2017-02-02 14:25:00
Honda Civic
Honda Civic
Zdroj: Honda Motor Co.

Zbohom atmosféra – nová Honda Civic má aj litrový trojvalec

Onedlho príde aj na slovenský trh – desiata generácia v Eeurópe štartuje 18. marca.

Za Veľkou mlákou sa v USA pritom predaj modelu z anglického Swindonu začal už v auguste 2016. Aká bude nová Honda Civic v európskej špecifikácii? Nebolo naozaj jednoduché prispôsobiť celosvetovo predávaný model, akým je Civic, požiadavkám všetkých trhov. Možno aj preto je z hľadiska dizajnu novinka iná, ako sme boli naučení minimálne poslednými dvoma generáciami.

Civic je pre spoločnosť Honda v Európe hlavným modelom a stojí za silným predajom značky a výrobným dedičstvom v regióne. Pre mnohých európskych zákazníkov je Civic synonymom značky Honda a tím vývojárov sa zameral na dynamické omladenie Civicu.

Pre Európanov je nový Civic príliš provokujúci. Lebo je netradičný a na cestách bude určite pútať pozornosť svojím vzhľadom. Možno bude patriť do kategórie „Všetko, alebo nič!“ Len si to prosím nezamieňajte so slovenskou  filmovou novinkou... Teda buď sa páči, alebo ho nechcete ani vidieť. Hoci... názor ľudí sa môže zmeniť pri reálnom kontakte s autom naživo.

Zdroj: Honda Motor Co.
Zdroj: Honda Motor Co.

Mal som tú možnosť na autosalóne vo Viedni. Mne osobne zmena neprekáža, skôr naopak. Už sa neviem dočkať, ako sa auto prejaví počas prezentácie, pri ktorej budeme s novým Civicom jazdiť. Bude to už na budúci týždeň na juhu Európy. Dáme vám vedieť, čo si Honda pre nás pripravila – nielen v podobe nových motorov.

Najšportovejší Civic všetkých čias

Aspoň tak to prezentuje Honda v rozsiahlej tlačovej informácii o novinke. Máme na mysli samozrejme teraz sériovú podobu auta. No ak má už toto byť pravda a z tohto modelu vznikne aj pre Hondu typický „tajpár“, teda športový model Type-R, asi sa treba začať tešiť.

Zdroj: Honda Motor Co.
Zdroj: Honda Motor Co.

Nový Civic ako jeden z najdôležitejších modelov značky je postavený na novej platforme a podľa Hondy si vyžadoval nové prístupy k dizajnu, aerodynamike, podvozku a aj k motorom. Tím vývojárov sa pri vytváraní zrozumiteľnosti účelu spoľahol na slogan hlavného projektu: „Otokomae“, stelesňuje cit pre pôvab a eleganciu a zároveň vnútornú krásu.

Desiata generácia päť dverového hatchbacku je oproti predošlej generácii o 136 mm dlhšia, o 30 mm širšia, ale o 20 mm nižšia. Celková zmena rozmerov a krátke previsy karosérie navodzujú aj pri zbežnom prvom pohľade pocit stability. Pritom dlhý rázvor náprav (o 30 mm viac, ako mal predchodca) pomáha Civicu v oblasti priestoru v interiéri.

Nižšia hmotnosť, vyššia tuhosť

Dizajn novej platformy, výber materiálov, konštruktérske procesy a nové výrobné techniky pomohli pri vytváraní ľahšej a výrazne pevnejšej konštrukcie tejto základnej štruktúry. Je o 16 kg ľahšia ako u predchodcu, no zároveň má o 52 percent väčšiu torznú tuhosť. Zlepšenia v oblasti tuhosti a dizajnu jednoliatej konštrukcie prispeli k výraznému zlepšeniu charakteristík hluku, vibrácií a tvrdosti (NVH). Ľahké materiály s vysokou pevnosťou, použité v rôznych častiach konštrukcie zvýšili pevnosť a nárazovú bezpečnosť. Použitie za tepla lisovanej ocele sa zvýšilo zo šiestich na 12 percent.

Zdroj: Honda Motor Co.
Zdroj: Honda Motor Co.

Ďalšia inovácia je súčasťou procesu montáže karosérie, pri ktorej sa využíva inovatívna vysoko efektívna technika spájania. Najprv sa zmontuje celý vnútorný rám, potom vonkajší rám a potom spoje. Táto technika sa líši od bežnej metódy montáže rámu karosérie, kedy sa najprv zmontuje vonkajší rám a potom nasleduje vnútorná montáž a spoje. Táto nová výrobná technológia významne prispieva k celkovej tuhosti karosérie. Pri zváraní sú bodové zvary v kritických oblastiach jednoliatej konštrukcie od seba vzdialené 20 mm v porovnaní s tradičným rozstupom od 40 mm do 45 mm. To tiež prispieva k väčšej tuhosti a odolnosti.

Vďaka týmto dizajnovým, konštrukčným a výrobným inováciám sa zvýšila celková ohybná tuhosť karosérie o 65 percent v porovnaní s predchádzajúcou generáciou modelu Civic, a torzná tuhosť sa zvýšila o 41 percent. To poskytuje lepšiu príležitosť na vyladenie odpruženia a optimalizáciu nastavenie podvozka.

Zdroj: Honda Motor Co.
Zdroj: Honda Motor Co.

Podvozok na vysokej úrovni

Jazdné vlastnosti uvádza japonská automobilka ako jednu z najväčších predností auta. Poloha palivovej nádrže Civicu sa zmenila a podlaha vozidla je nižšie ako u súčasného modelu. V kombinácii so zmenami na podvozku a odpružení  sa ťažisko najnovšieho modelu posúva o 10 mm nižšie. Zároveň je poloha počas jazdy bližšie k vozovke, bedrový bod je o 35 mm nižšie. Pocit za volantom má zlepšiť aj dvojpastorkové hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom riadenia (EPS), ktoré má zabezpečiť dokonalú jazdu a ovládanie.

Predná náprava je typu McPherson, v zadnej časti auta je viacprvkové zavesenie kolies s úplne novým nastavením a nový pevný pomocný rám. Podieľajú sa spoločne na zvýšenej geometrickej stabilite pre zlepšenie jazdného komfortu a bezpečnú jazdu pri vysokých rýchlostiach a tiež pre aj lineárnejšie ovládanie auta v spojení s doladeným elektrickým posilňovačom riadenia (EPS).

Európsky variant má špeciálne nastavené riadenie, ktorá sprostredkuje priamejšiu reakciu a športový pocit. Je to systém, ktorý Honda použila po prvý raz v športovej verzii Civic Type R v roku 2015. Uvidíme, ako sa bude správať počas prvých jazdných skúšok pri prezentácii v Španielsku.

Zdroj: Honda Motor Co.
Zdroj: Honda Motor Co.

Turbo éra nastupuje

Výrazná zmena sa odohrala pod kapotou. Tu sa Honda posúva ďalej a odpútava sa od tradičných zákazníkov, ktorí boli zvyknutí na atmosférické motory. Civic bude poháňať dvojica VTEC Turbo motorov. Štvorvalec s objemom 1,5 l a litrový trojvalec. Pre pravoverných vyznávačov klasických motorov to je sklamanie, no väčšina vodičov toto riešenie asi privíta. Turbomotory sú pre nich z hľadiska jazdných vlastností a komfortu lepšou voľbou. K dispozícii bude prepracovaná šesťstupňová manuálna prevodovka, lebo zdokonalená bezstupňová CVT prevodovka. Tá má funkciu Fast Off, ktorá monitoruje, ako rýchlo vodič uvoľní plynový pedál. Pomáha tak v praxi napríklad pri predbiehaní. Systém „Fast Off“ rozpoznáva, kedy chce vodič predchádzať vozidlo pred ním, ale nemôže dokončiť manéver pre vozidlo vo vedľajšom pruhu. Keď vodič rýchlo uvoľní plynový pedál, aby nechal predísť vozidlo vzadu, systém „Fast Off“ zachová vysoké otáčky motora. Cieľom je pripraviť sa na dokončenie predbiehania.

Ďalšie vychytávky

Poznámky a poznatky o motoroch si necháme na jazdnú prezentáciu, kde vyskúšame viacero kombinácií motorov a prevodoviek. Honda tvrdí, že pripravila aj dokonalé trojité tesnenie dverí a protihlukové sklá, ktoré by s lepším utesnením  motorového priestoru a zmenšením prenosu hluku z podvozka mali zmenšiť hluk vo vozidle do hodnôt doteraz vyhradených luxusným automobilom.

Zdroj: Honda Motor Co.
Zdroj: Honda Motor Co.

Ďalšie vychytávky

Poznámky a poznatky o motoroch si necháme na jazdnú prezentáciu, kde vyskúšame viacero kombinácií motorov a prevodoviek. Honda tvrdí, že pripravila aj dokonalé trojité tesnenie dverí a protihlukové sklá, ktoré by s lepším utesnením  motorového priestoru a zmenšením prenosu hluku z podvozka mali zmenšiť hluk vo vozidle do hodnôt doteraz vyhradených luxusným automobilom.

Bezpečnosť až na prvom mieste

Okrem výraznej pasívnej bezpečnosti sa Honda zamerala aj na podporu v rámci aktívnej. Pripravila je komplexný balík aktívnych bezpečnostných funkcií a technológií Honda SENSING, ktorý zahŕňa:

  • Brzdový systém pre zmiernenie následkov nehody: pomáha zastaviť vozidlo, ak systém zistí, že kolízia s vozidlom vpredu je neodvratná. Zaznie výstraha a v prípade potreby sa automaticky aktivuje brzdový tlak.
  • Upozornenie pred čelnou kolíziou: skenuje vozovku pred vozidlom, aby vodič dostal upozornenie na potenciálnu kolíziu, a poskytuje vizuálne a zvukové upozornenia, ktorými vodiča vyzýva na zakročenie s cieľom vyhnúť sa zrážke.
  • Upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu: deteguje, či vozidlo nevybočuje z jazdného pruhu bez aktivácie smerovky a vodiča vyzve na vykonanie nápravy.
  • Predchádzanie vybočeniu z vozovky: využíva údaje z kamery namontovanej na čelnom skle na detekciu vybočenia vozidla z jeho jazdného pruhu. Využíva elektrický posilňovač riadenia na vykonanie jemných korekcií, aby vozidlo ostalo vo svojom pruhu, a v niektorých situáciách aplikuje aj brzdnú silu. Keď systém zistí, že vodič prevzal riadenie, vypne sa.
  • Systém pre udržanie vozidla v jazdnom pruhu: pomáha udržiavať vozidlo v strede aktuálneho jazdného pruhu detegovaním vodorovného značenia na ceste monokulárnou kamerou a malými úpravami riadenia s cieľom udržať vozidlo medzi bielymi čiarami.
  • Adaptívny tempomat: vodičovi umožňuje nastaviť požadovanú rýchlosť a dodržiavať vzdialenosť od vozidla vpredu, čo umožňuje využiť tempomat v kľudnej premávke s meniteľnou rýchlosťou pohybu.
  • Systém rozpoznávania dopravných značiek: deteguje a automaticky rozpoznáva dopravné značky a zobrazuje ich na IID prístrojového panela.
  • Inteligentný rýchlostný asistent: kombinuje automatické rýchlostné obmedzenie nastavené vodičom pomocou systému TSR na automatické nastavenie rýchlosti vozidla s obmedzením uvedeným na poslednej dopravnej značke.
  • Inteligentný adaptívny tempomat: pionierska technológia, ktorá debutovala na modeli Honda CR-V v roku 2015. i-ACC predikuje a automaticky reaguje na iné vozidlá náhle prechádzajúce do iných jazdných pruhov na viacprúdových diaľniciach. Na snímanie polohy iných vozidiel na ceste používa kameru a radar, a na predikciu pravdepodobnosti náhleho prechodu vozidiel do vedľajších jazdných pruhov používa algoritmus, vyvinutý počas náročného výskumu na európskych cestách. Novému modelu Civic to umožňuje vykonať automatickú úpravu rýchlosti ešte predtým, ako iné vozidlá prejdú do jazdného pruhu, a tak umožňuje bezpečnú a pohodlnú jazdu.

Medzi ďalšie bezpečnostné technológie v najnovšom Civicu patria:

  • Informácie o mŕtvom uhle: na automatickú detekciu vozidiel v mŕtvom uhle vodiča používa radarovú technológiu a vodiča upozorní výstražným symbolom v spätnom zrkadle.
  • Systém monitorovania priečnej premávky: využíva bočné radarové snímače umiestnené v zadnej časti, ktoré pri cúvaní varujú vodiča o blížiacich sa vozidlách.
  • Viacuhlová cúvacia kamera: poskytuje vodičovi úplný výhľad a tým aj pocit istoty pri cúvaní: normálny 130-stupňový rozhľad, široký 180-stupňový rozhľad a pohľad zhora nadol.

Zmena revolučná, nie evolúcia

Honda sa do toho poriadne oprela a novú generáciu modelu Civic postavil úplne odznova. Preto desiata generácia priniesla výrazné zmeny. Hoci sú nové turbomotory zamerané viac na bežného zákazníka, nevšedný dizajn a sľubované športové vlastnosti by mohli prilákať aj nových fanúšikov modelu.

„Oturbené“ motory znamenajú komfort a ľahšie predbiehanie s minimálnou nutnosťou prípravy v bežnej premávke. Na športovú jazdu bude skôr slúžiť spomínaný Type-R. Kedy sa ho dočkáme, zatiaľ nevedno. Škoda len, že Honda tiež podľahla trendu znižovania objemu a uberania valcov. Keby bola chvíľu vydržala, nebola by musela. Príchod nového meracieho cyklu spotreby a emisií totiž zvrátil downsizing a automobilky sa začínajú vracať k väčším objemom. Viac sa uvidí po prvých zoznamovacích jazdách.

Motor

1,5 l VTEC TURBO

Benzínový štvorvalcový

1,0 l VTEC TURBO

Benzínový trojvalcový

 

6MT

CVT

6MT

CVT

Počet ventilov

4 ventily na valec

4 ventily na valec

Vŕtanie x zdvih

73 mm x 89,5 mm

73 mm x 78,7 mm

Kompresný pomer

10,6:1

10,0:1

Výkon

134 kW (182 k) pri  5 500 ot./min.

134 kW (182 k) pri  6 000 ot./min.

95 kW (129 k) pri 5 500 ot./min.

Krútiaci moment

240 Nm pri 1 900 až 5 000 ot./min.

220 Nm pri 1 700 až 5 500 ot./min.

200 Nm pri 2 250 ot/min

180 Nm pri 1 700 až 4 500 ot./min.

 

 

Prevodovka

1,5 litra VTEC TURBO (benzínový)

1,0 litra VTEC TURBO (benzínový)

Manuálna

6 rýchlostí

6 rýchlostí

CVT

Variabilná so 7 simulovanými prevodovými stupňami

Variabilná so 7 simulovanými prevodovými stupňami

 

Jozef Vydra
ZDROJ: Honda Motors Europe

Komentáre k článku


Stream naživo