2024-01-12 21:00:00
Volkswagen Amarok V6 Pan
Volkswagen Amarok V6 Pan Americana
Zdroj: jh

TEST: Volkswagen Amarok V6 Pan America – medzigeneračný posun vpred

Volkswagen Amarok sa novou generáciou posunul vpred. Je väčším a vo väčšine parametrov aj lepším autom.

Ako isto viete, Volkswagen sa pri stavbe novej generácie svojich úžitkových vozidiel spolčil s Fordom. Značky si na striedačku vedú vývoj modelov s tým, že prípade každého modelu bude jeden líder a druhý, ktorý pomôže menšou mierou. Tým sa vyhli komplikáciám, ktoré spoločné vývojové snahy obvykle prinášajú. Pri každej triede modelu je skrátka jeden, ktorý je vec zodpovedný a druhý, ktorý môže daný produkt upraviť na svoj obraz. A tak tu máme aj novú generáciu modelu Amarok, ktorá by bez spolupráce medzi úžitkovými vetvami daných značiek len ťažko vznikla. Ak teda chcete byť vulgárny, môžete napísať, že Amarok je preznačkovaný Ranger, no myslím, že aj slepý vidí, že to nie je také jednoduché. Nie, Volkswagen tu necapol svoj znak na produkt modrého oválu. Spolupracovali a vzišla z toho dvojica áut, ktoré stoja na rovnakej platforme, majú takmer identické rozmery, rovnaké motory. Majú však jasne odlíšiteľný dizajn a majú aj iné výbavy a ceny. Obe značky dokázali, že to čo sa dá urobiť pri samonosných karosériách je možné preniesť aj na rám. Skrátka automobilky si môžu stvoriť dva modely pre iné cieľové skupiny, aj keď majú rovnaký základ.

Zdroj: jh

Vypočítajte si PZP online v ČSOB a poistiť si môžete vaše auto už od 69,99€/ročne s neobmedzeným odťahom v prípade nehody v SR. Na výber máte viaceré atraktívne pripoistenia, napríklad aj poistenie čelného skla.

___________________
Reklaman Addmention

 

V čom je teda Amarok odlišný?

Na vymenovanie toho, čo majú spoločné by nestačil tento test a väčšinu som aj tak už spomenul vyššie. Odlišností je menej, ale sú jasne kvantifikovateľné. A síce dizajn prednej masky, dizajn zadných svetiel, vytetované názvy na dverách úložného priestoru. Iný je dizajn aj v kabíne, autá majú odlišne pôsobiaci infotainment, Amarok sa celkom zreteľne odlišuje od VW vďaka volantu i vďaka svojej vlastnej logike tlačidiel. Ak neviete, že sú to dvojčence, v podstate na to ani nemáte kde naďabiť. A to sa dá povedať o množstve pikapov, ktoré už takto aliančne vznikali. Ak by som mal charakterizovať v čom sa od modelu Ranger Amarok najviac odlišuje v mojich očiach, dokázal by som to jedným slovom: jednoduchosť. Obe autá sú zložité, prepchaté elektronikou, tak aby dokázali plniť náročné úlohy dneška, no Amarok je v porovnaní s Rangerom zjednodušený. Jednoduchšie zadné svetlá, jednoduchšia predná maska, jednoduchší infotainment, jednoduchšie ovládanie prístrojového štítu. Netvrdím, že je to tým pádom lepšie, či horšie. Len jednoduchšie a práve vďaka tomu má Amarok svoj vlastný štýl. Nie je to veľa, no je to niečo.

Amarok je príjemne priestranný pikap. Za vyšším vodičom, ktorý sedí pohodlne, rovnako tak vyšší spolujazdec sedí pohodlne, je dosť miesta pre deti v sedačkách. Vyšší pasažier sa tam tiež dostane, no bez obmedzenia priestoru vodiča, či spolujazdca nebude mať veľké pohodlie, nehovoriac o tom, že nad hlavou nemá prakticky žiadnu rezervu. To ide o človeka s výškou cez 190 cm. Takýto pasažier vzadu nemá inú možnosť, než sedieť obkročmo a pomerne nepohodlno. Pasažier s výškou do 180 cm je však v pohode. Imitácia kože na sedadlách pôsobí celkom dobre, i keď z bližšieho pohľadu badať, že ide o imitáciu. Hnedé farebné prevedenie auto taktiež odlišuje od modelu Ranger.

Zdroj: jh

Slabinou všetkých pikapov vrátane Amaroku je absencia väčšieho, no zároveň ľahko dostupného odkladacieho priestoru. Nakladací priestor je veľký a široký, zmestí sa tam paleta dlhšou stranou na šírku, no aj tak to nie je to pravé orechové. Menšie predmety sa však zmestia za zadné sedadlo. Na uloženie nákupu treba ísť na korbu a na takéto drobnosti si ju predpripraviť. Veľkým pozitívom však je elektrická roleta. Zvykol som si tieto roletové systémy na pikapoch neznášať, no tu, rovnako ako v modeli Ranger novej generácie, mi až tak nevadia. Odomknutie, otvorenie rolety, to spravíte tlačidlom v kabíne, alebo roletu zatiahnete tlačidlom na korbe. Žiadne zasekávanie, žiadne šmátranie po kľúčoch. Aj dvere sú súčasťou centrálneho zamykania. Taká maličkosť, ale taká dobrá.

Amarok sa môže pochváliť výbornými matricovými svetlami. Nie sú to najpokročilejšie svetlá na trhu, no svoju vyrezávaciu prácu robia dobre a dobre aj svietia. V kombinácii s výborným výhľadom vpred z tohto vozidla je tak jazda bezpečnejšia než u iných. Amarok v druhej najvyššej výbave Pan Americana mal aj kamerový výhľad okolo vozidla. Pre takúto kravu je to na nezaplatenie.

Auto disponovalo tiež adaptívnym tempomatom, štandardnými asistenčnými systémami, prémiovým audiom Harman Kardon a konektivitou ako sa patrí.

Zdroj: jh

To najcennejšie na tejto verzie je nepochybne jazda. Auto omnoho menej informuje, že stojí na tuhom rebrinovom ráme. Pri jazdných vlastnostiach Ranger nikdy nebol slabý, no v porovnaní s minulým Amarokom bol predsa čo do komfortu na bežných cestách, o trošku slabší. Teraz to neplatí, obe autá jazdia vynikajúco bez ohľadu na zrnitosť asfaltu, či deravosť ciest. To isté platí aj pri prejazdoch rozbitými poľno-lesnými cestami. Samozrejme, ani Amarok nemal obuté terénne pneumatiky, takže predieranie sa náročnými sklonmi a bahnitými briežkami nemá veľký zmysel. Takto postavené auto je skôr o komfortne na cestách a v ľahkom teréne, ktorým nazývam cestičky na poliach a lesoch. S nimi si poradí hravo a to pochopiteľne aj pri vyšších prejazdových rýchlostiach. Ísť za povinnosťami skratkou cez polia a les je brnkačka.

Amarok bol v porovnaní s Rangerom o kúsok pohodlnejší. Lepšie filtroval veľmi malé nerovnosti. Nie je to však nastavením podvozku, ale obutím. Kým Ranger bol od výroby na celoročných gumách, Amarok mal zimné Continetaly a tie jednoducho boli príjemnejšie. Rovnaké platí aj o priľnavosti. Zimné gumy v chladnejšom počasí pracovali lepšie a to aj na vode. Darmo, pri takomto veľkom aute s vysokým podvozkom je rozdiel v obutí cítiť. Najmä v zákrutách, pretože tam je aj relatívne bežná rýchlosť pre nízky sedan pre pikap na hranici priľnavosti a ani 4x4 veľmi nepomôže.

Zdroj: jh

Amarok v teste sa mohol pochváliť naftovým agregátom s označením V6 TDI. Pochopiteľne, ide o preznačený motor Fordu, no obsah a ani výkon, či krútiaci moment sa veľmi nevzďaľuje od štandardu Volkswagenu. S motorom je Amarok vynikajúci. Stále dosť krútiaceho momentu a viac ako solídny vrcholný výkon. Zo 60 na 100 km/h zrýchli za 5,95 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 7,31 sekundy. To je o zopár desatiniek pomalšie ako zvládla prvá generácia Amaroku. Tá však disponovala lepšími parametrami – výkon bol až 190 kW, pričom tu je 177 kW. Čiastočne za to môže vyšší krútiaci moment. Nový Amarok má 600 Nm, starý 580 Nm. Skôr za tým vidím 10-stupňovú prevodovku. Môže mať ľahšie prevody, a tým vie zabezpečiť porovnateľnú dynamiku napriek tomu, že auto je badateľne väčšie a v pohotovosti o 200 kg ťažšie.

Jazdenie s Amarokom krížom-krážom po Slovensku je výborná vec. Všetko klape, všade sa cíti dobre. Azda len to obutie bráni jazde ťažkým terénom, no pikap ako taký aj tak nie je určený na zdolávanie extrémov, takže ani tu veľkú chybu nevidieť. Jedinou slabinou je spotreba. Teda. Slabinou. Ak veľmi chcete a snažíte sa, viete jazdiť za rovnakých 11 litrov ako s minulou generáciou Amaroku. Akurát sa vám snažiť nebude rovnako ako sa nechcelo mne a rovnako ako som sa nesnažil pri spomínanom starom Amaroku. Nový jednoducho žerie viac. Zajazdiť pod 10 litrov, to je priam zázračne ľahká noha. Normálna spotreba pri troche snahy o zmysluplnosť a úspornosť je 11,5 litra. Ja som mal 12,4, jazdiť rozumnejšie sa mi nechcelo. Šliapať po plyne, to sa mi chcelo väčšmi.

Zdroj: jh

Dobrou správou je, že aj Amarok kúpite s úspornejším motorom. Pokiaľ nepotrebujete V6-tku, zoberte výbavu Life s 2,0 TDI. Biturbo motor s výkonom 150 kW má nielen dosť síl, aby s Amarokom pohol, má tiež výbornú spotrebu. Minulá generácia modelu Ranger s tým istým motorom nie je o veľa menšia ani ľahšia, no spotreba vedela byť pod 9 litrov. Presne 8,7 litra. V podobnom počasí, s rovnakým vodičom na rovnakých cestách. V6-tka je skrátka o sile motora, nepochybne aj o prestíži.

Spolužitie s týmto agregátom a prevodovkou je veľmi fajn. Amarok je veľmi fajn. Táto dvojička je nepochybne na vrchole triedy tonových pikapov. Pre Amarok je to po pár rokoch návrat na výslnie. Ranger odtiaľ nikdy neodišiel. Ak chcete niečo iné, vyberať môžete buď z terénne orientovaného modelu (Gladiator), alebo z koncepčne podobných pikapov ako Hilux, či L200, prípadne niečo lacnejšie – napr. Musso. U nás sa predáva aj Isuzu, aspoň tak trochu. Z tejto ponuky sú Ranger a Amarok kráľmi. O trón sa musia deliť, no nevyzerajú, že by im to vadilo. No a cena? Pan Americana štartuje na úrovni 56-tisíc. Táto výbava je výhradne so šesťvalcom. Ak by išlo o hľadanie lacnejšej alternatívy pri zachovaní motorizácie, treba siahnuť po výbave Style. Tam je daný motor dostupný za 51 600. Pan Americana je pritom väčšmi orientovaná ako alternatíva k podobne štylizovanej kúl verzii Wildtrak od Rangera. Tá stojí len o trošku viac – 56 388 eur. Vtip je len v tom, že Ranger Wildtrak je drahší ako Amarok aj pri cene bez DPH. S DPH sa priepasť markantne zväčší, no pravdou je, že veľkú časť z cenového rozdielu robí to, akým spôsobom je postavený cenník. Výbavy u Fordu sú relatívne bez príplatkov a tie sú len o doplnkových čačkách a mačkách. Pri VW si dokúpite o niečo viac. Aj tak sa ale priepasť úplne neuzavrie. Za mňa teda súboj Amarok vs. Ranger vyhráva Amarok. Nie je lepší, no je dizajnovo jednoduchší, jednoduchší je aj v kabíne. Hlavne si však vie za rovnakú motorizáciu a podobnú výbavu vypýtať menej peňazí a to sa ráta. 8 z 10 bodov.

Zdroj: jh

Technické údaje

Model: Volkswagen Amarok V6 Pan Americana
Počet valcov: 6
Zdvihový objem motora (cm3): 2993
Prevodovka: 10 - stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná a predná
Výkon (kW/ot.):  177/3250
Krútiaci moment (Nm/ot.): 600/1750-2250
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,8
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 10,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5390/1910/1884
Rázvor náprav (mm): 3270
Objem palivovej nádrže (l): 80
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2348
Užitočná hmotnosť nákladu (kg): 1002
Rozmer pneumatík základ: 255/70 R16
Základná cenníková cena modelu bez DPH: 35 120 €
Základná cena verzie bez DPH: 47 000 €
Cena testovanej verzie s DPH:  56 400 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku