2023-12-31 19:58:00
Rolls Royce Phantom
Rolls Royce Phantom
Zdroj: Jozef Murárik

Rolls-Royce Phantom je vrcholom automobilového luxusu

Ako si predstavujete maximálny luxus? Je to o kvalitných materiálooch?

Je to o dokonalom pocite zo spracovania? Je to o pokoji, kľude a izolácii od všetkých vonkajších rušivých vplyvov? Ak ste na všetky tieto otázky odpovedali kladne, tak viete, že potrebujete aj špeciálne auto. No a takým je Rolls-Royce Phantom. Stojí síce trištvrte milióna eur, ale sú to adekvátne vynaložené peniaze na vozidlo, v ktorom dokážete relaxovať aj v tých najšialenejších vonkajších podmienkach.

Aj tento najväčší model automobilka Rolls-Royce vyrába použitím svojej platformy Architecture of Luxury, ktorá je z hliníku a vo veľkom je tento materiál použitý aj na jednotlivých komponentoch. Aj preto sa podarilo hmotnosť základného 5,7-metrového Phantomu udržať na hranici 2 560 kilogramov, pričom predĺžená verzia Extended Wheelbase (EWB) s dĺžkou takmer 6 metrov váži len o 50 kilogramov viac. Samotný Phantom je extrémne veľký už v prípade krátkej verzie.

Zdroj: Jozef Murárik

Aj tu automobilka siahla tradične po spojení 12 valca s objemom 6,75 litra a výkonom 425 kW (571 k) s automatickou osemstupňovou prevodovkou a pohonom výlučne zadnej nápravy. Ja som si ho vyskúšal na snehu a vďaka hmotnosti a mágii pri výbere pneumatík sa podarilo spraviť Rolls-Royceu auto, ktoré sa vynikajúco správa aj na zasneženej ceste. Prečo mágii pri výbere pneumatík? Rolls-Royce má totiž odskúšaných viacero verzií rôznych výrobcov a rôznych dezénov pre jednotlivé vozidlá a jednotlivé ročné obdobia. Continental napríklad dodal pri testovaní nových modelov až 100 sád, ktoré sa rôznili jemnými detailami pri výrobe, konkrétne v zmesi a v detailnom prispôsobení vzoru. Odborník v automobilke potom vybral jeden konkrétny druh a kým niektorý model má v prvovýrobe a odporúčaniach práve pneumatiky Continental, v zime to môže byť Pirelli, prípadne Michelin na iný model. Všetky pneumatiky, bez ohľadu na pôvod, však využívajú zosilnenú konštrukciu s Run flat technológiou.

Tu však zosilnená bočnica nehrá rolu pretože je na ňu pripravený aj podvozok a práve samotnej jazde v prípade ťažkého auta pomáha. V podaní Phantomu je jazda úplne zamatovo hladká a pri akomkoľvek povrchu dokáže filtrovať nerovnosti s takou gráciou ako žiadne iné auto, ktoré som skúsil. A to teraz myslím aj v rámci ponuky automobilky. To, čo pre vás odmaká Phantom je niečo neskutočné a je to ešte o triedu ďalej ako podvozok Ghostu a Cullinanu.

Zdroj: Jozef Murárik

Majestátnosť vizuálu je absolútne neodškriepiteľná a hovorí o nej masívna mriežka chladiča v tvare chrámu a tiež aj obligátna soška Spirit of Ecstasy. Široké plecia auta v tomto prípade, znova verzie od špecialistov Bespoke, s označením The Founder, zdobí ružová, či skôr magentová línia Pinstripeov. Je v ostrom kontraste s modernou sivou farbou a tmavou kapotou modelu. Tu hrá Phantom hlavne na nenápadnosť, aj keď svoje rozmery schovať nedokáže v žiadnej premávke.

O niečo výraznejšie pôsobí séria, či skôr tento model v interiéri. Znova kombinuje magentové detaily, ktoré sú vhodne doplnené čiernou kožou a prekvapivo bledou farbou niektorých častí interiéru. Vonkajšia časť sedadiel, tá viac namáhaná, je čalúnená bledomodrou, konkrétne. Dojmy z interiéru začnem z pohľadu vodiča. Prístrojová doska má niečo s totožné s Cullinanom a takým prvkom môže byť napríklad zatváranie dverí, ktoré si našlo svoje tlačidlá zospodu vrchnej časti lemu prístrojovej dosky. Ako vodič mám pred sebou klasický volant s celkom tenkým vencom, ale s normálnymi fyzickými tlačidlami. Všetko sa dá ovládať úplne jednoducho, tempomat funguje adaptívne absolútne spoľahlivo, len spočiatku trochu hľadám koliesko ovládania systému založenom na iDrive šiestej generácie. Koliesko je schované v stredovej konzole a vyklápa sa na malom ostrovčeku. Úplne šialené. Pritom funguje cez displej aj Apple CarPlay, či Android Auto a to bezdrôtovo. V prípade reprodukcie hudby si však dajte záležať na tom aký máte zdroj. Extrémny počet reproduktorov rôznych značiek, teda troch značiek audia, Bespoke Audio potrebuje kvalitné základné údaje, aby vynikla charakteristika aparatúry. V preklade to znamená, že cez Spotify sú určité skladby úplne na zahodenie.

Zdroj: Jozef Murárik

To správne miesto však nie je vpredu. Aj keď veľa majiteľov svoje Phantomy šoféruje priamo, to optimálne miesto na sedenie je na zadných sedadlách. Aj tu sú displeje, aj tu je pod výklopnou krytkou schovaný ďalší ovládač infotainmentu, ale je tu ešte väčší kľud ako vpredu. Tu sedí ten človek s označením VIP. Tu plynie čas pomalšie a tep sa spomaľuje. Najmä ak máte vodiča, ktorý vie ako sa má s vozidlami Rolls-Royce jazdiť. Žiadne šialenstvá, len plynulá a konštantná príjemná jazda. A pritom nemusí byť táto jazda ani pomalá. Phantom je totiž stabilný aj pri rýchlostiach nad dvesto kilometrov za hodinu a predvádza, že konštruktéri mysleli naozaj na všetky potenciálne situácie, do ktorých sa vozidlo dostane.

Možno to teraz vyzerá, že vozidlo len ospevujem, ale je naozaj veľmi málo atribútov, ktoré mi vadili. Povrch páčiek pod volantom? Možno. Chcelo by to asi niečo trochu viac exkluzívne. Ale reálne jediné, čo mi na Phantome vadí je, že ho nemôžem nasťahovať do vlastnej garáže. Možno by sa zmestil, ale zatiaľ sa nezmestí do intencii môjho bankového účtu. Cena tejto verzie, s touto líniou a prevedením je okolo trištvrte milióna eur. A to ešte nie som za vozidlo pripravený odoslať. Ak by som však tento obnos odoslal, tak by som mohol mať Phantom do dvoch rokov za predpokladu, že by som zvolil štandardné prvky. V prípade úpravy cez program Bespoke by samozrejme čas dodania značne narástol, ale mal by som Phantom prispôsobený špeciálne mojim požiadavkám. A bol by elegantno-šialený. Hovorí sa, že väčšina zákazníkov, ktorí kupujú svoj prvý Rolls-Royce sa drží pri zemi a používa farby, ktoré sú stávkou na istotu. Druhý kus Rolls-Royce je už trochu odvážnejší a pri treťom kuse už sú na všetkých miestach iniciály majiteľa a podobné špecifické šialenstvá. Stačí si pozrieť ako si svoje Rollsy konfiguruje Michael Fux, ktorý je vládca matracového impéria. On je kráľ šialených konfigurácií.

Zdroj: Jozef Murárik

Ak by ste však chceli alternatívu ku Phantomu, tak máte asi smolu. Ak máte na mysli Maybach, tak ten ťažko konkuruje už základnému Ghostu. Bentley vo svojom portfóliu tiež nič podobné nemá a jediný druh finálneho rozhodovania bude, či chcete naozaj Phantom, alebo chcete byť za volantom Ghostu. Ďalšia možnosť by bola počkať na prvý elektrický Rolls Spectre, ktorý bude tiež komfortným a luxusným kráľovstvom.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku