08.03.2017

DLHODOBÝ TEST: Opel Astra ST – kočiar pre rodinu na krátke aj dlhé trasy

Je pozoruhodné, ako sa zrýchľuje vývoj nových áut. Čo bolo pred rokom postačujúce, je dnes prekonané.

Uvedomil som si to, keď som si sadol za volant auta, ktoré získalo titul Auto roka 2016 presne pred rokom znova približne po trištvrte roku. Zrazu som zistil, že postupný vývoj, ktorý nevnímam s prichádzajúcimi stále novšími modelmi, je vlastne skokový.

Vidno to na modeloch, ktoré prichádzajú a každý v sebe nesie kúsok inovácií, zlepšení. Keď sa tak pozriete do minulosti, zistíte, že to o čom sme ani nesnívali, je dávno na svete. Výdobytky technológií, ktorými sa hrdili iba luxusné limuzíny dnes preberajú autá nižšej strednej triedy – a postupne to ide ešte do menších áut.

Opel Astra však získal titul Auto roka 2016 oprávnene. Vyvážené jazdné a úžitkové vlastnosti, k tomu príjemný vzhľad (platí to nielen pre základný hatchback, ale aj pre nami skúšanú verziu ST, teda Sports Tourer - inak povedané kombi) a primeraná cena robia z tohto auta spoločne akurátny mix, ktorý zaváži pri rozhodovaní.

V našej redakcii sa už ohrialo pár áut na dlhší čas, ako je obligátny týždeň. Takmer všetko to boli kombi verzie. Dôvod je jasný – skúšali sme čo najviac autá pre rodinu. Napriek stále všeobecnejšiemu trendu – teda presunu záujmu do kategórie SUV, či rôznych crossoverov. Karoséria typu kombi je neraz univerzálnejšia. No hlavne oproti krátkym verziám základných modelov náročnejšia na výrobu. Je dlhšia, takže treba do jej konštrukcie „ukryť“ vyššiu torznú tuhosť, aby sa auto nekrútilo, neohýbalo. To má vplyv nielen na jazdné vlastnosti, ale sa to prejaví napríklad aj vŕzganím vnútorného obloženia.

V Astre s nič podobné nedeje. Nikde žiadne pazvuky, karoséria je ukážkovo pevná. Napriek tomu, že auto už v rámci testov odjazdilo slušnú porciu kilometrov, kým sa jeho prechodným domovom na dva mesiace stala naša redakcia. Konštruktérom sa pritom podarilo vyriešiť dlhodobejší hendikep áut tejto značky - Astra medzigeneračne stratila takmer 200 kilogramov zo svojej hmotnosti. Čakáme aj s kolegom, ako sa to, okrem dynamických vlastností, prejaví aj na spotrebe.

Aký má vlastne apetít

Zistiť to bol jeden z hlavných parametrov dlhšieho, ako zvyčajného testu. Pretože konkrétne práve toto auto sme už skúšali v lete minulého roka. No v trocha netradičnej podobe, ako zvykneme jazdiť počas nášho skúmania. Opel Astra ST sa ocitol v mierne netradičnej úlohe dopravného prostriedku na týždňovú dovolenku. Teda naložiť, natankovať až po štupeľ a vyraziť na zhruba 400 kilometrovú cestu. Po prvých asi 300 kilometroch a asi dvojhodinovej prestávke, som pridal v podobe nočnej jazdy ešte sto kilometrov navyše po cestách plných obchádzok, výluk a čakaní. Priznávam, že som ocenil nielen výborné LED svetlá IntelliLux, ale aj sedadlá s certifikátom pre zdravý chrbát.

Pár dní som v dovolenkovej destinácii jazdil s autom krátke trasy – asi 5 až 6 kilometrov ráno, 12 na obed a zase tých 6 večer.  Takto som „pendloval“ asi 4 krát a pridal k tomu ešte pár dlhších výletov. Takže sa mi podarila takmer ideálna simulácia týždňovej dovolenky aj s pohybom na nej a potom návrat domov. Čakalo ma po inej trase približne 280 kilometrov späť.

Som známy skôr defenzívnejším a úspornejším štýlom jazdy. V tomto prípade som zvolil dokonca aj režim ECO. V letných horúčavách to bolo isté obmedzenie, ale klimatizácia to zvládala statočne a celé auto tiež. Nakoniec, mali ste možnosť dozvedieť sa z testu tohto auta. Preplňovaný zážihový motor SIDI s objemom 1,6 litra s výkonom 147 kW pri 4 700 otáčkach za minútu a krútiacom momente 300 Nm prekvapil nielen mňa. Ale aj zastúpenie značky Opel, keď som sa im pochválil, že som so 48 litrovou nádržou dokázal odjazdiť 800 kilometrov a dosiahol priemernú spotrebu 5,6 litra.

Pripomínam – bolo leto, horúčavy, zapnutá klimatizácia. Lenže boli v tom hlavne dlhé trasy, kde sa dá ušetriť rozumnou jazdou. Teraz nás čaká celkom iná výzva – pokúsiť sa priblížiť k danej méte v celkom iných podmienkach bežného skúšania áut tak, ako je v našej redakcii bežné. Teda striedanie dvoch šoférov, jazdných štýlov, spôsobov využitia aj zaťaženia. Navyše sme auto prebrali  pred troma týždňami – obuté na zimných pneumatikách. Aj vonkajšie teploty sa pozreli za ten čas aj pod nulu. Nemá to teda Astra s nami ľahké. Na druhej strane jej pribudlo na počítadle prejdenej vzdialenosti asi 6000 kilometrov. Motor si mohol trocha viac sadnúť. Prekvapenie? Nebudem vás naťahovať – zatiaľ sa Astra drží statočne, hoci papierových 6 litrov kombinovanej spotreby nepodliezla – ale atakuje túto hodnotu veľmi intenzívne.

Prekvapuje stále viac - príjemne

Čo vám poviem – už sme si na seba zvykli. Spolužitie s ňou je bezproblémové, neodvráva, odvezie nás kam treba. V aute stále nič nevŕzga. Má zatiaľ odkrútených vyše 17 000 kilometrov a zdá sa, že by v pohode zvládla desaťnásobok. Zatiaľ som objavil jedinú "chybu krásy." No môžem za to ja... Na stredovom paneli palubnej dosky je priehlbeň, kam som si zvykol odkladať smartfón. No už sa nezmestí na šírku. Nebojte sa, auto sa nescvrklo – miesta je v ňom stále dosť nielen na predných, ale aj na zadných sedadlách. Vymenil som  svoj 5 palcový telefón za novší model. Ten má 5,5 palcový displej – a v tom je problém. Ale na výšku sa zmestí a dokonca som porovnával osvedčenú navigáciu z neho so zabudovanou – nedala sa zahanbiť a ovládanie oproti predchádzajúcej generácii Astry je oveľa príjemnejšie a intuitívnejšie.

Toľko zatiaľ prvé dojmy po asi troch týždňoch s našim momentálne „redakčným“ autom. Vieme si ho predstaviť aj na úplne „dlhodobý“ test. Teda, že by sa stalo trvalou súčasťou našej redakcie. Ale to by sme potom asi trocha zanedbávali testovanie a skúšanie ďalších modelov, ktorých je v poslednom čase ako maku. O to by ste asi nechceli prísť. Hlavne ak chystáme aj v tejto oblasti novinky. Dúfame, že budú pre vás príjemné.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.