2023-11-20 14:00:00
Volkswagen Arteon Elegance
Volkswagen Arteon Elegance
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Volkswagen Arteon - vytŕča z davu

Volkswagen udržiava svoj najväčší model medzi "autami" stále svieži.

Ťažko sa tomu verí, ale už je to šesť rokov odkedy prišiel model Arteon. Bol to jeden z modelov, ktorým sme pri Volkswagene akosi nevedeli porozumieť. Niežeby nebol dobrý, no vstupoval do mimoriadne preplneného segmentu a bol tým, čím všetky ostatné šťuky z koncernu neboli - bol výnimočný. A stále je.

Arteon je auto, ktorým hovoríte celkom jasne, že si vás vo firme mimoriadne vážia a že si zaslúžite niečo viac, než bežný senior manažér. Nie je auto riaditeľa veľkej firmy, ten chodí na Triede S, no Arteon nedostane len tak hocikto. A to isté platí aj v prípade, ak si ho kúpite za vlastný úverový strop. Spomedzi šedých si vyberáte niečo farebné, no nie veselé, či uletené, skôr je to akoby ste si namiesto čiernobieleho televízora kúpili farebný. Od tej istej značky, no nie ten istý model. Kým televízor, ktorý je iba farebný, dnes už nikto neocení, reči modelu Arteon rozumie takmer každý.

Zdroj: Ján Hargaš

Arteon nikdy neponúkal veľké objemy motorov, čím sa pre časť populácie zaručene stal nedostatočným, no dnes je doba iná a práve vďaka posunu v čase doba Arteonu praje viac než predtým. Lebo šesťvalce, ba osemvalce z tejto triedy miznú ako huby počas letných horúčav a na prestíž sa už postupne ani nedá pozerať cez objemy. Objemy sú už skôr o jednorožcoch, než o reálnych autách.

Napriek tomu treba dodať, že Arteon objemy neznižuje. Zostáva rovnaký a práve to je jedným z dôvodov, prečo je dnes ešte zaujímavejší ako bol predtým. Druhá vec je cena. I keď jeho cena taktiež mierne stúpa, iné autá stúpali rýchlejšie a tak sa pohľad do radov prémiových značiek zdá byť bezútešný. Okázalosť drahou značkou sa nemusí nosiť. Arteon je stále človekom, i keď lepším. Netvári sa, že má modrú krv, skôr je výnimočný medzi bežnými a tak nie je až také ťažké mať preň sympatie.

Dnes, pri pohľade na nový Passat a pri pohľade na jeho rozmery si zas vravím, je dobré držať ostré hrany a odlišný dizajn.

 

Zabezpečte svoj nový Volkswagen Arteon výhodným povinným zmluvným poistením (PZP) od ČSOB Poisťovne. Okrem podpory asistenčných služieb 24/7 získate vysoké limity poistného krytia a odťah vozidla v prípade nehody v rámci Slovenska zadarmo. Cíťte sa na cestách o niečo bezpečnejšie s ČSOB Poisťovňou.
_________________
Reklama Addmention

Zdroj: Ján Hargaš

Testovaný Arteon mal benzínový motor s výkonom 190 koní skombinovaný s automatickou 7-stupňovou DSG prevodovkou. Takéto auto viete v "základnej" výbave Elegance kúpiť bez zarátania podnikateľského bonusu za 46-tisíc. Vo výbave R-Line je to za 47-tisíc eur. Ak si odrátate 4-tisíc eur, ceny začnú byť o kus zaujímavejšie, i keď treba rátať s tým, že toto sú ceny "už od", čo pri značke VW je tak trošku len orientačný údaj na ceste do kopca.

Arteon tiež kúpite ako Shooting Brake a k obom karosériám môžete kúpiť slabší naftový motor (110 kW), alebo  benzínový turbomotor s výkonom 190 koní za 40-tisíc, prípadne motor s výkonom 280 koní. Rozdiel medzi nimi je okrem výkonu aj v pohone. Slabší variant benzínového i naftového motora má vždy len FWD. Na záver je tu plug-in hybrid s 1,4 TSI a s výkonom 218 koní. No a na úplný záver je tu Arteon R s výkonom 320 koní aktuálne od 60-tisíc. Ceny sú nižšie ako pri karosérii liftback a to najmä preto, lebo ide o ceny so zarátaným skladovým bonusom.

Ako vidieť, ani jedna z týchto motorizácií nie je zlá a rozhodne nie slabá. Ani jedna nie je kombinovaná s manuálnou prevodovkou. Verziu so základným naftičom Evo7 s výkonom 110 kW som jazdil, a síce mi neprišiel nič extra, k pohodovému kolísavému podvozku modelu pasuje.

Zdroj: Ján Hargaš

Modrý Elegance Arteon s vyšším výkonom a s benzínovým motorom ťaží zo silných stránok nového silnejšieho dvojlitra. Ten v danej verzii ponúka najmä zaujímavú dynamiku pri zachovaní obdivuhodne nízkej spotreby. V kombinovanom cykle si vypýtal 7 litrov. Po 600 odjazdených km, z ktorých cca 300 bolo na diaľnici bola priemerná spotreba 6,7 litra. A diaľnica bola jazdená tempom miestami presahujúcim 140 km/h. V takom prípade celkovú spotrebu mierne zvyšovala. Akonáhle som spomalil, aj na diaľnici pri 135 km/h auto nechce viac ako 7,5 litra a to je, myslím, veľmi fajn. Napriek dynamike na okreskách, napriek jazdám upchatými mestami si to auto pýta až smiešne málo. Obzvlášť keď si uvedomím, že nejde o naftový motor. A to si naozaj aspoň prvých pár dní jazdenia uvedomujem len veľmi ťažko. Spotreba je jednak nízka, no najmä: motor mi znie výrazne naftovo. Až tak, že pohľad do technických údajov ma prekvapí. Kombinácia silného benzínového motora s pohonom prednej nápravy má jedno úskalie. A to je odpich z miesta. Pri prudších rozbehoch z miesta auto vždy pretočilo predné kolesá - či bolo mokro, či sucho. Následne elektronika zasiahla a obmedzila výkon. Preklz veľkých kolies na mokrej vozovke pri akcelerácii z miesta je niečo, s čím treba rátať. Obzvlášť na veľkých kolesách. Pri oduševnenej jazde však auto robí čo má a o PZero pneu sa mohlo oprieť s veľkou dôverou, rovnako o prepracovaný podvozok s viacprvkovou zadnou nápravou. Mimochodom pneumatiky na 19-palcových diskoch majú technológiu AirStop s viskóznou hmotou vnútri. Skvelé riešenie pre auto, ktoré potrebuje byť neustále k dispozícii.

Zdroj: Ján Hargaš

Podvozok je aj v najtvrdšom nastavení adaptívnych tlmičov stále dosť mäkký, rozdiel je azda len v tom, že väčšie diery sa stanú nepríjemnejšie. 15-nastavení tvrdosti je ako 15 odtieňov sivej. Nech pozerám ako pozerám, vnímam nanajvýš štyri. Auto sa teda v zákrute nakloní, no vyviesť z rovnováhy sa dať nechce. Pracuje predvídateľne a dá sa s ním jazdiť veľmi svižne. To som ostatne aj často využíval. Primárne však svojou vláčnosťou a ležérnosťou láka k pokojnému jazdeniu. To neznamená pomalé jazdenie, naopak. Dynamiku očakáva, avšak prudkosť, prchkosť, to nie. Dynamika v priamke je osviežujúca a nie síce výnimočná, adekvátna na predbiehanie aj na kratších úsekoch. Najmä s ručným podradením, či so športovým režimom prevodovky. Aj bez nich však auto poľahky plní základné parametre dynamiky a v oboch meraných disciplínach zrýchľuje cca sekundu pod hraničné hodnoty (60-100 6 s, 80-120 8 s).

Arteon má tú výhodu, že v oboch karosárskych verziách vyzerá výnimočne. Mne väčšmi šmakuje liftback, ale Shooting Brake má tiež viac vkusu a vidieť, že to nie je žiadne obyčajné kombi. Tým najväčším benefitom predĺženého MQB-čka je však neuveriteľná priestorová ponuka. Až mi príde zbytočná, lebo pozdĺžne majú pasažieri ale i vodič a spolujazdec miesta na rozdávanie. Auto má o 5 cm väčší rázvor ako minulá generácia modelu Passat a už ten mal miesta nad mieru. Posádka vzadu sa napriek pozvoľne zvažujúcej sa línii strechy nemusí v oblasti hlávok obmedzovať a ani vyšší pasažier sa vzadu nebude cítiť nepríjemne. Auto v porovnaní s inými nižšie postavenými modelmi nemá výhodu v šírke vnútorného priestoru a ak, tak len zanedbateľne. Piati sa teda odvezú, no pri osádzaní detských sedačiek to chce trochu kombinatoriky a pri osadení dvoch sedačiek vzad do isofixov, sa do stredu nezmestí nik.

Zdroj: Ján Hargaš

Testované auto v cene s DPH stálo vyše 53-tisíc. Krásny interiér s množstvom doplnkov však reflektuje výnimočnosť vozidla. Rovnako tak očarujúca svieža modrá farba, ktorá autu s takýmto dizajnom pristane. Rovnako ako sýta červená, no Arteon vyzerá dobre aj v tej tuctovej sivej, či bielej.

Volkswagenu sa podarilo do stredovej konzoly napchať bezdrôtové nabíjanie, i keď displej infotainmentu je tak trochu od očí a aj graficky už pôsobí relatívne prekonane. Na svoje funkcie však plne postačuje. Auto sa chváli ambientným nastaviteľným osvetlením i zvukovo a tepelne izolačnými prednými sklami s vyhrievaním predného skla bez viditeľných drôtov. Poviete si drobnosti, ale veľmi príjemné. Digitálny prístrojový štít, automatická klimatizácia s výduchmi vzad, príjemné čalúnenie, nastaviteľné sedadlá, parkovací asistent, asistent jazdy v pruhoch s asistentom zmeny jazdného pruhu... Jeho fungovanie je skôr o tom, že sleduje mŕtve uhly a snaží sa pri zmene pruhu držať auto v príjemnej línii, než o tom, že by menil pruh sám a vy len držíte ruky na volante. No a vo finále - IQ Light. Dobré, matricové svetlomety s veľkou silou.

Arteon je prevažne tichý, komfortný a pohodový spoločník na dlhé trasy. Sedenie za volantom je presne také, aké nikto v SUV mať nikdy nebude. Žiaden nočník, žiadna latrína, žiadna školská lavica. Pohoda a pohodlie na dlhé trasy. I keď s týmto motorom to nie je až tak nevyhnutné. Vzhľadom na veľkosť nádrže však aj s benzínovým motorom dokážete pri troche snahy odjazdiť 1000 km na nádrž a to je veľmi fajn. Rovnako veľmi fajn je tento Arteon. Ja by som ocenil menej ležérnosti, viac chuti do zrýchľovania, no pre mňa tento stroj nie je určený. Aj tak ale 8,5 z 10.

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model: VW Arteon Elegance 2,0 TSI
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1984
Prevodovka: 7 -stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  140
Krútiaci moment (Nm/ot.): 320/1500-4100
Maximálna rýchlosť (km/h): 237
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,7
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4866/1871/1439
Rázvor náprav (mm): 2836
Objem batožinového priestoru (l): 563
Objem palivovej nádrže (l): 66
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1655
Užitočná hmotnosť (kg): 505
Rozmer pneumatík: 245/40 R19
  245/40 R19
Základná cenníková cena modelu: 45 990 €
Základná cena verzie: 45 990 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku