02.08.2017

TEST: BMW 118d M Sport – aj s naftou pod kapotou je to Bavor(ák)

Na prvý pohľad celkom obyčajné auto, neveľmi zaujímavé pre vodiča. Alebo žeby predsa?

Pri svojom debute dostalo prívlastok „najmenšie“ BMW. Už to dávno nie je pravda. Nielen, že ho „podliezol“ model i3, ale v porovnaní s Golfom, ako etalónom nižšej strednej triedy, má BMW radu 1 rázvor väčší o 6 centimetrov a je dlhšie o 8 cm. Miesta je v ňom viac, aj keď vďaka zadnému pohonu na zadných sedadlách ho nie je nazvyš.

A propó – zadný pohon. Zrejme je to posledný hatchback BMW radu 1 v tejto konfigurácii. Väčšina vodičov aj tak nevie, ktorú nápravu poháňa motor. BMW so zadným pohonom dlho odolávalo – no prišiel rad 2 Active Tourer a tam prišla zmena na (zväčša) predný pohon. To zväčša pripomínam preto, lebo niektoré modely sú aj vo verzii xDrive, teda s pohonom na všetky kolesá. Rovnako tak je to aj v jednotkovom rade, no základom je pohon na zadné kolesá.

V roku 2011 prišla nová generácia a po štyroch rokoch jej facelift. Auto sa opticky, hlavne prednými svetlometmi priblížilo auto k väčšiemu radu 5. Teda v stave, keď ten ešte nemal svetlá spojené s  mriežkou chladiča. Vďaka užšiemu tvaru svetlometov pôsobí auto športovejším dojmom. Terajšia generácia BMW radu 1 v porovnaní s minulou pôsobí, že navštívila skrášľovaciu kúru na klinike estetickej chirurgie. Zvonka auto teraz vyzerá oveľa lepšie. Pôsobí dynamicky aj vďaka tomu, že má dlhú kapotu a kabínu posunutú dozadu.

Svieti nadpriemerne dobre

Testovaný model BMW 118d vo výbave M Sport mal adaptívne svetlomety s full-LED technológiou – to znamená stretávacie, diaľkové aj denné svetlá a smerovky. Fajn – a čo ďalej? Vonkajšie aerodynamické doplnky, metalický lak Alpine White, chromovanú koncovku výfuku, 17-palcové M zliatinové kolesá, trojramenný športový volant s nápisom M, športové sedadlá a športový podvozok.

Prečo to všetko? Nuž, BMW sa snaží týmto modelom vyjsť v ústrety športovejšie založeným zákazníkom. Takým, čo síce tužia mať M verziu, ale buď na ňu nemajú, alebo nemusia mať zasa až taký športový charakter modelov M. BMW tak pripravila pseudoemkový „tuning“. Pritom pod kapotu s hrdým označením M vrčí iba štvorvalcový dvojlitrový turbodiesel. Nie je to kontraproduktívne označenie?

Rodokmeň a tradície značky sú občas zväzujúce. Čo v Mníchove vykúzlili z najmenšieho modelu v ponuke? Popri všetkých nadupaných, športovo ladených  verziách pôsobia technické údaje tohto modelu ako chudobný príbuzný v bohatej rodine. Ale nie je všetko také, ako sa zdá na prvý pohľad.

Po skoro 500 kilometroch najazdených v priebehu týždňa som musel mierne pozmeniť názor na „emkové“ signovanie jednotkového BMW. Ani ten „iba“ štvorvalec sa nenechal zahanbiť a auto vôbec nepatrí k bežným kompaktným vozidlám. Má nielen slušnú dynamiku, keď sa z pokoja na 100-ku rozbehne za tesne vyše 8 sekúnd a zrýchľuje kedykoľvek a kdekoľvek (mám na mysli ktorúkoľvek časť stupnice otáčkomera).

Pod kapotou iba štvorvalec, ale...

Motor s maximálnym krútiacim momentom 320 Nm spolupracuje s veľmi dobre pracujúcou automatickou prevodovkou za príplatok. Dôležitý je však aj športovo agilný podvozok. Je nadštandardne stabilný a patrí k tomu (naj)lepšiemu, čo sa v triede ponúka. Veľmi dobre absorbuje nerovnosti. Aj na poriadne rozbitých cestách v zákrutách ostáva výnimočne stabilné a pokojné. Iné autá už majú problém a porúčajú sa zo zákruty, BMW sa cez úsek prenesie ladne a suverénne ako... no ako BMW. Navyše prispieva k dobrému pocitu v kabíne auta aj veľmi dobré odhlučnenie vozidla.

Po nastúpení do auta som si doslova „obliekol“ auto vďaka pevným, športovým a veľmi dobre tvarovaným sedadlám čalúneným kombináciou látky a Alcantary. Majú výrazné bočné vedenie a nastaviteľnú dĺžku sedacej časti. V zákrutách veľmi dobre podopierajú a stabilizujú telo. Stredový panel BMW 1 sa zdá byť trocha nesúrodý v dnešných časoch, keď prístrojovke dominujú veľké, zväčša dotykové displeje.

Celkom hore je farebná obrazovka, pod ňou výduchy vetrania, ešte nižšie ovládanie audiosústavy a celkom dole ovládací modul zónovej klimatizácie. Klasika, ale mne osobne (našťastie nie som sám) vyhovuje viac, ako vyťukávanie na dotykových displejoch. nech si vraví kto chce a čo chce – odvádza to vodičovu pozornosť. Takto viete na čo máte siahnuť a je to tam, kde ovládací prvok naozaj nahmatáte aj po pamäti.

M paket nie je iba o vzhľade

Paket M Sport najvýraznejšie zasiahol do interiéru. Vďaka nemu je kabína vycibrená do detailu. Luxus sa strieda so športovými prvkami výbavy. Nie je to zadarmo, príplatok je výrazný. Ovládač typický pre systém iDrive zvýrazňuje výborné ergonomické rozmiestnenie všetkých ovládacích prvkov v kabíne. Okrem predných sedadiel sú veľmi dobré aj tie zadné. Vzhľadom na koncepciu pohonu ale ponúkajú relatívne obmedzené miesto v predozadnom smere. Pasažier sediaci v prostriedku sa príliš pohodlne neusadí. Auto je teda vhodné skôr pre štyroch cestujúcich. No ak jazdievate v aute zväčša sami, poteší vás športový kokpit a ergonomicky tvarovaný a pomerne hrubý veniec volantu s dobre umiestnenými multifunkčnými tlačidlami. Pasoval mi do rúk úplne presne, no pre ženy bude zrejme príliš hrubý.

Jazda s prepĺňaným naftovým dvojlitrom s výkonom 110 kW (150 k) a 320 Nm bola veľmi príjemná. Vďaka nemu je dnes máloktorý naftový kompakt natoľko príjemný pre vodiča, ako práve BMW 118d. Motor je pomerne pružný, má dostatočný výkon. Nerobí mu problém zrýchľovať aj pri plnom obsadení vozidla. Nemal pritom neprimerane veľký apetít. Počas testu po najazdení okolo 600 kilometrov bola priemerná spotreba 5,6 litra/100 km. V meste sa pohybovala okolo 6,2 – 6,4 litra, na okresných cestách s 90 km limitom to bolo menej ako 4,5 litra a pri ustálene jazde na diaľnici pri 130 km/h sa hýbala v rozmedzí 5,8 – 6,1 litra na 100 kilometrov.

Šoférsky vydarené auto

Riadenie je priame, citlivosť plynového pedálu je akurátna a na výber je aj voľba z troch jazdných režimov. Vďaka rezerve výkonu je jazda aj s naftovým motorom zábavná. Ak sa dostanete na klzkú vozovku, aspoň dobre zmáčanú dažďom, vystrúhate aj drift. Inak však zasahuje elektronická stabilizácia DCT.  Auto v prudších zákrutách drží veľmi dlho neutrálnu líniu, potom nastupuje jemný náznak pretáčavého šmyku. Napriek športovým vlastnostiam nestráca auto ani na komforte jazdy.

Nikto nie je dokonalý, ani BMW. Má aj svoje chybičky. Napríklad pri nízkych otáčkach bol prejav motora trocha „drsný“ a do kabíny sa prenášali jemné vibrácie, ktoré zhoršovali inak veľmi slušné odhlučnenie. Bolo menej výrazné, ako pri vyšších radoch automobilky.

Druhou chybičkou na kráse je cena. BMW radu 1 nie je lacné ani v základe. Treba naň 24 400 eur. S motorom 118d cenovka poskočí na hodnotu od 27 500 eur. Ak sa k tomu priráta paket M Sport, automatická prevodovka a ďalšie príplatkové veci, je výsledok 43 618 eur už dosť na auto tejto triedy.

Záverečné hodnotenie

Je to paradox: štvorvalcový naftový dvojliter odporuje filozofii bavorskej prémiovej triedy. Mohlo by sa zdať, že od takéhoto auta sa nedá očakávať zábava za volantom, alebo športovo ladený esprit. Prax ukázala, že všetko, na čo sme ani nemysleli, môže byť pravdou. Kompaktný hatchback vybavený agregátom 118d presvedčil o svojich kvalitách. Hoci si zaň BMW vypýta pekný kopec peňazí, prináša prémiovú úroveň auta, dokonca aj s príjemnou spotrebou.

Najväčšou prednosťou tohto auta nie je dizajn, alebo imidž. Nie som jediný, koho ak nie ohúrilo, tak aspoň presvedčilo veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami. Naozaj veľmi dobre jazdí, má športový charakter a zachováva si aj kus komfortu. Takto vyvážené vozidlo sa nám nedostane do rúk každý deň. Môžem o ňom bez červenania povedať, že tento Bavor je verný tradíciám modrobielej značky.

Technické údaje

Model: BMW 118d M Sport
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1995
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná
Výkon (kW/ot.):  110/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 320/1500 - 3000
Maximálna rýchlosť (km/h): 212
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,3
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 4,9/3,8/4,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4329/1765/1440
Rázvor náprav (mm): 2690
Objem batožinového priestoru (l): 360/1200
Objem palivovej nádrže (l): 52
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1500
Užitočná hmotnosť (kg): 495
Rozmer pneumatík vpredu: 205/50 R17
Rozmer pneumatík vzadu: 205/50 R17
Základná cenníková cena modelu (318d GT): 24 400 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 27 500 €
Cena testovaného vozidla: 43 618 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.