2017-10-03 04:00:00
Opel Crossland X 1.6
Opel Crossland X 1.6 CDTI
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Opel Crossland X 1.6 CDTI – kto vlastne si: Francúz, či Nemec?

Crossland X je druhým autom značky v blesku s označením X, pritom sa rozmerovo veľmi nelíši od modelu Mokka X.

Ak dnes predstaví automobilka nový model, je nanajvýš pravdepodobné, že to bude SUV v niektorom zo segmentov. V Európe sa vlani na trhu len tak zaprášilo po štyroch miliónoch áut s vyšším podvozkom. Stále to nestačí a záujem je o ďalšie. Výrobcovia samozrejme  počúvajú želania zákazníkov a s príchodom nových modelov zvažujú, ktoré odídu do motoristickej penzie na úkor moderných crossoverov. Najčastejšie za obeť padajú autá kategórie MPV. Nemecký (alebo skôr už francúzsky?) Opel začiatkom leta predstavil náhradu za rodinnú Merivu ambicióznym modelom Crossland X.

Prečo má ale nemecká značka (dnes vlastnená francúzskym koncernom PSA) dva takmer rovnako veľké modely SUV? Sám Opel tvrdí, že mať dve autá v neustále rastúcom segmente malých SUV je výhodou. A navyše vyhlasuje, že Mokka X a Crossland X sú natoľko odlišné, že ponúkať dve vozidlá v jednej triede namiesto jedného jednoducho má zmysel.

Kým Mokka X bola podľa automobilky navrhovaná „zvonku dovnútra“, pri Crosslande X to bolo naopak. Opel tvrdí, že v prípade Mokky X šlo hlavne o štýl, kde je vnútorný priestor kompromisom. Pri Crosslande X naopak kládli hlavný dôraz na čo najväčší vnútorný priestor. Vonkajšie tvary boli pritom vedľajšie. Crossland X totiž napriek o niečo menším rozmerom (dĺžka 4212 mm, rázvor 2604 mm) nepriamo nahrádza aj na Slovensku pomerne obľúbený multifunkčný automobil kategórie MPV – Opel Meriva (4300 mm, 2644 mm). Preto „musel“ ponúknuť praktické vlastnosti v módnejšími balení dnes tak vyhľadávaných malých SUV.

Zdroj: Jozef Vydra

Mokka X teda chce aj do budúcna lákať tých, čo chcú štýlové SUV, pričom Crossland X ako duchovný nástupca malého MPV Meriva zasa takých zákazníkov, ktorí žiadajúci praktické auto s veľkou kabínou. Aj preto ponúka skôr úsporné motory, kde najvýkonnejším je 1.2 Turbo s výkonom 96 kW. Má však väčší kufor, ale menšie kolesá - maximálne 17palcové. Pri Mokke X sa dajú vybrať až 19 palcové. Mokka X má zasa silnejšie motory, kde základný 1,6 litrový vyvinie 85 kW a tiež disponuje pohonom všetkých kolies, ktorý Crossland X nemôže mať ani za príplatok.

V kabíne priestrannosť a vzdušnosť

Autu sa pri dĺžke 4,21 metra podarilo ponúknuť praktickosť. Crossland X má za príplatok posuvný zadný rad sedadiel, ktoré sú delené v pomere 60:40. Možno ich pozdĺžne posúvať smere o 15 centimetrov. Ideálnym kompromisom je zvyčajne prostredná poloha. No sedadlá sa dajú posunúť aj úplne dozadu. Pred kolenami tak budete mať dostatok miesta. Batožinový priestor má aj v tomto prípade stále objem 410 litrov. Je to veľmi dobrá hodnota nielen na pomery segmentu, ale tiež o 10 litrov viac, ako mala Meriva.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ak ale presuniete zadné sedadlá úplne dopredu, miesta na nohy bude iba ak pre malé deti. Určite za seba neposadíte dospelého pasažiera. Výhodou ale bude veľký priestor pre batožinu s objemom 520 litrov. Po sklopení zadných sedadiel dokonca až 1255 litrov. Dvojitá podlaha, ktorú vám pribalia spoločne k posuvnej zadnej lavici, vyrovnáva schod po sklopení sedadiel. Na praktické háčiky sa dajú zavesiť nákupné tašky.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Absolútne rozmaznávanie čaká vodiča vpredu. Elegantný interiér s head-up displejom je ako vystrihnutý z o triedu hodnotnejšie vozidla. Veľká palubná doska tvorí pred čelným sklom rozmerné letisko, takže vodič sedí ďalej ako v MPV, navyše pomerne vysoko a na veľmi pohodlných sedačkách. Otravné je len ovládanie palubného počítača na páčkach pod volantom a umiestnenie ručnej brzdy tesne pod lakťovou opierkou. Tvrdé plasty prevažne v spodnej časti interiéru neurazia.

