2024-01-15 08:38:00
Toyota Yaris GR facelift
Toyota Yaris GR facelift 2024
Zdroj: Toyota

Pozrime sa pravde do očí: Nový GR Yaris má funkčnejší, ale riadne divný interiér

Toyota GR Yaris je bezpochyby jedným z najšialenejších vozidiel segmentu B, ktoré sú dostupné nielen u nás, ale celosvetovo.

Je to auto, ktoré nie je hothatch. Nech sa tvárime akokoľvek drsne, toto je vlastne auto so špecifikáciou rally vozidla s cestnou homologizáciou. Je to auto, ktoré má od základného modelu toľko zmien, že by si takmer zaslúžilo samostatný modelový rad.

No a čo je tá zásadnejšia správa? Yaris s označením GR, čiže Gazoo Racing, prichádza s modernizáciou a vylepšením pre nový modelový rok. Najskôr si povedzme to najhlavnejšie. Ak ste čakali na automatickú prevodovku, tak ju budete mať v ponuke. Toyota totiž siahla po skrini ZF s 8 prevodovými stupňami, čo môže na diaľnici trochu zlepšiť akustické pomery interiéru. Je to prevodovka ZF 8HP a to znamená jediné, aj klasický hydrodynamický menič je stále vhodný do športových vozidiel. Nemusí mať výlučne dve spojky. Automobilka dokonca testovala túto prevodovku v sérii japonských rally sekcie Super Taikyu.

Automatická prevodovka ale nebude jedinou možnosťou v ponuke. Stále ostane aj pekne poskladaný 6-stupňový manuál, ktorému bude sekundovať aj nanovo umiestnená ručná brzda, ktorá priam nabáda k odtrhnutiu zadnej nápravy. Popri novej prevodovke je tých vylepšení omnoho viac. Výbava Circuit, čiže okruh, prinesie vylepšené chladenie, konkrétne prídavný chladič a ostrekovač medzichladiča stlačeného vzduchu. Nový dizajn bude mať aj nasávanie. Ak bude auto vybavené automatickou prevodovkou, tak bude vybavené zároveň aj samostatným chladičom pre prevodový olej. Oba tieto nové chladiče bude možné vidieť cez masívnu prednú spodnú masku v nárazníku. Zaujímavým faktom je, že automatická prevodovka pridá len 20 kg hmotnosti.

Zdroj: Toyota

Toyota pri modernizácii modelu GR Yaris sľubuje aj lepšiu tuhosť karosérie a vylepšenia podvozku. Je to celkom prekvapivé, lebo ani s jedným z týchto atribútov nemal pôvodný model problém. Dôležité ale, že vozidlo získa aj výkon naviac. Z 191 kW (261 k) sa, pravdepodobne, dostane až na 206 kW (280 k), pričom zaujímavý systém pohonu ostane rovnaký ako doposiaľ a GR Yaris stále privedie do tohto segmentu diferenciály Torsen.

Zatiaľ to vyzerá všetko priam fantasticky. Dokonca aj exteriérové vylepšenia v rámci zmien nárazníka a pripojených zadných svetiel sú pozitívami. Lenže v GR Yarise máme aj interiér. Jasné, sedadlá sú o 2,5 cm bližšie k zemi, čo zlepšuje posed a takisto zlepšuje aj výhľad von a svoje na zlepšenom výhľade má aj nové umiestnenie displeja, lenže okolie prístrojov a spomenutého informačno-zábavneho systému je priam strašidelné. Je to celkom nevzhľadný kus plastu, ktorý pripomína najviac prvú generáciu Mercedesu Citan. Táto paralela môže pôsobiť akokoľvek úsmevne, dizajnéri sa stále mohli s dielmi trochu viac pohrať a vytvoriť harmonickejšiu kombináciu. Toto vyzerá ako keď na drevenicu nalepíte pavilón s presklenou železobetónovou konštrukciou. Je to kombinácia niečoho, čo v jednom vozidle jednoducho byť nemalo. Toľko aspoň podľa prvých obrázkov. Vlastne je jedno ako GR Yaris zvnútra vyzerá, bude jazdiť perfektne a to, že niečo nie je úplne tvarovo dokonale je len ďalší spôsob ako prilákať k autu pozornosť a rozprúdiť diskusiu. Čo poviete na palubku GR-ka?


AUTOR: © Zoznam/jm

Komentáre k článku


Stream naživo