21.03.2016

PRVÁ JAZDA: Opel Astra Sports Tourer – chutí ako portské

Výrazná po prvom dúšku, príjemná počas degustácie, chutná v celom rozsahu.

Porto a okolie na juhozápade Portugalska naznačili príchod jari. Nielen počasím s typickou arómou vo vzduchu. Predstavili kombi verziu súčasného nositeľa titulu Auto roka 2016. Keď sa základný model hrdí takýmto ocenením, čo prináša jeho praktickejšia karosárska verzia?

Bol som zvedavý, kde sa pokračovateľ tradície kombi vozidiel značky Opel v kompaktnej triede prejaví lepšie. Či na diaľničných úsekoch, alebo v serpentínach pozdĺž údolia rieky Douro. Typický model určený pre firemné vozidlá, teda fleetových zákazníkov, ale aj súkromných vodičov čo potrebujú praktické (a zároveň aj reprezentatívne) kombi  ma príjemne prekvapil na oboch spomínaných typoch ciest. Zásluhu na tom má nielen „fitness program“ s výrazným znížením hmotnosti až o 190 kilogramov oproti predchádzajúcemu modelu, ale aj veľmi dobrý zmodernizovaný podvozok.

Poďme ale aspoň na chvíľu k vonkajšiemu dizajnu. Najnovšia kombi verzia už desiatej generácie kompaktných modelov Opel mi na prvý pohľad pripomenula predminulú generáciu z rokov 2006 až 2010. Aby som bol presný, spôsobil to zadný D stĺpik so širšou hornou časťou postupne sa zužujúcou smerom dole. Tento výrazný prvok predviedla aj skoršia generácia Zafiry. Takže genetický základ v Opli neprešantročili. Doviedli ho k dizajnovej evolúcii. Výrazné lemovanie chrómovou lištou odkazuje na základný hatchback a rozvíja ho na dlhšej karosérii. Výsledkom je elegantný tvar, ktorý posunul vpred odkaz pôvodného kombi.

Tradícia, na ktorú je Opel hrdý

Najnovší člen rodiny kompaktných kombi tak nadväzuje na tradíciu, ktorej je značka Opel nepretržite verná od uvedenia prvého modelu v tejto triede. Bol ním Kadett A CarAvan v roku 1963. Doteraz z 24 miliónov predaných exemplárov z modelových radov Kadett a Astra pripadlo 5,4 milióna kusov na verzie kombi. Podiel tejto karosárskej verzie pritom v poslednom času stále rastie. Od spustenia predaja modelu Astra novej generácie Opel eviduje už vyše 130 000 objednávok na päťdverový hatchback a kombi Sports Tourer. Na verziu Sports Tourer tradične pripadá vyše 35 percent predaja modelu Astra v Európe. Hlavnými zákazníkmi sú firmy a rodiny, ktoré chcú kombinovať praktické prepravné možnosti s vysokým komfortom jazdy. Najväčšími trhmi pre všestranné kombi sú  Nemecko, Veľká Británia, Taliansko a Španielsko, kde sa nový model dal objednávať už od jesene minulého roka. U nás sa začína v týchto dňoch. Prvé autá do predajní prídu v priebehu apríla.

Nová Astra Sports Tourer nielen že má elegantný, štíhly a atletický dizajn. Popracovali aj na aerodynamike. Koeficient aerodynamického odporu 0,272 je rovnaký ako má základný krátky model a vďaka nemu je Astra Sports Tourer najaerodynamickejšie kompaktné kombi. Okrem toho má kombi skoro presne rovnaké rozmery ako predchodca. Pribudlo ale viac miesta v kabíne a tiež väčší batožinový priestor. Opel Astra Sports Tourer novej generácie má dĺžku 4702 milimetrov, šírku 1871 a výšku 1510 milimetrov a poskytuje pritom viac miesta pre posádku a batožinu. Vnútorná výška stropu nad prednými sedadlami je väčšia o 26 milimetrov a na zadných sedadlách je o 28 milimetrov väčší priestor na nohy. To zlepšuje priestorový dojem v kabíne i komfort posádky. Maximálny objem batožinového priestoru vzrástol o 80 litrov na 1630 litrov.

Ušetrili, kde sa dalo - na hmotnosti

Konštruktéri Opel optimalizovali na hmotnosť každý komponent. Surová karoséria váži menej o 85 kg, ďalších 50 kilogramov sa podarilo ušetriť pri podvozku, hmotnosť sa znížila aj na sedadlách. K menšej hmotnosti prispela ľahšia predná a zadná náprava, použitie komponentov z ocele vysokej a ultra vysokej pevnosti, aj kompaktnejšia konštrukcia pomocných rámov. V základnej verzii má Astra Sports Tourer pohotovostnú hmotnosť iba 1188 kilogramov, čo pozitívne vplýva na agilitu, jazdný komfort, spotrebu paliva a prevádzkové náklady.

Nová Astra jazdí výborne, ako sme sa mohli presvedčiť počas redakčného testu, ktorý pripravujeme. Sports Tourer však za vlastnosťami základného hatchbacku vôbec nezaostáva. Zásluhu na tom má výrazne inovovaný podvozok novinky. Na prednej náprave zostali zachované tlmičové vzpery McPherson, zadná náprava má inovatívnu patentovanú konštrukciu Opel kombinujúcu vlečené ramená spojené torzne pružnou priečkou s Wattovým priamovodom. Rozchod predných kolies je väčší o 3 milimetre, rozchod zadných kolies o 7 milimetrov a rázvor je o 23 mm kratší. Astra Sports Tourer novej generácie má podľa motora a vybavenia 15 až 18 palcové kolesá.

Zdokonalená predná náprava

Horné montážne body tlmičových vzpier McPherson sú oddelené aby sa separovali dráhy síl pôsobiacich na pružiny a tlmiče pruženia. Na zníženie neodpružených hmôt sú otočné čapy vyrobené z hliníka a priečny skrutný stabilizátor z oceľovej rúrky. Spodné ramená prednej nápravy v profile písmena L sú z hmotnostne optimalizovaného oceľového plechu a upevnené dvoma silentblokmi na oceľový predný pomocný rám. Geometria nápravy a vyladenie elasticity silentblokov zabezpečujú vysokú tuhosť v priečnom smere a poddajnosť v pozdĺžnom smere. Prispieva to k vynikajúcej ovládateľnosti a vysokému komfortu. Zadné silentbloky prednej nápravy majú elastomérne tlmenie, zabraňujúce prenosu vibrácií z cesty do volantu. Ako sme mali možnosť presvedčiť sa, to všetko zabezpečuje vynikajúce jazdné vlastnosti a v kombinácii s novo vyvinutým riadením s elektrickým posilňovačom aj presné ovládanie, dokonca s istou spätnou väzbou.

Optimalizovaný elektrický posilňovač riadenia (EPS)

Hrebeňové riadenie modelu Astra Sports Tourer novej generácie je vybavené elektrickým posilňovačom namiesto hydraulického, čo prispieva k zníženiu spotreby paliva. Systém s premenlivým účinkom podľa rýchlosti jazdy je teraz o 2,8 kilogramu alebo o 18 percent ľahší, pričom má nižšiu spotrebu energie. Komfort ovládania zvyšuje kompenzačná funkcia SRS (Smooth Road Shake). Pomáha redukovať vibrácie volantu spôsobené nevyváženosťou kolies, funkcia Drift Pull Compensation (DPC) automaticky koriguje akúkoľvek tendenciu k zatáčaniu vozidla spôsobenú nerovnomerným záberom poháňaných predných kolies a udržiava vozidlo v priamom smere.

Inteligentná zadná náprava

Konštruktéri Opel ako prví na svete skombinovali zadnú nápravu s vlečenými ramenami spojenými torzne pružnou priečkou s Wattovým priamovodom. Tento systém patentovaný značkou Opel zlepšili pre modelový rad Astra novej generácie. Aj pri kombi Sports Tourer je kľúčovým prvkom podvozka. Poskytuje všetky dynamické výhody nezávislého zavesenia zadných kolies na viacprvkových závesoch. Netrpí konštrukčnými nevýhodami ako je vyššia hmotnosť, väčšia komplexnosť a väčšie priestorové nároky. Oproti viacprvkovým závesom má konštrukcia Opel menšie zmeny odklonu kolesa pri prepružení počas jazdy v zákrute.

Zvýšenú priečnu stabilitu zadnej nápravy pre zlepšenie ovládateľnosti a jazdného komfortu zabezpečuje odľahčený Wattov priamovod. Pri jazde v zákrute spôsobuje, že keď začne na jedno zadné koleso pôsobiť bočná sila, rovnaká sila sa prenáša opačným smerom na koleso na druhej strane. To účinne zabraňuje akémukoľvek bočnému pohybu ramien zadnej nápravy a tým zvyšuje stabilitu vozidla. Konštruktéri Opel zistili, že Wattov priamovod absorbuje okolo 80 percent všetkých bočných síl, pôsobiacich na zadnú nápravu.

Ďalšou výhodou Wattovho priamovodu je, že redukuje zaťaženie silentblokov nápravy a  umožňuje použiť mäkšie. Výrazne sa zlepšuje izolácia prenosu hluku a zvyšuje komfort. Toto riešenie využíva Astra Sports Tourer s výnimkou verzií poháňanej dvoma najslabšími benzínovými motormi.

V zákrutách je ako doma

Zásluhu na tom má okrem výborne naladeného podvozku a systém vektorovania krútiaceho momentu, ktorý zvyšuje agilitu a zlepšuje ovládateľnosť v zákrute intervenciou prostredníctvom brzdy na vnútornom kolese zadnej nápravy alebo obidvoch náprav, pričom sa na vyrovnanie efektu súčasne zvýši krútiaci moment motora. Tým sa redukuje tendencia vozidla k nedotáčavosti, vozidlo zostáva dlhšie neutrálne, a to aj pri vysokej rýchlosti v zákrute. Vodič tieto zásahy necíti. Vyskúšali sme – fakt sa nedá zistiť, kedy systém pracuje – ale pomáha zvládať aj tie najprudšie zákruty.

Nové srdce pod kapotou

Novým motorom v ponuke, ktorý ako jediný bol pod kapotou predstavovanej novinky, je špičkový turbodiesel 1.6 BiTurbo CDTI. Kompaktný štvorvalec s výkonom 118 kW (160 k) má maximálny krútiaci moment 350 Nm už od otáčok 1500 min-1. Štvorvalcovému motoru s priamym vstrekovaním paliva common rail dodáva výnimočné vlastnosti sekvenčné dvojstupňové prepĺňanie dvoma turbodúchadlami rozličnej veľkosti. Malé turbodúchadlo s variabilnou geometriou turbíny VGT je zodpovedné za spontánnu reakciu motora v oblasti nízkych otáčok bez typického oneskorenia. Astra Sports Tourer 1.6 BiTurbo CDTI zrýchľuje z 80 na 120 km/h na piaty prevodový stupeň za 8,1 sekundy. Nový motor je nielen výkonný ale aj úsporný – v kombinácii so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou systémom Štart/Stop a pneumatikami s nízkym valivým odporom spotrebuje iba 4,1 litra nafty na 100 kilometrov v kombinovanom cykle (CO2: 109 g/km). Priznám sa, že neviem, aké pneumatiky mali obuté skúšané vozidlá. Ani diaľničné tempo (v Portugalsku max. 120 km/h), ba dokonca ani pasáže plné zákrut na ceste číslo 222 nezvýšili apetít auta nad 5,5 litra. Skôr sa pohybovali v priaznivejších hodnotách.

Pár vychytávok

Novinka u značky Opel sú elektricky ovládané dvere batožinového priestoru. Dajú sa otvoriť a zatvoriť pohybom nohy pod zadným nárazníkom. K dispozícii je množstvo asistenčných systémov na báze kamery Opel Eye najnovšej generácie – od zdokonaleného a presnejšieho systému rozoznávania dopravných značiek Traffic Sign Assist cez asistenčný systém pre udržiavanie jazdného pruhu Lane Keep Assist s aktívnou korekciou riadením až po Forward Collision Alert s funkciou Collision Imminent Braking s funkciou automatického brzdenia v nebezpečnej situácii (podľa rýchlosti eventuálne až do úplného zastavenia). Ďalšie asistenčné systémy ako monitorovanie mŕtveho uhla, automatický parkovací asistent, cúvacia kamera a vyhrievaný volant, ako aj systém na odomykanie a štartovanie bez kľúča „Keyless Open“ zvyšujú bezpečnosť a komfort.

V kabíne môže byť ďalší jedinečný prvok v kompaktnej triede: osobný servisný asistenčný systém Opel OnStar, ktorý slúži ako strážny anjel pre vodiča a posádku. Už teraz je k dispozícii v 13 európskych štátoch, počas roka 2016 bude rozšírený do ďalších 19 štátov. Na výber sú aj dva nové systémy infotainmentu IntelliLink novej generácie. Podporujú funkcie  Apple CarPlay a Android Auto na integráciu smartfónu. Vodiči jazdiaci na dlhé trasy ocenia zvýšený komfort, ktorý poskytujú nové predné ergonomické sedadlá premium s certifikátom AGR, vybavené nastavovaním bočných častí operadla, pamäťou nastavenia, masážnou funkciou a ventiláciou. Pasažieri na zadných sedadlách sa môžu tešiť na vyhrievanie dvoch vonkajších miest vzadu.

Aby som nezabudol, ešte jedna dôležitá informácia: základná cena. Štartuje na 13 290 € za verziu Astra ST 1.4 so 74 kW (100 k). Astra s novým trojvalcom 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo s výkonom 77 kW (105 k) je od 14 390 € a najlacnejší naftový model 1.6 CDTI s výkonom 70 kW (95 k) za 15 990 €.  

No a krátke a stručné zhodnotenie na záver? Astra Sports Tourer novej generácie poskytuje vyšší komfort. To robí z kompaktného kombi Opel perfektné auto na každý deň ako pohodlné firemné alebo viacfunkčné rodinné vozidlo.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


© Copyright 2016 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.