Francúzsko – nemecká spolupráca

Opel Crossland X je prvý produkt spolupráce Opla s francúzskou skupinou PSA (zahŕňa značky Citroën, DS a Peugeot). Kooperácia v tomto prípade vznikla ešte predtým, než Opel skončil pod krídlami spoločnosti PSA. Najmä technicky je to teda viac francúzske, ako nemecké auto. Čo má svoje výhody, aj nevýhody.

Opel Crossland X však na prvý pohľad francúzsky vôbec nevyzerá. Náhradník Merivy si drží línie zanovitého perfekcionizmu dizajnérov z údolia Mohanu. Na vonkajších tvaroch každopádne budete márne hľadať akúkoľvek spriaznenosť s autami skupiny PSA napriek tomu, že Crossland X používa francúzsku platformu z Citroënu C3 Aircross a budúcej generácie Peugeotu 2008. Zdieľa podobné proporcie ako štýlová Mokka. Na pomery malých SUV je dlhší ako obľúbený Renault Capture aj súčasný Peugeot 2008, kratší o pár centimetrov je tiež aj Hyundai Kona a Kia Stonic.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Keď sa pozriete pozornejšie dovnútra, predsa len objavíte istú spriaznenosť s autami súčasného vlastníka, hoci sa ich snažili obstojne zamaskovať: kľúč zapaľovania á la Peugeot, zhodné podaktoré ovládače (štartovacie tlačidlo motora) ale tiež z Peugeotov dobre známu hlavicu radiacej páky sa nepodarilo schovať. Francúzske autá by mohla pripomínať aj grafika navigácia. Opel však potvrdil, že práve navigačný systém pre Crossland X je spoločným projektom automobilky s bleskom v znaku a Skupiny PSA. Časť komponentov totiž vraj pochádza od jednej a časť od druhej strany. No, aj to je výsledok spolupráce, ktorá sa začala dosť dávno v minulosti.

Celková koncepcia palubnej dosky vrátane volantu nadväzuje na aktuálne modely Opel. Napriek tomu vlnovka tvorená stredovým panelom silne pripomína dnešnú generáciu modelu Peugeot 2008. Použité plasty sú zväčša tvrdé, materiály použité v dolnej časti kabíny pôsobia trocha lacno. Na funkčnosti to však nič nemení.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Dotyková obrazovka multimediálneho systému redukoval klasická tlačidlá, ktoré sú v troch horizontálne orientovaných skupinách. Najvyššie Sa ovláda multimediálny systém, pod nimi klimatizácia a pred radiacou pákou sú tlačidlá nastavenia jazdných systémov vozidla. Tlačidlá sú umiestnené logicky. Určite by im pristalo, keby bolo väčšie. Najmä spínanie výstražných svetiel v kritickom okamihu treba doslova hľadať. Kvitujem však, že si auto zachovalo konvenčné tlačidlá aj klasický prístrojový štít a nemá francúzske riešenie i-Cockpit. Namiesto toho auto má head-up displej, ktorý premieta informácie na sklíčko pred čelným sklom.

Pozícia za volantom je typická pre SUV. Sedí sa vyššie, čo zákazníci žiadajú od tohto segmentu. Vo výhľade sa objavuje stará bolesť asi všetkých modelov SUV: masívne A stĺpiky obmedzujú rozhľad šikmo vpred, lebo v dolnej časti tvoria široké trojuholníky. Na druhej strane ale potešia pohodlné sedadlá s nastaviteľnou dĺžkou sedadla a elektropneumatickou bedrovou opierkou. Opel ich má už tradične s certifikátom AGR pre zdravý chrbát. Vďaka ďaleko vpredu umiestnenému čelnému sklu a dobrému bočnému presklenia je v kabíne cítiť vzdušnosť.

Štýl nie je všetko

Veľký vnútorný priestor sa Opel snažil ukryť do štýlovej karosérie. Nemeckú strohosť oživujú štýlové doplnky, C stĺpik v štýle Adama, alebo dvojfarebná karoséria s opticky „plávajúcou“ strechou v čiernej, bielej alebo sivej farbe. Dodáva sa pre najvyššiu stupeň výbavy Innovation. Prednú časť auta so šesťuholníkovou maskou chladiča si pokojne pomýlite s Modelom Mokka X. To nie je ani tak výčitka, ako skôr dôkazom že dnešné autá (nielen jednej značky) trpia istou mierou uniformity.

Zdroj: Jozef Vydra

Crossland X je ale dosť úzky, na šírku má len 1765 milimetrov. Rovnako ako napríklad zrejme definitívne končiaci Hyundai ix20. V Opli si tak traja statní cestujúci vedľa seba vzadu nesadnú. Hoci je vzadu trocha priúzko, absolútne rozmaznávanie čaká vodiča vpredu. Elegantný interiér s head-up displejom je ako vystrihnutý z o triedu hodnotnejšie vozidla. Veľká palubná doska tvorí pred čelným sklom rozmerné letisko, takže vodič sedí ďalej ako v MPV, navyše pomerne vysoko a na veľmi pohodlných sedačkách. Otravné je len ovládanie palubného počítača na páčkach pod volantom a umiestnenie ručnej brzdy tesne pod lakťovou opierkou. Tvrdé plasty prevažne v spodnej časti interiéru neurazia.

Pod kapotou priadol diesel

Neprehliadnuteľným dôkazom spolupráce s PSA pri vývoji je pohľad do motorového priestoru, kde sa objavuje niekoľko príspevkov francúzskej automobilky. Crossland X vsadil výhradne na motor od PSA. Turbodiesely zastupujú dva výkonové varianty 1.6 BlueHDi (so zachovaným obchodným názvom 1.6 CDTI) so 74 a 88 kW, pričom slabší motor je k dispozícii aj v ekologickej verzii Ecotec.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra


Nami skúšaná naftová tisícšesťstovka s 88 kW je dobre odhlučnená a s príjemným zvukom. Motor je pokojný, tichý, s vysokým krútiacim momentom 300 Nm už pri 1750 otáčkach. Je to jednoducho taký typický pohodár do mesta. Hoci nie som zástancom „ropákov“, ale skôr benzínových motorov, páčil sa mi pohodový charakter turbodiesela. Bolo to aj vďaka nenútenému záťahu vyplývajúcemu zo slušného krútiaceho momentu už od pomerne nízkych otáčok. Realita v spotrebe znamenala nárast voči papierovým hodnotám – kombinovaný mix bol 5,0 litra na 100 kilometrov po jazde na všetkých druhoch vozoviek – od diaľnic, až po tie prašné. V meste som sa dostal na 4,8 litra, na okreskách skoro na hranicu 4,0 litra /100 km.

Škoda len, že pomerne dlhá radiaca páka má v kulise veľmi dlhé dráhy, ktoré nie sú dostatočne presné – neraz nie a nie zaradiť ten správny rýchlostný stupeň. Nuž, toto nie je Nemec, skôr ten Francúz... Snaží sa to vyvážiť doslova vypiplaným interiérom a roztomilo elegantnými rysmi exteriérového dizajnu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pohodový korzár

Podvozok je naladený dosť mäkko, hlavne v ostrých zákrutách sa Crossland X výraznejšie nakláňa. Ľahšie riadenie nie je celkom presné a komunikatívne. Nebudete ale s takýmto autom jazdiť rely. S rodinným autom ako je tento crossover nebude nikto športovať, preto je súčasné nastavenie pre tento druh použitia takmer ideálne. Auto veľmi slušne tlmí nerovnosti, väčšie však predsa len cítiť. Páčilo sa mi, že auto je výborne odhlučnené a aj na diaľnici je Crossland X príjemne tichý.

V základe autu nechýbajú elektricky ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, šesť airbagov, palubný počítač, varovanie pred vybočením z jazdného pruhu, tempomat alebo multifunkčný volant. Aj príplatková výbava je na pomery segmentu slušná. Head-up displej, automatický parkovací asistent, indukčná nabíjačka na smartfóny, vyhrievané čelné sklo, alebo hlavne v zime veľmi praktický vyhrievaný volant.

Čarovanie s priestorom

V porovnaní s ostatnými malými SUV zaujme hlavne veľký batožinový priestor s možnosťou ďalšieho zväčšovania vďaka posuvu zadných sedadiel, úspornosť väčšiny motorov a kultivovanosť testovaného dieselového motora. K slabším stránkam patria jazdné vlastnosti na nerovnom povrchu v zákrutách a aj nepresné radenie. Rovnako ako prevažná väčšina iných malých SUV, ani Opel Crossland X nie je určený na jazdu v teréne. Nemá ani pohon všetkých kolies. To patrí v tejto kategórii skôr k štandardu, ako k výnimke. Kupovať si ho budú najmä jednotlivci a páry na začiatku a konci vodičskej kariéry. Určite však dobre poslúži aj menším rodinám. Nuž a odpoveď na otázku, prečo by mohol byť Crossland aj Španielom sa ukrýva v jednoduchej odpovedi: vyrába sa v španielskej Zaragoze.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Už po prvých pár kilometroch sa ale ukázalo, že má skôr francúzsky naturel. Naladenie podvozka je totiž skôr francúzsky pohodové, ako nemecky tuhé. Celkovým charakterom má Crossland X bližšie k Peugeotom než k Oplom napriek tomu, že jeho štýl zostáva skôr nemecky strohý. Hoci s pár zaujímavými a „šmrncovnými“ prvkami. Otázkou je, či by zákazníci miesto nemeckého dizajnu s francúzskou technikou neuprednostnili skôr nemeckú precíznosť s francúzskym šarmom. Ukazuje sa, že súčasná kombinácia spolu s dobrou cenou má úspech a Crossland X sa predáva „ako teplé rožky“. Povedané inak – zaujal. Uvidíme nakoľko, respektíve koľkých záujemcov osloví a ako sa mu bude dariť aj ďalej. Naštartované to však má dobre.

Záver

Nemecko-francúzsky románik už trvá pár rokov. Prvé výsledky spojenia Paríž-Rüsselsheim sa objavili pomerne skoro. Úzka karoséria, k tomu takmer typický, mierne hojdavý a pomerne komfortný podvozok. Deklarovaná spotreba pod magických päť litrov. Taký mix - zo všetkého trocha. Nový Crossland X totiž stojí na platforme, ktorú dostane inovovaný Peugeot 2008 a má ju aj Citroën C3 Aircross. To umožnilo Oplu prísť s neuveriteľne veľkorysou cenovou politikou. Dalo by sa dokonca povedať, že až s agresívnou a to ho zaradilo medzi päť najlacnejších (malých) SUV aj na Slovensku.

Zdroj: Jozef Vydra

Zásadným argumentom, prečo nemožno Crossland X obísť pri výbere nového mestského SUV je teda cena. Opel prevzal francúzsku techniku, obliekol ju do svojho šatu a vypravil do sveta prvorodené nemecko-francúzske dieťa zo španielskeho závodu v Zaragoze s veľmi dobrou základnou cenovkou. Dôvod navyše, prečo podľahnúť tomuto sobášu z rozumu.

Technické údaje

Model: Opel Crossland X 1.6 CDTI Ultimate
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1560
Prevodovka: 6 -stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  88/3500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 300/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 187
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 4,6/3,6/4,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4212/1756/1605
Rázvor náprav (mm): 2604
Objem batožinového priestoru (l): 410/1255
Objem palivovej nádrže (l): 45
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1244
Užitočná hmotnosť (kg): 521
Rozmer pneumatík: 215/50 R17
  215/50 R17
Základná cenníková cena modelu: 12 340 €
Základná akciová cena modelu: 12 340 €
Základná cena verzie: 14 990 €
Cena testovaného vozidla od: 18 490 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku