21.11.2017

TEST: GLC 350e 4MATIC – hybridné SUV ponúkne úsporu a štýl

Testovali sme hybridný model GLC SUV 350e. Ponúka nenápadnú alternatívu pre vyznávačov prémiových SUV.

Mercedes GLC sme už testovali pri viacerých príležitostiach s viacerými motorizáciami a v oboch karosárskych variantoch. GLC SUV si výborne rozumie s naftovým motorom, i so silným benzínovým šesťvalcom. GLC Coupé je jedno z najlepších kupé SUV na trhu a pasuje mu ako naftový motor, tak benzínový šesťvalec vo verzi AMG 43.

GLC SUV je robustný, bezpečný a technológiami pretlakovaný model, ktorý si užívateľ môže prispôsobiť na svoj obraz. Jednou zo zaujímavých motorizácii je práve tá hybridná. Hybridov v tejto veľkostnej kategórii nie je veľa, pri nemeckej prémii obzvlášť.

GLC SUV 350e prišiel na trh akosi potichu. Žiadne veľké fanfáry, žiadne veľké ovácie. Jedného dňa sa zjavil a bolo. Samotný Mercedes mu veľa pozornosti nevenoval, akoby ho mal len na to, aby si odškrtol ďalšie políčko a mohol hovoriť o najväčšej ponuke hybridov na trhu. Vyhľadať tak o ňom spätne detailné informácie bolo ako hľadať ihlu v kope sena. Dôležitejší než GLC SUV 350e je pre Mercedes model E 350e, ktorý si Podkapotou nesie novú výkonnejšiu a efektívnejšiu hybridnú motorizáciu s 9-stupňovou automatickou prevodovkou a elektromotorom s vyšším krútiacim momentom (až 440 Nm). Ani novší a efektívnejší hybrid pre triedu E ale nedáva odpoveď na všetky otázky a v princípe funguje až na malé odlišnosti rovnako ako pri GLC. Hybridné SUV tak ani zďaleka nie je zastarané a ponúka všetko to, čo záujemca o vozidlo tohto typu v súčasnosti môže očakávať.

Cena nie je problém

Veru tak. Cenovka hybridného modelu nie je ani zďaleka tak ustrelená, ako sa to stáva výrobcom štandardných automobilov a porovnateľne veľkých a užitočných hybridov. Pri prémii je skrátka navýšenie ceny za hybrid prijateľnejšie, pretože cena i štandardných modelov nie je nízka. GLC 300 4Matic s výkonným štvorvalcom a nižším celkovým výkonom a tiež s nižšou potenciálnou úspornosťou je len o 3000 eur lacnejší ako hybrid (50 vs 53 tisíc eur v základe).

Mercedes navyše postavil ponuku šalamúnsky a GLC 350e nemá reálnu benzínovú alternatívu. Môžete mať buď slabšiu, alebo silnejšiu verziu. Základ 350e je pritom čo do spaľovacieho motora totožný s benzínovým modelom 250 4MATIC. 155 kW teda 211 koní a 350 Nm sústave ponúka benzínový prepĺňaný štvorvalec s objemom 2,0 litra. Tomu sekunduje elektromotor s výkonom 85 kW a krútiacim momentom 340 Nm. Výsledkom tohto spojenia je maximálny systémový výkon na úrovni 235 kW (320 k) a maximálny krútiaci moment na úrovni 560 Nm. To dosahuje pri maximálnom stlačení haptického plynového pedálu v tzv. režime eboost.

Elektromotor sídli v jednom kompaktnom celku s prevodovkou, pričom energiu čerpá z 8,7 kWh batérii umiestnených nad zadnou nápravou pre lepšie rozloženie hmotnosti. Automobil disponuje štvoricou režimov hybridnej pohonnej sústavy. Prvým je štandardný režim Hybrid, do ktorého sa automobil prebúdza po každom naštartovaní. V ňom sa o všetko stará riadiaca jednotka a vodič len kladie požiadavky, a to aj podľa voľby z klasických jazdných režimov Eco, Comfort, Sport a Sport+. E-Mode je dostupný len v prípade, že sa v batériách nachádza aspoň 15%+ zostatkovej energie. V ňom je využívaný výhradne elektromotor a GLC SUV v tomto režime dokáže prejsť maximálne 34 kilometrov. Maximálny dojazd zodpovedá realite a dosiahnete ho pri optimálnom jazdnom štýle a optimálnych podmienkach (pokojná jazda bez výrazného zrýchľovania).

Režim E-Save prioritne využíva benzínový agregát a energiu uloženú v batériách šetrí na neskoršie použitie. Posledný režim Charge je azda najzaujímavejší, pretože v tomto prípade sa elektromotor správa prioritne ako generátor a využíva silu benzínového motora na nabíjanie batérií. Nabíjanie prebieha mimoriadne rýchlo a nabiť batériu z 12% (minimum, ktoré systém umožní v priemere dosiahnuť) na 80% trvá cca 35-40 kilometrov jazdy napríklad po diaľnici. Teda niečo medzi 15 až 20 minút. V takom prípade je spotreba benzínového motora takmer dvojnásobná a pohybuje sa na úrovni 13 až 14 litrov na 100 kilometrov.

Zaujímavé je, že keď systém dobijete týmto spôsobom a oželiete tak isté množstvo paliva pre elektrickú energiu, výsledkom bude takmer identická priemerná spotreba benzínu ako v prípade jazdy bez nabitia akumulátora zo zdroja (v hybridnom móde systém dobíja akumulátor pri vhodných podmienkach sám a pomalšie). Získanú energiu následne pohonná sústava využíva v hybridnom móde a priemerná spotreba po odjazdení ďalších x kilometrov klesne na údaj takmer ako pred nabitím. Užívateľ tak môže optimalizovať spotrebu aj bez nutnosti pravidelne zapájať auto do zástrčky (napríklad pri dlhších trasách). Pri vhodných podmienkach – mimo mesta bez výrazného prevýšenia, môže na kratšiu dobu spustiť režim Charge, doplniť pár desiatok percent kapacity a následne prepnutím do režimu Hybrid ušetriť palivo. Ideálne pred vjazdom do mesta, kde spotreba prudko narastá.

Priemerná spotreba počas testu sa pohybovala na úrovni 8,7 litra benzínu na 100 km. Táto hodnota vypovedá o jazdení bez nabíjania prúdom zo siete. Dobíjanie akumulátora som vykonával iba cez režim Charge, alebo cez štandardný režim hybrid, ktorý pri optimálnych podmienkach a pri jazde po diaľnici tiež nabíja akumulátor, avšak výrazne pomalšie. Pokojné jazdenie mimo mesta znamenalo v takomto režime cca 7,4 litra benzínu na 100 km. Diaľničné tempo pri priemernej rýchlosti 125 km/h udržiavalo spotrebu pod hranicou 9 litrov. Mestské jazdenie vďaka uplatňovaniu vyššie spomínaného prepínania do režimu Charge mimo mesta nezvyšovalo spotrebu, skôr naopak.

Ako som už spomenul, vyššie uvedené hodnoty sú de facto maximálne a užívateľ ich bude dosahovať v prípade jazdy na dlhšie trasy bez toho, aby seba a posádku obťažoval častým zastavovaním pre dobíjanie akumulátora. Keď si uvedomíme, že GLC 350e 4MATIC hybrid má pohotovostnú hmotnosť mierne cez 2 tony (2085 kg), spotreba je to veľmi pekná a veľmi podobná tej, ktorú by pri kombinovanom cykle dosahoval ľahší model 250 4MATIC. 

Platí, že čím viac bude užívateľ dobíjať elektromobil zo siete, tým nižšiu spotrebu dosiahnete. Hybridný mód a všetky režimy jazdy využívajú elektromotor vždy, keď je to vhodné. Teda pri nižších nárokoch na dynamiku, pri mestskom jazdení, či pri pokojnom plachtení krajinou. V hybridnom móde automobil postupne požiera energiu v akumulátore a v závislosti od profilu cesty, dopravnej situácie, jazdného štýlu a ďalších faktorov vybije batériu po cca 80 až 200 km do spomínanej úrovne minimálneho nabitia 10 až 12 % keď jazda výhradne na elektrinu nebude možná a benzínový motor bude vypnutý iba v prípade dosiahnutia prebytku energie a na krátky časový úsek (teda po dobití rekuperáciou, alebo podobne). V podstate bude fungovať v režime HEV a presne vtedy je priemerná spotreba spomínaných 8,7 litra.

Keď v hybridnom móde spotrebúva naakumulovanú energiu, dosiahne priemernú spotrebu na jednej trase aj 4,6 litra. Mne sa podarilo napríklad pri jazde mimo mesta pokojným tempom s občasným predbiehaním iba v prípade najvyššej nutnosti a s brzdením motorom.

Ak by som hybrid dobíjal zo siete v priemere každých 100 odjazdených kilometrov, dokázal by som jazdiť bez výrazného obetovania dostupnej dynamiky pod 5 litrov. Ak by som ale hybrid dobíjal každých 30 kilometrov, moja priemerná spotreba by sa nemusela odlepiť od 0 l/100 km.

Všetko teda závisí od užívateľa a nároky na plánovanie sú v prípade hybridu vyššie – ak teda chcete jazdiť úspornejšie ako za 7 až 9 litrov a chcete čo najviac využívať plnú kapacitu batérie.

Výsledkom je, že optimálne využívanie tohto hybridného vozidla pre úsporu paliva je pravidelné jazdenie/dochádzanie za prácou/koníčkami 30 až 50 kilometrov s možnosťou dobíjania akumulátora „doma“ i v cieli. V takom prípade je možné dosiahnuť kombinovanú priemernú spotrebu udávanú výrobcom – na úrovni 2,1 litra. Menšie dochádzanie s využívaním zástrčky spotrebu naďalej znižuje. Výjazd mimo tohto akvária optimálnych podmienok spotrebu markantne zvýši až na spomínané úrovne.

Hybrid funguje ako väčšina súčasných hybridov na trhu. Kombinuje, nespája. Raz jazdí na elektromotor, raz na benzínový motor v závislosti od situácie a teda od vypočítanej účinnosti systému pri zohľadnení faktorov ako úspora paliva a maximalizovanie životnosti. Obchádza možnosť spoločnej práce oboch agregátov a tým do veľkej miery minimalizuje využiteľnosť systému širokým spektrom zákazníkov a to považujem za jeho najväčší mínus. Keď to totiž dokáže iný, musí to dokázať aj Mercedes a v konečnom zúčtovaní aj dokáže – ale nerobí.

Keď totiž pracuje benzínový motor sám, musí pretrpieť výraznú hmotnosť vozidla samotného, k tomu ešte aj „mŕtvu“ hmotnosť batérii a ešte aj odpor generátora na to, aby mohol vodičovi poskytnúť to, čo potrebuje. Nevadí pri jazde po diaľnici a nevadilo by pri vyrovnanej jazde nižšou rýchlosťou – vtedy však nastupuje elektromotor, ktorý je za takých podmienok podstatne efektívnejší. Pri zrýchľovaní do vyšších rýchlostí, či pri vyššej dynamike – čo má na starosti výhradne spaľovací motor – ak nejde o maximum výkonu v režime eBoost – musí riadiaca jednotka celkom logicky liať do spaľovacieho priestoru viac paliva, aby pri množstve stlačeného vzduchu, ktorý do motora tlačí turbodúchadlo, udržala vhodnú štruktúru emisií pri žiadanom náraste výkonu. Stručne a skrátka – negatívum zvané downsizing.

Ak by však benzínový motor a elektromotor pracovali spolu pri každej akcelerácii, narástla by spotreba elektrickej energie, ale podstatne by klesla spotreba benzínu. Výsledkom by bolo zníženie spotreby pohonnej sústavy mimo optimálnych podmienok, teda mimo pravidelného a častého dobíjania zo zástrčky. Z technického hľadiska pritom Mercedesu nič nebráni v tom, takýto režim využívať, elektromotor je kombinovaný s prevodovkou a motor sa pripája cez spojku. Spoločnú prácu oba agregáty vykonávajú, ale iba vtedy, keď sú motoru emisie a spotreba ukradnuté – pri maximálnom zaťažení v režime eBoost. Prečo teda Mercedes „nenapadlo“ využiť kombinované zrýchľovanie o ktoré by sa starali oba agregáty? Nuž preto, lebo vec je podstatne komplikovanejšia, než zvládne poňať už i tak pretechnizovaný redakčný test. V zásade je to ale problém vyplývajúci z dilemy starej skoro ako čas sám – atmosféra, či prepĺňanie? Nepochybujem o tom, že spoločná práca oboch agregátov by po optimalizácii priniesla efekt tak ako prináša v prípade kombinácie atmosférického motora s elektromotorom v prípade hybridov od koncernu Hyundai/Kia. Otázkou optimalizácie pohonnej sústavy je ale aj hmotnosť automobilu a tu sa dostávam ku kľúčovému bodu celého testu. Auto je pre hybridizáciu príliš ťažké a vysoké, aby ho v súčasnosti dostupná technika dokázala spraviť efektívnejším než sú konvenčné motorizácie. Jednoducho musíte mať doma elektrifikovanú garáž a na pracovisku, či v jeho blízkosti dobíjaciu stanicu a ďalšie dobíjacie stanice. Doma musíte mať správnu tarifnú triedu ideálne kombinovanú s vlastným zdrojom energie. Podmienok je veľmi veľa, no ak ich splníte dostanete sa dostavu, keď bude pre vás takýto hybrid zaujímavý a vhodný. Pochybujem však, že by sa našiel hoc i jeden jediný zákazník, ktorý by si kúpil prémiový hybrid vtedy, keď by iba túžil po hybride. Na trhu sú podstatne lacnejšie riešenia, ktoré tiež možno považovať za efektívnejšie – z hľadiska hybridného pohonu.

Nakoniec tak zostáva pre GLC 350e k dispozícii jediný typ zákazníka – a to ten, ktorý má záujem o stredne veľké prémiové SUV, len tak mimochodom spĺňa vyššie uvedené podmienky pre hybridizáciu (alebo ich ľahko dosiahne) a má chuť na niečo nové, neokukané a ekologické. V takom prípade totiž dostane skutočne dobre urobené SUV, ktorému hybridná pohonná sústava významne neuberá z praktickosti a jazdných vlastností.

Napriek všetkému uvedenému vyššie, nemožno hybridný model brať len ako úsporný a pomaly jazdiaci automobil zameraný na komfort. I keď je pneumatický podvozok mimoriadne podmanivou súčasťou vozidla, auto vie i stuhnúť a v športovom režime ponúknuť skutočne obdivuhodný benzínovo-elektrický ťah, s ktorým je ľahké akékoľvek predbiehanie. eBoost je práve tou funkciou, ktorá vysvetľuje označenie 350. Výkon na úrovni 320 koní a krútiaci moment 560 Nm atakuje parametre šesťvalcového modelu AMG. Vzhľadom na vyššiu hmotnosť a odlišné nastavenie síce neponúkne takú mieru zábavnosti, ale vie jazdiť skutočne dynamicky a vďaka stálemu pohonu všetkých kolies aj neutrálne.

Mercedes GLC SUV 350e je schopný hybrid. Vyžaduje od zákazníka pravidelné a časté nabíjanie. Za to sa mu odvďačí nízkou spotrebou a zaujímavým výkonom skrytým pod nánosmi technológií a úspornosti. Na to, aby fungoval efektívnejšie než čisto benzínoví oponenti potrebuje veľa nabíjania. Veľký akumulátor neureže neprimerané porcie z batožinového priestoru a necelých 400 litrov v kufri stačí na dennodenné povinnosti i na kratšie dovolenky. Z môjho pohľadu hybrid pýta od zákazníka veľa a toľko veľa zasa nevracia. Nielen schudnúť by potreboval. Vyhovie nízkemu počtu zákazníkov. Pred konvenčnými typmi pohonov benzín/nafta by som ho neuprednostnil. Napriek tomu patrí medzi nadpriemerné hybridy. Na úspech u zákazníka musí ale ponúknuť viac, ideálne za menej. Pekných ale len priemerných 6 z 10 bodov.

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.