2024-01-04 20:10:00
Jeep Compass Limited 1.5
Jeep Compass Limited 1.5 DCT
Zdroj: jh

TEST: Jeep Compass – kompaktné SUV s dobrou spotrebou

Jeep Compass s novým agregátom dokáže očariť spotrebou a multifunkčnosťou.

Jeep Compass je jedným zo starších áut na trhu. Predávať sa začal v roku 2016, takže má už pomaly 8 rokov. To mu ale nebráni pokračovať v živote a navyše zaznamenávať novú vlnu úspechu u zákazníkov. Hlavným dôvodom je pravidelná aktualizácia modelu, zaujímavé výbavy a najmä nový motor a prevodovka Podkapotou.

Jeep Compass patrí do kategórie kompaktných SUV. Model ponúkne dostatok miesta pre štyroch, prinajhoršom piatich cestujúcich, má akurát veľký kufor a zvládne prakticky všetko, čo mu jednotlivec, dvojica, či menšia rodina určia za úlohu. Viete ho mať aj s pohonom všetkých kolies, no vtedy sa jeho univerzálnosť zväčší i zmenší zároveň. Zmenší pre menší kufor a vyššiu cenu, zväčší pre doplnok v podobe pohonu zadných kolies a možnosti jazdiť v náročnejšom teréne, či po bežných komunikáciách bez spustenia spaľovacieho motora.

Túto funkcionalitu však má aj model e-Hybrid, ktorého test práve čítate. Teda jazdu iba na elektrinu. I keď tu je tá štreka o dosť kratšia. Jeep menom e-Hybrid označuje nový výtvor zo série motorov s označením GSE, respektíve FireFly. Táto rodinka je tu od roku 2016 a zahŕňa prakticky všetky menšie benzínové agregáty značiek Fiat, či Jeep a dnes aj Alfa Romeo. Objemy štartujú na veľkosti 1.0 litra a končia na úrovni 1,5 litra. Práve najväčší objem z ponuky zdobí testovanú verziu. Motor 1,5 so štvoricou valcov je aktuálne dostupný výhradne s automatickou 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou, ktorá má mokré spojky a zabudovaný elektromotor s maximálnym výkonom do 20 koní. Elektromotor zbiera pohybovú energiu, dokáže okamžite naštartovať spaľovací motor a vie sa starať o pohyb vozidla v prípade, že sú nároky nízke. I keď ide len o mild-hybrid, auto dokáže odjazdiť aj niekoľko stoviek metrov bez spustenia motora. Obvykle sú to však len desiatky metrov, najmä v okamihoch, keď sa vodič ani nedotýka plynu.

Zdroj: jh

Slabou stránkou motorizácie je menšia kultivovanosť v nízkych rýchlostiach a to najmä za studena. Riešiť sa to dá výraznejším tlakom na plynový pedál, tak trochu „taliansku“ nohu prevodovka i motor chápu lepšie ako slovenského motoristu šetriaceho techniku. Ako obvykle, aj tu platí, že dvojspojka nemá veľmi rada pomalé posúvanie mestom, diaľničné zápchy a podobné situácie. No aj tu platí, že prevodovke pomáha udržiavanie väčšieho odstupu od vpredu idúceho vozidla a jemnejšia práca s plynom. To si však protirečí s potrebou ťažšej pravej nohy a veru, niekedy neviete, čo by prevodovka chcela zhruba rovnako ako prevodovka nevie, čo chcete vy. Chce to prax, skúsenosť a vedomie, že po zohriatí veci fungujú lepšie. No a aj keď sa auto občas správa nekultivovane – príležitostne si poskočí, vo všeobecnosti platí, že spolupráca je prijteľná a elektromotor vie aj v týchto situáciách pomôcť – ak vodič chce. Lebo časť jázd v kolónach dokáže prebrať na seba. Hlavne ak nie je horúčava a spaľovák nemusí fičať prakticky neustále pre chladenie kabíny.

Zdroj: jh

Compass sa v porovnaní s technicky spríbuzneným ale nie priamym súrodencom menom Tonale vyznačuje mäkším podvozkom, menej presvedčivými jazdnými vlastnosťami, obvykle od výrobcu dodanými menej lepivými gumami a pohodlnejším posedom. Sedačky nemajú také výrazné bočné vedenie ako tie v Tonale. Vyhovejú teda väčšiemu množstvu postáv a celkovo Compass vyhovie skôr pohodovejším vodičom, ktorí za volantom SUV hľadajú najmä komfort a pocit bezpečia. To sa dá, Compass má kabínu dosť vysoko, nastupovanie je jednoduchšie a čo je hlavné, za vyššiu stavbu užívateľ neplatí príliš vysokú daň. S trochou snahy o úspornú jazdu vie Compass s týmto motorom jazdiť za 6 litrov. Výraznejšie stláčanie plynového pedálu, snaha o vyššiu dynamiku na okreskách a vyššia rýchlosť na diaľnici, no spotreba stále príjemných 6,6 litra. Čisto diaľničná jazda rýchlosťou niekde medzi 130 a 140 km/h spotrebu ťahá k 8 litrom, no to je vzhľadom na výšku a čelnú plochu ako takú pochopiteľné a rovnaké to je aj v meste. Viac ako 8 to však ani v upchatom meste nebude, práve vďaka funkčnému hybridu. Môj priemer pri pokojnejšom jazdení v tradičnom mixe 40 percent diaľnic, 40 percent okresiek a 20 percent mestských presunov znamenal spotrebu 6,2 litra na 100 km. Na okreskách je to teda menej a vie to byť menej najmä, ak vodič preferuje  úsporné jazdenie. Pomaly skrátka ďalej zájdeš, no vyššie uvedené spotreby nereflektujú extrémne úsporné jazdenie, ktorého je autor testu schopný. Také jazdenie už tak trochu brzdí premávku. Nie, toto je priemerka dosiahnuteľná prakticky každým motoristom s výnimkou najväčších pretekárov a lepičov.

Pravdou je, že nastavenie auta a výkon maximálne 130 koní pôsobia skôr na moju úspornú stránku, než na športovú a podobne to bude mať väčšina vodičov. Toto nie je pretekár a dokazuje to i pružnosťou. Potešujúce však je, že elektromotor sa vie zapojiť aj do debaty na diaľnici, a tak v prípade potreby zrýchlenia napr. pri predbiehaní kamióna s blížiacim sa vozidlom zo zadu, vie auto svižne pridať aj bez podradenia. Čo by vzhľadom na daný výkon a hmotnosť bez elektrického dopingu nedokázalo. Elektromotor skrátka pomáha a to aj vo vyšších rýchlostiach.

Zdroj: jh

Zrýchlenie zo 60 na 100 km/h prebieha za 7,6 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 9,05. V oboch prípadoch podpriemerné časy. Obzvlášť ten prvý ma nepotešil, za priemerom zaostáva výraznejšie ako som čakal. Najmä po skúsenosti s takmer rovnakou pohonnou jednotkou v bratrancovi Tonale. Rozdiel 30 koní znamená cca 1,5 sekundy a to nie je málo. Tridsať koní skrátka zaváži. Pomôcť si v prípade Compassu môžete prepnutím radiacej páky do manuálneho režimu. Auto však nemá pádla pod volantom. Namiesto nich tam má prepínače hudby – zmeníte stanicu na jednej strane, či zvýšite hlasitosť na druhej strane volantu zospodu.

V prípade použitia manuálneho radenia ušetríte aj takmer sekundu, no najmä budete mať veci väčšmi v rukách. Viete, niečo ako manuál, akurát s automatom... Jeep Compass však narozdiel od Tonale s manuálom stále kúpite. Dokonca s nehybridizovaným motorom 1,3, ktorý disponuje rovnakým výkonom. V ponuke je už len pri limitke Night Eagle. Inak je pre všetky stupne výbavy Compass dostupný výhradne s testovaným motorom alebo s motormi plug-in.

Zdroj: jh

Auto pôsobí univerzálne. Výkonu nemá veľa, ale väčšine vodičov bude stačiť a s manuálnym radením sa bude dať na dlhších voľných úsekoch predbiehať bez väčších problémov. Raketa to však nie je a to ani v nižších rýchlostiach. Pohon všetkých kolies neponúkne a ak áno, je to celkom iný cenník – plug-in hybrid. Tam sa ale na nedostatok výkonu sťažovať nedá.

Auto má priestrannú kabínu, slušný kufor a slušné spracovanie interiéru. Kde-tu vidieť lacnejšie materiály, ale nie je to zlé a najmä verzie Night Eagle majú celkom šmrnc. Bez tohto balíka úprav vyzerá obyčajný sivý Compass pomerne okukane.

Vo svojej kategórii je dobrou voľbou za dobrú cenu. Pokiaľ hľadáte SUV, no nechcete zaplatiť veľa a už vôbec nechcete mať vysokú spotrebu, Compass zaraďte do zoznamu. Jeho spotreba je výborná, no nie každý bude ochotný obetovať športovú pružnosť, či kultivovanosť chodu. Väčšina konkurentov nie je zázračných a ani ich dvojspojky nevedia zázraky. Otázkou potom zostáva cena a vaše preferencie. Compass je v segmente priemer. Dobrý priemer. A to je 6,5 z 10.

Zdroj: jh

 

Technické údaje

Model: Jeep Compass Limited
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1462
Prevodovka: 7. stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  96/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 240/1500
Maximálna rýchlosť (km/h): 193
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 5,4-6,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4404/1819/1629
Rázvor náprav (mm): 2634
Objem batožinového priestoru (l): 438
Objem palivovej nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1575
Užitočná hmotnosť (kg): 485
Rozmer základných pneumatík: 215/60 R 17
   
Základná cenníková cena modelu: 35 990 €
Základná cena verzie Limited - € (už sa neponúka)
Akciová cena porovnateľnej akciovej verzie Night Eagle s rovnakým motorom: 28 690 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku