11.02.2017

Neuveriteľné: na svojej milovanej Corolle jazdí už 47 rokov

Šougo Asada si kúpil svojho štvorkolesového miláčika - Corollu v roku 1969, keď mal 24 rokov.

Aj po 47 rokoch jazdí  stále na tom istom aute. Na tachometri má 560 000 km a naďalej je vo vynikajúcom stave. „Je to naozaj solídne auto,” hovorí Šougo Asada. ,,Motor zvládol bez akýchkoľvek opráv vyše 400-tisíc kilometrov. Naposledy som v ňom prešiel z Chiba do Miyaki a naspäť, čo je 1200 kilometrov, bez problémov. A znova som sa presvedčil, aké je to úžasné auto.” 

Na otázku, ako sa mu podarilo zachovať auto tak dlho vo vynikajúcom stave, odpovedá: ,,Nespomínam si, že by som na to potreboval  špeciálne prostriedky. Akurát som dbal na to, aby som po každých 3 tisíckach kilometrov vymenil olej. Nezabúdal som dopĺňať potrebné tekutiny a kontrolovať, či nevytekajú. Nuž a všetky skrutky museli byť vždy starostlivo utiahnuté.”

To však nie je celá odpoveď  na to, ako sa podarilo udržať vozidlo už takmer polstoročie v stopercentnom stave. Pán Asada si totiž starostlivo zapisuje všetko, čo súvisí s údržbou jeho štvorkolesového miláčika.  Zošity s týmito zápismi majú dnes hrúbku 30 cm. Stačí do nich nazrieť, aby sa človek presvedčil, že svoje auto naozaj miluje a táto láska je rovnako dôležitá pre jeho dlhovekosť ako kvalita výroby.

,,Bolo to prvé auto, ktoré som si kúpil. Šoférovalo sa veľmi ľahko a od začiatku som s ním jazdil veľmi rád.  V tých časoch bola kvalita ciest príšerná. Auto bolo každý deň pokryté vrstvou prachu, a tak som ho neustále umýval. Čistil som aj registračnú tabuľku, z ktorej sa po pár rokoch celkom zmyla zelená farba registračného čísla,” spomína majiteľ auta.

Nielen auto, ale aj životný štýl

História Corolly sa začína začiatkom 60. rokov,  keď sa ukázalo, že malá Toyota Publica s motorom s obsahom 800 cm3 nestačí bohatnúcim Japoncom. Chcelo to väčší model, niečo medzi Publicou a Coronou. Cena musela byť nízka, aby si ju rodiny mohli dovoliť a konštrukcia s výbavou zasa dostatočne atraktívne, aby sa auto stalo splneným snom strednej triedy.

Automobilka predstavila Corollu v novembri 1966 v dvoch modeloch – ako 2 a 4-dverový sedan. Pôvabné autíčko sa stalo senzáciou a predpremiérové prezentácie navštívilo 1,3 milióna ľudí. Veľký záujem sa onedlho premenil na rekordný predaj. Už od mája 1967 Japonci kupovali viac ako 10-tisíc exemplárov mesačne. V tom čase sa objavila na trhu aj vo verzii kombi. V roku 1968 predaj prekročil 167-tisíc automobilov a o rok neskôr 248-tisíc.

Úspech slávila aj v USA, kam sa dostala v roku 1968. Predaj na americkom trhu narástol z 98-tisíc v roku 1968 na 155-tisíc o rok neskôr. Vozidlo dostalo kotúčové brzdy a motor s obsahom zväčšeným na 1,2 litra a silou 68 koní. Vďaka Corolle sa Toyota v roku 1969 umiestnila na druhom mieste v rebríčku najpopulárnejších dovážaných áut v USA.

Sen na kolesách pre každé vrecko

Corolla posilnila dominantné postavenie Toyoty na japonskom trhu a stala sa prototypom populárneho auta. ,,Vytvorila dopyt po rodinných autách a  odštartovala masovú motorizáciu Japonska,” vravieval zakladateľ automobilky Eiji Toyoda.  Vďaka úspechu, ktorý zabezpečil financie na vybudovanie infraštruktúry, mohlo vychádzať z liniek vyše milióna áut ročne. Práve na prelome 60. a 70. rokov vznikol slávny Systém produkcie automobilky.

Pod kapotou Corolly 1. generácie pracoval  4-cylindrový motor s objemom 1100 cm3, o 0,1 litra väčším od konkurencie. Dodatočný objem zabezpečoval vyššiu výkonnosť a radosť z jazdy. Rýchlostnú páku preniesli konštruktéri spod volantu medzi sedadlo šoféra a spolujazdca. Veľkú starostlivosť venovali aj nákladom na údržbu auta. Podvozky nevyžadovali žiadne body, ktoré by bolo potrebné olejovať, motorový olej si vyžadoval výmenu po každých 5-tisíc kilometroch a olejový filter po  každých 10-tisíc kilometroch. Karoséria bola lakovaná elektroforeticky a prvá vrstva laku bola nanášaná elektrostaticky. Prácu v továrni prvýkrát kontroloval počítač, ktorý dbal na  plynulý priebeh výrobného procesu, čo sa odzrkadlilo v nižších nákladoch.

Vlani oslávila Corolla 50. narodeniny. Auto, ktoré debutovalo v roku 1966, prispelo k motorizácii strednej vrstvy obyvateľov Japonska a vytvorilo nový životný štýl Japoncov. Jeho prednosti rýchlo ocenili šoféri na celom svete. Už v roku 1974 sa stala Corolla prvýkrát najpredávanejším automobilom a posledných 20 rokov je najpopulárnejším modelom všetkých čias.  Dodnes vzniklo 11 generácií a predaj sa blíži k 45 miliónom kusov.

red.
ZDROJ: Toyota, 1st class

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.