23.06.2016

Traveller a Spacetourer dorazili na Slovensko. Poznáme ceny aj výbavy!

Modely Citroen Spacetourer a Peugeot Traveller v exkluzívnej predpremiére dorazili na Slovensko.

Dôvodom je sponzoring slovenského predsedníctva EÚ automobilkou PSA, konkrétne značkami Peugeot, Citroen a DS. Koncern PSA sa rozhodol poskytnúť Slovensku 40 úplne nových automobilov Peugeot Traveller a Citroen Spacetourer pre potreby predsedníctva, ktoré sa začne už budúci týždeň. Tieto automobily budú používané na prevoz zahraničných delegácií po Bratislave a okolí. Práve Bratislava sa totiž počas nášho predsedníctva stane akýmsi hlavným mestom Európy. Celkovo sa v hlavnom meste uskutoční 19 konferencií a množstvo ďalších sprievodných podujatí, na ktoré bude treba štátnych predstaviteľov, odborníkov a hostí prevážať. Práve na to bude k dispozícii 20 Travellerov a 20 Spacetourerov, ktoré budú šoférovať naši profesionálni vojaci.

Dvojičky chcú byť najlepšie v triede

Modely Peugeot Traveller a Citroen Spacetourer sú dvojičky francúzskeho koncernu PSA. V skutočnosti však pochádzajú až z trojičiek, posledné „dieťa“ spoločného projektu Toyota Proace stojí tak trochu bokom.

Oba modely Traveller i Spacetourer mohli záujemcovia okoštovať už na bratislavskom autosalóne v Inchebe, nasledujúce mesiace ich však budeme vídať aj priamo na cestách.

Obe autá stoja na modernej modulárnej platforme EMP2, na ktorej stoja aj modely ako Citroen C4 Picasso, GrandPicasso, či Peugeot 308 a 308SW. Výhodou novej platformy, ktorá je základom ako pre Peugeot Expert tak aj Citroen Jumpy (ide o úžitkové verzie modelov Traveller a Spacetourer). Platforma prináša vďaka svojej modularite množstvo benefitov aj pre výrazne väčšie automobily. Vďaka jej využitiu sú autá výrazne ľahšie ako predchádzajúca generácia (Expert, Jumpy) a to v závislosti od špecifikácie od 100 až do 300 kilogramov. Zapríčiňuje to výraznejšie využitie vysokopevnostnej ocele, ktorá zabezpečuje zvýšenie tuhosti konštrukcie bez potreby dodávania ďalších výstuží zvyšujúcich hmotnosť auta.

Ďalšou výhodou je pochopiteľne viac miesta na palube. To sa dosiahlo predĺžením rázvoru a umiestnením kolies do rohov podvozku. Zároveň sa zmenšili previsy a tým sa zlepšila manévrovateľnosť. Nespochybniteľnou výhodou je i pripravenosť vozidla na adaptáciu pohonu všetkých štyroch kolies bez nutnosti ďalších úprav zadnej nápravy (4x4 Dangel). Práve štvorkolka by sa mala objaviť v ponuke neskôr no údajne už čoskoro. Nová je predná náprava pseudo MacPherson, i zadná náprava. Kľúčové výhody nových náprav sú samozrejme zníženie hmotnosti (-10 kg, resp. -15 vzadu) a taktiež zlepšenie jazdných vlastností.

Automobily ďalej ťažšia tiež zo širokej ponuky motorizácií. U nás to sú celkom pochopiteľne výhradne naftové motory a to 1,6 BlueHDI a 2,0 BlueHDI. Ako Citroen a Peugeot nezabudli pripomenúť, dané motorizácie ako jedny z mála v Európe nemajú žiaden problém s emisiami.

Základ tvorí naftový motor 1,6 BlueHDI s maximálnym výkonom 70 kW (95 k), vyššie stojí silnejšia verzia s výkonom 85 kW (115 k). Najzaujímavejšou možnosťou je nepochybne dvojlitrový agregát 2,0 BlueHDi naladený buď na 110 kW (150 k) alebo 135 kW (180 k). Najvýkonnejšiu verziu možno spriahnuť s automatickou šesťstupňovou prevodovkou EAT 6 s hydrodynamickým meničom. Zaujímavosťou je otočný ovládač automatickej prevodovky.

Automobily môžu byť vybavené modernými bezpečnostnými a komfortnými prvkami ako napríklad head-up displejom, navigačným systémom so 7,7-palcovou dotykovou obrazovkou, kontrolou mŕtveho uhla, asistentom pre jazdu v pruhoch, asistentom pre pozornosť vodiča(prestávko-radič), núdzovým brzdením a ďalšími prvkami.

Ponuka verzií je široká nielen vďaka motorizáciám a výbavovým stupňom, ale tiež vďaka rozdielnym rázvorom. Základ tvorí v segmente jedinečná verzia Compact/XS zabezpečujúca výbornú manévrovateľnosť v meste so zachovaním až 9-miestneho usporiadania. Kompaktná verzia oboch modelov má celkovú dĺžku 4,6 metra. Nasleduje verzia Standard/M s dĺžkou 4,95 metra a na vrchu je verzia Long/XL s dĺžkou 5,3 metra. Ako som naznačil všetky verzie dokážu odviezť až 9 pasažierov, rozdiel je v množstve priestoru pre nich a najmä pre batožinu. Najzaujímavejšia je samozrejme nosnosť, ktorá je výrazne vyššia aj napriek zníženiu hmotnosti auta – celkovo môžu oba modely odviezť až 1400 kilogramov na palube a úžitkové verzie ponúknu priestor až 5 m3.

Čo je vlastne v ponuke?

Predstavíme vám celkovú ponuku modelov, nech z toho nemáte hneď na začiatku miš-maš.

Úplne dole sú úžitkové verzie Peugeot Expert a Citroen Jumpy, ktoré nahrádzajú predchádzajúcu generáciu. Obe verzie budú mať dve úrovne výbavy, pričom koncern poskytuje aj tretiu, no tá je podľa značiek priveľmi pretechnizovaná na to, čo potrebujú zákazníci hľadajúci úžitkový automobil na Slovensku. Vyššie stojí kombi verzia oboch modelov Expert a Jumpy poskytujúca „robotnícky“ taxík na prevoz pasažierov z bodu A do bodu B.

Vyššie stoja samotné modely Traveller a Spacetourer, disponujúce dvoma stupňami výbav – štandardnú (Feel - Citroen, Active - Peugeot), v ktorej máte už od začiatku množstvo zaujímavých prvkov a ďalšie sú dostupné za príplatok. Druhý stupeň je výrazne vyšší (Shine - Citroen, Allure - Peugeot). Takisto sú k dispozícii ešte aj výbavy Business a Business Lounge (Citroen). Výbava Business slúži ako "základ" a nemá žiadnu doplnkovú výbavu, no má všetko najpodstatnejšie. Business Lounge ponúka kožené sedadlá a možnosť úpravy usporiadania interiéru do štýlu „obývačky“ či „kancelárie.“

Čo to bude jazdiť po Bratislave?

Automobily, ktoré budú brázdiť bratislavské cesty a vystavia sa tak poriadne náročnej zaťažkávacej skúške sú vybavené výhradne naftovými dvojlitrovými motormi BlueHDI a sú v najvyšších špecifikáciách výbav, avšak výhradne v deväťmiestnom usporiadaní, teda bez „kancelárie.“ Tridsať z nich má Podkapotou motor s maximálnym výkonom 110 kW (150 k) a majú manuálnu 6-stupňovú prevodovku, 10 má silnejšiu verziu dvojlitra a automatickú prevodovku.

Kedy budú dostupné aj pre nás a koľko budú stáť?

Základná cena najmenšej verzie s najslabším motorom modelov Spacetourer a Traveller je 28 240,- eur (Business). Cena verzie Standard/M s naftovým 2,0 BlueHDI 110 kW je 32 940,- eur (Business). Pri Travellerovi a Compact veľkosti ceny štartujú na 32 290,-, v prípade Allure so silnejším motorom a množstvom doplnkovej výbavy za 42 340,-. Spacetourer začína v Feel a veľkosť XS na 31 390,- (70 kW). Shine a XS štartuje na 41 440,-. Keď sme si konfigurovali veľkosť M (Standard) s rázvorom 4,95 metra s výbavou Feel a pridali airbagy pre zadné rady, navigáciu, xenóny a paket pre zlé cesty, dostali sme sa na cca 37-tisíc. To znamená, že dobre vybavené auto poľahky udržíte v cene do 40-tisíc s DPH. Nabúšené modely aj s automatom sa dostanú až k 50-tisíc. Ceny sú teda v porovnaní s najväčšími konkurentmi (VW T6) nastavené zaujímavo (tam kde Spacetourer cenou končí, Multivan začína), uvidíme koľko bude stáť prípadná doplnková výbava a čo všetko sa bude dať objednať a čo všetko bude v základe. Rovnako sme extrémne zvedavý na jazdné vlastnosti a komfort na palube. Autá sa počínajúc dnešným dňom môžu objednávať u jednotlivých dílerov, avšak príchod prvých kusov pre zákazníkov bude až koncom leta, resp. začiatkom jesene. Spustený je už aj konfigurátor na stránkach značiek, a tak sa môžete detailnejšie pozrieť na ponúkanú výbavu. 

Ak sa chystáte navštíviť našu galériu, upresníme, že dnešného oficiálneho odovzdania vozidiel do užívania sa zúčastnili Matúš Páľa ako riaditeľ PSA na Slovensku a štátny tajomník Ivan Korčok. 

Ján Hargaš
ZDROJ: Citroen, Peugeot

Komentáre k článku