15.08.2017

Mitsubishi predstavila úplne nové MPV Xpander, príde aj do Európy?

V Európe sú pomaly na vyhynutie – modelom MPV sa však na trhu v Indonézii a regióne ASEAN darí.

Spoločnosť Mitsubishi Motors Corporation (MMC) v rámci 25. ročníka indonézskeho medzinárodného autosalónu GAIKINDO (GIIAS) v Jakarte predstavila vo svetovej premiére úplne nové MPV budúcej generácie s označením Xpander ktoré vyjadruje ambície spoločnosti MMC. Názov vychádza z viacerých interpretácií slova XPanded – ako širšie zastúpenie na trhu a poňatie dizajnu, väčšie pohodlie, širšia ponuka e-funkcií a vyšší výkon.

Nový prírastok od Mitsubishi Motors spája praktickosť s duchom vozidiel kategórie SUV a rozširuje tradičný zásah MPV do nových oblastí. V tomto MPV budúcej generácie ide ruka v ruke robustnosť s priestrannosťou, praktickosťou, štýlom a funkčnosťou. Výsledkom je stále štýlové vozidlo, ktoré ponúka veľa miesta pre sedem cestujúcich aj s batožinou.

Xpander sa bude vyrábať v novom výrobnom závode MMC v prefektúre Bekasi v provincii Západná Jáva. Spoločnosť MMC plánuje vyrábať 80 000 vozidiel ročne. Model Xpander sa v Indonézii začne predávať tento rok na jeseň; začiatkom roku 2018 by sa mal začať vývoz do krajín regiónu ASEAN a na ďalšie vybrané trhy. Znamená to, že sa dostane aj do Európy? To je v tejto chvíli zahalené rúškom tajomstva. Pritom v Európe je čoraz menej plnohodnotných MPV, pritom je stále dosť klientov, ktorí potrebujú priestranné a dostatočne veľké sedemmiestne MPV.

XPanded (širšie) poňatie dizajnu

Dizajn a vlastnosti modelu Xpander vychádzajú z mnohých podrobných rozhovorov so zákazníkmi. „Xpander si vlastne navrhli naši zákazníci sami,“ uviedol Tsunehiro Kunimoto, viceprezident spoločnosti pre Dizajn. „Ja som len transformoval ich námety, potreby a priania do konkrétnych tvarov.“

Model Xpander s dĺžkou 4 475 mm spája štýlové krivky priestranného MPV s robustným a dynamickým vzhľadom vozidiel SUV. Výrazné čelné partie hlásia príslušnosť k novej vizuálnej identite vozidiel Mitsubishi tzv. Dynamickému štítu (“Dynamic Shield”), pričom nadväzujú na dizajn modelov Outlander PHEV, Pajero Sport a Eclipse Cross . Robustný vzhľad pripomínajúci vozidlá SUV potvrdzujú vytiahnuté lemy blatníkov.

Obrysové LED svetlá sú zasadené do dekorov po stranách kapoty, nielen pre pekný vzhľad, ale aj na zviditeľnenie vozidla a zvýšenie bezpečnosti. Svetlomety sú nízko v nárazníku pre čo najlepšiu viditeľnosť pri jazde po zlých cestách. Zadné združené LED svetlá nadväzujú na výklopnú zadnú časť. Koncové LED svetlá v tvare písmena "L" sú oddelené od brzdových svetiel.

Čisto navrhnutý prístrojový panel má klenutý dizajn nadväzujúci na panely obloženia predných dverí. Línia strechy obopína vysokú kabínu s množstvom miesta nad hlavou. Vďaka sklenenému prvku v zadnom stĺpiku karosérie sa strecha zdanlivo vznáša vo vzduchu. Netradičný vzhľad Xpandera potvrdzuje jemný náznak chvostových plutiev v zadných bočných paneloch vozidla.

XPanded (väčšie) pohodlie

Sedemmiestny Xpander stelesňuje odlišný prístup k poňatiu vozidiel MPV: zvonku je širšie (1 750 mm) a vo vnútri väčšie než konkurenčné modely v danej triede. Priestrannú kabínu (v danom segmente najväčšiu) a premyslené usporiadanie priestoru pre cestujúcich dopĺňa veľkorysý batožinový priestor Xpandera. Celá posádka sa môže tešiť z pohodlného interiéru a nadbytku priestoru nad hlavou. Na pohodlné sedadlá v treťom rade je skvelý prístup.

Operadlá sedadiel druhého radu (delenie v pomere 60:40), resp. tretieho radu (delenie 50:50) je možné ľahko sklopiť, čím sa dá vytvoriť množstvo variantov usporiadania pre posádku a batožinu, alebo vytvoriť veľký batožinový priestor s plochou podlahou bez schodov či medzier. Aj stredové operadlo v druhom rade sa dá sklopiť a vytvoriť širokú lakťovú opierku, resp. umožniť prevoz rozmerných predmetov, napr. zrolovaného koberca alebo dlhého rebríka.

V interiéri je množstvo väčších aj menších odkladacích priestorov, kam uložíte všetko od nadmernej batožiny až po inteligentné telefóny či mince. Súčasťou prístrojovej dosky je dokonca skrytá tajná schránka. Vo výplniach dverí Xpandera a stredovom paneli medzi prednými sedadlami je celkom 16 držiakov na fľaše.

 

Konštruktéri sa postarali o účinné potlačenie hluku v kabíne. V segmente jedinečné panoramatické čelné sklo Xpandera je vyrobené z vysoko kvalitného zvukotesného skla, laminovaného ďalšou akusticky pohltivou vrstvou pre potlačenie vonkajšieho hluku. Tichá a výkonná klimatizácia sa dá jemne nastaviť vďaka ôsmich úrovniam výkonu pre cestujúcich na predných sedadlách a štyrom úrovniam pre zadnú časť vozidla. Veľké rebrované ovládače možno ľahko nahmatať bez nutnosti vizuálnej kontroly.

XPanded (širšia) ponuka e-funkcií

Všetky potrebné informácie sprostredkuje farebný LED displej palubného počítača uprostred prístrojového štítu. K účinnému zníženiu spotreby paliva napomáha ukazovateľ hospodárnej jazdy (Eco). Systém palubného infotainmentu možno prostredníctvom Bluetooth® ľahko spárovať s inteligentnými telefónmi s funkciou hands-free volania alebo s prístupom na internet. K dispozícii je USB vstup a v každom rade sedadiel sa nachádza 12V zásuvka pre napájanie príslušenstva.

Každý z cestujúcich má vlastný priehradku na odloženie chytrého telefónu. Systém bezkľúčového ovládania (KOS) umožňuje odomknutie vozidla a spustenie motora bez nutnosti vyberať kľúč z vrecka. Kľúč systému KOS komunikuje s vozidlom bezdrôtovo. Pohodlie zvyšuje rozsvietenie obrysových svetiel vozidla počas 30 sekúnd po diaľkovom otvorení dverí. Svetlomety svietiace 30 sekúnd po vypnutí motora zase uľahčujú cestu k dverám domu.

XPanded (vyšší) výkon

Podvozok spoločne s pohonným ústrojenstvom spája to najlepšie z kategórií SUV a MPV. Svetlá výška 205 mm je vo verzii so 16 palcovými kolesami a umožňuje jazdu nielen po nespevnených cestách, ale aj v hlbokých kalužiach po prívalových dažďoch. Na jazdnej stabilite má podiel ľahká a pevná karoséria spoločne s odladenou konštrukciou podvozku, ktorou sa tento automobil výrazne odlišuje od obvyklých riešení vozidiel v triede MPV.

Xpander poháňa zážihový motor s objemom 1.5 litra 16v a s výkonom 105 koní, vybavený vlastným systémom premenlivého časovania sacích ventilov MIVEC (Mitsubishi Innovative Valve timing Electronic) od Mitsubishi Motors. Má nízku spotrebu a nízke výfukové emisie. Motor je zladený s päťstupňovou manuálnou alebo štvorstupňovou automatickou prevodovkou, cez ktoré sú poháňané predné kolesá. Obe prevodovky zabezpečujú agilnú a spoľahlivú jazdu aj pri šplhaní plne naloženého vozidla do prudkých svahov.

Xpander používa vlastnú konštrukciu samonosnej karosérie typu RISE (Reinforced Impact Safety Evolution) od MMC. Vyznačuje sa účinným pohlcovaním nárazovej energie v záujme čo najmenšieho narušenia priestoru kabíny v prípade nehody. Súčasťou základnej výbavy sú čelné airbagy vpredu a trojbodové bezpečnostné pásy pre všetkých sedadlá.

K bezpečnostným parametrom vozidla prispieva rad štandardných prvkov aktívnej bezpečnosti, napr. brzdový asistent, systém ABS, systém ASC (aktívne riadenie stability), HSA (pomocník pre rozjazd do kopca) alebo ESS (signalizácia núdzového zastavenia).

Jozef Vydra
ZDROJ: Mitsubishi Motors Corporation

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.