2023-11-14 11:25:00
SsangYong Rexton
SsangYong Rexton
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: SsangYong Rexton - pochádza z čias, keď SUV ešte boli výnimočné

SsangYong Rexton je model SUV veriaci hodnotám, na ktoré dnes už takmer každý zabudol.

Obzvlášť v Európe. Autá ako je Rexton tu v minulosti boli a nebolo ich málo. Nevolali sme ich SUV, skôr veľké offroady. Rexton ním stále je. Čiastočne. Koncepciou, konštrukciou i schopnosťami, dizajnom i motorom určite. Dnes je preň v tejto kategórii konkurent vlastne iba jeden. Volá sa Land Cruiser a nepochybne je aj v našich končinách populárnejším autom. Žiadne ďalšie SUV neponúka to, čo títo dvaja. Ani Land Rover, ani Range Rover, ani Nissan či ďalší. Otázkou je, či o niečo také vôbec stojíte.

Vo svojej podstate je Rexton zastaraným autom. Rebrinový rám, vysokozdvihový naftový štvorvalec, automat. Lenže niečo také si dovolí človek napísať iba v Európe. Vo svete sú práve takto postavené autá základom luxusu. Najmä tam, kde dobrá cesta nie je štandardom, kde nepotrebujete papierovú tuhosť, ale reálnu odolnosť. Už zostáva len otázka, či je to práve Rexton, ktorý toto dodá. Otázka, ktorú však týždňový test nového auta zodpovedať nevie. Spýtajte sa majiteľov tohto auta, či sú s ním spokojní. Z informácií vyplýva, že sú. Len ich je veľmi málo. 

Áno, auto tohto typu naozaj nie je veľmi určené na náš trh. Podobne ako veľké americké pikapy. Vždy sa ale nájde niekto, komu vlastníctvo celkom iného auta učaruje. A práve pre takých je určený aj Rexton. 

Za týždeň spoločného života mi v mysli zostali primárne dva dojmy. Prvé: je to skvelé auto, príjemný závan minulosti kombinovaný s výnimočnosťou a modernými prvkami. Druhé: je to zbytočné auto. Veľké, ťarbavé, hompáľajúce sa v rytme nerovností. Pre mňa toto auto nie je. I keď mám rád vozidlá zaváňajúce minulosťou, či ďalekým východom, Rexton by som si nekúpil. Alebo kúpil? 

Zdroj: Ján Hargaš

Lebo po všetkých úvahách sa potom pozrie človek do cenníka a porovná to, čo mu toto minulosťou a ďalekým východom zaváňajúce auto ponúka a uvedomí si, že Rexton vie byť odpoveďou na viacero otázok. Auto s päťmiestnym vyhotovením kúpite od 35-tisíc eur. Verziu s najvyššou a testovanou výbavou Premium kúpite za necelých 50-tisíc. 

A to je cena, ktorá vás núti zamyslieť sa, čo vlastne kupujete v iných veľkých SUV, keď stoja o toľko viac, no reálne vám viac nedajú? Auto má totiž všetku nevyhnutnú výbavu na to, aby sa človek nielen cítil bezpečne, ale aby v bezpečí aj bol a navyše aby svojim dva a pol tonovým tankom neohrozoval ostatných. Asistent jazdy v pruhoch, asistent núdzového brzdenia, asistent jazdy s prívesom, asistent pre dopravné značky, asistujúci tempomat, dvojzónová klimatizácia, kopa ďalších asistentov, airbagy. A čo hodnotenie crash testov? Európske crash testy nikdy Rexton neabsolvoval. Proti stene a ďalším prekážkam ho naposledy poslali v kórejských crash testoch v roku 2016 (tá istá generácia). Získal plný počet päť hviezdičiek. Je ale jasné, že osem rokov starý test nie je porovnateľný s tými najnovšími, aj kncap si to myslí, no výsledok platí, a keďže výrobca medzičasom auto aktualizoval a to nielen po dizajnovej, aj po obsahovej stránke, nie je dôvod myslieť si, že v aute zahyniete iba keď sa na stenu pozriete. Auto mimochodom absolvovalo crash testy aj o dva roky neskôr ako Mahindra G4 a tiež to nebolo zlé, tu je video. Azda jediné, čo ma pri sledovaní crash testov vyrušuje, je celkom zreteľné ohnutie A-stĺpika pri klasickom teste s čiastočným prekrytím (40%). Také sa moderným autám už jednoducho nestáva. Nesmie sa to stávať, znamená to, že bezpečnostná klietka nie je dosť pevná. Dokonca ani autá ako Dacia Spring a podobne, s týmto problém nemajú (majú problém s absenciou asistenčných systémov). Samozrejme, Ssang Yong je väčší, väčších je ale veľa...

Zdroj: Ján Hargaš

A tak sme si odpovedali. Auto je lacnejšie, lebo aj keď pôsobí moderne a nepochybne moderné aj je, nie je to high-end vozidlo. Ponúka moderné prvky, je bezpečnejšie ako akékoľvek menšie auto, no nie je to ani Volvo, ani Mercedes. A preto dokáže byť lacnejšie.

Ak by ste však chceli Volvo, či Mercedes, asi by ste si nečítali o aute, ktoré dokáže z úživateľského hľadiska ponúknuť to isté a ešte viac, najmä ak ide o jazdu v teréne. Lebo tam tento obor dominuje. To ho spája s druhým výrazným konkurentom menom Toyota Land Cruiser. Lebo áno, aj tomuto autu Rexton konkuruje. Silný motor, veľká ťažná sila, enormne priestranná kabína a schopnosť odolávať bez úprav ľahkému a s dobrým obutím aj stredne ťažkému terénu. Pravda, vonkajšie rozmery a uhly s nimi súvisiace nedovolia komótnemu kórejskému obrovi prejsť tam, kde Jimny, avšak to ani nie je cieľom.

Zdroj: Ján Hargaš

Stručne a skrátka, pozeráte sa na univerzálne auto, ktoré má uzávierku zadného diferenciálu i redukciu. Ako som už spomenul vyššie, na spevnených povrchoch je Rexton typickým vysokým SUV s komfortným podvozkom. Hojdá sa v rytme nerovností, keď mu podkúrite v zákrute, poriadne sa nahne. Snaha rozhodiť ho síce môže skončiť zaujímavým vrtením karosériou, no stabilizačný program sa postará, aby sa auto neprevrhlo do jarku. Auto však svoju výšku, svetlosť a komfortne naladený podvozok dobre komunikuje, takže vodiča nejaké chúťky o rýchle prejazdy zákrut rýchlo prejdú a orientovať sa bude najmä na dynamiku v priamke. Tam to tiež nie je veľká sláva, no naftový štvorvalec stačí, aby sa predbiehanie uskutočnilo a osemstupňový automat zas stačí, aby sa uskutočnilo celkom rýchlo. Zo 60 na 100 km/h zrýchli Rexton za 7,58 sekundy. Z 80 na 120 km/h je to za 9,33 sekundy. V oboch prípadoch podpriemerné časy, ktoré vodičovi hovoria, že predbiehať môže, ale musí mať dobrý výhľad vpred a dosť veľkú vzletovú dráhu, aby vedel predbehnúť aj niečo väčšie. Pri jazdení vám ale Rexton pomalý nepríde. Môže za to rýchla práca prevodovky, silný záťah motora i fakt, že z auta naozaj dobre vidíte vpred a na rovinke s predbiehaním jednoducho nie je problém. Detto na diaľnici. 

Zdroj: Ján Hargaš

No aj toto hovorí za všetko: poďme sa spolu hompáľať, poďme si spolu znížiť tlak, poďme sa voziť pohodlne a najmä dlho. To preto, lebo aj keď je Rexton riadny obor, vďaka 70 litrovej nádrži a priemernej spotrebe 8,7 l/100 km dokáže na jedno "nabitie" jazdiť veľmi dlho. Na diaľnici pri 130 km/h sa v závislosti od profilu cesty spotreba pohybuje najmä v oblasti 10 a viac litrov. V mojom prípade to bolo 10,8 l. Na okreskách sa spotreba vie s pohodovým vodičom dostať aj pod 8 litrov, no veľmi hlboko nie. Motor potrebuje v chladnejšom počasí svoj čas na zohriatie a tak okresky síce ľúbi, ale najmä ich chce hltať veľa. Mesto príliš nemusí. Opäť spomeniem automat, pretože ten sa s mestom vysporiada dobre a citeľnejšie radí jedine za studena, respektíve pri potrebe výraznejšej dynamiky.

O priestrannosti kabíny nemá zmysel debatovať. Ak si ale myslíte, že do auta sa nastupuje ľahko, premyslite si to. SsangYong je vysoké auto a starší nižší človek sa doň štverá ako do domčeka na strome. Keď sa už ale vyštverá, sedí ako v medzimestskom autobuse a tak sa môže pozerať do diaľav. To platí aj o deťoch. Testovaný model nemal sedem miest, takže priestrannosť vzadu neviem veľmi posúdiť. Keďže však auto na dĺžku meria 4,8 metra aj nejaké drobné, zázračne veľa priestoru v treťom rade určite nečakajte. Päťmiestne usporiadanie modelu svedčí viac. Dodatočné dve miesta sú skôr pre drobné postavy. Zato kufor päťmiestnej verzie je obrovský. 1051 litrov je veličina, ktorej ľahko verím. Nižšia postava musí do kufra vliezť, aby dočiahla na predmety pri chrbtoch sedadiel druhého radu.

Zdroj: Ján Hargaš

SsangYong voní kožou, využíva kvalitne pôsobiace materiály a síce nemá infotainment, ktorý by šokoval možnosťami, CarPlay a Android Auto doň pripojíte a to je vlastne to najdôležitejšie. Auto zahrá peknú piesenku, keď doň prídete, i keď odídete. Je to milé a dáva vám to pri používaní vozidla pocit, že máte niečo naozaj výnimočné. Rexton dobre svieti, dobre hrá, dobre asistuje, pohodlne jazdí a to napriek istej miere tvrdosti na väčších nerovnostiach, ktorá sa vďaka veľkým 20-palcovým kolesám prenáša do kabíny.

Ak hľadáte niečo, čo vám za menej peňazí dá kvalitné materiály, vysoký posed a schopnosť nezľaknúť sa závažia na guli, či lesnej cesty, páči sa, Rexton je tu pre vás. Má svoje slabiny, ale nie sú až také zásadné, aby ste si museli kupovať dvakrát drahšie auto. Nie je to rýchlik, nevyhrá cenu za najpokročilejšiu bezpečnosť, no o svoju posádku sa stará, hýčka ju a pokojným tempom v rytme nerovností uspáva deti. Je to kus dobrého auta a vzbudzuje moje sympatie. Nie je to moja šálka kávy, ja teréneho obra nevyužijem. To však neznamená, že je to zlé auto. Svojho zákazníka si určite nájde a ten zákazník bude spokojný. Je to auto, ktoré sa dnes už hľadá ťažko. Na cestách vídať veľa Patrolov, Terrán, starých Land Cruiserov, Touaregov I., Pathfinderov, starých ML, či X5, kde je už majiteľovi celkom jedno, že tie autá do terénu neboli stavané /ML a X5/. Je to veľké, odvezie to, má to 4x4, žerie naftu a znesie terénne gumy. A toto je súčasná nadstavba. 7 z 10.

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model:

SsangYong Rexton Premium AWD 5. miest

Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem motora (cm3): 2157
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 148,6/3800
Krútiaci moment (Nm/ot.): 441/1600-2600
Maximálna rýchlosť (km/h): 184
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): - (neuvádza sa)
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 8,24
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4850/1960/1825
Rázvor náprav (mm): 2865
Svetlá výška (mm): 224
Objem batožinového priestoru (l): 1051
Objem palivovej nádrže (l): 70
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2105
Užitočná hmotnosť (kg): 875
Maximálna hmotnosť prívesu (kg): 3000
Rozmer pneumatík: 255/50 R20
   
Základná cenníková cena: od 35 490 €
Základná cenníková cena výbavy a motora 49 690 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku