15.03.2017

Mitsubishi Eclipse Cross - bod obratu pre tri diamanty

Pre spoločnosť Mitsubishi Motors Corporation (MMC) znamenal ženevský autosalón 2017 zásadný obrat.

Vo svetovej premiére predstavila nové kompaktné SUV „Eclipse Cross“. Je to prvý zástupca novej generácie vozidiel Mitsubishi Motors, ktoré by malo prispieť k plánu MMC – zaujať postupne na európskom trhu rolu takmer výhradného SUV hráča.

Zároveň má pomôcť rozšíriť zákaznícku základňu Mitsubishi Motors v rámci značky úplne novým smerom, po boku súčasných aj budúcich generácií modelov ASX a Outlander. Stavať by mal pritom na piatich hlavných produktových pilieroch, ktorými sú: dizajn, japonské remeselné spracovanie, jazdná dynamika, premyslené obstavanie priestoru a inovatívne vlastnosti.

SUV v štýle kupé s ostrými líniami a nemenej ostrými jazdnými kvalitami uvádza nový štýl dizajnu značky Mitsubishi. Má tiež celý rad nových pokrokových vlastností a funkcií.

Mitsubishi Eclipse Cross má za úlohu posilniť kvalitatívny imidž značky, najmä v Európe a zároveň potvrdiť zameranie MMC na vozidlá kategórie SUV - v najrôznejších podobách. Eclipse Cross bude rozšírením existujúceho modelového radu popri modeloch ASX a Outlander na neustále rastúcom svetovom trhu s vozidlami SUV, ktorý predstavuje cca 25% celkového trhu, kde sa kategória „kompaktov“ teší najväčšiemu rastu.

Nový model má mimoriadne dynamické krivky, pripomínajúcich atléta v štartovných blokoch. Má klinový bočný profil s nápadným sklonom zadného okna, dlhým rázvorom a krátkymi prevismi a vytiahnutými lemami predných aj zadných blatníkov. Svetelná lišta naprieč celou zadnou časťou vozidla kombinuje LED brzdové svetlo s tretím (vyššie umiestneným) LED brzdovým svetlom kvôli lepšej viditeľnosti pre ostatných účastníkov cestnej premávky a opticky zdôrazňuje stabilitu auta. Zadný stierač je schovaný pod malým strešným spojlerom, neprekáža výhľadu dozadu a nenarušuje celkový štýl.

Dizajnérske oddelenie MMC sa rozhodlo výrazne zvýšiť úroveň vnímanej kvality všetkých svojich budúcich produktov. Pri pohľade zvonka je najlepším dôkazom úplne nový vysoko sýty červený lak, vyvinutý špeciálne pre model Eclipse Cross, ktorý je okrem iného docielený aplikáciou polopriehľadného červeného odtieňa laku na niekoľko ďalších vrstiev laku a finálne pokrytý transparentnou vrstvou laku. Náročný postup vyžaduje trojité vypaľovanie laku.

Vo vnútri vozidla sú veľké plochy (prístrojová doska, výplne dverí) pokryté kvalitným mäkkým materiálom, ktorého textúra pripomína kožu, ozdobné dekory na dotyk aj na pohľad pôsobia ako strieborné. Čalúnenie pravou kožou (dostupnosť v závislosti od konkrétneho trhu a modelu) sa kombinuje s markantným oranžovým prešívaním. Dômyselné remeselné spracovanie zlepšujú detaily z uhlíkových vlákien či lesklý čierny lak na prístrojovom paneli, volante, stredovom paneli a vo výplniach dverí; lesklé strieborné dekory zase lemujú spodnú časť prístrojovej dosky, lišty stredového panelu, zahnuté hrany lakťových opierok predných dverí, výduchy ventilácie atď.

Model Eclipse Cross je prvým modelom, v ktorom MMC predstavila nové kvalitné ovládacie prvky s tradičnou funkciou (páka voliča prevodovky, ventilácie atď.) alebo pre nové technológie (ovládanie pomocou touchpadu atď.) a tiež úplne nové sedadlá. Nová architektúra prístrojovej dosky kladie dôraz na horizontálnu os a rozdelenie funkcií na „informačné“ (nad osou) a „ovládacie“ (pod osou). To opticky rozširuje interiér vozidla a napomáha skvelému výhľadu dopredu vďaka nízko položenej prístrojovej doske, optimálnej výške kapoty motora ako aj výbornou polohou za volantom. O niečo nižšie je na širokom stredovom paneli, ktorý rozdeľuje prednú časť kabíny, touchpad. Môže slúžiť na ovládanie funkcií audia alebo prehrávača iPod, prípadne funkcií systému Apple CarPlay. Systém Smartphone Link Display Audio (SDA) ovládaný cez štíhlu 7" dotykovú obrazoku umožňuje bezpečne sledovať online informácie a dáta s minimálnym odkláňaním zraku od vozovky. SDA podporuje technológiu Apple CarPlay, rovnako podporuje technológiu Android AutoTM. Vďaka umiestneniu touchpadu na stredovom paneli vodič ľahko ovláda systém SDA bez nutnosti meniť polohu za volantom.

Poslednou z trojice nových vyspelých technológií, po prvý krát predstavených v modeli Eclipse Cross je displej HUD (Head Up Display) s projekciou na čelné sklo. Je umiestnený nad kaplnkou prístrojov, vyklápa a sklápa sa spoločne so zapaľovaním vozidla, prípadne aj ručne. Do vodičovho zorného poľa sa tak premietajú informácie potrebné pre ovládanie vozidla, napríklad rýchlosť , adaptívny tempomat (ACC), systém zmierňovania následkov čelnej kolízie (FCM), nastaviteľný obmedzovač rýchlosti (ASL), varovanie pri opustení jazdného pruhu (LDW), tempomat, indikátor radenia prevodových stupňov, indikátor zapnutia bezpečnostných pásov, upozornenie na otvorené dvere, šípky navigácie upozorňujúce na nutnosť odbočenia

Aj napriek kompaktným rozmerom štýlovej karosérie dokáže Eclipse Cross ponúknuť pasažierom vzdušnú a priestrannú kabínu, ktorá ťaží z rázvoru 2 670 mm, celkovej šírky 1 805 mm a dĺžky 4 405 mm. Využíva nízko položenú prístrojovú dosku a nastaviteľné zadné sedadlá. Zadné sedadlá s delením 60:40 majú mechanizmus posúvania a úpravy sklonu, čo dovoľuje maximálne využiť batožinový priestor. Pasažieri na zadných sedadlách majú veľkorysý priestor pre nohy (rozsah 200 mm), zároveň je možnosť nastaviť si sklon operadla 16 - 32° v ôsmich rôznych polohách. Dlhé cesty si vychutnajú s dostatkom miesta nad hlavou, napriek siluete karosérie, ktorá sa zvažuje smerom dozadu. Premyslená konštrukcia strechy ponúka dostatok priestoru pre hlavu aj s panoramatickým strešným oknom (výbava na prianie).

Výrobca tvrdí, že Eclipse Cross je tichým autom, čo prispieva k celkovému dojmu vysokej kvality na palube. Hluk motora sa podarilo účinne potlačiť použitím veľkého krytu motora, použitím zvukovo izolačných hmôt v motorovom priestore a nasadením rozmerných zvukotesných krytov. Prenos hluku od vozovky do karosérie vozidla je potlačený pomocou priečnikov zavesenia zadných kolies so špeciálnou konštrukciou pre tlmenie hluku. Na mimoriadne tichom prostredí v kabíne má podiel aj rozsiahle uplatnenie akustickej izolácie v paneloch karosérie a použitie zvukotesných okien.

Model Eclipse Cross má veľmi tuhý skelet karosérie. Vyššia torzná tuhosť, čo znamená priamejšiu spätnú väzbu od volantu a vyššiu kvalitu jazdy vďaka menším vibráciám. Model má tiež starostlivo odladený podvozok:

Super-All Wheel Control (S-AWC) - integrovaný stabilizačný systém vlastnej konštrukcie v Eclipse Cross s pohonom 4WD využíva aktívnu kontrolu stáčania okolo zvislej osi vozidla, aktivovanú brzdovým pedálom. Zabezpečuje presnejšie prechádzanie zákrutami, vyššiu jazdnú stabilitu v priamom smere či pri zmenách jazdného pruhu, rovnako tak ako lepšiu ovládateľnosť na klzkom povrchu. V modeli Eclipse Cross je systém S-AWC navyše vybavený tromi jazdnými režimami, medzi ktorými je možné prepínať voličom na stredovom paneli: AUTO pre optimálnu spotrebu paliva, SNOW (sneh) je určený pre zasnežené cesty alebo iné klzké povrchy a režim GRAVEL (štrk) ponúka schopnosti plného pohonu 4WD v náročnejšom teréne, na zlých cestách alebo pri uviaznutí vozidla v bahne či snehu. V závislosti od konkrétneho trhu sa bude Eclipse Cross ponúkať aj vo variante 2WD (s pohonom predných kolies).

Úplne nový preplňovaný benzínový maloobjemový motor s objemom 1,5 litra s priamym vstrekovaním paliva ponúkne výborné jazdné schopnosti aj zaujímavú spotrebu paliva. Prináša lepší krútiaci moment pri nízkych až stredných otáčkach (v porovnaní so súčasnými benzínovými motormi 2,0 alebo 2,4 litra od MMC) a má plochú krivku krútiaceho momentu v celom rozsahu otáčok.

Modernizovaný vznetový motor s objemom 2,2 litra je ďalším vývojovým variantom súčasnej jednotky a pre Eclipse Cross prináša výrazné zníženie trecích síl pohyblivých dielov a podstatné zlepšenie odozvy sústavy vstrekovania. Má tiež nižšiu spotrebu paliva, čistejšie výfukové emisie, nižšiu mechanickú hlučnosť a vyšší výkon. Znížením hmotnosti piestov, ojníc a kľukového hriadeľa sa podarilo dosiahnuť hladšiu akceleráciu v celom rozsahu otáčok.

Prevodovka CVT so športovým režimom radenia s ôsmimi virtuálnymi stupňami sa bude ponúkať v kombinácii s benzínovým motorom s objemom 1,5 litra. Má režim Sport s manuálnym ovládaním a ôsmimi krátko odstupňovanými prevodmi pokrýva širšie rozpätie prevodových pomerov. Eclipse Cross so zážihovým motorom bude v ponuke aj so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou

Osemstupňová automatická prevodovka je v ponuke so vznetovým motorom s objemom 2,2 litra. Má širšie rozpätie krátko odstupňovaných prevodov, a prináša tak lepšie jazdné schopnosti, nižšiu spotrebu a vyššiu kultivovanosť jazdy.

Ponuka bezpečnostných technológií

Eclipse Cross v súlade s požiadavkami zákazníkov prináša kompletnú škálu najmodernejších bezpečnostných technológií MMC (ponuka sa odvodzuje od konkrétneho trhu a prevedenia). Bezpečnostné systémy vychádzajú zo stratégie nasadenie snímačov rôzneho typu na sledovanie celého okolia vozidla; vozidlo tak dokáže predvídať potenciálne rizikové situácie a pomáha vodičovi sa im vyhnúť. Auto má:

Systém zmierňovanie následkov čelnej kolízie (FCM)

Systém monitorovania a podpory udržiavania jazdného pruhu (LDW)

Systém sledovania mŕtvych uhlov (BSW) s asistentom zmeny jazdného pruhu (LDW) a systém monitorovania dopravnej situácie za vozidlom pri cúvaní (RCTA)

Adaptívny tempomat (ACC)

Ultrazvukový systém na blokáciu nežiadúcej akcelerácie vozidla (UMS)

Automatické diaľkové svetlá (AHB)

Multi Around Monitor s Bird View (vtáčia perspektíva)

Elektrická parkovacia brzda a asistent rozjazdu do kopca (HSA)

Eclipse Cross sa začne dovážať najprv do Európy začiatkom posledným kvartálom roka 2017 (u predajcov by sa mal objaviť koncom roka 2017 až začiatkom roka 2018, podľa jednotlivých trhov). Až potom príde na trhy v Japonsku, Severnej Amerike, Austrálii a ďalších regiónoch.

Jozef Vydra
ZDROJ: Mitsubishi Motors Corporation

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.