2024-01-11 21:00:00
Toyota Prius 5
Toyota Prius 5
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Toyota Prius - Prius to opäť dokázal. Stal sa výnimočný

Svojho času sa objavil v každom druhom filme z americkej produkcie. A on bol v takej Kalifornii naozaj na každom rohu.

Keď Prius ako prvý hybrid prišiel, vyvolal ošial. Jazdili s ním celebrity, boháči, firmy. Bolo to auto, ktoré bolo pojem. Šoférovať Prius znamenalo šoférovať zmenu. Znamenalo to, že sa staráte, že vám osud planéty nie je ukradnutý.

Odvtedy sa veľa zmenilo, odvtedy má Prius už piatu generáciu. Aj v tých predchádzajúcich sa snažil napodobniť úspech prvého, no postupom času čoraz menej úspešne. Teraz prichádza opäť a je to opäť hybrid. Avšak taktiež opäť plug-in hybrid. Má tiež niečo, čo doteraz nemal.

V Toyote pochopili, že Prius už viac v dnešnej dobe nestíha byť vlajkonosičom ekologickej zmeny. Hybrid dnes už nestačí. Dnes sa za najekologickejšie nepovažuje auto, ktoré na pohon používa aj spaľovací motor. Prius potreboval nájsť novú cestu, podobnú, ale novú, inú. Myslím, že sa mu to podarilo. Jeho sila totiž stále tkvie v ekológii, no drobnými zmenami vytvára mix, ktorý má potenciál presvedčiť ku kúpe omnoho viac ľudí ako to dokázal Prius minulej generácie.

Prius totiž narozdiel od predchodcu nestavil tak veľmi na odlišnosť, stavil na futuristickosť a na šikovné vylepšenia. Testovaný Prius bol v najvyššej výbave Executive, ktorá ako jediná ponúka jedno z najlepších vylepšení auta - solárny panel na streche. A nie je to panel, ktorý je tam len na to, aby auto menej papalo baterku. Panel dokáže auto efektívne nabíjať. V teste za slnečného, avšak jesenného, počasia to bolo rýchlosťou necelé 2 kilometre za deň. Jasné, nenabije sa za deň kompletne baterka, no za pár dní na slnku si už vie auto dobiť pár desiatok kilometrov a to nie je málo. Počas dní, keď na auto svieti slnko dlhšie a ani na chvíľu nie je v tieni okolitých budov to môže byť viac. Výrobca dokonca píše o 8 km jazdy za deň, no to azda len okolo rovníka...

Zdroj: Ján Hargaš

Prius sa pritom nesnaží predháňať vo veľkosti batérie. Má kapacitu celkom bežných 13,6 kWh, pričom nabíjanie funguje len s výkonom do 3,3 kW. Viac baterky i silnejšiu nabíjačku obetoval v prospech hmotnosti. Tá v prípade plne vybaveného auta predstavuje približne 1670 kg. Menej vybavené auto dokonca podlezie 1600 kg. A to ide o plug-in hybrid. Len aby sa nezabudlo.

Samozrejme, pri týchto rozmeroch a karosérii nie je hmotnosť plug-in hybridu okolo 1600 kg ničím mimoriadna. Má ju aj pravdepodobne najbližších konkurent pre Prius - Mercedes Triedy A 250e. Jeho baterka je len o 2 kWh väčšia, papierovú hmotnosť bez výbavy má len o málo väčšiu - 1630 kg (vs. 1570 kg pri porovnateľnom údaji o Priuse). Škoda Octavia, ktorá je síce o 9 cm dlhšia, tiež o kus praktickejšia, no zároveň ako jedna z mála v triede spĺňa charakteristiku karosérie liftback vie byť o vyše 100 kilogramov ťažšia v závislosti od doplnkovej výbavy, no jej základná hmotnosť je tiež len niečo málo cez 1600 kg (bez výbavy).

Zdroj: Ján Hargaš

Znamená to teda vôbec niečo? Samozrejme, že áno. Ľahšie auto - efektívnejšie auto, ľahší plug-in hybrid, efektívnejší plug-in hybrid a hlavne zmysluplnejší plug-in hybrid. Viac zmyslu do polievky dodávajú práve plug-in hybridné autá s nižšou stavbou - to je prvotná podmienka, zvyšok záleží od konkrétneho výrobcu a od toho ako sa vysporiada s ďalšími nástrahami - napríklad s udržiavaním teploty v kabíne pri chladnom, či príliš teplom počasí. Výhodou plug-in hybridu je, že pri extrémoch počasia sa stále môže oprieť o spaľovací motor, ktorý so svojim zbytkovým teplom jednoducho lepšie pokrýva nároky na vyhrievanie v porovnaní s čisto elektrickým pohonom. A to je výhoda aj v prípade, že máte plug-in hybrid. Vyhriatie kabíny necháte na spaľovacom motore a do elektrickej jazdy sa prepnete až priamo v meste. Alebo si kabínu predhrejete na nabíjačke a elektrický dojazd sa vám ani v zime takmer nezníži.

Všetky tieto nástrahy však lepšie zvláda auto s menšou čelnou plochou a s nižšou hmotnosťou a práve v tom tkvie jedna zo zásadných charakteristík nového Priusu. Okrem toho, že dobre vyzerá (čo sa o predchodcovi nedá povedať), zároveň je to jeden z najlepších, ak nie vôbec najlepší plug-in hybrid na trhu. Plug-in je totiž nadstavbou na výborný full hybrid, ktorý nabíjanie nepotrebuje. Aj tu tak platí, že narozdiel od spomenutých plug-in hybridných konkurentov, pri Priuse nie je pravidelné a časté nabíjanie zo siete nevyhnutné pre úspornú prevádzku. Keď si miniete baterku, z auta sa nestane slabý hybrid, ale silný hybrid. Spotreba v meste sa tak síce zvýši, ale o polovicu menej ako pri nenabitých konkurentoch. Lebo aj Prius vie po meste jazdiť aj v chladnejšom jesennom počasí bez nabitia so spotrebou pod 4 litre. Priemerná spotreba bez nabíjania je 5,0 litra. S nabíjaním všetko závisí od počtu kilometrov, ktoré chcete zájsť a od vášho zvyku a možnosti nabíjať. Čím viac nabíjate, tým viac jazdíte na elektrinu. Viac ako päť litrov na sto však miniete jedine na diaľnici bez nabíjania, či pri naozaj veľmi oduševnenej jazde po okreskách. Lebo aj to sa dá a Priusu to svedčí.

Zdroj: Ján Hargaš

Pružné zrýchlenie zo 60 na 100 km/h prebieha za 4,75 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 5,76 sekundy. Pocit z dynamiky je ale v každom ohľade ešte lepší, než tieto beztak výborné čísla. Lebo sústava reaguje hneď, spustenie spaľovacieho motora prebieha bleskovo a bez zníženia výkonu, bez kovových úderov, drgnutí, či vibrácií. Najnovšia generácia hybridov je skrátka celkom inde. Už tá minulá bola v plynulosti chodu a podaní sily motorov vynikajúca, ale toto je extra trieda. Ak by ostatní výrobcovia mali odvahu povedať to, povedali by, že radšej na to nič nepovedia. Lebo na Toyotu jednoducho nemajú a nemôžu mať. Toyota si práve týmto autom, práve všetkými ostatnými, ktoré po ňom nasledovali, práve svojou vytrvalou vierou v silu hybridu zaslúži všetku chválu. Jej náskok je jednoducho nedosiahnuteľný a Prius novej generácie to dokazuje celkom jednoznačne.

Ak by mal Prius u nás dostupný aj pohon všetkých kolies, mal by ešte menší kufor, ale okrem toho by už naozaj jazdil lepšie ako európske hot-hatche. Zábava za volantom však nie je len o zrýchlení v priamke a hluku motora a hlavne koncovky výfuku a audiosústavového výfuku. Je tiež o ladnosti pohybu, ľahodnosti prejazdu zákrut, istote v zákrutách.

Zdroj: jh

Je teda Prius dokonalé auto?

Prius je takmer dokonalý hybrid, že je to aj plug-in, to je len bonus. Čerešnička. Ale ani medzi plug-in hybridmi nemá konkurenciu - nech je to všetkým jasné. Ale dokonalým autom nie je. Je špecifický, je dynamický, je dizajnovo dynamický, jazdí naozaj výborne a poskytuje vodičovi zážitok z jazdy, ktorý si s menom Prius doteraz nikto nikde nespojil. Má ale aj svoje slabiny. Nie je to podvozok, ten je výborný. Nie je to odhlučnenie, aj to je slušné - i keď nie výborné a najmä v oblasti strechy a okien je slabšie - čo počuť v tuneli napríklad. Slabinou je vnútorný priestor. Ten nápadne pripomína model Mirai. Sedan strednej triedy spred dvadsiatich rokov. A aj to priemerný. Vzadu skrátka nad hlavou nemáte žiadnu rezervu, ak meriate čo i len centimeter nad 180 cm. Ak sa za volant posadí vodič s výškou cez 180 cm, rezervu vzadu nemáte ani v oblasti kolien. Traja si vzadu vedľa seba sadnú jedine, ak majú problém s príjmom potravy a aj vtedy sa budú vo viacerých bodoch dotýkať. Detto kufor. 284 litrov, to je smutný údaj. Smutná je aj "zásterka" kryjúca batožinový priestor vzadu, ktorá na mieste ani poriadne nedrží a ani nič neodnesie. Trošku pevnejšie plató a bolo by to lepšie.

Toyota tak veľmi chcela z Priusu urobiť vynikajúci plug-in hybrid a športovo strihnutý liftback, až zabudla, že by sa autu predsa zišlo o kúštik viac praktickosti. Takto si kupujete za vyše 40-tisíc auto, ktoré je síce parádne, ale jeho praktická stránka nevie prekonať ani priemerný hatchback nižšej strednej triedy. Prius je auto pre jednotlivca, či pre rodinku s menšou priemernou výškou a menšími nárokmi na batožinu. Jeho predajný potenciál u nás je, práve vďaka tomu, relatívne malý. Nehovoriac o tom, že Slováci majú na slovné spojenie plug-in hybrid veľmi silnú alergiu. Nielenže na takéto autá väčšina obyvateľstva nemá peniaze, väčšina obyvateľstva o niečom takom principiálne nechce počuť, ba má veľmi vyhranený názor. Možno je to tak lepšie. Človek sa s nedostatkom financií na takéto auto skrátka vysporiada ľahšie, keď ho ešte aj nenávidí. Ale je to škoda. Lebo aj tieto autá budú raz jazdené a aj ako jazdené budú schopné slúžiť státisíce kilometrov bez poruchy. Ak chcete hybridný voz s podobnými tvarmi, schopnosťami, ale s lepšou priestorovou ponukou, odpoveď je stále rovnaká - Corolla sedan hybrid. A aj ušetríte.

Zdroj: Ján Hargaš

Veľký potenciál má však Prius ako flotilové auto, či ako služobné auto pre jednotlivca. Firma ocení šikovné financovanie, ktoré Toyota tak intenzívne komunikuje a ocení tiež absurdne nízke náklady na prevádzku. Tam veľmi nie je o čom. Výborný služobák, ktorý reprezentuje iným spôsobom ako ostatné. Lebo kým pri služobnej plug-in hybridnej Octavii si len málokto všimne, že je to plug-in, pozriete na Prius a hneď viete, že je to výnimočné a ekologické auto. A k tomu ešte aj výborne jazdí a je pohodlné.

Prius má v testovanej verzii množstvo nových prvkov výbavy. Má vyslovene kvantum asistenčných systémov, ktoré tak ako sa na tie najnovšie patrí, sa nechcú nechať vypnúť a majú radi pípanie. Stráženie značiek a povolenej rýchlosti k nim patrí. Ku všetkým sa dostanete ovládaním na volante a vypínať a zapínať ich viete cez digitálny prístrojový štít. Šikovné. Po týždni som sa už naučil ako sa čo najrýchlejšie odstať k tým, ktoré ma serú otravujú najviac. Píp-píp-pip-pip. Vypnúť pred každou jazdou. Žiaľ. Inak to nejde. Kakofónia pípania robí z jazdy moderným autom utrpenie. A môžu sa legislatívci rozčulovať, že tie užitočné asistenčné systémy stále vypíname, budeme ich vypínať. Kým nám ich budete vtláčať do gágora ako husiam kukuricu. Najhoršie však nie je pípanie, či prítomnosť týchto funkcií. Sú užitočné a prospešné. Ale autá si nemôžu/nesmú ani zapamätať, že o pípanie nestojím a chcem len vizuálne upozornenie - napríklad na prekročenie povolenej rýchlosti. Adaptívny tempomať napríklad pracuje dobre. Akurát v zápche sa odmieta po úplnom zastavení rozbehnúť sám a musíte mu kopať do pedálu. Pritom auto neustále sleduje, či vy sledujete vozovku (a má problém, ak nosíte okuliare). Toyota, nedalo by sa spojiť funkciu sledovania očí s funkciou adaptívneho tempomatu? Neprekonateľný problém? Veď keď sledujem cestu a držím ruky na volante, prečo by auto nemohlo pokračovať aj po zastavení? Ale možno to niekomu bez okuliarov tak funguje. Kto vie. Zaujímavá je funkcia ambientného osvetlenia. Nielenže vytvára atmosféru, je to ešte aj súčasť bezpečnostnej výbavy. Komunikuje napríklad mŕtve uhly.

Zdroj: Ján Hargaš

Slabinou vo výbave je absencia bezdrôtovej nabíjačky. Nie sa. V novom aute. Zaujímavé je, že klimatizácia je pre úsporu paliva pri štarte vždy vypnutá a musíte si ju zapnúť. To už je potom pomaly predletová príprava... Povypínať asistentov, pozapínať klimatizácie, nabíjanie mobilu...

Nuž tak. Dokonalý hybrid, neprekonateľný plug-in. Vynikajúci hot-liftback. Dizajnové cvičenie na jednotku a solídny reprezentant uhlíkovo uvedomelej firmy. Slabá ponuka priestoru a zakopnutia vo výbave a asistentoch. Lenže tak to majú dnes vlastne všetky autá. Možno pre krátkosť času, možno pre neustále sa meniacu legislatívu. Čert do toho. Či dokáže Toyota niektoré slabinky časom vylepšiť aj na diaľku aktualizáciami? Neviem. Priestorovú ponuku ale nenafúkne. 7,5 z desať.

Technické údaje

Model: Toyota Prius Executive
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1987
Prevodovka: automatická eCVT
Poháňaná náprava predná
Maximálny výkon (kW.):  122/6000
Krútiaci moment (Nm): 190/4400-5200
Systémový výkon (kW): 163
Maximálna rýchlosť (km/h): 177
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,8
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 0,5-0,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4599/1782/1420
Rázvor náprav (mm): 2750
Objem batožinového priestoru (l): 284
Objem palivovej nádrže (l): 40
Kapacita batérie (kWh): 13,6
Maximálny výkon nabíjania (kW): 3,3
Dojazd v EV móde max (km): 71-110
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1670
Užitočná hmotnosť (kg): 505
Rozmer pneumatík: 195/50 R19
   
Základná cenníková cena modelu: 44 990 €
Základná akciová cena modelu (Zen): 41 990 €
Základná akciová cena Executive (Zen): 49 290 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku