20.12.2016

ADAC šokuje: Reálne je Škoda Octavia ekologickejšia ako Tesla P90D!

Tak tento EcoTest mnohí nerozdýchajú. Nové reálne merania ekológie nových áut dokazujú, čo je naozaj eko a čo nie.

Byť šetrný k životnému prostrediu nemusíte len prostredníctvom drahých elektromobilov s neistou návratnosťou a prešpekulovaných hybridov. Na to, aby ste mali jedno zo 4 najekologickejších áut na trhu podľa meraní nemeckého ADACU, nemusíte utratiť viac ako 20 tisíc eur. Stačí vám totiž Škoda Octavia 1,4 TSI CNG.  

Je to tak, obyčajné priestranné auto na zemný plyn je ekologickejšie ako mnohé násobne drahšie vozidlá. V rebríčku nového EcoTestu autoklubu ADAC, v ktorom klub hodnotil 45 nových vozidiel širokého spektra výrobcov a motorizácií (všetky Euro6), získala Škoda Octavia 1,4 TSI CNG celkové 4. miesto. 1 skončil elektromobil BMW i3, nasledovaný hybridnou Toyotou Prius a ďalším elektromobilom Nissan Leaf 30 kW/h. Po štvrtej Octavii sa umiestnil ďalší hybrid od Toyoty – Yaris. Až šiesta skončila Tesla P90D. Na jej obhajobu ale treba povedať, že získala plný počet hviezdičiek tak ako všetky vyššie umiestnené vozidlá.

S väčším odstupom nasleduje ďalší zaujímavý člen TOP 10 ekologických áut. So štyrmi hviezdičkami skončil jeden z dvoch dieselov v prvej desiatke – Mercedes E 220d s 9-stupňovým automatom. Druhým bol na deviatom mieste model BMW 118d s automatickou prevodovkou. Medzi nimi možno nájsť prvý benzínový atmosférický motor v malom mestskom vozidle Mitsubishi SpaceStar 1,2. Desiatku vozidiel uzatvára Volkswagen up! s prepĺňaným priamovstrekovým motorom 1,0 TSI. Posledným vozidlom so 4 hviezdami a nálepkou eko je Mercedes C 200 Cabrio.

Na opačnom konci samé nafťáky, ale...

Pohľad na opačný koniec tabuľky testovaných áut nemeckým ADACom je prinajmenšom rovnako zaujímavý. Nájdete tam totiž populárne vozidlá, ktoré vo veľkých množstvách brázdia naše cesty. Vyberáme napríklad Ford Galaxy 2,0 TDCi, Volkswagen Tiguan 1,4 TSI, Hyundai i40 1,7 CRDi 7DCT, Kia Optima 1,7 CRDi 7DCT GT Line, Renault Talisman Grandtour dCi130, Renault Captur dCi90, Dacia Sandero dCi90, Audi SQ7 TDI, Volkswagen Golf Sportsvan 1,6 TDI. Úplné dno a posledné miesto obsadil SsangYyong Korrado 2,2 e-XDi. V rebríčku sa na predposlednom mieste umiestnil športový model Ford Focus RS – no pri ňom je to pochopiteľné, vzhľadom na vysoký výkon vozu. Zarážajúce je veľmi zlé umiestnenie modelu Smart 0,9 Turbo. Motor nedisponuje priamym vstrekovaním, ktoré by zapríčinilo zlé výsledky v emisiách pevných častíc ako to bolo pri vozidle VW Tiguan 1,4 TSI, napriek tomu zaznamenal v teste vysoké hodnoty emisií pevných častíc. Prečo? Pretože umiestnenie motora vzadu zvyšuje termálne zaťaženie motora, ktorý s horším chladením nedokáže efektívne spaľovať, a tým v bežnej premávke vykašliava pevné častice. Pri vozidlách s nepriamym vstrekovaním ale úrady nenastavili minimálne hodnoty emisií pevných častíc, a tak zostáva Smart tolerovaný. Ďalším prekvapivým zistením je, že Opel Corsa 1,0 Turbo mala zvýšenú hodnotu oxidu dusíka NOx, pritom NOx sa doteraz pri benzínových vozidlách v podstate nevyskytoval.

ADAC konštatuje, že naftové vozidlá aj napriek množstvu technológií obmedzujúcich chod motora a výfukové plyny, v reálnych podmienkach výrazne prekračujú povolené limity. Znamená to, že výrobcovia nedokážu dbať na nízke emisie vo všetkých jazdných režimoch svojich vozidiel, čo dokazujú merania reálnych emisií v premávke i v laboratóriu. Že je to ale technologicky možné ukazujú dva štvorhviezdičkové modely z prvej desiatky. Tie dokážu udržiavať všetky merané prvky pod kontrolou aj v reálnej premávke.

Dôvod prečo sa medzi najhoršími ocitol aj benzínový VW Tiguan je zrejmý. Stojí za ním priame vstrekovanie paliva a z toho prameniace vysoké hodnoty pevných častíc v spalinách. Zaujímavé je, že priamovstrekový motor 1,4 TSI vo VW Tiguan bol jeden z najhorších, no priamovstrekový motor toho istého výrobcu 1,0 TSI vo VW up! bol medzi najlepšími. Dôvod? A nie je to zrejmé? Vyššia záťaž motora spôsobená vyššou stavbou a vyššou hmotnosťou zapríčiňujú viac pevných častíc vo výfukových plynoch. Veľké auto s malým motorom jednoducho nie je také eko ako malé auto s malým motorom, či dokonca veľké auto s veľkým motorom (radšej teda Rightsizing ako downsizing - a nie je to len pocit fanúšikov motorizmu, ale dokazujú to i vedci).

Ako merali a čo merali?

Nuž a prečo sa Škoda Octavia 1,4 TSI CNG ocitla medzi elitou? Na to si treba vysvetliť parametre, ktoré hodnotí nemecký autoklub ADAC. Klub totiž autá nehodnotí na základe zastaraného laboratórneho emisného cyklu NEDC, ale na základe WLTP – Worldwide harmonized Light vehicles Test Program (celosvetovo harmonizovaný testovací cyklus ľahkých vozidiel). Okrem toho pridáva RDE testovanie – Real Driving Emissions, teda rovnakým metrom pristupuje ku všetkým testovaným vozidlám bez ohľadu na typ, karosériu, hmotnosť a pohonné hmoty a testuje ich v bežnej premávke s podielom jázd v meste, mimo mesta i na diaľnici. Čo je však kľúčové, hodnotí automobily ako celok, tzn. hodnotí ich celkovú ekologickú stopu od produkcie paliva/energie až po reálne používanie (tzv. well to wheel). Tým dokáže efektívne porovnávať vozidlá naprieč všetkými typmi pohonov, preto môže zostaviť rebríček všetkých vozidiel od elektroáut až po naftové stroje. Pri testoch v premávke sa sústreďuje na oxid uhoľnatý CO, nespálené uhlovodíky HC, oxid dusíka NOx, pevné častice a oxid uhličitý CO2.

Celkovo ide už o 13 ročník EcoTestu. Tento je po roku 2012 (keď začali emisie hodnotiť na základe WLTP cyklu) prelomový práve pridaním testovania v reálnych podmienkach. PEMS (Portable Emission Measurement System) uplatňujú pri všetkých vozidlách s 4 až 5 hviezdičkovými hodnoteniami emisií v reálnej premávke. Ostatné, s troma, dvoma a jednou hviezdičkou sa hodnotia na základe laboratórnych testov, podľa WLTC. Tie sú výrazne presnejšie ako hodnoty namerané podľa NEDC (súčasné Euro normy a “tabuľkové” hodnoty). Do testu z kapacitných dôvodov neboli zahrnuté všetky typy vozidiel na trhu. ADAC hodnotil 45 vozidiel vybraných na základe preferencií zákazníkov a tak, aby bolo spektrum čo najširšie.

Test si nekládol za úlohu hodnotiť celkový dopad produkcie daného vozidla na životné prostredie planéty, je tak otázne, či by sa vedúce postavenie elektromobilov a hybridov po takomto vyhodnocovaní nezmenilo (nemuselo by, ale...). Avšak aj meranie na základe emisií v reálnej premávke, presnejšie meranie v laboratóriu a meranie na základe dopadu výroby energie na životné prostredie využívanej na pohyb vozidla poskytne výrazne realistickejší pohľad na ekologickosť finálneho produktu - v tomto prípade automobilu. 

Všetky vozidlá nájdete v infografike v galérii. Nižšie je zoznam najhorších a najlepších.

/Erdgas - plyn, Otto - benzín/

jh
ZDROJ: ADAC

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.