13.08.2017

Mazda a jej SkyActiv-X: spojí svet nafty a benzínu v motore s dvojakým spaľovaním

Mazda je v posledných dňoch azda najskloňovanejšou automobilkou. Je na to viac dôvodov.

Nedávno sme vás informovali o spojení síl jednej z najväčších automobiliek sveta – Toyoty a menšej Mazdy. Aj keď je Mazda menšia a chudobnejšia, disponuje vývojom a technológiami, ktoré jej môžu závidieť aj tí najväčší. Zároveň však nemá dosť síl na vlastný vývoj autonómnych technológií, prepojených vozidiel a elektrifikáciu. To všetko sa zmení vytvorením partnerstva medzi automobilkami.

 Z nedostatku však Mazda už dlhé roky robí cnosť a nielen silnými vyhláseniami. Skôr než by v štýle hŕŕ-bŕŕ napodobňovala iných výrobcov prechodom k zmenšeným turbomotorom a bleskovej elektrifikácií, šla opäť vlastnou cestou. To potvrdila aj po nedávnej konferencii v Japonsku, kde predstavila aktualizovaný plán svojej budúcnosti známy pod označením Sustainable Zoom-Zoom 2030. V pláne uvádza niekoľko zaujímavých faktov nielen o svojej budúcnosti, ale aj o nových technológiách, ktoré chystá.

V prvom rade plánuje do roku 2030 znížiť vlastné emisie o 50% v porovnaní s rokom 2010 a do roku 2050 dokonca o 90%. Nejde však len o emisie výfukových plynov, ako informujú mnohé médiá. Ide o emisie CO2 well-to-wheel. Ide o zníženie emisií v celom životnom cykle automobilu, teda v podstate od ťažobného vrtu až po koleso automobilu (zarátava sa ťažba, prevoz, výroba, údržba, používanie, recyklovateľnosť...). Už z toho je jasné, že Mazda neplánuje skočiť po elektromobiloch ako iní výrobcovia uvedomujúc si, že je rozdiel medzi emisiami lokálnymi a emisiami celkovými. K elektrifikácii teda pristúpi postupne (ako už informovala skôr) a výraznejšie až potom, čo sa vyriešia mnohé zo súčasných problémov elektromobilov. Postupne znamená, že o niekoľko rokov (2019) predstaví vlastný elektromobil a hybrid, no v širšom rozmere bude viac uprednostňovať postupnú hybridizáciu (elektrifikované Mazdy zakúsia zákazníci na trhoch, kde sa využívajú čisté spôsoby získavania elektriny vo veľkej miere a sú obmedzované lokálne emisie – v mestách a pod). Mazda aj k hybridizácii pristupuje pomaly a rozvážne. Prvým krokom je zdokonaliť spaľovacie motory. Mazda teda dodá spaľovaciu časť, Toyota elektrickú a spoločne vytvoria novú generáciu hybridov a elektromobilov s autonómnymi a prepojenými technológiami. A tu – pri zdokonalení spaľovania sme pri najzaujímavejšom bode.

HCCI alebo SPCCI

HCCI (Homogenous Charge Compression Ignition) alebo SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition)?

Rozdiel drobný ale významný. V prvom rade si zopakujme to najdôležitejšie. Druhá generácia motorov Skyactiv, ktorá sa má na svetové trhy dostaviť v priebehu dvoch až troch rokov (2019-2020) má mať nielen výrazne vyššiu účinnosť, no tiež výrazne nižšie emisie a spotrebu (o 20 až 30 %), pri markantnom zvýšení výkonu a krútiaceho momentu z rovnakého objemu (10 až 30 %). Mazda to dosiahne spojením technológie spaľovania naftového a benzínového motora. Nejde teda o nahradenie princípu spaľovania benzínového motora naftovým s ponechaním pôvodnej pohonnej hmoty (benzínový motor fungujúci na princípe naftového), pôjde o kombináciu zážihového a vznetového spaľovania pre to najlepšie z oboch svetov. Zjednodušene: kým v nevhodných podmienkach – napr. za studena si bude motor pomáhať iskrou, za lepších podmienok bude fungovať ako vznetový motor, teda spaľovanie vyvolá kompresiou paliva. Väčšinu pracovného zaťaženia bude motor spaľovať vznietením, občas si pomôže iskrou, ale palivom bude vždy len benzín. 

Motor Skyactiv X bude dýchať za pomoci kompresora, bude teda prepĺňaný, no nebude trpieť turbodierou. Účinnosť motora stúpne na neuveriteľných 58% a motor teda bude účinnejší, alebo prinajmenšom rovnako účinný ako súčasný Skyactiv D. Do akej miery bude za zlepšenie emisií zodpovedný aftertreatment zatiaľ nie je jasné, minimálne o prítomnosti EGR ventilu už vieme aj dnes. Mazda svoje nové motory neplánuje zmenšovať, zvýši ich účinnosť, zlepší odozvu a zlepší výkon a krútiaci moment. Očakávať môžeme pri dvojlitrovom štvorvalci vrchol výkonu niekde v rozmedzí 180 až 200 koní, maximum krútiaceho momentu niekde okolo 230 až 260 Nm. Je jasné, že Mazda ani tu nepôjde po „brutálnych“ plniacich tlakoch a „naftovom“ krútiacom momente ako to vidíme u konkurentov, ktorý sa s turbami doslova zbláznili a zvýšenie výkonu pôjde ruka v ruke aj s objemom. Mazda svoj nový Skyactiv X chystá na splnenie ostrých noriem (2020) a tvrdí, že to zvládne „s prstom v nose“ tak ako doteraz a to nielen v laboratóriu. Na grafe nižšie je vidieť úplne odlišné nastavenie priebehu krútiaceho momentu pre rôzne oktánové triedy (odlišné trhy). 

Mazda 3 so Skyactiv X už túto jeseň

Ono by sa mohlo zdať, že sú to všetko plány v štýle pána Marchionneho z FCA (jeden plán, nasleduje ďalší, no realita je iná). No podľa našich informácií sa Mazda popýši novou Mazdou 3 už na autosalóne v hlavnom meste Japonska v Tokyu už v októbri tohto roka. Podľa pôvodných informácií bude nová Mazda 3 stáť na rovnakých základoch – platforme ako tá súčasná, no bude mať kompletne inovovaný vzhľad a Podkapotou bude mať novú sadu motorov Skyactiv . Jedným z nich by mal byť aj Skyactiv X. Ten nenahradí Skyactiv G okamžite, ale postupne (zasa to slovo).

Mimochodom... kým pomaly všetky automobilky od naftových motorov v USA po Dieselgate upúšťajú, Mazda ide zasa proti prúdu a čoskoro predstaví svoj prvý naftový model v USA. Konkrétne SUV CX-5 s naftovým motorom. S reálnymi emisiami si samozrejme ťažkú hlavu nerobí, nerobí si ju ani s nákladmi spojenými s odlišnou motorizáciou. Tvrdí, že naftová CX-5 splní špecifické požiadavky časti zákazníkov, a síce nebude tvoriť veľké objemy predajov, zarobí si na seba.

 

jh
ZDROJ: Mazda, greencarcongress

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.