2024-01-13 20:55:00
Cupra Leon TDI DSG
Cupra Leon TDI DSG
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Cupra Leon Sportstourer TDI - Temná duša rodiny

Cupra a nafta? Prežehnali ste sa? Aj ja. Tak poďme na to.

1.5 TSI je pri Cupre ako facka od Heleny naprieč polovicou tváre. Ale 2.0 TDI je dvojfacka od Heleny a ešte aj kopanec do brucha od Wayna. A keď po týchto buchnátoch naďalej túžite po spojení Cupry s TDI, vám už dozaista nie je pomoci, takže... Nech sa páči a veľa šťastných kilometrov.

Ako by povedal každý "rodený" pretekár, rýchlosť, to nie je vec motora, ale miery strachu. To som si teraz vymyslel, samozrejme. Ale azda chápete pointu. Ak chcete jazdiť rýchlo, dokážete to aj s haťapkou, všetko je to len o tom koľko vám strach káže ubrať pred zákrutou. A to vidím na cestách každý jeden poondiaty deň. Auto s motorom, že by pohlo aj vesmírom, frajerina na rovinke, predbehne ma a potom ho v tej poondiatej haťapke tlačím v zákrute. Nie je taký každý, to rozhodne nie, no nie je takých ani málo. To sú vodiči alias "Američan." Zákruty, to je také fujky, zdržanie na ceste. Rovinka a dupnutie po plyne, to je radosť z jazdy.

Zdroj: Ján Hargaš

Čo to má spoločné s tédéíčkom v Cupre? No šak ale vydržte trošku, už sa k tomu dostávam. A vlastne čo budem. Lebo TDI v Cupre je hriech. Smilstvo. Vražda. To sa skrátka nemá a pred pár rokmi by aj v tej Cupre povedali, či vám nešiši. Ale veru nešiši. Zákazník chce Cupru a zvysoka s*rie na to, čo si myslí pretekár. Lebo Cupra je kúl, Cupra je "krástna" a TDI 110 kW je pre ňu "akurvát"...

S takýmto nastavením som si šiel po testovacie auto a potom. A potom sa nič nezmenilo, čo čakáte, že zasiahla prozreteľnosť a TDI s DSG odrazu ožili a majú dvakrát viac výkonu a dvakrát lepšie NVH? (Noise, vibration a harshness - zvuk, vibrácie a drsnosť).

Pravdou však je, že sa predsa niečo zmenilo. Lebo to auto vyzerá fantasticky. Pozrite sa naň. Možno to na fotkách až tak nevidieť, ale doparoma, tomu Leonu špecka v štýle all black neuveriteľne svedčí. A navyše sa k tomu celému aj hodí. Veď je to predsa čierna duša rodiny. Nenávidený stroj, ten divný potetovaný dlhovlasý bratranec. Ale... na tom niečo je, nemyslíte?

Zdroj: Ján Hargaš

Prečo by ste si teda zvolili naftovú Cupru? Okrem toho, že ku značke Cupra nemáte žiadnu úctu? Napríklad preto, lebo ponúka veľa štýlu, viac ako ostatné kombi v košiari a nepýta si za to o toľko viac ako ostatné kombi v košiari. Najväčšími a dnes už vlastne jedinými konkurentmi tohto auta sú bráško Seat Leon, bratranec Volkswagen Golf Variant a sesternica Škoda Octavia kombi. Potom ešte Ford Focus kombi a Peugeot 308 SW. Kým členovia tej istej rodiny to hrajú na nebadané cenové a výbavové rozdiely, Focus kombi a Peugeot 308 SW vedia ponúknuť tú istú myšlienku vo vyčančanom športovo ladenom obale za menej peňazí. Peugeot 308 SW ponúkne 1,5 BlueHDI s 8-stupňovým automatom pokojne aj pod 30-tisíc. Iba FWD samozrejme. Rovnako tak Focus a jeho 1,5 TDCI tiež s 8-stupňovým automatom vie tiež byť pod 30-tisíc.

Najlacnejší z rodinky je SEAT Leon FR, no ani on nie zvlášť lacný, a keď by ste od neho chceli toľko výbavy a dizajnu ako od Cupry Leon, s cenou by ste to prepískli a úprimne, ani to žiadané nedostali. Golf Variant je rovnaká sorta, kúštik lacnejší, ale bez R-Line a to nie je ono - s R-Line už lacnejší nie je. No a Octavia ponúkne to isté za menej s väčšími rozmermi, o väčšom štýle ale nebudete chyrovať, kým poriadne nepridáte a aj tak kúúl meter neprelezie cez Cupru... Finálnym konkurentom je Toyota Corolla GR Sport. Tá nemá síce naftu a automat, ale hybrid s označením Dynamic Force, ktorý jednoznačne ponúkne viac športovosti ako toto TDI, lenže je aj drahšia a na tej diaľnici bude papať o kúštik viac, navyše z toho nesympatického zeleného stojana, no fujky...

