2023-11-16 10:30:00
Ford Mustang Mach E
Ford Mustang Mach E RWD
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Ford Mustang Mach-E - Neporovnávajte ho s V8, ale s SUV

Ak nemôžem mať V8, R6, či R4, prípadne vreckovú raketu s R3, potom chcem MachE. Prečo? Lebo je duchom Mustang. Akurát niekto stlačil tlačidlo mute.

Mustanga si ľudia kupujú pre zvuk a silu osemvalca. To úplne chápem. Aj ja chcem osemvalec. Patrí do garáže každého fanúšika automobilizmu. V8-čka je jednoducho unikátny motor. Nie je najlepším motorom, no unikátnym a kto môže, mal by si také auto zadovážiť. Do garáže, na víkendy, niekedy aj na truc za bežného dňa. Ten zvuk a sila, ktorú cítite každým centimetrom vlastného organizmu odkazuje jediné - tu je niečo živé a niečo poriadne divoké. A keď môžete, berte V8 s manuálnou prevodovkou. To už nie? Radšej automat? A nebude lepší menší, úspornejší motor? A čo tak motor, ktorý vôbec nebude počuť a nebudete pri tom vyzerať ako "červenokrkec?"

Mustang MachE je elektromobil, na ktorý sa môžeme pozerať ako na nudné SUV, ktoré sa pokúsilo znásilniť odkaz ikonického Mustangu. Nepochybne na tom niečo pravdy je, no jeho konštruktéri k úlohe prevteliť odkaz modelu Mustang do novej tichej éry pristúpili vážne a MachE nie je len ďalším nudným SUV/Crossoverom s elektrickým pohonom, ktorý je dynamický v priamke, no inak celkom všedný.

Zdroj: Ján Hargaš

Toto auto má drift, či power slide v génoch. Priznávam, keď som to pochopil, išiel som ako taký blbec. Nejde o rýchlosť, tá je fajn, no zvládne ju každý elektromobil, a tak je to trochu nuda. Ide o čistý pohon zadnej nápravy, ktorý konštruktéri nepovažujú za semeno satanovo.

Je to číra, celkom tichá a nenápadná radosť z jazdy. Mám rád všetky tie športové autá s hlasným výfukom schopné ísť bokom. Ale toto je celkom nový a unikátny zážitok. Pritom nie umelý, nie strašidelný. To auto je ako taký malý veselý sloník. Ťažký, baňatý, ale má takú radosť z pohybu, že sa musíte usmievať, inak to nejde. Za všetky ďalšie viac, či menej uveriteľné vety ospevujúce túto Mustangovitosť stačí jedna informácia: jazdu bokom viete vykonať aj v tom "najúspornejšom" najtichšom móde so zapnutou kontrolou trakcie. Stabilizačný program a kontrola trakcie nie sú učiteľky s pravítkom, je to mládežníci dozor na chodbách, ktorému je jedno čo robíte, hlavne, že netečie krv a nelámu sa stoličky.

Zdroj: Ján Hargaš

Pôvodne som mal mať na test verziu s pohonom AWD označenú ako GT. Tá má všetky zbrane, ktoré do boja tasí väčšina SUV/Crossoverov s elektrickým pohonom. Dva elektromotory a brutálny systémový výkon pre čo najlepšie odpichy cestou vpred. K tomu priestranná kabína pre štyroch, respektíve piatich, veľký kufor, ľahké nastupovanie. Takto si vďaka Teslám ale i Mercedesom, či BMW-čkám predstavuje dnešný finančne nadpriemerný zákazník dokonalosť na štyroch kolesách. No ja píšem, že mi za AWD-čkom vôbec nie je smutno. Pri elektromobiloch je tento pohon veľmi bežný, no celkom zbytočný. Autá s ním viac žerú a síce majú vyšší výkon, aj tak ho väčšinu času nevyužijete. RWD je vo všetkom lepší. Auto s ťažkým podvozkom len tak niečo o záber nepripraví, je úspornejšie, odjazdí viac a to je vlastne všetko, no aj to úplne stačí. To najdôležitejšie v prípade takéhoto auta je, že je lacnejšie na kúpu aj prevádzku a odjazdí na nabitie viac. RWD verzie vždy patria k tým "Long Range." A pri súčasnej generácii elektromobilov ani nemá zmysel kupovať niečo, čo nie je orientované na maximálny dojazd. Pokiaľ teda nekupujete hračku do mesta a najbližšieho okolia. Ak ide o elektromobil ako auto s potenciálom nahradiť spaľovacie auto, musí to byť Long Range.

Zdroj: Ján Hargaš

Testovaná verzia Premium má výkon 219 kW (294 k) a 430 Nm pri hmotnosti 2160 kg. To vďaka batérii s využiteľnou kapacitou 91 kW a papierovým dojazdom do 600 km podľa WLTP. Samozrejme, 600 km je dosiahnuteľných, o tom nemusíte mať pochybnosti, no na takúto porciu sa musíte veľmi snažiť a je veľmi pravdepodobné, že sa nebudete. Znamená to mať totiž spotrebu cca 15 kWh/100 km. Moja najnižšia dosiahnutá spotreba bola 14 kWh - okresky malátnym tempom bez predbiehania a bez klimatizácie, no s miernym kúrením na 20 stupňov Celzia (vonku 14-16 stupňov). Moja bežná priemerná spotreba pri jazdení diaľnice, okresky i mesto a aj s predbiehaním a mierne nad limit bola 21 kWh na 100 km. To je dojazd cca 420 km na nabitie. Denný okruh s opatrnejším jazdením len s predbiehaním v nevyhnutných prípadoch (traktory, autobusy, sviatoční vodiči) a s diaľničnou jazdou do 120 km/h znamenal 18 kWh na 100 km (to je 500 km). Oba údaje zodpovedajú nájazdu v pomere 40% okresných ciest, 40 percent diaľnic, 20% mestských presunov. Mustang MachE sa pekne po americku nezaoberá číslami za desatinnou čiarkou, ak by vám tieto údaje boli podozrivo okrúhle.

Dynamika v priamke je veľmi slušná a to aj s nižšou úrovňou nabitia batérie. Zo 60 na 100 km/h zrýchlil Mustang za 3,83 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 4,88 sekundy. V druhom sledovanom parametri je už vidieť, že necelých 300 koní začína mať s mohutným vysokým autom ťažšiu robotu, no stále sú to vysoko nadpriemerné časy, s ktorými pošlete do zabudnutia nejeden hot-hatch a nejednú silnú spaľovaciu limuzínu. Mustang ma v priamke väčšmi prekvapil veľkou ochotou jazdiť vysokými rýchlosťami po diaľnici. Vôbec sa netvári, že mu tempo 150-160 km/h spôsobuje ťažkosti a síce nepochybne papal viac, nie o toľko viac o koľko viac tam papajú iné elektromobily v týchto cenových reláciách.

Zdroj: Ján Hargaš

Lebo áno, cena je pri Mustangu skutočne silným argumentom. Nielenže je to vo všeobecnosti naozaj dobre postavený elektromobil s priestrannou kabínou, dnes o ňom možno písať ako o elektromobile s dobrou cenou. Mach E dnes štartuje na cene 52-tisíc aj nejaké drobné. To je pri takmer prémiovom SUV/crossoveri s dĺžkou 4,7 metra, s kufrom s objemom 519 litrov, s karosériou SUV Coupe, s inteligentným adaptívnym tempomatom, množstvom bezpečnostných systémov, s Matrix Full LED svetlami, s digitálnym prístrojovým štítom a 15,5 palcovým zvislým displejom infotainmentom so Sync4, s 360 stupňovou kamerou, s nabíjaním 150 kW, s dvojzónovou klimatizáciou, s 360° kamerou a s výkonom 269 koní výborná cena aj pre spaľovacie auto, nieto elektromobil. Za 60-tku pritom máte testovanú verziu s väčšou baterkou, vyšším výkonom, prémiovým audiom, matrixami... To vôbec nie je zlé. Keď sa ale pozriem na najzreteľnejšieho konkurenta menom Tesla Model Y, tam ceny štartujú niekde zo 48-tisíc za RWD Long Range. Výbava je pochopiteľne trošku iná a navyše ťažko porovnateľná, no aspoň v základných parametroch je vidieť, že Model Y je skrátka lacnejší. So štandardnými značkami je porovnávanie ťažšie, kombináciu charakteru a vlastností je ťažké nájsť u prémiových značiek, azda jediný potenciálny konkurent v tejto kategórii je aktuálne ID 5. I keď menšie auto s menšou baterkou, no porovnateľný štýl karosérie. Verzia s RWD a väčším dojazdom štartuje na cene 51-tisíc. Takže áno, dá sa aj za lacnejšie, no veľa takých ponúk nie je. A základná otázka zostáva rovnaká: má viac štýlu Y, ID5, alebo Mustang?

Zdroj: Ján Hargaš

Mustang Mach E robí veľa vecí preto, aby sa v ňom človek cítil výnimočne. Pre mňa je tým najvýnimočnejším názov a znak i istá podobnosť v oblasti tváre. Samozrejme, toto nie je koník behajúci po lúke, toto je koník sediaci v rýchlom občerstvení celé dni, no uznajte, to je dnes skutočná Amerika. Hlavne, stále je to Mustang, i keď elektrický. Medzi tie fičúry zdobiace auto patria aj špeciálne kľučky dverí, či "kalkulačka" na kód na B-stĺpiku v prípade, že ste si so sebou nezobrali kľúče. Asi by som takto auto nezamykal zakaždým a kód v pravidelných itervaloch menil, no šmrnc to má. Rovnako tak veľký centrálny vertikálny displej infotainmentu. Obával som sa, že pri premietaní obsahu mobilu cez CarPlay to nevyužije celú dostupnú uhlopriečku, ale využilo s tým, že stále môžete v dolnej časti displeja pracovať s ďalšími drobnosťami, ktoré k ovládaniu auta patria. Zaujímavé je aj ovládacie koliesko trčiace priamo z displeja. To nebude úplne jednoduché na výrobu. Vyzerá to však výborne. Ďalšou zmienkou výnimočnosti sú jazdné režimy. Mustang Mach E sa za každého ohľadu snaží jazdiť prudko, divoko. Brzdí tak, akceleruje tak. Pre elektromobil to ale žiaduce nie je a tak je dobré, že môžete zvoliť ovládanie jedným pedálom. Vďaka tomu sa s autom pracuje omnoho lepšie a lepšia je aj spotreba. No ale tie názvy jazdných režimov ako Whisperer, alebo Untamed... koníkovská tématika aj tu.

Zdroj: Ján Hargaš

Mustang Mach E v sebe skrýva dlhotrvajúci pocit výnimočnosti z kúpy a z užívania. Taký, ktorý v tejto kategórii ťažkotonážnych elektromobilov neponúka len tak hocikto. Keď si človek uvedomí, že do pár rokov bude z Tesly Y nie výnimočné auto, ale bežný lepší štandard, niečo ako Superb kombi, či Passat Kombi, pochopí, že toto auto má v sebe viac. Vždy som bol fanúšikom "undertakerov". Tých, ktorí sa nenarodili v najlepších podmienkach, no aj tak vedia lídrom zavariť. A tento príbeh sa opakuje aj pri elektrickom Mustangu. Pred pár rokmi bola podceňovaným autom aj Tesla, no dnes je ich ako maku a čoraz viac aj u nás. Teslisti už nie sú malý zanietený klub fanatikov. Už si nemôžu pripadať výnimočne, i keď Teslu si človek nekupuje len preto. A nemal by si ani Mach E. Mach E si od zákazníka žiada nadšenie z koníka na kapote. Ja ho v sebe mám, lebo Mustang som zažil za volantom vo viacerých podobách. A to je možno nevýhoda tohto auta. Ak ste s koníkom nejazdili, či sa vám jeho životopis nepáči, asi ťažko si toto auto kúpite. Ak by som si mal vybrať medzi Mustangom s V8 a s manuálnou prevodovkou a týmto Mach E, neváham ani sekundu. No ak by som si mal vyberať medzi elektrickými SUV tejto veľkosti, výber by bol práve medzi Mustangom a Teslou, teoreticky možno Hyundaiom Ioniq 5. Ani jedno z tých áut do terénu nepatrí, no inak sú to rovnaké čudné škatuľe. Rozhodol by asi charakter a toho má koník viac. 8 z 10 bodov.

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model: Ford Mustang Mach-e Premium
Počet valcov: -
Zdvihový objem motora (cm3): -
Prevodovka: 1-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná
Výkon (kW/ot.): 216/-
Krútiaci moment (Nm/ot.): 430/1
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,2
Spotreba kombinovaná (kWh/100 km): 16,5
Maximálny výkon nabíjania (kW): 150
Dojazd na jedno plné nabitie max (km): 600
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4713/1881/1624
Rázvor náprav (mm): 2984
Objem batožinového priestoru vzadu+vpredu (l): 519+100
Kapacita batérie brutto/netto 98,7/91
Pohotovostná hmotnosť (s výbavou) (kg): 2160
Užitočná hmotnosť (kg): 445
Rozmer pneumatík: 225/55  R19
   
Základná cenníková cena modelu: od 52 902 €
Cena testovaného vozidla: 64 350 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku