06.02.2018

JAZDA: Rolls Royce vo Vysokých Tatrách. Limuzíny sa snehu neboja

Kolóna automobilov značky Rolls Royce vyvolá rozruch kdekoľvek. Aj vo Vysokých Tatrách.

Už druhý rok organizuje český díler automobilov RR z Prahy v spolupráci so stredoeurópskym zastúpením značky RR akciu vo Vysokých Tatrách. Slovenské kopce, pekné kľukaté cestičky, hotel Kempinski na Štrbskom Plese a viac ako týždeň automobily značky Rolls Royce na každom kroku v dohľade Štrbského Plesa a letiska Poprad. Do Tatier zavítal aj najnovší Rolls Royce Phantom, no ten sme mohli obdivovať iba z diaľky. Zato všetky ostatné aktuálne modely ako Ghost Black Badge, Ghost s predĺženým rázvorom, Wraith Black Badge i Dawn boli hosťom prístupné a pripravené ukázať, ako dokážu i superluxusné limuzíny, kupé a kabriolety vzdorovať zasneženým cestám a nízkym teplotám. Pravdou ale je, že krásny Dawn v bielej farbe sme jazdiť nemohli, aj keď jazda so stiahnutou strechou musí byť v zime zaujímavá. Nemohli, pretože sa jednému z účastníkov akcie tak zapáčil, až ho rovno kúpil. A nebol to jeho prvý RR...

Na Slovensku, tak ako v celej strednej a východnej Európe, pribúdajú milionári doslova každú minútu. Aj u nás je potenciálnych zákazníkov značky RR čoraz viac. Podľa údajov automobilky pribúdajú milionári v našich končinách rýchlejším tempom než v Ázii. Aj preto má akcia s oficiálnym názvom Rolls Royce Winter Drive veľký význam. Môžete si byť istí, že týchto automobilov budeme na našich cestách vídať čoraz viac. Síce nie často, ale čoraz viac.

Automobily značky Rolls Royce sa tak ako pred mnohými dekádami, aj teraz snažia byť najlepšími autami na svete. Čo však robí z auta to najlepšie na svete? „Gadžety“, obrazovky, výkony a technológie? Možno v očiach mnohých. Svet superluxusných limuzín však nie je pre mnohých. Lebo aj keď potenciálnych zákazníkov pribúda, nikdy nimi nebudeme všetci. Svet eurových milionárov je uzavretý, neznámy a zahalený rúškom tajomstva. Lebo tí, o ktorých si myslíte, že sú veľmi bohatí, lebo to o nich často počúvame, tí sú bohatí len málokedy, respektíve sú v „potravinovom“ reťazci milionárov a miliardárov relatívne nízko. Opäť som mal možnosť nazrieť do tohto sveta. Sveta plného okázalosti, avantgardnosti, drahých materiálov a sveta ruličiek s päťstoeurovými bankovkami v zadných vreckách nohavíc – lebo áno, aj takto sa dá platiť za izbu v hoteli, kde jedna noc stojí zhruba 300 eur...

Rolls Royce aktuálne disponuje paletou modelov, ktoré dokážu naplniť očakávania veľkej časti ľudí, ktorí sú ochotní za automobil zaplatiť štvrť milióna eur a viac. Baby Rolls sa volá Wraith. Ide o štvormiestne kupé. Odvezie štvoricu urastených basketbalistov pohodlne a na úrovni. Má dvojo dverí, ktoré sa otvárajú v opačnom smere, ako sme zvyknutí a ktoré sa môžu otvárať a zatvárať stlačením tlačidla – plne elektronicky. Podkapotou Wraitha sa nachádza ten istý 6,7-litrový dvanásťvalec do V ako v prípade ostatných aktuálnych modelov značky. Motor prepĺňaný dvoma turbodúchadlami dosahuje maximálny výkon +- 600 koní v závislosti od ročníka výroby a verzie. Aktuálny Wraith môže byť doplnený špeciálnou edíciou Black Badge. Tá okrem špecifických doplnkov v štýle Noir obsahuje motor so zvýšeným výkonom a tvrdší podvozok. Prekvapivo ale Black Badge nemusí byť čierny, môže byť aj červený a taktiež nemusí mať karbónové doplnky interiéru. Náš zákazník, náš pán.

 Wraith dopĺňa model Dawn – kabriolet. Nad nimi sa nachádza model Ghost. V Tatrách bol k dispozícii model vo verzii Black Badge a model vo verzii Extended Wheelbase. Ghost je teda menší Phantom. Na vrchole všetkého je spomínaný Phantom. Dnes už v 8. generácii. Nakoniec pribudne „Rolls Royce so zvýšeným podvozkom“. Ten sa ukáže v priebehu roka.

Značka Rolls Royce patriaca pod koncern BMW už roky všetkým klientom, novinárom a obdivovateľom opakuje, že jej autá nemajú konkurenciu v iných luxusných automobiloch. Rolls Royce nie je, nechce a ani nemá byť bežnou súčasťou automobilovej scény. Konkurentom pre znak RR majú byť jachty, umelecké diela. Kým umelecké dielo môžete kúpiť preto, lebo vám o ňom niekto niečo povedal, alebo preto, lebo má vysokú hodnotu, jachtu si môžete postaviť na obraz svoj rovnako ako vilu a rovnako ako Rolls Royce. Rolls Royce je pohyblivým sídlom, reprezentantom a oázou pokoja pre ľudí, ktorí svojej kariére a zhromažďovaniu bohatstva obetovali svoju dušu i súkromný život. Preto ho môžete nechať postaviť na svoj obraz. Či už voľbou jedným z tisícov odtieňov lakov, koží, driev a typov výplní, alebo premenou vozidla na niečo viac – na umelecké dielo, na prejav vlastnej individuality. Výber možností je taký veľký, že zákazníci k postaveniu vozidla čoraz častejšie pristupujú ako k postaveniu svojej vily, či jachty – najímajú si na to svojich obľúbených architektov, či aspoň dizajnérov.

 Nie je náhodou, že práve RR disponuje vo svojich výrobných záznamoch vozidlami, ktorých lak obsahuje tisíce na prach rozdrvených diamantov, alebo vozidiel, ktoré k individualizácii pristúpili v štýle karosárov dvadsiatych a tridsiatych rokov minulého storočia.

Lenže Rolls Royce môže byť viac ako umelecké dielo na kolesách. Alebo aj menej. Pretože aj keď ho môžete postaviť k obrazu svojmu bez ohľadu na to, ktorý z ponúknutých modelov si vyberiete, stále je to auto, stále má štyri kolesá, motor, podvozok, deformačné zóny a množstvo systémov, ktoré napomáhajú k vytvoreniu oázy pokoja v tomto unáhlenom svete. Bez ohľadu na terén, podnebie, či rýchlosť.

Preto je spojenie Rolls Royceov s tatranskými kľukatými zasneženými cestičkami také výnimočné. Lebo jazdiť po snehu, šmýkať sa na snehu s autami v hodnote víl je zvláštne. A predsa možné a zábavné.

Limuzíny RR majú svoju hmotnosť. 2,3 tony ocele, hliníka a všetkých tých okázalých materiálov nie je málo. Obzvlášť, ak auto nemôžete kúpiť s pohonom všetkých kolies. Namiesto toho všetkých 600+ koníkov používa výhradne zadnú nápravu. Preto majú modely RR relatívne úzke zimné pneumatiky. Aby im v snehu ponúkli všetku dostupnú hmotnosť na čo najmenšom priestore pre ideálny záber. V spolupráci s nežnou kontrolou trakcie a automaticky nastaviteľným pružením (four corners suspension) dokáže robiť RR divy aj na snehu. Ak pravda neskončí na bruchu niekde mimo spevnených ciest...

Elektronika vozidla umožňuje vodičovi dosiahnuť plynulý rozbeh, plynulú jazdu a plynulé ovládanie aj bez toho, aby musel maturovať zo šoférstva. Nemusíte vedieť, ako prechádzať zákrutu so zadokolkou. Jednoducho otočíte volantom a auto ide tam, kam chcete, aj keď má pod kolesami hrubú vrstvu snehu, či dokonca ľad. Ak sa vám náhodou v pomerne neprehľadnom menu podarí nájsť tlačidlo na vypnutie kontroly trakcie, či celého esp, môžete sa na snehu vyzabávať. A tomu sa hovorí dekadencia – driftovať v luxusných šesťmetrových limuzínach na úzkych cestách....

Naopak, na suchých, či polomokrých cestách je pre pneumatiky ich šírka dostatočná na to, aby sa mohli so všetkou vervou pustiť do trhania asfaltu. Lebo síce stále jazdíte na lietajúcom koberci, ten lietajúci koberec má vyše šesto koní.

Prezentácia na popradskom letisku poukázala na ďalší z aspektov, na ktoré väčšina zákazníkov a fanúšikov nepozerá. A síce, že auto nie je len dominantným zjavom s ohromujúco mäkkým podvozkom vyžadujúcim nonšalantné riadenie, ba až cestný pátos. Ale že má mimoriadne rafinovaný podvozok schopný upravovať tuhosť pruženia tak, aby pri prudkých manévroch vo vysokých rýchlostiach doslova ohýbal fyzikálne zákony a nedovolil veľkej a ťažkej mašine rozkývať sa ako spomínanej jachte na mori. Pretože keď v rýchlosti 120 km/h vykonáte prudký úhybný manéver, je logické, že sa všetka hmotnosť natlačí na stranu, auto si kľakne, škrabne o zem a pri protipohybe len zázrakom nedostane šmyk. Ale nie. 

Tu sa všetkej tej hmote vzoprie pneumatický podvozok na danej strane a pruženie na strane odtlačí hmotnosť späť do stredu vozidla tak, že vy máte možnosť okamžite pokračovať v manévri. To isté platí aj pri zrýchlení. Lebo 632 koní a zhruba tisícka Nm na zadnej náprave pri mäkkom podvozku spôsobí, že predná časť auta sa pokúsi vzlietnuť. Tu opäť zaboduje podvozok, zvýši tlak v pružení na zadných kolesách a umožní posádke zrýchliť ako na skutočnom lietajúcom koberci. To isté sa stane pri maximálnom brzdnom účinku. Nielenže dokáže auto brzdiť tak, že máte pocit, akoby ste vrazili do betónovej steny (brzdná dráha pri rýchlosti 40 km/h je podstatne kratšia než samotné brzdiace vozidlo), opäť zaboduje pruženie, zvýši tlak na prednej náprave (na každom zavesení kolesa zvlášť podľa situácie) a zabráni autu zaboriť čumák do cesty.

No a potom je tu zrýchlenie. Každému je jasné, že vyše 600 koní dokáže rozhýbať aj ťažké auto veľmi rýchlo. No nie je každému jasné, aký odlišný pocit zo zrýchlenia môžete mať. Lebo kým sa superšport pri tomto výkone pokúša vytlačiť posádkam mozog z hlavy cez temeno, Rolls ide aj na maximálne zrýchlenie s obdivuhodným komfortom. Najuchvacujúcejšie je, že autu nedochádzajú sily ani po dosiahnutí obmedzovača na úrovni 260 km/h. Najradšej by šiel ďalej a pretočil tachometer. Zrýchlenie prebieha s rovnakým odhodlaním, či už zrýchľujete zo 60 na 100 km/h alebo zo 160 km/h na 260 km/h. Žiadne spomalenie akcelerácie pri prekročení určitej rýchlosti.

Stručne a skrátka, kombinácia tatranského počasia (zasnežené a mnohokrát nekvalitné cesty) s popradským letiskom vytvára ideálny koktail na to, aby nielen majitelia týchto automobilov objavili inú tvár modelov RR. Či už ide o jazdné vlastnosti, vzhľad, či palubnú dosku a použité materiály, vozidlá RR spájajú dve veci – prvá je komfort za každých okolností – či v horách, či na púšti, či na snehu, či na pristávacej dráhe letiska. Auto je komfortné bez ohľadu na vonkajšie vplyvy. Druhá vec je koncern BMW. Lebo Rolls Royce je BMW a BMW je Rolls Royce. Nejde o tlačidlo na veku kufra, či o koncepciu alebo majetkové prepojenie ide o hodnoty a jazdné vlastnosti. Stručne a skrátka, keď nebudete mať čo s peniazmi, nekúpte si obraz, kúpte si radšej auto. Je o kúštik praktickejšie a môže mať aj šesto koní a diamantový lak...

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku


© Copyright 2018 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.