04.08.2016

TEST: BMW X1 s18d – SUV BMW s predným pohonom má rado diaľnice

BMW X1 s18d je druhou najslabšou naftovou motorizáciou nového crossoveru X1. Má iba predný pohon.

Nadpis dokumentuje ako sa za ostatných pätnásť rokov zmenila automobilka BMW. BMW a SUV s predným pohonom?

BMW X1 je však spomedzi všetkých SUV/SAV/crossoverov bavorskej značky najzaujímavejšie. Je to malé auto poskytujúce dostatok priestoru, dostatok komfortu, dostatok športovosti a dostatok imidžu pre všetkých, ktorí doteraz túžili po BMW, no buď si ho nemohli dovoliť, alebo im doteraz ešte nevyrobili auto presne podľa ich preferencií.

Práve vo vyrábaní modelov na mieru sa BMW v súčasnosti skutočne vyzná. Ponúka také „zvláštnosti“ popri overenej klasike až sa zdá, že svojim portfóliom dokáže vyhovieť všetkým typom zákazníkov, pravda s výnimkou tých, ktorí majú hlboko do vrecka.

Lenže mať dnes nové SUV od BMW nemusí byť také drahé ako kedysi. Najmä ak viac než po športovosti pozeráte po ekonomike jazdy. V takom prípade vám totiž bez väčších problémov postačia i základné motorizácie. Cenník naftových verzií začína s označením s16d pod ktorým sa skrýva trojvalcový agregát s objemom 1,5 litra. Trojvalec s objemom aký mávajú štvorvalce dosahuje maximálny výkon 85 kW (116 k) a maximálny krútiaci moment 270 Nm pri 1750 ot/min. Takéto parametre sú pre 1,5 tonové auto postačujúce a vyhovejú skôr pokojnejšie jazdiacim vodičom a vodičkám. Kompromisom medzi cenou a silou motora tak môže byť verzia s18d so štvorvalcom s objemom 2,0 litra, s výkonom 110 kW (150 k) a s krútiacim momentom 330 Nm. Cena tohto modelu štartuje na úrovni 32 550 eur. Zaujímavá je však i verzia tohto motora s pohonom všetkých kolies xDrive, ktorá je len o 2000 eur drahšia. V oboch prípadoch dokážete cenníkovú cenu udržať do; prípadne tesne nad 40 000 eur, stačí brať len tie najzaujímavejšie prvky výbavy (automat, audio, automatická klíma, navi, LED svetlá). Stále tu píšeme o cenníkovej cene.

Model X1 druhej generácie sme už testovali – s najvýkonnejším naftovým motorom a pohonom všetkých kolies xDrive. Test i všetky kľúčové medzigeneračné zmeny nájdete v linku vyššie. V druhom teste sa tak viac než na hodnotenie zmien oproti predchádzajúcej generácii zameriame na odlišnosti medzi modelmi, ktoré sme testovali.

Dizajn modelu X1 sa vydaril. I keď môže byť pre veci menej znalého ťažké odlíšiť jednotlivé X-ká, faktom je, že X1 je svoja a umne neparazituje na svojich väčších súrodencoch. X3 čaká v nasledujúcich rokoch nová generácia a časom príde na rad aj X5 a X6, no dnes možno napísať, že X1 vyzerá dobre – sviežo, bavorácky a kompaktne. Zvonka pôsobí akoby dizajnéri urobili všetko preto, aby do menšieho auta napchali čo najviac z BMW. Zvnútra naopak pôsobí, že je väčšie než sa zdá. Môže za to rozumne nastavený interiér i menej „bavorácky“ nastavená kabína. Vplyvom zmeny pohonu a vplyvom využitia novej platformy má auto kratší nos a ušetrený priestor využíva v interiéri. A tak sa na zadných sedadlách nachádza dostatok priestoru i pre dospelú posádku – to som odskúšal pri jazde do Budapešti na svetovú jazdnú prezentáciu modelu M2. Počas tejto cesty mi patrilo zadné sedadlo za vodičom. Počas viac než 400 km na zadnom sedadle som si bez problémov našiel komfortnú polohu, opakovane si zdriemol a netrpeli ani kolená, hlava, ba ani chrbát. Skrátka X1 pohodlne odvezie štvoricu dospelých pasažierov i za uši riadne vyťahaných (vodič – cca 180 cm, pasažier vzadu 192 cm = veľká rezerva).

Lepšie je na tom i komfort jazdy – aj za to vďačí X1 pohonu predných kolies. Chcelo by to ešte vyhodiť run-flat pneumatiky – najmä na cestách zimným obdobím rozbitých a bude to výborné.

Tak ako sme písali aj predtým, palubná doska X1 jasne poukazuje na genetickú spriaznenosť s MPV radu 2 – Active a Gran Tourer. Jednoducho je to „nižšia trieda“ BMW. Stále však platí, že narazíte na kvalitné plasty, že nikde nič nevŕzga, že všetko ideálne lícuje, iba kde-tu skúsené oko odhalí menej dôkladné skrývanie znižovania nákladov (napríklad kryty sedákov a nastavovanie sedadiel cez trčiacu kovovú tyč, či zmenšený vytŕčajúci stredový displej).

Posed za volantom je výborný, sedenie je vzpriamené, no sedadlá sú ergonomické, radiaca páka nie je príliš hlboko a lakťové opierky slúžia svojmu účelu aj pre vyššie postavy. Volant vyzerá dobre, ovládanie je intuitívne, rovnako tak ovládanie navigácie cez kruhový ovládač na stredovom paneli. Displej by mohol mať lepšie naklonenie – v istých okamihoch je horšie čitateľný a slnečný svit mu odoberá priveľa čitateľnosti. Mohol by byť aj väčší, ale to je detail.

Jazda

Automobil pôsobí mimoriadne tuho. Napriek zmene pohonu je auto dobre vyvážené a väčšinu času neutrálne so sklonom k nedotáčavosti na limite. Zásahy trakčného systému sú takmer neciteľné a umožňujú vodičovi jazdiť relatívne rýchlo i cez kľukaté úseky ciest. Samozrejme, všetko má svoje hranice, ale štandardný záujemca o X1 nemá záujem v rodinnom SUV jazdiť bokom.

To súvisí i s popularitou motorizácie 18d, ktorú stretávame na cestách často v prípade prvej generácie modelu. Tak ako vždy, aj v tomto prípade platí, že X1 pohon všetkých kolies xDrive nepotrebuje – najmä v našich podmienkach. Obavy zo straty stability na cestách v zimnom období vymaže dobre fungujúci stabilizačný systém – pretáčanie kolies na zľadovateľom povrchu zasa obmedzuje výborne fungujúca kontrola trakcie. Rozdiel medzi predným pohonom a pohonom všetkých kolies nie je na úrovni – prejde/neprejde, ale na úrovni prejde pomalšie/rýchlejšie. Slovom, kúpiť SUV s pohonom predných kolies už dnes nemôže byť hanbou, najmä ak dobre viete, že s autom sa nebudete brodiť v bahne ani v potoku. X1 totiž na výlety mimo spevnených ciest vôbec nie je určená, a síce má mierne zlepšenú svetlú výšku, ktorá autu pomôže čeliť kamenistej ceste a ľahkým nerovnostiam, do terénu nepatrí a nikdy patriť nebude.

Auto sa i s predným náhonom správa na ceste veľmi dobre. Je to športový crossover a bavorácke pomenovanie – Sport Activity Vehicle si zaslúži. Jazdný zážitok je lepší než v porovnateľne veľkých crossoveroch. Reaktívnosť plynu, bŕzd a prevod riadenia sú toho dôvodom – najmä s doplnkovým variabilným športovým riadením. Športovosť celkom pochopiteľne obmedzuje chrapľavý hlas naftového motora, ale reakcie motora i automatickej prevodovky sú rýchle a vhodné.

Auto má dostatok síl na dynamickú jazdu. Výkonnostná rezerva pri predbiehaní nie je extra veľká ale vďaka automatu i menej skúsený a zžitý vodič dokáže z motora vyťažiť maximum a predbiehanie kamiónov na okreskách nebude problém.

Viac než športová jazda ale zákazníkov poteší akustický komfort na palube. Ten je skutočne vysoký, kabína je príkladne odhlučnená, no vodič sa stále môže pri jazde riadiť zvukom motora a radiť podľa toho (najmä s manuálom). Jazda pri rýchlosti 140 km/h je tichá, pohodlná a pasažierov láka ku spánku (odskúšané). Vodič má vďaka dobrému výhľadu z kabíny všetko pod kontrolou, môže sa miestami zabudnúť a jazdiť rýchlejšie než chce.

Osemstupňový automat Aisin je užívateľsky len ťažko odlíšiteľný od automatu ZF, ktorý využívajú drahšie modely BMW. Reakcie má rýchle, vhodné a k podtočeniu motora prichádza iba výnimočne. Motor je vďaka prevodovke úsporný a počas testu si pýtal v priemere 5,7 litra nafty na 100 km. Pri diaľničných presunoch spotreba v rýchlosti 140 km/h kulminovala na úrovni 7 litrov v závislosti od vonkajších faktorov. 130 km/h znamená priblíženie sa k šiestim litrom v priemere. Jazda po okresných komunikáciách priblíži priemer dokonca k päťlitrovej hranici. Mne sa podarilo 5,4 pri zachovaní akej-takej dynamiky jazdy. Namerané hodnoty sú vzhľadom na výšku a hmotnosť auta pekné.

Hodnotenie

BMW X1 s18d je nadpriemerné vozidlo. Pôsobí bezpečne, je veľmi tuhé, v interiéri nič nevŕzga, je kvalitne urobené iba s miernymi výhradami. Vozidlo je priestranné ako pre posádku, tak i pre batožinu. Na dlhých cestách komfortné a tiché, navyše slušne úsporné. Jazdne patrí aj bez xDrive medzi najlepšie autá v segmente a hravo pokorí všetky lacnejšie alternatívy „neprémiových“ značiek. Vozidlo k svojmu naturelu pohon všetkých kolies nepotrebuje. Záujemcovia by tak mali jeho zakúpenie zvážiť. Ušetrené prostriedky je ľahké minúť na doplnkovú výbavu a rôzne čačky-mačky. Tak ako som písal v teste verzie 25d xDrive, predchádzajúca generácia jednoducho jazdila lepšie, bola tiež zaujímavejšia a menej tradičná, nová X1 je iná, je viac SUV, je viac mainstreamová. X1 s18d 2016 má odo mňa 7 bodov z 10-tich.

 

Technické údaje

Model: BMW X1 SDrive 18d
Počet valcov/ventilov: 4/16
Zdvihový objem motora (cm3): 1995
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 110/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 330/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 205
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,2
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,1/4,3/3,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4439/1821/1612
Rázvor náprav (mm): 2670
Objem batožinového priestoru (l): 420/1350
Objem palivovej nádrže (l): 51
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1505
Užitočná hmotnosť (kg): 585
Rozmer pneumatík: 225/55 R17
   
Základná cenníková cena modelu: od 29 800€
Základná cena verzie: 34 587 €

 

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.