Zdroj: Ján Hargaš

Testované tmavé kombi bolo vo výbave Cupra, Podkapotou malo naftový dvojliter s výkonom 110 kW spojený s automatickou DSG 7-stupňovou prevodovkou a pohonom všetkých kolies 4Drive. Cena takto pripraveného auta začína na úrovni 37-tisíc, s nejakými doplnkami ste na 40-tke. I keď v rámci štandardov značky Cupra máte veľa iných, lepších možností, dynamiku spojenú s prijateľnou spotrebou ponúkne najmä a predovšetkým naftový motor. 1,5 TSI je dobrý motor, v Cupre sa tiež nestratí, no pre Leon je jednoznačne najlepšou voľbou benzínový dvojliter. Auto tejto veľkosti pohon všetkých kolies vyslovene nepotrebuje a daný motor má dosť síl, aby človek dostal ako športový charakter, tak športové schopnosti. Nie je to Veloz, no argument nižšej ceny je silný a takáto verzia je ideálny kompromis. Ak chcete skútučonú Cupru Leon, výkony štartujú na úrovni 245 koní, no pravda je taká, že áut s takýmito parametrami sa jednoducho veľa nepredá.

Naftové TDI má vyšší predajný potenciál, aj keď žijeme vo svete po Dieselgate, aj keď žijeme vo svete mohutnej hybridizácie. Skrátka preto, lebo je to voľba rozumu. Kto najazdí veľa a potrebuje mať istotu za volantom za každých podmienok, túto špecifikáciu ocení. Lebo ani všetky asistentčné systémy sveta nenahradia mechanický pohon všetkých kolies. Tak to skrátka je. Ak neveríte, vylezte na zasneženú cestu a potom sa uvidí. Z môjho pohľadu je ale rovnakou pravdou aj to, že dobré obutie a reťaze v rezerve zvládnu ešte viac ako 4x4... Musím však uznať, že okamžitý záťah v kombinácii s pohonom oboch náprav, to je to pravé orechové, keď sa chcete pripojiť na hlavnú, keď chcete prechádzať mokrými zákrutami s minimálnou stratou rýchlosti. Naftič nemá toľko síl, aby ma zabavil na horskom priesmyku a sotva to zvláda na rovinke, má však dosť krútiaceho momentu, aby som zo zákruty vyletel ako pretekár s výrazne vyššou rýchlosťou ako ktokoľvek s predným náhonom - ak ide o jazdu pri zhoršenej adhézii.

Zdroj: Ján Hargaš

Keby do toho nestrkal prsty pomalý štart-stop systém a keby sa dal vypnúť tlačidlom niekde na palubnej doske, bolo by to o kus lepšie zvezenie. Tento motor neovplýva ani mild-hybridnou technikou, takže práve štart-stop je najväčším kazišukom problémom. Mne tiež pomerne dosť chýba manuálna prevodovka. Všetci sa môžu pototo z kombinácie nafty s automatom a 4x4, no mne k naftovému motoru pasuje manuál viac ako dvojspojka. Nuž ale, taká možnosť tu nie je. 4x4 je len s automatom. Ešteže má auto pádielka pod volantom. Neodstránia každú slabinku, určite však pomôžu.

Pružné zrýchlenie zo 60 na 100 km/h prebieha v režime normal a D za 6,20 sekundy. Z 80 na 120 km/h je to za 7,93 sekundy. Aj s pohonom všetkých kolies má auto dosť síl, aby dokázalo akcelerovať na dobrej úrovni a dynamikou sa tesne vymykalo z dnešného priemeru. Nie je to zázračné, ale na dlhšom voľnom úseku nebude ťažké predbehnúť aj viacero pomalých áut - ak vám niekto z nich samozrejme nevbehne do cesty. Tam sa zídu dobré brzdy a tie u Leona brzdia dobre, spolu s nimi i brzdový asistent a stabilizačný program, aby ste po brzdení neskončili v šmyku. 

Zdroj: Ján Hargaš

Priemerná spotreba sa pri zachovaní pohodového tempa s príležitostnou dynamikou vie aj v zimných mesiacoch udržiavať na úrovni 6 litrov. V mojom prípade 6,2 litra. To je priemerka zahŕňajúca čisto okresné cesty a prejazdy cez obce. Kombinovaná jazda s pomerom 40% diaľnice, 40% okresky a 20% mesto je 6,8 litra nafty aj s úsekmi so svižnejším diaľničným a okreskovým tempom. Diaľnica a rýchlosť 130 km/h znamenajú približne o pol litra viac, všetko však závisí od konkrétneho úseku diaľnice a jej profilu. Spotreba je vzhľadom na prítomnosť 4Drive úplne v poriadku.

Podvozok je pocitovo tuhší ako pri bežnejších kombi v tejto triede. Nerovnosti cítite a aj počujete viac ako v bežných športovo neodladených verziách kombi modelov v tejto triede. Podvozok je ale tuhy a stabilita je i v zákrutách veľmi dobrá. Aj keď posilňovač a riadenie neprepustí do volantu prakticky žiadnu spätnú väzbu, zvyškom tela dobre vnímate čo sa deje s autom a čo robia kolesá i motor. Ani podvozok, ani motor nie sú vyslovene hlučné, no spomínané NVH je jednoducho naftové a nič s tým nespraví ani kopa izolačných materiálov. Hlavné je, že prenos vibrácií do kabíny od motora a prevodovky je naozaj dôkladne minimalizovaný. Potešila ma skutočnosť, že prevodovka sa nesnaží radiť do absurdne nízkych otáčok a nie je jej snahou neustále podtáčať motor. Aj keď radí do 1350-1400 ot/min, je to stále dosť na to, aby motor nedunel, i keď v takých otáčkach ani príliš neťahá. Preto je fajn, že existujú športovejšie režimy, no hlavne je fajn, že máte pádielko s ktorým otáčky vyženiete vyššie v prípade potreby, a tým aj zlepšíte reakciu na stlačenie plynu.

Zdroj: Ján Hargaš

V kabíne je dostatok priestoru pre štyroch vyšších cestujúcich. Piati sa budú vplyvom menšej šírky auta v porovnaní s MPV modelmi jednoducho väčšmi tlačiť, ale to je štandard a nikoho to neprekvapí. Kufor je velikánsky a to je hlavné.

Sedadlá testovanej verzie boli len vylepšené štandardné sedačky, takže neponúkali zvlášť výrazné bočné vedenie. Vplyvom ponúkanej dynamiky to ani nevadilo. Veľké displeje sú fajn, ovládacie prvky na volante ešte viac fajn, lebo vodič rýchlo nájde ten údaj a informáciu, ktorú potrebuje. A keď sa chce a potrebuje hrať s dotykovým displejom, je fajn, že je tu niekto kto drží volant a pozerá vpred aj v momente, keď to vodič nerobí. Asistent jazdy v pruhoch nezasahoval počas testu príliš často a nemal som potrebu vypnúť ho. Aj on sa skrátka lepšie cíti v štíhlom kombi ako v tučnom SUV a nečudujem sa mu.

Zdroj: Ján Hargaš

Kombi modely sú európske špecifikum a osobne dúfam, že to tak zostane. Poskytnú to isté, čo tučné SUV, ale za menej peňazí, no s omnoho väčšou radosťou z jazdy. Z tohto hľadiska je aj naftová Cupra zásadne športovejším autom ako benzínové štvorvalcové SUV. Leon jazdí parádne, naftový motor s ním nemá toľko práce a zvýšená dynamika mu nevadí. Zrýchlenie nie je dychberúce, dynamika nie je taká prirodzená ako pri benzínoch, ale ani jedno, ani druhé nemusí prekážať. I keď mám predsudky, i keď sa mi naftová Cupra nepáči, auto je to dobré, funguje dobre a zákazník, ktorý veľmi dobre vie čo chce a chce zrovna toto, neurobí chybu. Dobré auto. 6,5 z 10.

Technické údaje

Model:

SEAT Leon Sportstourer FR

Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem motora (cm3): 1968
Prevodovka: 7-stupňová DSG
Poháňaná náprava predná a zadná
Výkon (kW/ot.): 110/3500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 360/1600-2750
Maximálna rýchlosť (km/h): 211
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,5
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 55
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4657/1799/1450
Rázvor náprav (mm): 2679
Objem batožinového priestoru (l): 620
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1644
Užitočná hmotnosť (kg): 486
Max. hmotnosť brzdeného prívesu (kg): 2000
Základná cenníková cena modelu: od 29 250 €
Základná cena verzie: 37 160 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku