19.10.2017

DLHODOBÝ TEST: Kia Niro 1,6 GDI Hybrid – so spotrebou spokojnosť...

Priblížili sme sa ku koncu trojmesačného spolužitia s hybridom Kia Niro.

Dnes sa pozrime na veci, ktoré sme v rámci dlhodobejšieho spolužitia s autom neveľmi spomínali a vnímali. Je iné, ak máte auto na týždeň a úporne sa snažíte nájsť všetky prednosti, nedostatky, či chybičky. Ale inak ho vnímate, keď si sadnete do neho kedykoľvek sa vám zapáči. Presnejšie vždy, keď to potrebujete. Zamerali sme sa doteraz najprv na celkový dojem. Podľa neho Niro nie je auto s futuristickými tvarmi, za ktorým sa obzrie na ulici každý.

Má pomerne moderné, ale žiadne okúzľujúce tvary. Skôr sú konzervatívne. Nečudo, veď jeho primárnym cieľom bol trh v Severnej Amerike a tam si na výstrelky veľmi nepotrpia. Výsledkom je teda primeraná uhladenosť tvarov. Navyše Niro tak trocha klame telom – na fotkách vyzerá väčšie, ako v skutočnosti je. S rozmermi 4355 mm x 1805 mm x 1535 mm to nie je žiadny drobček, ale kým nestojíte pri ňom, máte pocit, že je to oveľa väčšie SUV. Niro ponúka prekvapujúco veľa miesta v kabíne, batožinový priestor má objem 427 litrov a po sklopení zadných sedadiel až 1425 litrov. Ako jeden z mála hybridov na trhu možno Niro objednať aj s ťažným zariadením, ktoré utiahne maximálne 1300 kg. Čo je pri jeho hmotnosti 1425 kg slušný výsledok 

Plusom tohto auta je (aspoň to tak v redakcii vnímame), že Niro je samostatný originál. Nie je to žiadna adaptácia už existujúceho modelu do hybridného šatu. Vyššia silueta auta je dnes módna. Niro ju rád prijal za svoju. Vďaka tomu sa veľmi dobre sa z neho nastupuje a vystupuje. Oplastované spodné partie podbehov a výrezov blatníkov posunuli auto opticky do kategórie odolných áut. Je to síce pekná, ale iba póza. No to neprekáža – Niro je totiž doslova prototypom mestského auta. Má celkovo vyvážené proporcie, ktoré vyhoveli aj nárokom na priestor, aj aerodynamike. Je to vlastne taký „podvihnutý“ hatchback, skoro sa podobajúci na SUV. Povedané moderne: crossover, ako sa patrí.

Pod prednou kapotou je 1,6-litrový atmosférický benzínový štvorvalec z rodiny Kappa. Nie je to ale ten známy motor, ktorý nájdeme v mnohých modeloch koncernu Hyundai-Kia. Špeciálne ho ladili práve pre Niro. Štvorvalec s priamym vstrekovaním benzínu pracuje v Atkinsonovom cykle a ponúkne výkon 77 kW (105 k) a krútiaci moment 147 Nm. Je spriahnutý s elektromotorom (32 kW/44 k) uloženým v dvojspojkovej automatickej prevodovke. To má pozitívny vplyv na jazdný prejav auta. Hlavne v športovom režime.

Do toho sa dostanete jednoducho – stačí potiahnuť radiacu páku k sebe z bežne používaného režimu Eco. Potom sa dočkáte príjemného oživenie a voliť môžete spomedzi šiestich vopred navolených stupňov. Nechcem to preháňať, že nám k dokonalej radosti chýbali už iba páčky radenia pod volantom. Takže: radosť to bola, aj keď nie dokonalá – tam predsa len ešte pár vecí chýba. Motor sa však v manuálnom-športovom móde dá vytočiť podstatne viac, ako v automatickom režime. No a tie páčky pod volantom mi chýbali veru poriadne - hlavne pri radení smerom nadol. Inak sa mne aj kolegovi celkom pozdávali (dokonca páčili tak, že ich treba pochváliť) polokožené sedadlá. Dokázali nás udržať v komfortnej nálade aj po vyše 350 kilometrovej jazde na jeden záťah.

Jazdenie s Nirom je celkom príjemné. Napriek relatívne vysokej stavbe auta, z ktorej vyplýva aj nakláňanie sa v zákrutách. Napriek tomu je auto stabilné, aj vďaka tomu, že kompaktná Li-Pol batéria s kapacitou 1,56 kWh je uložená pri zadnej náprave. Takže prispieva k vyváženiu hmotnosti na prednú a zadnú nápravu, k zníženiu ťažiska a vyššej stabilite auta. Pri prudších a „utiahnutých“ zákrutách sa ale Niro nekompromisne nakloní – je to ale daň za mäkšie naladený podvozok. Má však zas výhodu v dobrom filtrovaní nerovností.

Mimochodom, Niro sa môže pochváliť celým radom asistentov a bezpečnostných prvkov. Adaptívny tempomat v kombinácii s aktívnym systémom udržiavanie auta v jazdnom pruhu tak vie z Nira urobiť takmer poloautonómne auto. Ale priznám sa – toto ma bavilo menej, ako naozajstné šoférovanie.

No a čo vás bude isto zaujímať: papierová priemerná spotreba benzínu v kombinovanom cykle, ako ju udáva výrobca, je 4,4 l/100 km na 18 palcových kolesách, s ktorými k nám auto prišlo na test. Ak k tomu príde, že potrebujete Niro „prevetrať“ aj na diaľnici – diaľničný limit je lepšie neprekračovať. Nad 140 km/h totiž spotreba strmo rastie a ani neviete ako, dostanete sa na 9 litrov na 100 kilometrov! Ideálne je teda do mesta a na prímestské jazdenie. Naša kombinovaná spotreba bola v meste 4,1 - 4,3, medzi mestami sa vyšplhala na 4,7 - 4,9 a jazdy aj po diaľnici ju vydurili nad 6,1 - 6,4 litra na 100 odjazdených kilometrov. Netreba zabudnúť, že sme dostali auto, ktorému na počítadle kilometrov práve zasvietilo číslo 2000 kilometrov. Aj keď nie ste zástancom nejakého zábehu motora, bolo cítiť, že si postupne trocha „sadol“ a bežal ľahšie. Vplyv na spotrebu sme však neskúmali, no zdala sa byť postupne menšia.

Aby ste nemali pocit, že budeme iba spievať Ódu na radosť a nevšimneme si nedostatky. O prelaďovaní staníc medzi FM a DAB+ vysielaním s časovým posunom som sa zmienil už minule. Nahlásili sme to technikom z Kie, hľadajú príčinu stavu. Inak má crossover viac predností a málo nedostatkov. Ale sú. Jedným z nich je absencia automatického zatvárania zadných okien, to má len vodičove a spolujazdcove. Aspoň v najvyššej výbave by to mala byť samozrejmosť. Niro asi nebudete využívať ako sťahovák. Vďaka hybridnej technológii sa objem batožinového priestoru dostal v základe na 428 litrov. Po sklopení zadného radu sedadiel síce narastie takmer o kubík, teda o skoro 1000 litrov, ale zasa vznikne veľmi vysokých schod. Toto auto nie je ideálnym adeptom na prevážanie veľkých predmetov.

Pochvala pre Niro však patrí za ideálne vytvorené miesto na veľký smartphone v schránke pre radiacou pákou prevodovky. Disponuje bezdrôtovým dobíjaním. Ak chcete dať do dverí väčšiu ako litrovú fľašu, neuspejete.

Automobilke Kia sa v modeli Niro podarilo spojiť atraktívny exteriér crossoveru, ktorý vie zaujať (ako sme mali možnosť niekoľkokrát sa presvedčiť zo zvedavých otázok - takže to je overené) a slušne vyladený hybridný pohon. Kia Niro je nielen typické mestské, ale hlavne šetrné rodinné auto. Hlavne v meste je Niro mimoriadne úsporné. Ak jazdíte prevažne v uliciach miest, dokáže jazdiť so spotrebou tesne nad 4 litre. Za jeho volantom som mal pocit, akoby mi šepkalo: ...spomaľ máš privysokú rýchlosť... Celkom vážne to auto vyžaruje posolstvo: netlač na to, jazdi s rozvahou a žiadny stres, človeče. Odmenou za to je spotreba, ktorá sa blíži k špičkovej spotrebe najlepších vznetových motorov.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.