27.10.2017

Citroen sa vracia ku koreňom. Nový C4 Cactus má inovatívne superpohodlné pruženie

Citroen včera predstavil svoj aktualizovaný kompaktný model C4 Cactus. Má viacero noviniek.

Dlhoočakávaný aktualizovaný Cactus je tu. Má ostrejšie črty, no väčšina zmien sa skrýva pod jeho nevšedným obalom. Nové asistenčné systémy a kompletne inovovaný podvozok, ktorý má do segmentu kompaktných crossoverov priniesť doslova nevídaný komfort jazdy v danej triede. Citroen sľubuje jazdu aj po zlých cestách ako na lietajúcom koberci.  

Citroen bol desaťročia známy najmä inováciami, nevšedným dizajnom a extrémne komfortným jazdným prejavom. Okrem nevšedného dizajnu v poslednom desaťročí stratil takmer všetko. Teraz sa ale vracia s novým patentami ovenčeným pružením, ktoré by malo plnohodnotne nahradiť hydropneumatické pruženie, ktoré sme naposledy mohli nájsť v modeli C5.

Po predstavení modelu Citroën C3 v roku 2016 a po ofenzíve modelov SUV v roku 2017 s modelmi C3 Aircross a C5 Aircross, sa Citroën púšťa do novej etapy rozvoja produktovej ofenzívy a predstavuje nový kompaktný model: Citroën C4 Cactus. Do svojho segmentu prináša čerstvý vietor a pridáva výnimočný charakter modelu C4 Cactus a typický komfort vlastný modelu C4. Zároveň posilňuje svoje postavenie a na požiadavky segmentu odpovedá 12 asistenčnými technológiami, 3 technológiami konektivity, ako aj motorizáciami s výkonom až do 95 kW (130 k). Motory Podkapotou nie sú úplnou neznámou. Benzínové verzie sa vyznačujú trojicou valcov s celkovým objemom 1,2 litra. Atmosférický základ s výkonom 82 koní dopĺňajú prepĺňané verzie PureTech 110 a PureTech130. Prvý menovaný môže byť doplnený o automatickú šesťstupňovú prevodovku. Naftové motorizácie majú objem 1,6 litra, turbodúchadlo a štyri valce. Motory BlueHDI s výkonom 100 koní môžu ale nemusia byť osadené štart-stop systémom. Silnejšia verzia s výkonom 120 koní pribudne až v druhej polovici roka 2018 a štandardne bude kombinovaná s automatickou prevodovkou.

Nový Citroën C4 Cactus prvý raz predstavuje v Európe tlmiče s progresívnymi hydraulickými dorazmi (Progressive Hydraulic Cushions™ - PHC).Táto inovácia značky Citroën sa postupne rozšíri na viacero nových modelov. Vychádza z takmer 100-ročných skúseností automobilky Citroën v oblasti podvozkov, ktoré sa vždy zameriavali na pohodlie a komfort. Ten bol vo vozidlách značky Citroën vždy na vyššej úrovni ako v ostatných konkurenčných modeloch a zároveň to bol argument, ktorý priťahoval zákazníkov. Preto sa konštruktéri zamerali na to, ako klientom opäť priniesť najlepšie možné filtrovanie nerovností, také typické pre značku Citroën.

V súvislosti s vývojom tohto pruženia sa podalo až 20 patentov. Princíp fungovania je jednoduchý. Zatiaľ čo klasické odpruženie tvorí tlmič, pružina a mechanické dorazy, tlmiče s progresívnymi hydraulickými dorazmi (Progressive Hydraulic Cushions™ - PHC) pridávajú na oba konce ďalšie dva hydraulické dorazy: jeden pre odskok a druhý pre útlm. V závislosti od podmienok pracujú v dvoch režimoch:

  • Pri ľahkom odskoku a útlme sa tlmiče a pružiny starajú o ovládanie vertikálneho pohybu bez toho, aby museli zapájať hydraulické dorazy. Ich prítomnosť však dovoľuje oveľa väčší rozsah zdvihu kolesa, ktorý sa prejavuje v efekte pripomínajúcom let na lietajúcom koberci nad všetkými nerovnosťami vozovky.
  • Pri výraznom odskoku a útlme sa tlmiče a pružiny dostávajú až do kontaktu s hydraulickými dorazmi, ktoré následne progresívne spomaľujú ich pohyb a eliminujú nežiaduce zvuky z ich stretu na konci zdvihu. Na rozdiel od klasických konvenčných dorazov pohlcujú a rozptyľujú energiu nárazu. Tým pádom nedochádza k efektu nadskakovania na vozovke.

  K novému, inovatívnemu a pritom relatívne jednoduchému pruženiu PHC sa pridávajú nové špeciálne predné sedadlá Advanced Comfort. Tie disponujú na dotyk príjemnejšími materiálmi, sú lepšie tvarované, majú novú hustejšiu penu vo väčšej šírke. Výsledkom sú sedadlá pôsobiace ako pohodlné domáce kreslá s dobrou oporou tam, kde to človek potrebuje aj pri dlhšej trase.

Ku zvýšeniu komfortu vo vozidle prispeje i zvýšenie akustického pohodlia. Nový Citroën C4 Cactus dostal viacero vylepšení, ktoré sa dotkli celej konštrukcie vozidla: hrubšie presklenie, utlmenie zadných okien, lepšiu izoláciu okolo dverí, akusticky vylepšené čelné sklo či špičkové tlmiace materiály v podlahe a v palubnej doske. Lepšie tlmenie nežiaducich zvukov sa podarilo dosiahnuť aj lepšou aerodynamikou a zvukovou izoláciou medzi motorom a palubnou doskou.

C4 Cactus dostal po facelifte celkovo 12 asistenčných systémov prispievajúcich k zvýšeniu bezpečnosti a pohodlia počas šoférovania. Prvým kľúčovým je automatické núdzové brzdenie Active Safety Brake. Systém je prostredníctvom multifunkčnej kamery vo vrchnej časti čelného skla odhaliť hroziace nebezpečenstvo a vrýchlostiach od 5 do 85 km/h brzdením zabrániť nehode, či zmierniť jej následky. Cactus po novom disponuje tiež čítaním značiek s rýchlostnými obmedzeniami, výstrahou pred neúmyselným opustením jazdného pruhu, sledovaním únavy vodiča, coffe brake alert-om, sledovaním mŕtveho uhla, parkovacou kamerou, parkovacími senzormi, asistentom pre rozbeh do kopca, prisvetlovanie zákrut cez hmlovky (staticky) a pridáva sa aj Grip Control.

Cactus si môžete vylepšiť aj novou 3D navigáciou, Mirror Screenom podporujúcim Apple auto, Android Auto i Mirror Link a núdzovým volaním SOS.

Detaily z vynoveného zovňajšku i interiéru nájdete v priloženej galérii. Nový Cactus sa dostane na trh začiatkom budúceho roka. 

jh

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.