27.08.2017

História: Charles Rolls bol priekopník dopravy na kolesách aj vo vzduchu

Pred 140 rokmi sa narodil Charles Rolls, priekopník dopravy na kolesách, no i vo vzduchu. Tu je jeho príbeh.

Od narodenia Charlesa Rollsa, priekopníka v oblasti motorizmu, letectva a balónového letectva, ktorý spolu s Frederickom Henrym Royceom založil legendárnu britskú automobilovú značku Rolls-Royce uplynie v nedeľu 27. augusta 140 rokov.

Charles Stewart Rolls sa narodil 27. augusta 1877 v Londýne vo Veľkej Británii v aristokratickej rodine. Po absolvovaní prípravnej školy študoval v rokoch 1891 až 1894 na chlapčenskej internátnej škole Eton College v Etone, mestečku pri Windsore. Následne, od roku 1895 študoval na Trinity College na Cambridgskej univerzite, kde v roku 1898 získal titul v oblasti mechanickej a aplikovanej vedy, čo v tom čase pre dieťa patriace k aristokratickej triede nebolo také bežné.

Svoj vzťah k novému, rýchlo sa rozvíjajúcemu motoristickému športu prejavil už na univerzite. V októbri 1896 odišiel do francúzskej metropoly Paríža, aby si odtiaľ priviezol za 225 libier kúpený ojazdený Peugeot Phaeton s výkonom 3,75 konských síl, vďaka čomu sa stal jedným z prvých majiteľov motorového vozidla v Británii. Jeho prvá cesta na automobile viedla z Londýna do Cambridge a následne z Cambridge domov do Monmouthshire vo Walese. Charles Rolls videl v rozvoji automobilizmu budúcnosť. Jeho náklonnosť k malým európskym vozidlám, ich oprave v servise bola taká silná, že ho známi prezývali "Dirty Rolls" (špinavý Rolls).

(obrázok vyššie zaznamenáva Rollsa pri svojej ďalšej veľkej vášni - lietaní teplovzdušným balónom)

Prvý oficiálny automobilový pretek absolvoval Charles Rolls vo Francúzsku v roku 1899, keď na pretekoch Paríž – Boulogne skončil na francúzskom vozidle Panhard & Levassor, s výkonom osem konských síl, na štvrtom mieste. V roku 1900 sa zúčastnil slávnych britských automobilových pretekov One Thousand Mile Trial, pričom v rýchlostných skúškach dosiahol s vozidlom Panhard, s výkonom 12 konských síl, najlepší čas. V roku 1903 bol účastníkom medzinárodných automobilových pretekov Paríž – Madrid (Španielsko). Počas svojho života sa zúčastnil viacerých európskych automobilových pretekov, bol považovaný za najrýchlejšieho waleského automobilového pretekára a traduje sa, že práve kvôli nemu zmenili aj rýchlostný limit na cestách zo štyroch na dvanásť míľ za hodinu.

Vzťah k automobilom vyústil do založenia spoločnosti CJ Rolls a Co., cez ktorú od roku 1902 predával francúzske a belgické automobily a motory. O dva roky neskôr, 4. mája 1904 došlo v hoteli Midland v britskom Manchestri k historickému a osudovému stretnutiu Charlesa Rollsa s Henrym Frederickom Royceom. Výsledkom ich stretnutia bolo zlúčenie ich firiem a založenie spoločnej firmy v roku 1906 s názvom Rolls-Royce Ltd. Royce bol v rámci spoločnosti zodpovedný za veci, týkajúce sa dizajnu a konštrukcie vozidiel, Rolls garantoval väčšinu finančných prostriedkov a obchodno-spoločenské konexie vo svete politiky, aristokracie a médií. 

Spoločnosť Rolls-Royce zaznamenala už od svojho začiatku veľký úspech, za ktorý vďačila vo veľkej miere aj marketingovým schopnostiam svojho technického riaditeľa Charlesa Rollsa. Koncom roku 1909 odstúpil z funkcie, ostal riaditeľom "bez kresla", čo mu umožnilo venovať sa jeho ďalšej záľube – letectvu.

Charles Rolls sa po stretnutí s bratmi Wrightovcami zaľúbil do balónového lietania (absolvoval vyše 170 vzletov balónom), ale aj lietadlového lietania. Bol tak nielen britským priekopníkom lietania ako takého, ale v roku 1903 sa stal zakladajúcim členom britského Kráľovského aeroklubu (Royal Aero Club) a bol v tom čase len druhou osobou v Británii, ktorá vlastnila leteckú licenciu. Ako prvý človek na svete prekonal 2. júna 1910 let bez prestávky z Británie do Francúzska a späť, ponad kanál La Manche.

Ako prvá britská obeť leteckej havárie (a v tom čase jedenásta na svete) prišiel Charles Stewart Rolls o svoj život 12. júla 1910 vo veku 32 rokov v tesnej blízkosti letiska Hengistbury v britskom prímorskom rekreačnom sídle Bournemouth. Príčinou nešťastia bolo odlomenie zadnej časti jeho lietadla Wright Flyer a jeho následný pád na zem. Fotografiu vraku lietadla vidíte na obrázku nižšie. 

jh

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.