08.02.2016

Citroën uvádza nový veľkopriestorový van: SPACETOURER

Veľkopriestorové vozidlo dopĺňa ponuku značky v segmente vanov.

Citroën je priekopník v oblasti veľkopriestorových vozidiel a má veľké skúsenosti s vývojom vozidiel, ktoré sú priestranné, viacúčelové a pohodlné pri každodennom využívaní.

SpaceTourer prichádza s troma druhmi karosérie, variabilným usporiadaním interiéru, novými schopnosťami, ktoré spĺňajú potreby rodín, ale aj živnostníkov a podnikateľov. Zameriava sa na komfort, variabilitu a estetiku. SpaceTourer využíva novú platformu. Má vďaka nej dynamické jazdné vlastnosti. Prináša technológie, ktoré zaručujú vysokú mieru bezpečnosti. Je príjemným, praktickým vozidlom, ktoré uľahčuje každodenný život.

Modulárna platforma EMP2 využívaná v modeloch C4 Picasso a Grand C4 Picasso prináša viac priestoru na palube, väčší batožinový priestor a lepšiu ovládateľnosť. Dodáva sa v 3 možných dĺžkach, pričom sa na trh dostane aj jedinečná verzia s dĺžkou 4,60 m, ktorá pojme až do 9 osôb. Pritom sa s výškou 1,90 m sa ľahko dostane aj na všetky parkoviská. Medzi funkčné výdobytky patria posuvné bočné dvere, otvárateľné zadné dvere ako aj množstvo odkladacích priestorov. Pohodlie zvyšuje prepracovaná akustická izolácia spolu so zníženým valivým hlukom.

Auto disponuje tiež technológiami na uľahčenie používania, napríklad head-up displej a online navigáciu 3D Citroën Connect Nav, ako aj technológie na zvýšenie bezpečnosti. Medzi nimi sú napríklad: Coffee Break Alert, ktorá vyzýva na prestávku po dvoch hodinách nepretržitej jazdy, Asistent pozornosti vodiča, ktorý umožňuje odhaliť znížené sústredenie vodiča a Predkolízny systém. Ide o súbor technológií a prvkov, vďaka ktorým SpaceTourer získal v nárazových testoch EuroNCAP hodnotenie 5 hviezdičiek.

SpaceTourer dostal najnovší naftový motor s označením BlueHDi s výkonom až do 132 kW (180 k) a krútiacom momentom 400 Nm. Vďaka tomu dosahujú emisie CO2 úroveň vo svojej triede „Best in Class” (BlueHDi 115 S&S BVM6: 5,1l/100 km a 133 g CO2) a zároveň sa znižujú prevádzkové náklady.

Výrazná zmena

Citroën SpaceTourer prináša výrazný dizajn s plynulými líniami. Vysoká predná časť podčiarkuje robustný charakter vozidla. Kolesá v rohoch karosérie a krátke previsy naznačujú veľký vnútorný priestor. Prednej časti dominuje krátka kapota so širokými a vysoko umiestnenými svetlometmi a podčiarkuje ju široký nárazník s otvormi na vstup vzduchu. Vertikálne denné LED svetlomety opticky predlžujú blatníky a dopĺňajú hmlové svetlomety. Zboku zaujmú rozmerné bočné posuvné dvere a veľké presklené plochy. Zadná časť spája štýl a funkčnosť a zároveň sprístupňuje veľký batožinový priestor cez zadné dvere, schopné otvárať sa do veľkého uhla. Na zvýraznenie dizajnovej jedinečnosti využíva SpaceTourer 9 farieb: čiernu Onyx, modrú Impérial, hnedú Rich Oak, sivú Platinium a sivú Aluminium až po žiarivé oranžovú Tourmaline, modrú Lagoon, pieskovú a bielu Banquise. Lepšiemu vzhľadu prispeli 17-palcové kolesá z ľahkých zliatin Curve.

Nová platforma pre viac priestoru

SpaceTourer má novú verziu modulárnej podvozkovej platformy EMP2. Pochádza z nej celá predná časť. Z toho vyplýva najmä možnosť zabudovať mechanické časti ako motor či prevodovku, ale aj elektroniku v podobe batérie, svetiel a ďalších komponentov. Zvyšok podvozkovej platformy vznikol špeciálne pre SpaceTourer. V zosilnenej karosérii si našli miesto nová špecifická predná aj zadná náprava. Vďaka nim vozidlo odvezie až 1 400 kg nákladu. Variabilita umožňuje dve dĺžky rázvoru (2,92 m a 3,27m), aj zadných previsov (0, 80 m a 1,15 m). Ich kombinácia sa premieta do ponuky až 3 dĺžok: XS so 4,60 m (nemá v segmente konkurenciu) a krátkym rázvorom, M so 4,95 m a XL s 5,30 m, ktoré využívajú dlhý rázvor.

Karoséria

Dĺžka

Rázvor

Zadný previs

Maximálny objem batožinového priestoru VDA
(5 miest -  posunutý druhý rad)

XS

4,60 m

Krátky

Krátky

1 978 litrov

M

4,95 m

Dlhý

Dlhý

2 381 litrov

XL

5,30 m

Dlhý

Dlhý

2 932 litrov

Nová platforma prináša pre auto variabilitu pre až 9 pasažierov, veľký vnútorný priestor v druhom a treťom rade, vďaka širokým posuvným bočným dverám (v závislosti od karosérie majú dĺžku až 0,93 m) jednoduchší prístup do interiéru, najmä do tretieho radu, veľký batožinový priestor (až do 2 932 litrov vo verzii XL s piatimi miestami). Elektro-hydraulický posilňovač riadenia a polomer otáčania v rozsahu od 11,30 m do 12,40 m, robia z modelu Citroën SpaceTourer obratné vozidlo, ktoré sa dodáva v 4 verziách. Od auta pre veľkú rodinu až po prevoz VIP osobností.

Prednosťou je praktickosť

Citroën SpaceTourer ťaží z výšky 1,90 m. Vďaka tomu sa bez problémov dostane na všetky miesta, vrátane podzemných parkovísk v mestách, nákupných centrách a na letiskách, čo je pre niektoré vozidlá v tomto segmente problém. Premyslený a funkčný SpaceTourer ponúka samostatne posuvné bočné dvere, čo je v tomto segmente jedinečný prvok. Na otvorenie dverí stačí prejsť nohou pod zadným nárazníkom a bočné dvere sa automaticky otvoria. Ideálna pomoc pri nakladaní dieťaťa do detskej sedačky či vykladaní batožiny.

Bočné posuvné dvere môžu ovládať aj elektromotory. Táto vymoženosť má svoje opodstatnenie najmä vo verziách na prepravu osôb, kedy ich vodič verzií SpaceTourer Business alebo Lounge môže ovládať zo svojho miesta. Auto má tiež veľa otvorených aj uzavretých odkladacích priestorov po celom vozidle (dovedna až 74 litrov). Dominuje im vpredu skrinka pred vodičom vybavená zásuvkou na 12V, USB vstupom či klimatizovanou a osvetlenou vrchnou časťou. Na palubnej doske nechýbajú držiaky na poháre, stredový odkladací priestor či držiaky v predných dverách na 1,5-litrovú fľašu. Zadní cestujúci majú k dispozícii navyše aj sklopné stolíky, slnečné clony a zásuvky na 12 V a 230 V.

Pohodlný interiér

Interiér vznikal s dôrazom na pokoj a pohodlie. Preto má auto lepšie odhlučnenie priestoru pre cestujúcich. Karosériu, stĺpiky, podlahu, palubnú dosku chráni špeciálna zvuková izolácia a zosilnené sklá, ktoré potláčajú nežiadúci hluk aj vibrácie. Palubná doska je mierne nadvihnutá. Všetky ovládacie prvky sa nachádzajú v dosahu a sú dobre viditeľné, vrátane prístrojového štítu s modernou grafikou, 7-palcovej dotykovej obrazovky, ovládania klimatizácie a všetkých ostatných potrebných prvkov.

Sedadlá pokrývajú mäkké poťahy, ktoré zaručujú maximálne pohodlné a komfortné sedenie. SpaceTourer ponúka dva látkové poťahy s grafickým vzorom (Mica, Graphite), špeciálny čierny poťah Carla ako aj čierne kožené čalúnenie Claudia. Cestujúci v druhom a treťom rade sedia na samostatných posuvných sedadlách. Ich pohodlie zvyšujú sklopné operadlá aj komfortné opierky hlavy a v strede umiestnené výduchy klimatizácie, ako aj individuálne nastaviteľné čítacie lampičky.

Optimálny komfort jazdy

Pričinili sa o to najmä nápravy, ktoré navrhli tak, aby zabezpečili vynikajúce filtrovanie nerovností a vysokú presnosť riadenia. SpaceTourer využíva zosilnenú prednú nápravu Pseudo Mc Pherson so stabilizátorom a novú zadnú nápravu s výkyvným ramenom. Toto riešenie umožňuje odviezť až 9 osôb a umožňuje montáž pohonu 4x4 (systém DANGEL). SpaceTourer dostal aj špeciálne odpružený pomocný rám náprav, ktorý prispieva k ďalšiemu utlmeniu nárazov a filtrovaniu nerovností. Pre zvýšenie komfortu pasažierov disponuje silentblokmi a tlmičmi s premenlivým účinkom v závislosti od zaťaženia. Použitie obidvoch nových náprav umožňuje zmenšiť rozdiely komfortu a jazdných vlastností s plným aj prázdnym vozidlom, pričom sa nemení ovládanie auta.

Technológie pre uľahčenie života

Citroën SpaceTourer má okrem bežných vymožeností ako bezkľúčové odomykanie a štartovanie či automatické otváranie bočných posuvných dverí na palube aj viacero technológií na uľahčenie ovládania.

- 7-palcová dotyková obrazovka, ktorá sa vo vozidlách značky objavuje po prvý raz Ovládajú sa cez ňu médiá, telefón aj navigácia. Funkcia Mirror Screen umožňuje bezpečné ovládanie aplikácií na mobilnom telefóne cez 7-palcovú dotykovú obrazovku. Funkcia využíva technológie Apple CarPlayTM a MirrorLink®.

- Citroën Connect Nav je nová generácia online 3D navigačného systému s dotykovou obrazovkou. Dá sa ovládať aj hlasovými povelmi. Connect Nav využíva online služby ako TomTom Traffic na aktuálne informácie o dopravnej situácii, umiestnení čerpacích staníc aj s cenami palív alebo parkovísk, správy o počasí či na vyhľadávanie zaujímavých miest v okolí. Používatelia dostanú aj informácie o nebezpečných zónach, ktoré sa nachádzajú na ich ceste či o úsekoch so zvýšenou nehodovosťou (služba je dostupná vo všetkých európskych štátoch okrem Švajčiarska).

- Head-up displej dovoľuje vodičovi, aby sa neustále pozeral na cestu a do jeho zorného poľa mu na priehľadný displej premieta informácie nevyhnutné na šoférovanie.

Automatické prepínanie diaľkových svetiel je aktívne v rýchlosti nad 25 km/h a automaticky sa vypína v rýchlosti pod 15 km/h. V prípade, že sa pred vozidlom objaví ďalší automobil, samostatne stlmí diaľkové svetlá a prepne ich na stretávacie.

- Top Rear Vision je systém, ktorý premieta zábery zo zadnej kamery na 7-palcovú dotykovú obrazovku v uhle až 180°, pričom ide o pohľad z nadhľadu. Pri priblížení sa k prekážke sa kamera zameria na jej zvýraznenie a detailnejšie ukáže vzdialenosť medzi vozidlom a prekážkou.

- Grip Control je protipreklzový systém, ktorý upravuje veľkosť výkonu na predných kolesách v závislosti od druhu povrchu.

Technológie na zvýšenie bezpečnosti

SpaceTourer má na palube viacero technológií, ktoré slúžia na predchádzanie nehodám a pomáhajú vodičovi pri šoférovaní:

- Výstraha pred neúmyselným opustením jazdného pruhu

- Sledovanie mŕtveho uhla - systém je aktívny v rozpätí od 12 do 140 km/h

- Rýchlostné obmedzenia: čítanie značiek s rýchlostným obmedzením, pri detegovaní značky s rýchlostným obmedzením ponúkne vodičovi, aby jedným pohybom nastavil danú rýchlosť do tempomatu, prípadne ako výstrahu pri jej prekročení;

- Coffee Break Alert, varuje vodiča výzvou na palubnej doske, ak šoféruje viac ako dve hodiny bez prerušenia.

- Asistent pozornosti vodiča -v prípade zníženej pozornosti varuje vodiča zvukovým aj vizuálnym signálom;

- Adaptívny tempomat, umožňuje vodičovi, aby sa prispôsobil rýchlosti pred ním idúceho vozidla. Systém automaticky udržuje vzdialenosť a môže nastaviť rýchlosť až do rýchlosti 20 km/h. Nezasahuje však do aktívneho brzdenia. Jeho najväčšie využitie je v zhustenej premávke na diaľniciach;

- Predkolízny systém (ARC), informuje vodiča keď hrozí kolízia a treba nevyhnutne reagovať. Výstraha je zvuková aj vizuálna. Predchádza spusteniu automatického brzdenia. Má dve úrovne: Kritická úroveň 1: výstraha oranžovej farby – nebezpečné priblíženie k vozidlu. Kritická úroveň 2: výstraha červenej farby informuje o nutnosti brzdiť.

- Active Safety Brake. Novinka vo vozidle Citroën SpaceTourer. Môže automaticky zabrzdiť namiesto vodiča. V rozsahu rýchlostí 0 - 30 km/h: predíde kolízii s pohyblivými alebo pevnými prekážkami či s chodcami, nad 30 km/h zníži rýchlosť pred nárazom. 

5 hviezdičiek EuroNCAP

Citroën SpaceTourer získal v nárazových testoch EuroNCAP maximálne skóre 5 hviezdičiek. Výsledok je potvrdením vývoja, ktorý sa zameriaval na zapracovanie maximálneho počtu bezpečnostných zariadení. Výsledky boli dosiahnuté na základe meraní z roku 2015 a v štyroch kategóriách priniesli hodnotenie piatimi hviezdičkami: ochrana dospelých 87 %, ochrana detí 91 %, ochrana chodcov 64 % a asistenčné systémy 78 %.

Najnovšie motory

Citroën SpaceTourer ponúka na pohon 5 motorov. Všetky spaľujú naftu a nesú označenie BlueHDi. Tieto nové motory sú v ponuke od roku 2013 a prinášajú výrazné zníženie emisií oxidov dusíka (NOx). Vďaka inovatívnemu výfukovému systému znižujú aj emisie CO2:

- oxidačný katalyzátor umiestnený pri výstupe z motora eliminuje nespálené uhľovodíky (HC) a oxid uhoľnatý (CO),

- modul SCR (Selective Catalytic Reduction), umiestnený na výstupe z filtra sadzí, využíva vstrekovanie tekutiny Adblue®(roztok vody a močoviny) a s jej pomocou rozkladá až 90 % oxidov dusíka (NOx) na neškodnú vodnú paru (H2O) a dusík (N2). Je to jediný systém čistenia výfukových plynov schopný eliminovať emisie COeliminovať na 4 %.

- aditívovaný filter sadzí predstavila v predpremiére v roku 2009 skupina PSA PEUGEOT CITROËN, eliminuje až 99,9 % všetkých sadzí.

*Adblue® je v nádrži s objemom 22,4 litra, čo stačí na 15 000 km. Dopĺňa sa cez hrdlo pri prahu vodičových dverí. Najnovšie motory v spojení s aerodynamickou karosériou a zníženou hmotnosťou (úspora 100 až 300 kg oproti porovnateľne výkonným konkurenčným vozidlám) umožňujú, že hodnoty spotreby a emisií CO2 dosahujú vo svojom segmente úroveň Best in Class. Motory okrem nižšej spotreby paliva prinášajú výhodu aj v znížení prevádzkových nákladov vďaka servisnému intervalu, ktorý je 40 000 km alebo 2 roky.

Citroën SpaceTourer sa po prvý raz predstaví verejnosti v špeciálnej verzii 1. marca o 9:30 na autosalóne v Ženeve.

Komentáre k článku


© Copyright 2016 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.