26.09.2017

S Mitsubishi na expedícii v horách Slovenska

Keď sa povie Muránska planina, mnohí majú predstavu rovnej plochy. Omyl, vážení. Okolie Tisovca ponúka celkom iné zážitky.

Od spoločnosti M Motors SK s.r.o., ktorá je výhradným dovozcom vozidiel značky Mitsubishi do 3,5 tony do Slovenskej republiky, sme dostali pozvanie na expedíciu. Kto by odolal, aj keď to bola iba jeden a poldňová miniakcia. Spoznať Muránsku planinu pre ľudí, čo tam v živote neboli, alebo iba raz-dvakrát prechádzali, je úžasné.

Iné to je, ak idete po ceste. Celkom iné, ak sa podarí zamieriť do hôr. Sú neuveriteľné. Muránska planina je hornatá krajinná oblasť nachádzajúca sa v západnej časti Slovenského rudohoria, v oblasti Spišsko-gemerského krasu v Banskobystrickom kraji.

Čo je však dôležité, na jej území sa stretávajú štyri geomorfologické celky: Veporské vrchy, Spišsko-gemerský kras, Stolické vrchy a Horehronské podolie. Výsledkom tohto spojenia je veľmi pestrý reliéf územia, kde vrchy striedajú ďalšie vrchy... Väčšina územia je zalesnená.

Tadiaľ viedli naše cesty v sprievode skúsených jazdcov. Majú za sebou nielen expedície, ale aj množstvo off-road jázd. Ako sami potvrdili, väčšinou na autách značky Mitsubishi. Lebo ozajstné (pravoverné) off-roady musia mať vlastnosti, aké nájdete práve u vozidiel s troma diamantmi. Teda robustnosť, odolnosť a výdrž. Samozrejme aj krátke previsy, veľké nájazdové uhly a celkovú obratnosť v teréne. Že také majú, potvrdzujú aj výsledky z pretekov Paris – Dakar, kde Mitsubishi Pajero – počas štartov v rokoch 1984 – 2007 získalo celkom 12 víťazstiev.

Mistubishi oslavuje 100. výročie značky. V rámci osláv pripravil importér špeciály Mitsubishi Pajero a L200 Expedition Edition. Tieto vozidlá symbolizujú tradičné vnímanie značky Mitsubishi ako výrobcu spoľahlivých, robustných a odolných vozidiel určených nielen na cestu, ale aj do terénu. Bolo nanajvýš jasné, že sa chce týmito autami pochváliť a predviesť ich celkom inak, ako iba na nejakom autosalóne, či na statickej prezentácii.

Cieľom projektu Expedition Edition teda je predstaviť obe tieto vozidlá a značku Mitsubishi vo veľmi osobitom podaní formou zážitkov a skúseností. Čiže natoľko odlišným spôsobom, že svojou unikátnosťou bude divácky veľmi atraktívna nielen pre potenciálneho zákazníka, ale aj bežného fanúšika, ktorý sa zaujíma o autá, voľný čas a možné prepojenie oboch spomínaných oblastí záujmu. Obe vozidlá sú upravené v spolupráci so špecializovanými dodávateľmi a spĺňajú najnáročnejšie kritériá pre skutočné offroadové výpravy za poznaním.

Ide o technické úpravy a predovšetkým dovybavenie vozidiel pre možnosť vyjsť mimo cesty a stráviť s autom napríklad víkend v prírode, alebo priamo na skutočnej expedícii. V tomto projekte nešlo o to postaviť dva ultimatívne terénne špeciály, ale ukázať, že jednoduchými odbornými úpravami štandardného auta je možné získať vozidlo, ktoré umožní nazrieť ďalej, než je 85% zákazníkov schopných si vôbec predstaviť, alebo vyskúšať so svojím vlastným autom.

Okrem špeciálov sme mali k dispozícii aj takmer sériové vozidlá, s ktorými sme sa vybrali na výjazd skrz, či naprieč vrchmi Muránskej planiny neďaleko Tisovca. Našou základňou bol Salaš Zbojská. Poslúžil nielen na prenocovanie a obživu posádok všetkých áut, ale aj ako výborný tip na strávenie zážitkov v lone slovenskej prírody.

Iste, nie každému sa podarí vyskúšať si také trasy, ako sme mali možnosť skúšať my. Neraz som však konštatoval, že keby neboli také autá, ako sme „sedlali“, museli by sa po tých cestách - necestách trmácať konské povozy. Koníky by mali čo robiť, lebo prevýšenie trás, ako aj ich priečny a pozdĺžny sklon boli také, že sme mali čo robiť, aby sme to miestami vôbec zvládli pešo.

Ak si chcete pozrieť video vo Full HD rozlíšení, stačí kliknúť na tento odkaz.

Prečo pešo..? Nuž aj majster tesár sa utne a hoci sme mali výborného mentora a skvelých inštruktorov, stalo sa, že sa sem-tam nepodarilo nájsť ideálnu stopu. Podaktorí pozabudli na pravidlo, že nestačí, aby sa iba predná náprava dostala pomedzi jamy, výmole a zákruty tam, kam smerovalo auto. V teréne platí dvojnásobne, že auto je štvorstopové. Myslieť treba aj na to, kadiaľ prejdú kolesá zadnej nápravy. Tu sa ukázalo, kto to zvládol bez problémov a kde prišli k slovu navijaky, či pomoc druhého auta.

Zážitok to však bol naozaj nad očakávanie silný. Ani som netušil, aké úžasné (miestami aj nebezpečné) trasy sa dajú nájsť v horách a lesoch Slovenského Rudohoria.  Nakoniec sme svoju účasť na miniexpedícii zvládli so cťou a len s drobnými šrámami. Ukázalo sa, že spoľahlivosť je tým hlavným a nutným predpokladom jázd v náročnom horskom teréne. Na podujatí obstáli nielen špeciály, ktoré boli pripravené v rámci úprav Expedition Edition, ale aj ostatné vozidlá s trojicou diamantov na čelnej maske.

Ak by ste chceli tráviť čas zážitkovo pri podobných príležitostiach, Mitsubishi v spolupráci s autorizovanými predajcami pripraví návrh zákazníkom, ktorí by mali o takúto špeciálnu úpravu záujem. Je možné pripraviť a odporučiť najvhodnejšie technické riešenie a doplnky v nadväznosti na plánované využitie, prípadne dodať takto upravené vozidlá na kľúč. My si ešte predstavme dvojicu špeciálnych expedičných áut pripravených pod názvom  Expedition Edition pri príležitosti nielen 100. výročia značky Mitsubishi, ale aj 80 rokov od výroby prvého auta s pohonom 4x4:

Špecifikácia vozidiel:

Mitsubishi Pajero LWB 5-dverové, motor 3.2 DI-D 5AT, redukcia, uzávierka medzinápravového a zadného diferenciálu

Mitsubishi L200 Double Cab, motor 2.4 DI-D 6MT, nadstavba, redukcia

Prvky výbavy:

Zakrytovanie podvozka a spodnej časti vozidla

Špeciálne terénne pneumatiky

Prídavné nezávislé kúrenie

Uzávierka zadného diferenciálu

Navijak (montáž vpredu aj vzadu)

Navigačný systém

Strešný stan a markíza

Expedičná chladnička

Kempingové vybavenie - stôl a stoličky

Varič

Gril

Riad

Zásobník na vodu

Lopatka poľná

Karimatky, deky

Večerné LED osvetlenie

Jozef Vydra

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.