28.09.2017

TEST: Dacia Logan MCV Stepway – malý a priestranný kombík v gumákoch

Testovali sme novú verziu modelu Logan MCV. Označenie Stepway mu prinieslo zvýšenú svetlosť a vonkajšiu ochranu.

Dacia Logan je tu s nami už naozaj dlho. Prvá i druhá generácia poriadne zamiešala kartami na trhu a ponúka najlacnejšie zvezenie v novom aute. S pár prvkami navyše sa stáva plnohodnotným automobilom pre potreby jednotlivca, či dvojice, ba v našich končinách splní očakávania aj menšej rodiny.

Logan MCV je ešte lepšou voľbou. Ponúkne naozaj rozmerný kufor a vďaka nemu dokáže poslúžiť i viacčlennej rodine ako prvé a jediné auto.

Novinkou je Logan MCV s prívlastkom Stepway. Verzie Stepway sú soft terénnou úpravou štandardných modelov, ktoré viac ako prípravu na terén, menia dizajn prostredníctvom oplastovania. K tomu pridávajú bohatú výbavu a prvky, ktoré štandardné modely ani nemôžu mať.

V tomto prípade sú to: nová sivá metalíza Iceland Grey, ochranné plasty karosérie a nové lakované 16 palcové disky kolies v sivej farbe. Tak ako v prípade Dokkera Stepway, aj Logan MCV Stepway ponúkne väčšinu dostupnej výbavy v základe, alebo za zníženú cenu v porovnaní s Arcticou. Disponuje od začiatku koženým volantom (ktorý môžete vymeniť za penový a ušetriť, ale nerobte to), tempomatom, manuálnou klimatizáciou, LED denným svietením, infotainmentom Media Nav s navigáciou so základným mapovým pokrytím a ďalšími prvkami. Doplatiť si môžete jedine 400 eur za metalízu, 120 eur za elektrické sťahovanie aj zadných okien, 100 eur za lakťovú opierku, 60 eur za rezervu, 150 eur za parkovaciu kameru a senzory vpredu aj vzadu (vzadu už má v základe) a na záver 430 eur za „kožené“ čalúnenie a 119 eur za mapové pokrytie celej Európy.

No a následne vás ešte čaká možnosť dokúpiť si množstvo výbavy z doplnkového príslušenstva, kde nájdete alarm za 172 eur, oceľové strešné tyče, či 400 litrový strešný box, nosič bicyklov a mnohé ďalšie. Výsledkom dokúpenia všetkých doplnkov a príslušenstva bude cena presahujúca 15 tisíc eur.

Ak vám stačí všetko zo základného cenníka a bez koženého čalúnenia, dostanete sa na necelých 14-tisíc. Konkrétne 13 889,- s motorom 1,5 dCi (66 kW), alebo ešte o dvetisíc menej - 11 989,- s motorom 0,9 TCe (66 kW).

Testovaný automobil mal Podkapotou práve druhý menovaný motor dostupný pre výbavu Stepway. Prepĺňaný trojvalec s minimálnym objemom ale zato prijateľnou dynamikou aj so stredne zaťaženým autom. Nový trojvalec 1,0 SCe, ktorý nahradil štvorvalec 1,2 SCe (ktorý predtým nahradil 1,4 MPi) výbavu Stepway obchádza. A síce je to slušný motor so slušným výkonom 73 koní a ako základ pre ľahký Logan poslúži dobre, ak od auta chcete viac ako rýchlu jazdu iba dole kopcom, nevyhnuteľne musíte siahnuť po niečom komplikovanejšom.

Osobne by som najradšej zvolil naftový agregát, vychodil som ešte starú školu a viem mu zabezpečiť dostatok kilometrov. Tí, ktorí ale nenajazdia viac ako 30-tisíc kilometrov ročne, musia siahnuť po testovanom turbomotore. Áno, aj tu sa pristihnem pri túžbe po prepĺňanom štvorvalci s väčším objemom, alebo ešte lepšie po atmosférickom štvorvalci s vyšším objemom – aspoň 1,4-1,6 litra. No čo vám poviem, žijem v minulosti.

Napriek predsudkom konštatujem, že 0,9 TCe autu stačí. Pre bežné, najmä defenzívne jazdenie. Mierne dynamické jazdenie, ktoré uprednostňujem, núti pravú nohu viac tlačiť na plynový pedál a tiež udržiavať vyššie otáčky.

Urobil som si malú skúšku správnosti. Zakryl som si otáčkomer, pustil hudbu čo najhlasnejšie a testoval, v akej rýchlosti motora mi vyhovuje jeho odozva a ťah a kedy mi vyhovuje radiť. Keď som našiel to vhodné územie a následne pozrel na otáčky, akurát som tam mal niečo tesne nad 5000 ot/min a radiť sa mi ešte nechcelo.

Motor pritom disponuje slušným krútiacim momentom už v nižších otáčkach, problémom je tak skôr nastavenie plynového pedálu, ktoré praje najmä pokojnej jazde. Pokojné jazdenie „akoby bez turba“ najviac praje spotrebe i životnosti agregátu. Lebo aj keď je prepĺňaný, prepĺňanie v ňom rovnako ako pri x ďalších mikro motoroch neslúži primárne na zvýšenie dynamiky, ale na zníženie emisií CO2 presne tak ako malý objem. Všetko ďalšie vyrieši budúca emisná norma...

Spojka i plyn majú komfortnejšiu charakteristiku. Najmä spojka praje menej citlivým nohám. S autom nezažívam ani na prvých kilometroch typické „hegnutie“ pri radení. Vysoko zaberajúca spojka a nízko zaberajúci plyn sú kombináciou, ktorá vyhladzuje radenie i nedostatky ergonómie umiestnenia pedálov z hľadiska vyšších, nohatejších postáv. Skvelé do autoškoly.

Motor je bez ohľadu na mäkký plyn neochotný v nižších otáčkach. Okolo 2000 ot/min je lenivec, a síce sa viete rozbehnúť, za dynamiku to nepovažuje ani cyklista. Až vyššie okolo 2500 ot/min sa začína niečo diať, no ideálnu prácu odvádza krpec od 3500 ot/min vyššie. Vtedy už ale aj dosť hučí a tak dáva jasne najavo, že športovať sa mu nechce.

Pokojné jazdenie iba s mierne dlhším ponechaním prevodov (do 3000 ot/min) mu vyhovuje najviac a zároveň nespôsobujete kolóny. V takom prípade ponúka i v meste peknú spotrebu 6,7 litra. Odchod z mesta má najradšej. Pokojné jazdenie po okresných cestách s využívaním prípadného kopcovitého terénu a s brzdením motorom okreše spotrebu dokonca pod 5 litrov. Mne sa podarilo 4,8 a všetko nasvedčovalo tomu, že sa dá i menej. Diaľničná jazda rýchlosťou 110 až 120 km/h udrží spotrebu takmer prázdneho vozidla pod 6 litrov (5,8). Mix diaľnice, okresných ciest s občasným predbiehaním znamenal priemer 5,5 l/100 km. Veľmi pekné, aj keď pochopiteľné.

Lebo napriek priestorovej ponuke nie je auto ťažké. Motorizácia 0,9 TCe má v základe pohotovostnú hmotnosť 1146 kg (bez výbavy, ale s vodičom).

Logan MCV Stepway je pre mňa najtvrdšia Dacia. 16-palcové disky, ktorým Stepway vďačí za nárast svetlosti ( + 1,5 cm) sú už na Logan dosť. Celkové zvýšenie svetlej výšky o 50 mm spôsobilo aj odlišné nastavenie náprav (tlmiče). Výsledkom je strata typického pohupovania pri bežnom jazdení. Na druhú stranu, ale auto lepšie zvládne necitlivé prejazdy po nekvalitnom povrchu. Stále ide o Daciu, takže zuby vám nevytrasie, ale o nekvalite ciest v hlavnom meste, či na iných „šmakových“ lokalitách naprieč našou zanedbanou cestnou sieťou budete vedieť dosť. Disky väčšie diery neohrozia. Pruženie potrebuje jazdu rýchlosťami, ktoré autu nesvedčia, aby fungovalo poriadne. Opatrná jazda po dierach znamená vibrácie a najmä hluk. Hlučný vie byť aj malý motor, stačí ho trošku vytočiť. Ideálna diaľničná rýchlosť je 110 až 120 km/h. Niežeby auto nezvládlo jazdiť rýchlejšie, niežeby sa na hlučnosť nedalo zvyknúť, ale nebaví ma uháňať mašiny, ktorým sa to nepáči. Spotreba ide hore, hluk ide hore, načo? Ak ale veľmi chcete, navýšenie rýchlosti na 140 km/h zvýši priemer aj o dva litre.

Logan MCV i vo verzii Stepway je náchylnejší na poryvy vetra. Nie je to nič, čo by pevný stisk volantu nevyriešil.

Logan MCV Stepway môžete vybaviť iba dvomi motormi – testovaným trojvalcom a naftovým štvorvalcom. Základný trojvalec s objemom 1,0 litra neponúkne a je to dobre. Lebo aj keď sú zákazníci Dacie nenároční, až tak nenáročný nie je nik. Ponuke vyslovene chýba objemnejší benzínový agregát. Výborne by autu pasoval atmosférický motor s objemom 1,6 litra. Presne ten, ktorý nájdete iba vo veľkých Dáciách. V dnešnom vyplašenom svete odporúčať naftový motor znie takmer šialene, ale pre Logan MCV Stepway je to najvhodnejší agregát. Pravda iba v prípade, že autiak nebude jazdiť výhradne krátke vzdialenosti.

Verzia Stepway prináša Loganu MCV zaujímavú vizáž, avšak už samotný Logan MCV má dostatočnú svetlú výšku (142 mm), aby s trochou šoférskeho umu zvládol aj nespevnené vidiecke cesty a nechytil nejaký kameň, i keď pripúšťam, že 192 mm je podstatne viac a vzhľadom na rázvor a rozchod kolies viac než ponúkajú mnohé SUV. Aj napriek tomu ale viac než o terénnych plusoch, treba písať o plusoch v oblasti dizajnu a štýlu. V tomto smere má Logan MCV vo verzii Stepway rozhodne navrch. 6 z 10 bodov.  

 

Technické údaje

Model: Dacia Logan MCV Stepway 0,9 TCe
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 0,898
Prevodovka: 5-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  66/5200
Krútiaci moment (Nm/ot.): 135/2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 175
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,1
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 5,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4492/1733/1600
Rázvor náprav (mm): 2634
Objem batožinového priestoru  rezerva/lepiaca sada(l): 573
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1146
Užitočná hmotnosť (kg): 522
Rozmer pneumatík: 185/65 R16
   
Základná cenníková cena modelu: 7390 €
Základná cena verzie: 11 040 €
Ján Hargaš

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.