový výkon má kompletná sústava 104 kW (141 k), čo sa ale nezdá. Motor sa zdá trochu slabší ako reálne je. Nie je na žiadne dynamické prejazdy, je skôr umiernenou alternatívou, ktorá ponúkne rozumnú spotrebu. Ak sa posnažíte, tak sa viete pozerať na čísla okolo 5 litrov. Avšak zídite z diaľnice a zistíte, že mimo mesta sa pohybujete okolo 4 a pol, v meste sa dostanete dokonca hranicu 4 litrov, ak netrpíte potrebou mať plný výkon stále pod pravou nohou.

Čo sa týka komfortu je vpredu všetko v poriadku, vzadu náprava trochu viac skáče, ale stále je to v norme. Teda bolo by to v norme, keby toto nie je kúsok z vrcholnej sféry ponuky. Mohol by sa prezentovať väčšou dávkou komfortu a kultúry aj pre zadných pasažierov, ale, zase, ani toto nie je úplne zlý štýl. Kona s hybridom je jednoducho auto, ktoré má zadnú nápravu tuhšiu a je jemne nervóznejšie. Viete si na to zvyknúť.

Ako celok však Kona pôsobí vyrovnane najmä vďaka vrcholnej výbave Premium s doplatkami znamenajúcimi všetku možnú výšku úroveň komfortu v tejto triede. Je to predsa stále auto, ktoré balansuje medzi segmentom B a segmentom C. V tejto generácii už skôr teda patrí do segmentu C, ale cenovo vie zaujať aj záujemcov o segment B. Veď 35 000 € za hybrid je len o niečo viac ako berie Renault za Captur s hybridným pohonom, ale s faktom, že práve Captur je už teraz menšie vozidlo ako Kona. A malý tip na záver, dozadu podsaďte niekoho, kto bude rád, že sa vezie a nevadí mu tuhšia nátura nápravy. Druhá možnosť je, že tam posadíte dvoch ťažkých ľudí a z toho, čo sa najskôr zdalo ako tuhý setup sa dostanete na relatívne príjemný komfort bez akýchkoľvek problémov.

Zdroj: Jozef Murárik

Teda vlastne jeden problém tu prichádza. Síce bude stáť o niečo viac, ale v ponuke bude s hybridom aj nová generácia Toyoty C-HR. A tá je, svojím vlastným spôsobom, nepísaným hrdinom dynamickejšie tvarovaných vozidiel tejto veľkosti.

Technické údaje

Model: Hyundai Kona HEV
Systémový výkon (kW): 104
Výkon (kW/ot.):  77,2/5700
Krútiaci moment (Nm/ot.): 144/4000
Prevodovka: 6 - stupňová automatická DCT
Poháňaná náprava predná
Maximálna rýchlosť (km/h): 165
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,2
Spotreba kombinovaná: 4,3-4,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4350/1825/1580
Rázvor náprav (mm): 2660
Objem batožinového priestoru (l): 466/1300
Objem palivovej nádrže: 38
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1410-1525
Užitočná hmotnosť (kg): 540
Základný rozmer pneumatík: 215/55 R18
Základná cenníková cena modelu (s financovaním): 24 090 € (22 590)
Základná cenníková cena modelu (HEV): 32 190 €

AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku