20.06.2017

TEST: Dacia Sandero Stepway Outdoor 0,9 TCe – ľuďom sa páčiaci „drsniak“

Mať dnes doma „teréňák“ s drsným výzorom – to sa nosí. Keď má ešte aj náklady na úrovni malého auta, je to obrovské plus.

Kto takúto kombináciu spĺňa? Nemusíte veľa hľadať - Dacia Sandero Stepway je asi najbližšie. Dobre vyzerá, je za priaznivú cenu a úplne bez problémov odvezie štyroch ľudí na palube. Sandero existuje od roku 2007, kedy doplnilo výrobný program rumunskej automobilky o ďalší moderný model.

Od roku 2012 je na trhu druhá generácia, ktorá prešla minulý rok na jeseň modernizáciou. Zmeny sú na prvý pohľad viditeľné hlavne v prednej časti. Svetlometom v štandarde pribudli diódy pre denné svietenie, zmenená je aj predná maska chladiča.

Pod kapotou sú ďalšie zmeny, ktoré sa týkajú techniky. Novinkou je trojvalcový motor 1.0 Sce s výkonom 54 kW. Vyskúšali sme si však výkonnejší trojvalcový motor 0,9 TCe s výkonom 66 kW. Štandardne je spojený s 5stupňovým manuálom. Pre tých, ktorí chcú „automat“, má výrobca v talóne robotizovanú prevodovku Easy-R. Takto je to jediné Sandero vybavené samočinnou prevodovkou.

Jedným z dôvodov súčasnej popularity crossoverov a vozidiel SUV je okrem iného ich vzhľad. Súčasnosť sa s nikým nemazná, doba je drsná a ľudia preto chcú autá s drsným vzhľadom. Nemusí to ale byť rázny offroad s pevným rámom a tuhými nápravami, ktorý s mierne prižmúrenými očami dokáže zdolať ľahšie etapy Dakarskej rely. Stačí, že sa podobá na drsniaka a je to. Má to ešte jeden moment – hoci SUV alebo crossover vyzerajú zvonka podobne, líšia sa výrazne technicky. No to kupujúcich netrápi. Dôležitý je vzhľad. Záujem o túto kategóriu však spôsobuje, že sa autá predávajú za vyššie ceny, ako technicky porovnateľné „nízke“ automobily, z ktorých títo zástupcovia často vychádzajú.

Nie je to však až tak prípad Sandera. Zostáva vo veľmi prijateľnej cenovej hladine aj po tom, čo ho vo verzii Stepway Outdoor oplastovali a ponúka ta „terénny“ vzhľad. Na rozdiel od väčšiny áut v strednej triede, ktoré mahjú aj pohon na všetky kolesá, si musí Sandero vystačiť iba s pohonom prednej nápravy. Kto chce viac, pre toho je určený v ponuke značky model Duster. Základnou ideou však bolo ponúknuť terénny vzhľad za priaznivú cenu a to sa podarilo celkom dobre. Offroadový vzhľad auta vzbudzujú hlavne prídavné plastové prvky karosérie. Z hľadiska praktického využitia sú plusom pozdĺžnych rošty na streche a zaujímavosťou priechodky, ktoré uľahčujú montáž na pripevnenie bicyklov, alebo strešného boxu.

Štandardná  výbava je vzhľadom k cene dosť široká. Obsahuje napríklad aj dotykový multimediálny systém Media Nav Evolution s navigáciou. Štandardne sa dodáva so základným mapovým pokrytím krajín hlavne strednej Európy, za príplatok 119 eur môžete mať mapové podklady celej Európy. Určite dobrým riešením je zadná parkovacia kamera.

Sandero stojí na staršej technickej základni. Presnejšie už desaťročnej platforme tretej generácie Renaultu Clio. To sa prejavuje aj kompromisnou pozíciou za volantom, ktorý je nastaviteľný iba na výšku, aj to v malom rozsahu. Navyše v najvyššej pozícii sa už dostáva do plochej polohy, skoro ako v dodávkach. Zaujímavé je, že ak by ste nechceli volant so sériovo koženým poťahom, môžete mať klasiku a ešte ušetríte 120 eur.

Sedadlo vodiča je výškovo nastaviteľné, no pri zmene výšky sa zdvihne jeho zadná časť. Nezachováva sa preto sklon sedacej časti. Prístrojový štít nemá teplomer chladiacej kvapaliny, na to sme si už zvykli, ale že nemá ani len kontrolku, ktorá je modrá pri studenom motore, žiadna pri normáknej prevádzkovej teplote a červená pri vysokej.... no až tak v Dacii zasa šetriť nemuseli. Rovnako tak v prípade predných sedadiel, ktoré mohli mať lepšie bočné vedenie. Vyšité logo Stepway to nezachráni. Ale zasa za tú cenu...

Výkon 66 kW je pri Sanderu strop. Na rozdiel od väčších štvorvalcov 1,2 TCe si známy trojvalec musí vystačiť s nepriamym vstrekovaním benzínu. Dôsledkom je vyššia spotreba paliva v režime čiastočného zaťaženia. No priemerná spotreba auta, ktoré sme „trápili“ viac v meste, ako v teréne bola 6,5 litra na 100 kilometrov, čo nie je zlé. Ak chcete dostať z auta nejaký slušný výkon, potrebuje mať aspoň 2000 otáčok za minútu. Preto je subjektívny pocit z dynamiky trocha slabší. Svoje najlepšie parametre tak ukáže vo voľnom teréne a paradoxne pri jazde po diaľnici...

Na nej sa „rozkotúľa“ a dokáže zdolávať bez zaváhania aj tiahle stúpania. Pri rýchlosti 130 km/h sa motor na piatom stupni nachádza okolo 3200 otáčok, čo nie je veľa, ale naznačuje použitie pomerne dlhých, ťažkých prevodov, ktorými dnes bojujú výrobcovia automobilov proti nežiaducemu odporu pri nasávaní. Viac otvorená klapka zabezpečuje vyššiu účinnosť motora hlavne pri vysokom zaťažení motora. No vďaka tomu je zrýchľovanie z 90 na 130 km/h na piatom stupni takmer „nekonečné“. Takže treba podradiť – a potom sa už auto správalo rozumnejšie.

Auto jazdí inak celkom svižne, aj keď bez emócií. Hoci jeho podvozok nevyniká ničím prevratným, svoju prácu robí najlepšie, ako vie. Stepway má ako jediné 16-palcové kolesá s názvom Flexwheel s pneumatikami 205/55. Určite najú svoju zásluhu na pevnej priľnavosti pri jazde v zákrutách. „Terénne“ Sandero tak poskytuje lepšiu ovládateľnosť, ako majú ostatné verzie. No väčší priemer kolies s nižším profilom sa podpísal na horšom komforte jazdy. Ale tak je to v živote – vždy je niečo za niečo a kompromisy sa robia ťažko.

Najväčšou prednosťou tejto verzie a Sandera všeobecne je výhodný pomer ceny a ponúkanej hodnoty. Vďaka nadpriemerného rázvoru sa vzadu odvezie dvojica dospelých pasažierov, ktorí sa nebudú tiesniť. Limitom pre dlhšie cesty sú rozmery a parametre zadnej lavice, ktorá nie je veľmi pohodlná.

Dacia Stepway Outdoor pridáva ešte k úžitkovej hodnote nevtieravý vzhľad. Napriek robustným tvarom, ktoré sľubujú viac, ako dokáže auto ponúknuť, sa s ním nemusíte báť zájsť aj na nespevnenú poľnú cestu. Len zvážte, aké má parametre – lebo auto nemá pohon na všetky štyri, pokročilé systémy pre jazdu v teréne, napríklad pre zjazd prudkých svahov, ba ani vyššiu svetlú výšku. Má však to, čo dnes ľudia oceňujú: slušné parametre za nadpriemerne dobrú cenu a, pomerne priestrannú karosériu, pomerne bohatú sériovú výbavu a  pritom celkom drsný vzhľad. Kombinácia, ktorá nenechá chladného nejedného motoristu. Pár drobných výhrad mu za to všetko dokážete odpustiť. Veď to naozaj nie je off-road. Iba crossover, ktorý sa celkom úspešne tvári ako SUV.

Technické údaje

Model: Dacia Sandero Stepway Outdoor 0,9 TCe
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 898
Prevodovka: 5 - stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  66/5000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 140/2250
Maximálna rýchlosť (km/h): 168
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,1
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,8/4,7/5,1
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4081/1733/1618
Rázvor náprav (mm): 2589
Objem batožinového priestoru (l): 302
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1040
Užitočná hmotnosť (kg): 435
Rozmer pneumatík: 205/55 R16
   
Základná cenníková cena modelu: 6 790 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 10 340 €
Cena testovaného vozidla: 11 000 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.