14.02.2017

PRVÁ JAZDA: Nová Honda Civic sa vracia k športovosti

Honda sa rozhodla poupratovať vo svojej ponuke a vrátiť modelu Civic čaro bývalého športovo ladeného modelu.

Z univerzálneho modelu tak urobila niečo, čo v jej portfóliu už nejaký čas chýbalo. Skutočné auto so športovým nádychom. Viem, budete namietať, že má predsa Type-R. Áno, ale sériové verzie najmä v posledných dvoch generáciách strácali povestnú športovú tvár. Vzhľadovo ani nie, ba dokonca ani jazdnými vlastnosťami. Pretože nie žeby tie autá jazdili zle – máme s kombi verziou dokonca bližšie skúsenosti z dlhodobého testu. No stále to nebolo ono.

Pamätám si časy, keď sa na okruhových pretekoch, prípadne na štarte pretekov do vrchu zišlo niekoľko modelov Honda Civic kdekoľvek v Európe, aj na Slovensku. Časť záujemcov o univerzálnejšie a dnes tak populárne modely crossovery z kategórie subSUV prebral model HR-V. To rozviazalo konštruktérom aj dizajnérom ruky, aby mohli predstaviť niečo nové. Z ponuky modelu so známym menom tak odchádza model kombi. Pribudne však okrem základného hatchbacku aj sedan a dokonca kupé. Štvrtým do partie bude opäť „tajpár“, teda športovo ladený Type-R. To všetko až neskôr.

Minulý týždeň sme boli na juhu Európy vyskúšať nielen ako vyzerá reálne, ale hlavne ako jazdí  nová Honda Civic.. Už prvé stretnutie naživo trocha pozmenilo môj prvý názor na vzhľad auta. Je pravdou, že tentoraz sa Civic (opäť) stáva globálnym modelom nielen pre Európu, ale hlavne pre Ameriku. Tam sa najnovšia generácia už predáva. K nám príde oficiálne deň pred Jozefom, teda 18. marca. Je to sobota a dobrý dôvod ísť sa na novinku pozrieť.

Na fotkách vyzerá nový Civic mohutnejšie, ako v skutočnosti je. Spredu totiž maska pripomína model CR-V a zozadu som mal pocit, že mu niečo chýba – zadná časť bola akási „useknutá.“ No v reáli je vzadu dostatočne členité a ten pocit „chýbajúcej“ časti dobre doplnila verzia karosérie sedan. Jeden kus tejto verzie sa počas prezentácie nechal iba ticho obdivovať bez oficiálneho záujmu zo strany zástupcov značky. Príde asi o pol roka, možno skôr.

Vráťme sa ale k predstavovanej novinke. Základné informácie aj s fotkami a technickými údajmi ste si už mohli pozrieť na našich stránkach niekoľkokrát, naposledy pred dvoma týždňami. Teraz sa budeme naozaj venovať tomu, ako auto jazdí. Prvý poznatok: nastupuje sa nižšie a poloha za volantom je skutočne veľmi dobrá. Oveľa športovejšia. Dá sa tak dobre precítiť správanie auta na ceste. Prístrojová doska je prehľadná, veľký displej pred vodičom a ešte väčší v strede palubnej dosky nahradili tie doterajšie miniatúrne. Auto je nielen naozaj, ale aj subjektívne oveľa širšie v lakťoch. Sú to síce iba nejaké dva centimetre, no zrazu máte pocit, že sedíte v oveľa väčšom aute. Dosť miesta je aj nad hlavou – na predných sedadlách (mám 191 cm). Na zadných sa už dotýkam strechy, ktorá sa v tomto mieste dosť prudko zvažuje. Ľudia to 180 cm však problém mať nebudú. Pred kolenami je tiež slušných 5-8 cm, podľa nastavenia predných sedadiel – a to som si sadal „sám za seba“, pričom mám nadštandardne dlhé nohy.

K dispozícii boli dva motory a ku každému buď manuálna, alebo „automatická“. Teda prevodovka CVT s plynulo sa meniacim prevodovým pomerom. Má však aj prednastavené rýchlostné „stupne“, presnejšie prevodové pomery. Chceli sme ich vyskúšať postupne – od slabšieho litrového trojvalca s manuálom a CVT až po 1,5 litrový motor – a nakoniec si nechať kombináciu s manuálnou prevodovkou. Všetko dopadlo inak a my sme na to išli pekne naopak.

Prvé zoznámenie sa bolo totiž s výkonnejším motorom a manuálnym radením rýchlostí. Nuž, reči na prezentácii o tom, ako má auto zmenený podvozok, zadnú nápravu s viacprvkovým zavesením kolies a priebeh výkonu motora sú iba sivá teória. Prax ukázala, že pán Yamamoto mal pravdu – a Honda Civic je naozaj športové náradie. Je to auto dvoch tvárí – aj pre rodinu, ale aj športové. Otecko sa cestou po deti môže vyblázniť do sýtosti a potom prísť s nimi pohodklne a komfortne domov.

Nový Civic výrazne stíchol. Prenos hluku od podvozka je minimálny, na zlom povrchu (skúste takých nájsť veľa v slnečnom Španielsku, dostanete za odmenu euro...) sa mierne ozýva, ale s predchodcom sa to nedá porovnať. Hluk od motora je tiež veľmi dobre utlmený a celkovo má auto výraz kompaktného a pevného riešenia. Môže za to aj iná konštrukcia, resp. spôsob výroby karosérie. Dôležité je zistenie, že do chvíle, kým príde model Type-R bude táto kombinácia najviac v hľadáčiku športovejšie založených motoristov.

Druhý pokus sa niesol v znamení prevodovky CVT. Už to nebolo to pravé orechové športové „odviazanie sa“. Honda tvrdí, že toto riešenie je zamerané hlavne na spotrebu. Lenže tú sme nemerali. Auto však svoje dobré vlastnosti zachovalo a zistili sme, že poriadne drží na postupne osychajúcich cestách plných zákrut v okolí Barcelony. Do nich ho vôbec nebolo treba nútiť, lebo volant má pomerne strmý prevod a na počudovanie aj pomerne slušnú spätnú väzbu. Auto naozaj výborne drží stopu aj v postupne sa „uťahujúcich“ zákrutách. Stačí pár kilometrov a získate pocit takmer absolútnej istoty. Chcelo by to ešte vyskúšať Civica napríklad na nejakej veľkej ploche, alebo na okruhu. No môžem s určitosťou potvrdiť, že na cestách sa správa výnimočne dobre.

Na rad prišiel aj litrový trojvalec. Jeho výkon je papierovo dostatočný, ako si poradí na ceste? S manuálnou prevodovkou je to celkom príjemné zvezenie na všetkých druhoch ciest – na okreskách takmer stačí s dychom výkonnejšej verzii, hlavne v  technických a zákrutovitých pasážach. Nenechal sa zahanbiť ani na diaľnici, kde predviedol nielen svoj rýdzi zvuk typický pre tri valce, ale aj dostatok dynamiky. Zvuková kulisa subjektívne poháňala Civic vpred s trojvalcom výraznejšie, ako kultivovanejší prejav väčšieho súrodenca. Objektívne mu, napriek chýbajúcemu výkonu statočne šliapal na päty. Aj keď reálne s odstupom.

Na záver sme si nechali jednoliter s CVT. Nuž, toto je kombinácia zrelá naozaj pre pokojné duše, mamičky voziace svoje deti a pre dôchodcov, ktorým pôjde najmä o spotrebu. Aj cenový rozdiel nie je nevýznamný. Nielen na slovenský trh sa totiž dostáva auto s inými výbavami pre trojvalec a inými pre silnejší štvorvalec. Nielen názvom, ale aj tým, čo všetko nesú na palube. Zaujímavosťou je, že už od základu majú všetky modely výbavu Honda Sensing, ktorá výrazne posúva hranice aktívnej bezpečnosti. Pozrime sa najprv na otázku pasívnej bezpečnosti.

Najnovší Civic navrhli tak, aby dosahoval najvyššiu úroveň bezpečnosti v rámci odvetvia. Prvotriedna pevnosť a tuhosť karosérie spolu s komplexným balíkom aktívnych bezpečnostných technológií by mala najnovšiemu Civicu pomôcť získať najvyššie hodnotenia v najnovších testoch Euro NCAP. V súlade s filozofiou spoločnosti Honda, „Bezpečnosť pre všetkých“, sú rovnaké pasívne aj aktívne bezpečnostné systémy dostupné vo všetkých stupňoch výbavy nového Civicu.

Výnimočne silná, tuhá a tvrdá platforma je základom pre výnimočné bezpečnostné vlastnosti s konceptom „All Directions Collision Safety“. Súčasťou je exkluzívna konštrukcia karosérie ďalšej generácie ACE™ (Advanced Compatibility Engineering) spoločnosti Honda, ktorá využíva sieť prepojených konštrukčných prvkov na rovnomernejšie rozdelenie energie nárazu. Táto konštrukčná schéma pomáha znižovať sily prenášané pri náraze na priestor pre cestujúcich a výrazne zvyšuje odolnosť voči nárazom spredu, zboku a zozadu. Prospelo to aj k stíšeniu auta, lebo tuhá konštrukcia nerezonuje, nevlní sa. Konštrukcia obsahuje aj „technológiu pohltenia nárazu“, v ktorej závesové riešenie prednej časti rámu pri kolízii nasmeruje motor nadol a dozadu. Účinne to pridáva 80 mm dodatočnej vzdialenosti pre absorbovanie energie pohltenia nárazu v prednej časti vozidla a pomáha minimalizovať preliačenie kabíny v prípade kolízie. Pasažierov chráni 6 airbagov, ktoré obsahujú i-SRS a i-Side technológie.

Funkcie pasívnej bezpečnosti najnovšieho modelu Civic sú doplnené balíkom aktívnej bezpečnosti Honda Sensing a asistenčnými technológiami. Sú prvýkrát v modeloch Honda namontované vo všetkých verziách. Honda Sensing patrí medzi najkomplexnejšie balíky bezpečnostných technológií vo svojej triede. Využíva kombináciu radarových a kamerových informácií a niekoľko najmodernejších snímačov, ktorými varuje vodiča a asistuje mu v potenciálne nebezpečných situáciách. Balík Honda Sensing zahŕňa:

  • Brzdový systém pre zmiernenie následkov nehody
  • Upozornenie pred čelnou kolíziou
  • Upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu
  • Predchádzanie vybočeniu z vozovky
  • Systém pre udržanie vozidla v jazdnom pruhu
  • Adaptívny tempomat
  • Systém rozpoznávania dopravných značiek
  • Inteligentný rýchlostný asistent
  • Inteligentný adaptívny tempomat

Viac o balíku Honda Sensing si môžete prečítať v článku, kde sme novinku predstavovali podrobnejšie.

  • Medzi ďalšie bezpečnostné technológie v najnovšom Civicu patria:
  • Informácie o mŕtvom uhle: na automatickú detekciu vozidiel v mŕtvom uhle vodiča používa radarovú technológiu a vodiča upozorní výstražným symbolom v spätnom zrkadle.
  • Systém monitorovania priečnej premávky: využíva bočné radarové snímače umiestnené v zadnej časti, ktoré pri cúvaní varujú vodiča o blížiacich sa vozidlách.
  • Viacuhlová cúvacia kamera: poskytuje vodičovi úplný výhľad a tým aj pocit istoty pri cúvaní: normálny 130-stupňový rozhľad, široký 180-stupňový rozhľad a pohľad zhora nadol.

Súčasťou štandardnej výbavy je aj stabilizačný asistent (VSA®) s reguláciou trakcie, ktorý zlepšuje ovládanie pri zrýchľovaní, brzdení, prejazde zákrutami, a systém nepriameho monitorovania tlaku v pneumatikách (TPMS).

Podtrhnuté, zrátané: Honda Civic novej generácie je to, čo v ponuke značky chýbalo. Je to dravec, aj pokojný a mierumilovný „nosič vody“. Záleží iba na tom, čo si človek vyberie pod kapotou. Autá sú pomerne dobre nadopované výbavou, za ktorú sa inde pripláca. Novinka je dobrá, naozaj prináša novú kvalitu.

Môj názor je, že Honde sa nový Civic vydaril. Nie je bez nedostatkov, ale je vážne dobrý. Tie cestičky plné zákrut organizátori nevybrali náhodne. No a okrem diaľnice sa práve tam novinka cíti ako doma...

Jozef Vydra

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.