2024-01-07 15:22:00
Mercedes-AMG GT 4-door 63S
Mercedes-AMG GT 4-door 63S 4Matic+
Zdroj: jh

TEST: Mercedes-AMG GT 63Se Performance - hybrid vie byť lepší ako to, čo spája

Dnes sa svet delí na tých, ktorí veria ohňu a tých, ktorí veria bleskom. Najlepšia je však ich kombinácia.

Koniec koncov, tak to ukazuje aj príroda, po blesku obvykle prichádza oheň. Presne tak to má zariadené aj nové AMG GT 4-Door Se Performance. Pravda, tu je to presne spútané a bez vedľajších produktov a nechcených výsledkov. Najprv sa spustí elektromotor, potom sa prebudí spaľovač a spolu vytvoria výnimočné divadlo.

V jeden týždeň som mal naraz dva hybridy, pričom oba dokazovali to isté. Po prvé: spaľovací motor určite nie je mŕtvy. Po druhé dobrý hybrid nemusí byť len úsporný, môže byť aj výkonný. A po tretie: výkonný hybrid nemusí byť nabíjaný zo zástrčky, aby fungoval perfektne. Tým prvým hybridom bol Lexus RX500h. Výborné auto. Tým druhým je oranžový štvordverový GT model s hybridným systémom, o ktorom už počúvame roky, no až teraz som mal možnosť odskúšať ho. A nejde priamo o tento hybrid, skôr o myšlienku spojenia silného elektromotora s batériou s vysokou priepustnosťou a silným spaľovacím motorom. To je celkom nové, respektíve prvýkrát dotiahnuté do konca. 

Vypočítajte si PZP online v ČSOB a poistiť si môžete vaše auto už od 69,99€/ročne s neobmedzeným odťahom v prípade nehody v SR. Na výber máte viaceré atraktívne pripoistenia, napríklad aj poistenie čelného skla.

___________________
Reklaman Addmention


AMG GT 4-door je AMG, ktoré má u mňa špeciálne miesto. Podľa mňa je to dizajnovo i schopnosťami najvydarenejší Mercedes za ostatné desaťročie. Je to auto hromadného ohúrenia. Výnimočný stroj, ktorý každým centimetrom štvorcovým svojho zjavu zreteľne dokazuje, že patrí do inej ligy, než všetko ostatné. Patrí do ligy Porsche Panamera, no je možno ešte exkluzívnejším modelom ako hlavný zástupca tejto kategórie. A aká je to kategória? Supervýkonné štvormiestne GT s vláčnym podvozkom, pefektnými jazdnými vlastnosťami a schopnosťou rozprúdiť krv aj v tom najapatickejšom organizme.

Je to auto, ktoré rozvinulo koncept matných lakov do dnešnej podoby. Auto, ktoré spája veľký kufor, pohodlie štvorice so superšportovými schopnosťami. Je to auto, ktoré dokazuje, že SUV nedokáže všetko a nie je ani odpoveďou na všetko a že aj keď sa na vás z G-čka pozerajú z výšky, vám je pri pohľade na vysoké nestabilné hento, ktorého užívateľ nikdy nevyužije jeho skutočné prednosti smešno. GT 4-door je priamy konkurent pre Porsche a vie to vo viacerých verziách. V teste bola tá najvýkonnejšia. 

Zdroj: jh

Automobil som vo verzii 63s testoval už pred niekoľkými rokmi. Vtedy to bola Edition1 v parádnej matnej čiernej farbe kombinovanej so žltými prvkami v interiéri. Skvelá záležitosť. Odvtedy som takúto špecifikáciu nevidel, väčšina užívateľov skôr volila modrú, sivú, červenú, či ako v tomto prípadne matnú oranžovú. Vyzerá výborne ale za mňa je najlepšou kombináciou práve tá minulá a priznám tiež, že by mi viac ako vyhovovala a možno o trochu viac ako táto.

Nová verzia je hybridnejšia ako predchádzajúca. Nenazval by som ju však plug-in hybrid ako to robí výrobca, i keď sa auto dá nabíjať zo zástrčky výkonom 3,7 kW. Pre mňa je to superšportový full-hybrid. A to aj preto, lebo baterka, je primárne určená na vysokú energetickú priepustnosť, nie na veľkú kapacitu. To sa odráža aj na čisto elektrickom dojazde, ktorý je v ideálnom prípade len niečo cez 10 km. To je len na to, aby ste v prípade núdze mohli brázdiť aj bezemisné zóny vo veľkých mestách, alebo nemuseli štartovať motor cestou po rožky... Výkon nabíjania zo siete na úrovni 3,7 kW nabije batériu z úrovne 1/4 do 100 za niečo vyše hodinu. Nad 80 percent totiž nabíjanie prebieha výrazne pomalšie. Odhadovaný čas nabíjania sa po dosiahnutí tejto úrovne výrazne predlžuje. Keď potom do auta sadnete, nabitie vám zmizne vyslovene do 10 minút. Zato, keď prepnete auto do športového režimu a spaľovací motor sa nebude vypínať vôbec, prebytok energie pri jazdení po bežných cestách nabije batériu do troch štvrtín za menej než pol hodinu. V ostrejších režimoch ešte rýchlejšie. V štandardnom komfortnom režime sa auto správa ako full-hybrid. Akonáhle úroveň nabitia klesne na poslednú štvrtinu, riadiace jednotky motor zapínajú a vypínajú vždy, keď ho nie je treba - napríklad pri decelerácii, či pri zakrádaní sa mestom v zápche. V prípade vysokých teplôt mu to dlho nevydrží a potreba chladenia posádky i motora motor čoskoro znova spustí. Naozaj to teda pripomína skôr jazdenie fullhybridom. Aj preto, lebo zástrčkové nabíjanie nemá veľký význam a prakticky to ani nerobíte. Tu to však nie je podvod na ladovom medveďovi, či na európskych byrokratoch, pretože toto auto od začiatku nie je o ekológii. Skôr o tom, ako ponúknuť ešte vyšší výkon bez toho, aby sa ešte väčšmi zvýšila spotreba. 

Zdroj: jh

A zástrčkové nabíjanie je tak skôr o exkluzívnom vyhradenom parkovacom mieste bližšie k bodom záujmu, než o prínosnom nabíjaní. Ale psst, nikomu nevravte... 

AMG GT 4-door má v porovnaní s minulou generáciou modelu GT niekoľko výhod. Porovnávam ho s minulou generáciou, lebo 4-door vychádza z nej, respektíve je v príbuzenskom vzťahu s ňou, nie s tou novou. Tak v porovnaní s GT-čkom má väčší rázvor a pôsobí mierne pokojnejším dojmom a verte, že pokiaľ nie ste na okruhu a nemáte v génoch roky pretekania na okruhu, niečo také je veľmi fajn. Dáva vám to viac času na reakcie, nehovoriac o tom, že auto je pokojnejšie a vhodnejšie na bežné jazdenie aj po horších cestách. 

Podvozok je preto brilantný. Jednak sa päťmetrové auto ľahko ovláda bez ohľadu na rýchlosť, taktiež sa s ním dobre manévruje a ľahšie parkuje - pre natáčaciu zadnú nápravu. 

Zdroj: jh

Na volante pôsobí ako pravé AMG. Celý čas vám dáva jasne najavo, že to nie je drobec, alcantarový povrch sa bez rukavíc zdá, akoby sa mal čoskoro šmyknúť v tej najnevhodnejšej situácii. Volant teda zvierate pevnejšie, ruky sa vám potia viac. Posed za volantom je fantastický. Presne taký, aký by v superšporte mal byť. Nízko, v škrupinových sedadlách, so všetkým na dosah. Nový MB volant je v tomto duchu, no s pevným úchopom volantu akosi nespolupracuje. Potrebuje veľmi jemnú prácu, jemnú, najjemnejšiu motoriku. Ešteže jazdné režimy, nastavenie klapky a podvozku i ďalších nastavujete ovládačmi, ktoré patria do AMG ovládačov... 

Kabína je tak ako sa v superšporte patrí, naozaj stiesnená. Nie tak, že by obmedzovala, skôr tak, že máte pocit robustnosti, pevnosti a obklopenosti. A to aj vpredu, aj vzadu. Vpredu je to možno ešte intenzívnejšie, pretože stredový tunel je naozaj obrovský a tak veľmi široký posed za volantom nepripadá do úvahy. Ešteže vzduchotechnika pracuje dobre a využíva prítomnosť hybridnej sústavy - takže sa po zhasnutí spaľovača nezačnete viac potiť. A nepotí sa ani mobil na bezdrôtovom nabíjaní - efektívnejšie chladenie som ešte v aute nezažil. Fantastický audiosystém doplnený výnimočným zvukom motora, ktorý sa stupňuje nielen nastavením klapky, ale aj zmenou režimov jazdy. Medzi nimi je zásadný rozdiel v práci prevodovky i v reakciách i vo zvuku. 

Zdroj: jh

Jazda je doslova brutálna. Avšak nie je o nič brutálnejšia ako v mild-hybridnej verzii 63S pred faceliftom. Pocitovo hádam aj hej, no parametrovo iba minimálne. Povedali by ste si, že nárast výkonu o masívnych 200 koní sa musí prejaviť viac, ale nie je to tak. Nárast výkonu je totiž vyvážený nárastom hmotnosti a jediný výraznejší efekt je v tom, že vďaka okamžitej reakcii elektromotora dokáže auto vypáliť vpred o kus skôr. Samozrejme, to je pri pocite z jazdy veľmi fajn. A tak tu máme zrýchlenie zo 60 na 100 km/h bez prípravy a bez EV dojazdu v obyčajnom športovom režime (nad ním sú ešte ďalšie) za 2.52 sekundy. Z 80 na 120 km/h je to za 2.76 sekundy. Toto zvládnuť si už vyžaduje celkom pevnú krčnú chrbticu. No a zo 60 na 160 zrýchli za 6.25 sekundy. Rozdiel medzi "bežným" športovým režimom a vyššími režimami nie je už v rýchlosti zrýchlenia, ako v sprievodných javoch. Keď si totiž pri zrýchlení na 160 zapnete najostrejšie nastavenia, na bežnom povrchu s vyjazdenými gumami (ako som mal ja) nebudete rýchlejší. Budete akurát veľmi blízko strate kontroly nad vozidlom. Ešteže máte zvyk držať ten šmykľavý volant poriadne a vďaka dlhšiemu rázvoru máte o milisekundy viac času na reakcie na mnohonásobné prešmyknutia a zmeny smeru auta. To v najostrejších režimoch posiela viac síl vzad, navyše bez elektronických opatrovateliek. Výsledkom je, že kolesá sa prešmykujú niekoľkokrát, opakovane a aj pri každom brutálne ostrom preradení. A ak to nebodaj skúsite na ceste s miernymi nerovnosťami a koľajami bude to pekne náročný a zároveň desivo brilantný zážitok. 

Zdroj: jh

Auto disponuje množstvom schopností a patrí medzi najzaujímavejšie sériovo vyrábané autá súčasnosti. Je to mimoriadny kus automobilového inžinierstva, prešpikovaný najmodernejšou technikou a navyše má aj enormne exkluzívny obal. Skvelo svieti, skvelo jazdí, skvelo znie a stojí majetok. Tak ako bude náročné kúpiť si ho, tak bude náročné udržiavať ho v absolútnej kondícii. Lenže tak to so superšportovými autami jednoducho je.

Toto auto pravdepodobne nespasí svet, ani ľadové medvede a ani spaľovací motor, avšak je ukážkou toho, koľko sa toho dá vytlačiť z dvoch navonok úplne odlišných svetov. 10 z 10 bodov.

Zdroj: jh

 

Technické údaje

Model: Mercedes-AMG GT 63 Se 4MATIC+
Počet valcov: 8
Zdvihový objem motora (cm3): 3982
Prevodovka: 9-stupňová automatická AMG Speedshift MCT
Poháňaná náprava zadná a predná
Výkon (kW/ot.):  470/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 900/2500
Výkon elektromotora (kW): 150
Krútiaci moment elektromotora (Nm): 320
Systémový výkon (kW): 620
Systémový krútiaci moment (Nm): 1400
Maximálna rýchlosť (km/h): 316
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 2,9
Spotreba kombinovaná WLTP (l/100 km): 8,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5054/2069/1447
Rázvor náprav (mm): 2951
Objem batožinového priestoru (l): 335
Objem palivovej nádrže (l): 73
Kapacita hybridnej batérie/napätie (kWh/V) 6,1/400
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2305
Užitočná hmotnosť (kg): 380
Rozmer pneumatík (základ) 265/40 ZR20 295/35 ZR20
Základná cenníková cena modelu GT 4-door: 116 238 €
Základná cena verzie SL63: 218 910 €


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku